Kestovaippojen tekoon apuja:)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kestoilia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kestoilia

Vieras
Ensiksikin yritin käydä katsomassa kestovaippasivuilta, mutta muutama juttu jäi vaivaamaan ja kysyn jos joku osaisi vastata.
Ostin siis päälikankaaksi PUL-kangasta ja sisustaksi flanellia ja imuksi ajattelin tehdä osia mm. eräästä rikkinäisestä angoravillapaidasta, fleecestä ja pyyhkeistä jne.
Kun ompelen PUL:in ja flanellin yhteen niin eikö tuo flanelli kastuessaan vuoda märiltä kohdilta vaatteisiin? Eli jos se flanelli osuu vähänkään vaatteisiin. Pitääkö sen ulomman eli PUL:in olla isompi kappale ja flanelllin hitusen pienempi, jotta näin ei käy? Paljonko pienempi?
Äitiyspakkauksessa mukana ollut vihreäsävyinen Jutta-vaippa ei mielestäni toimi ainakaan vielä oikein vai onko kyse että kävisi vähän isompana paremmin? Lapsi sen vähän yli 5kg.
AIO-vaippoja siis yritän tehdä.
Ja jos olisi linkki hyvään kaavasivuun. Suomenkielinen mielellään. Kestovaippasivuilla oli monta,mutta monet sivut ei toimineet.

Tuota... Mä en käyttäisi flanellia päällimäisenä ns. kuivaliinakankaana. Se tosiaan imee itsensä märäksi ja tuntuu myös siltä. Laittaisin kuivaliinakankaaksi sitä fleeceä tai ostaisin coolmax:ia.

Flanellin käyttäisin sitten niihin varsinaisiin imuihin. Kaavat poistin juuri koneelta aamulla... Harmi, mutta googlella löytää aika hyvin :)

Kun imuja on riittävästi, ei se kosteus mene ihan reunoille asti, eikä näin ollen haittaa vaikka flanelli pääsisikin kosketuksiin vaatteiden kanssa. Tosin vaippaa pukiessa kannattaa katsoa, että kuminauhat ovat hyvin ja mahdollisimman vähän flanellia on näkyvissä. Suosittelen tekemään taskuvaippoja, huomattavasti helpompaa ommella ja käytössä kätevämpiä kuin AIO:t. Niin ja itse vaihdoin flanellin cool-max- kankaaseen, ainakan mun käyttämät flanellit (kolmea eri laatua) eivät oikein kestäneet jatkuvaa pesua, vaikka pesuohje olikin 90 astetta. Käytä se flanelli mieluummin niihin imuihin froteen kanssa. Angorasta en ole kuullut miumateriaalina, mahtaneekohan toimia. Fleece on hyvä kun muistaa käyttää vain yksinkertaisena.

Ei muuten kannata sit laittaa pul-kuoren kanssa vaipan sisäosan kankaaksi fleeceä, mikäli laittaa sisään kiinteät imut.. Voin sanoa, että se vaippa ei kuivu tasan IKINÄ..:( Vissiin kosteus ei pääse ulos sieltä riittävän tehokkaasti..

Itse olen tehnyt täyttövaippoja, joissa ihoa vasten tulee (baby)fleece ja kuorena pul (ja yhden aio vaipan tein tällaisena myös.. se oli juuri se tapaus, joka ei kuivunut ikinä..).. Ite tykkään varmuuden vuoksi kääntää sen pul-kankaan niin, että se tulee puolisen senttiä sisäosan fleecekankaan päälle, jotta kosteus pysyy varmasti sisällä.. (kait se pysyis muutenki, mutta teenpä silti näin..:D)

Aio-vaippoihin laitan kuivaliinakankaaksi coolmaxia: halpaa ja pirun tehokasta..:D Plussaa myös se, että se vaippa tosiaan joskus sit kuivuukin....

Ei muuten kannata sit laittaa pul-kuoren kanssa vaipan sisäosan kankaaksi fleeceä, mikäli laittaa sisään kiinteät imut.. Voin sanoa, että se vaippa ei kuivu tasan IKINÄ..:( Vissiin kosteus ei pääse ulos sieltä riittävän tehokkaasti..

Itse olen tehnyt täyttövaippoja, joissa ihoa vasten tulee (baby)fleece ja kuorena pul (ja yhden aio vaipan tein tällaisena myös.. se oli juuri se tapaus, joka ei kuivunut ikinä..).. Ite tykkään varmuuden vuoksi kääntää sen pul-kankaan niin, että se tulee puolisen senttiä sisäosan fleecekankaan päälle, jotta kosteus pysyy varmasti sisällä.. (kait se pysyis muutenki, mutta teenpä silti näin..:D)

Aio-vaippoihin laitan kuivaliinakankaaksi coolmaxia: halpaa ja pirun tehokasta..:D Plussaa myös se, että se vaippa tosiaan joskus sit kuivuukin....

Eli tuo coolmax on sellaista, jossa pissa ei imeydy koko coolmaxiin ja leviä sitä myöten ulos vaikka coolmax pilkahtaisikin vähän ulos? Täytynee ostaa vielä tätä. Ajattelin aluksi tehdä samalla lailla kuin Jutta-vaippa on tehty.

Eli tuo coolmax on sellaista, jossa pissa ei imeydy koko coolmaxiin ja leviä sitä myöten ulos vaikka coolmax pilkahtaisikin vähän ulos? Täytynee ostaa vielä tätä. Ajattelin aluksi tehdä samalla lailla kuin Jutta-vaippa on tehty.

Ei pitäis levitä.. tietenki, jos imua on liian vähän, niin leviää (toisaalta silloin se leviäminen on varmaan pienin murheista, ku vaippa tulvii muutenki..:D)

Vitsi, kun en tiä, millainen toi Jutta on.. (meillä vanhempi pakkaus ja sen mukana tuli eri vaippa.. eikä tosta kelan sivujen kuvasta mitään selvää ota, ku on valkee vaippa valkeella pohjalla..:D) Kait siitä saa aseteltua niitä lahkeensuiden kuminauhoja pukemisvaiheessa silleen, ettei se sisäpuoli kovin hirveästi tursota ulkona?

Kannataa eka tehdä yksi vaippa ja testata sitä muutaman kerran, ettei mene kaikki kankaat hukkaan, jos vaippamalli onkin susi.. (no, tän varmaan tajusitkin, mutta sanoina silti..:D)

tuota olen itsekin ihmetellyt, että sisäkangasta ei monissakaan (tasku)vaipoissa saa millään niin, ettei se osuisi vaatteisiin.. Meillä ainakin tulee poikkeuksetta läpi pissat niistä, jos ei nyt ihan puolen tunnin välein vaihda aina. Enempää imujakaan ei viitsisi laittaa kun poikaparka makaa sitten jo pää alaspäin :D
Liekö pissaa niin paljon kerralla tai jotain, ettei ehdi kaikki heti imeytyä? Käytämme siis usein vielä villahousuja päällä vaikka vaipassa pul.

tuota olen itsekin ihmetellyt, että sisäkangasta ei monissakaan (tasku)vaipoissa saa millään niin, ettei se osuisi vaatteisiin.. Meillä ainakin tulee poikkeuksetta läpi pissat niistä, jos ei nyt ihan puolen tunnin välein vaihda aina. Enempää imujakaan ei viitsisi laittaa kun poikaparka makaa sitten jo pää alaspäin :D
Liekö pissaa niin paljon kerralla tai jotain, ettei ehdi kaikki heti imeytyä? Käytämme siis usein vielä villahousuja päällä vaikka vaipassa pul.

Se idea on juuri siinä, että imuja pitäisi olla riittävästi, jotta se kosteus ei mene sinne reunoille asti. Mulla on yksi vaippa, jossa pul on käännetty sisälle päin juurikin ettei jäisi sisäkangasta näkyviin ja se nimenomaan kastelee vaipat. Jos kosteus pääsee pul:n päälle, se leviää todella nopeasti pitkin sitä kangasosiota (siis pulhan on laminoitua kangasta).

Mitä materiaalia ne sun imut ovat? Minä nimittäin olen käytössä huomannut, että frotee ei useinkaan ole mikään imukykyisin materiaali, flanellista nyt puhumattakaan. Kalliimpaa kyllä on,mutta kannattaa ehdottomasti satsata hamppuun tai bambukankaisiin. Niistä riittää niin paljon ohuempi imu.

[QUOTE="vieras";23879348]Se idea on juuri siinä, että imuja pitäisi olla riittävästi, jotta se kosteus ei mene sinne reunoille asti. Mulla on yksi vaippa, jossa pul on käännetty sisälle päin juurikin ettei jäisi sisäkangasta näkyviin ja se nimenomaan kastelee vaipat. [/QUOTE]

Siis piti tietenkin olla että kastelee vaatteet

Yhteistyössä