Kestovaippailusta :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nappula"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nappula"

Vieras
Jatkuva vaippojen kaupasta raahaaminen ja liian nopeasti täyttyvä vaipparoskis (+haiseva) on tosi raivostuttavia :!!
Olen aina ollut kiinnostunut kestovaipoista, mutta nyt vasta tyttöni ollessa 1v1kk, sain vihdoin ja viimein hankittua uusia (huutonetistä) taskuvaippamallisia kestovaippoja vain 5-7e/kpl :) ja nyt oikein harmittaa miksen aikaisemmin saanut näitä hankittua.. Jotenkin mietitytti että millaisia vaippoja hankkisi ja onko se hirveän sotkuista puuhaa ja kallista tms... Pyykkikone pyörii jokatapauksessa kerran päivässä tai kahdessa, joten siinä samalla menee vaipat ja kuivuu myös tosi nopeasti! Kakkavaipoistakin saa helposti huuhtaistua tavarat käsisuihkulla pönttöön ja sitten vaan pyykkikoriin.. :) kestojen käyttäminen onkin osottautunut paljon helpommaksi ja kivemmaksi kuin kertakäyttöisten, vastoin kaikkia mun odotuksia.. Toivottavasti tässä oli edes hieman kannustusta tuleville kestovaippailijoille!

Mäkin nyt kakkosella vastasyntyneenä käytin kestovaippoja, mutta lapsen kasvaessa siirryin kertakäyttövaippoihin, kun joka aamu oli lapsi+peti märkänä..vaikka kuinka yritin laittaa sinne lisäimuja. Nyt siis kertakäyttövaippaillaan, mutta halu oisi kova siirtyä takaisin kestoihin. Onko jollain ideoita tuohon, kuinka pärjättäisi pitkä yö ilman vaipanvaihtoa?

sama juttu! Sain ystävältä kestot lainaksi ja todella positiivinen yllätys oli miten melppoa ja hajutonta se olikin,lisäksi luontoystävällistä ja edullista.Lisäksi luultavasti osittain kestojen ansiosta alettiin aikaisin pottailemaan ja päästiin vaipoista jo 1v9kk-ikäisenä helposti. :)

[QUOTE="paksumamma";23100676]Moni yllättyy miten helppoa se oikeasti onkaan! Ja mikä parasta vauvan pylly ja luonto kiittää!!![/QUOTE]

Toisaalta paljon on kiinni vanhemman viitseliäisyydestä/tarmosta....... Olen nimittäin nähnyt sellaisenkin kestoilijan jonka vauvan iho ei todellakaan kiittänyt :( sääliksi kävi pikku ihmistä.

Ainiin unohdin itse lisätä että käytän kuitenkin yöt kertakäyttöisiä, juuri mahdollisten ylivuotojen takia.. :)

Mitkä kestovaipat on osottautunut parhaiksi?? Mulla kun on vaan noita Babyland yhdenkoon taskuvaippoja ja ne on toiminut oikein hyvin :-) laitan sen mukana tulevan imun lisäksi vielä harsoa lisäimuksi.

[QUOTE="Pomm";23100731]Toisaalta paljon on kiinni vanhemman viitseliäisyydestä/tarmosta....... Olen nimittäin nähnyt sellaisenkin kestoilijan jonka vauvan iho ei todellakaan kiittänyt :( sääliksi kävi pikku ihmistä.[/QUOTE]

Mun mielestä enemmän tarmoa tarvitsee jatkuvaan roskisten tyhjentelyyn ja vaippapakettejen kantamiseen kaupasta ;-)

ja eihän käytössä ole paljon muuta eroa kuin että vaippa heitetään roskiksen sijaan pyykkikoriin tai tarvittaessa huuhdellaan ennen pyykkikoriin heittoa :-)

kuula, mä suosittelen taskuvaippoja koska ne on muuten kuin aio, mutta laitat imun sinne taskuun ja lisäimua voi laittaa tarvittaessa lisää + kuivuu nopeammin! :) ja kuten aikasemmin sanoin, tuo babyland merkki on meillä ollut erittäin toimiva ja edullinen vaihtoehto.

[QUOTE="nappula";23100813]kuula, mä suosittelen taskuvaippoja koska ne on muuten kuin aio, mutta laitat imun sinne taskuun ja lisäimua voi laittaa tarvittaessa lisää + kuivuu nopeammin! :) ja kuten aikasemmin sanoin, tuo babyland merkki on meillä ollut erittäin toimiva ja edullinen vaihtoehto.[/QUOTE]

Täytyykin kokeilla tuota merkkiä, niin saan ainakin aloitetuksi jostain. :) Kiitos vinkistä!
Käytätkö sitä paperia myös vaipassa? (en nyt muista miksi sitä kutsutaan, mutta pitää jotenkin ihon kuivempana, kai).

Meillä on vino pino eri merkkisiä vaippoja, Babyland ei ole itselle tuttu mutta BumGenius on ollut suuressa suosiossa. Muutenkin suosin itse tarrallisia taskuvaippoja, meillä tuntuu nepit menevän aina juuri vääriin kohtiin :)

[QUOTE="kuula";23100840]Täytyykin kokeilla tuota merkkiä, niin saan ainakin aloitetuksi jostain. :) Kiitos vinkistä!
Käytätkö sitä paperia myös vaipassa? (en nyt muista miksi sitä kutsutaan, mutta pitää jotenkin ihon kuivempana, kai).[/QUOTE]

Vastaan vaikkei multa kysyttykään :) Vaipan pintamateriaalista riippuu kannattaako käyttää jotain kuivaliinaa, vai tarkoitatko riisipaperia tms. minkä saa kakkojen kanssa heitettyä roskiin tai huuhdottua pöntöstä? Ne ovat usein aika karkean tuntuisia, itse en tykkää käyttää kun lapsilla on aika herkkä iho, mutta jotkut tykkää. Kuivaliinoina sellaisten "pintakosteiden" vaippojen kanssa käytän fleecekaitaleita, tosi näppäriä. Silkkiliinat olisi parhaita, vaan aikasta tyyriitä.

kuula, en käytä sitä paperia koska en koe että olis tarvetta, mutta voihan se olla ihan hyvä? Osaakohan joku muu sanoa.. :)
Muista ettei kannata maksaa liikaa jos ostaa käytettynä, moni pyytää lähes uuden hinnan käytetystä ;S kannattaa siis ottaa selvää mikä on uuden hinta ja miettiä maksaako esim. 6e käytetystä vai 7,5e uudesta.. Mutta monet muut merkit on reilusti hintavampia eli varmaan katsoisin niitä löytyykö käytettyinä :)

Vastaan vaikkei multa kysyttykään :) Vaipan pintamateriaalista riippuu kannattaako käyttää jotain kuivaliinaa, vai tarkoitatko riisipaperia tms. minkä saa kakkojen kanssa heitettyä roskiin tai huuhdottua pöntöstä? Ne ovat usein aika karkean tuntuisia, itse en tykkää käyttää kun lapsilla on aika herkkä iho, mutta jotkut tykkää. Kuivaliinoina sellaisten "pintakosteiden" vaippojen kanssa käytän fleecekaitaleita, tosi näppäriä. Silkkiliinat olisi parhaita, vaan aikasta tyyriitä.

Kiitos, juuri tuota riisipaperia tarkoitin. Mikä on materiaalina pintakosteaa, että tuollaista kuivaiinaa kannattaisi käyttää?

[QUOTE="kuula";23100922]Kiitos, juuri tuota riisipaperia tarkoitin. Mikä on materiaalina pintakosteaa, että tuollaista kuivaiinaa kannattaisi käyttää?[/QUOTE]

Hmm, en ole oikeastaan koskaan edes perehtynyt mitä matskua ne vaipat on missä meillä tarvitsee. Fleece ja kuivaliinakankaina myydyt (TSI-vaipoissa) pitää ainakin hyvin pinnan kuivana, samoin polyesterimokka joka ilmoitetaan noiden BumGenius-vaippojen sisäpintana olevan.

Käytössä meillä on parhaiten huomannut mikä tuntuu miten pitkään kuivalta ja mikä ei, kyllä säkin huomaat jos teillä sellaisia vaippoja on. Ihan hanan alla voi testata jos haluaa, laskee vähän vettä ja katsoo miten nopeasti vaippa sen imee ja miltä pinta jää tuntumaan.

Koikeilkaa MYLLYMUKSUJEN kestovaippoja.sieltä saa ostettua kankaita myös jos innostuu ompelemaan.
Itse käytin ekalla lapsellani kertakäyttöjä,toisella vasta kestovaippoja.Ja olivat tosi hyviä!
Oli mullakin aikoja kun"ihan kyllästyin koko vaippoihin:lapsella "tiheän syömisen aikoja",ja tuntui ettei mikään imu riitä.Mut se meni ohi :) ja taas riitti ihan normi määrä imuja.Öisin käytin kertakäyttövaippoja. Yksi hyvä puoli oli myös vaippojen kankaiden kauneus :) varsinkin noin tyttövauvalla,kesä-aikaan mekkojen kanssa :) Ei tarvitse vauvalle laittaa mitään housuja välttämättä vaipan kanssa mekkojen alle.
Kannattaa ainakin kokeilla!

Jummi, taidankin tältä istumalta ottaa itseäni niskasta kiinni ja ostaa pari vaippaa ensi alkuun kokeeksi. :)

Onhan se kertisvaippapino aivan järjetön, ja vaippoja saa tosiaan koko ajan kantaa kaupasta. Ja tietenkin myös on otettava huomioon ympäristönäkökulma.

[QUOTE="kuula";23101082]Jummi, taidankin tältä istumalta ottaa itseäni niskasta kiinni ja ostaa pari vaippaa ensi alkuun kokeeksi. :)

Onhan se kertisvaippapino aivan järjetön, ja vaippoja saa tosiaan koko ajan kantaa kaupasta. Ja tietenkin myös on otettava huomioon ympäristönäkökulma.[/QUOTE]

Ja jos ei sitten omalla kohdalla inspaa, niin kestot saa kyllä aina myytyä eteenpäin, kuten myös sitten kun jäävät tarpeettomiksi :)

Hyvä kuula! ;-) ja sä et häviä siinä mitään koska saat varmasti myytyä eteenpäin (ainakin lähes) samalla hinnalla millä ostitkin, jos nyt oliskin kauhea pettymys.. Mutta niin tuskin käy :)

Meillä on nyt yli vuosi kestovaippailua takana. Lapsi oli himppusen alle 6 kk kun aloitettiin. Pääosin on menty taskuvaipoilla, sisätaskuja kokeiltu yöllä toki.

Mitä kokemuksia tästä on. Ensinnäkin mä pesen vaipat joka kolmas päivä. Pesen aina vaippapyykin erikseen, koska niitä vaippoja pestessä pesukone haisee jotenkin tosi pahalle ja ummehtuneelle. Mulla ei ole kyllä tapana huuhdella ja pestä kun vaan kakkavaipat eli pissavaipat menee pyykkiin semmosenaan. Vaipat myös haisee, eli kun meidän vaippaämpäri täyttyy ja loput vaipat mies heittää lattialle, vessassa on kamala pissan haju. Onneks nyt on noita hajusieppoja vaippapusseja niin lykkään sinne ne ylimääräset vaipat.

En ymmärrä, miten jollakulla ei muka vaipat haise???

Toinen juttu on se, että kun palasin työelämään niin kyllä tää vaippailu vähän rankkaa on. Taskuvaippojen purkaminen, koneeseen pistäminen, narulle laittaminen ja sitten parin päivän päästä kokoaminen, niin kyllä mä saan siihen varmaan meneen ainakin tunnin aikaa per satsi. Töissäkäyvä äiti, jolla on pari tuntia iltaisin vaan aikaa lapselle, niin kyllä se vähän turhalta tuntuu käyttää noihin vaippa-asioihin. Mut olen vielä sitkeästi jatkanut, toivon että kestovaippojen ansioista poju oppis vaipoista reilu 2-vuotiaana jo eroon. Nyt hän ei edes kakkaa pottaan vaikka kesästä asti on treenattu.

Toivon kyllä, että ehtisin pienen tauon ennen pikkukakkosen kestoilua mutta saapa nähdä kun halu olis kakkosellekin.

[QUOTE="Pomm";23100731]Toisaalta paljon on kiinni vanhemman viitseliäisyydestä/tarmosta....... Olen nimittäin nähnyt sellaisenkin kestoilijan jonka vauvan iho ei todellakaan kiittänyt :( sääliksi kävi pikku ihmistä.[/QUOTE]

Muutama vuosi sit oisit voinut nähdä mein lapsen,jonka ihottuma ei kyllä johtunut niistä kestoista vaan laajoista allergioista....

Mut olen vielä sitkeästi jatkanut, toivon että kestovaippojen ansioista poju oppis vaipoista reilu 2-vuotiaana jo eroon. Nyt hän ei edes kakkaa pottaan vaikka kesästä asti on treenattu.

Ei kuivaksi oppiminen siitä ole kiinni, käyttääkö kesto- vai kertakäyttövaippoja. Meidän kaikilla viidellä käytettiin vain kertakäyttövaippoja ja kaikki oppivat kuivaksi viimeistään tasan 2-vuotiaana.

Meillä on nyt yli vuosi kestovaippailua takana. Lapsi oli himppusen alle 6 kk kun aloitettiin. Pääosin on menty taskuvaipoilla, sisätaskuja kokeiltu yöllä toki.

Mitä kokemuksia tästä on. Ensinnäkin mä pesen vaipat joka kolmas päivä. Pesen aina vaippapyykin erikseen, koska niitä vaippoja pestessä pesukone haisee jotenkin tosi pahalle ja ummehtuneelle. Mulla ei ole kyllä tapana huuhdella ja pestä kun vaan kakkavaipat eli pissavaipat menee pyykkiin semmosenaan. Vaipat myös haisee, eli kun meidän vaippaämpäri täyttyy ja loput vaipat mies heittää lattialle, vessassa on kamala pissan haju. Onneks nyt on noita hajusieppoja vaippapusseja niin lykkään sinne ne ylimääräset vaipat.

En ymmärrä, miten jollakulla ei muka vaipat haise???

Toinen juttu on se, että kun palasin työelämään niin kyllä tää vaippailu vähän rankkaa on. Taskuvaippojen purkaminen, koneeseen pistäminen, narulle laittaminen ja sitten parin päivän päästä kokoaminen, niin kyllä mä saan siihen varmaan meneen ainakin tunnin aikaa per satsi. Töissäkäyvä äiti, jolla on pari tuntia iltaisin vaan aikaa lapselle, niin kyllä se vähän turhalta tuntuu käyttää noihin vaippa-asioihin. Mut olen vielä sitkeästi jatkanut, toivon että kestovaippojen ansioista poju oppis vaipoista reilu 2-vuotiaana jo eroon. Nyt hän ei edes kakkaa pottaan vaikka kesästä asti on treenattu.

Toivon kyllä, että ehtisin pienen tauon ennen pikkukakkosen kestoilua mutta saapa nähdä kun halu olis kakkosellekin.

Tosta hajusta, kyllähän ne haisee jos nenän tunkee pyykkeihin mutta meillä ei kyllä vessaan mennessä haise pissa tai kakka sitten yhtään.. tiedä sitten mistä johtuu, ehkä siitä ettei ne loju siellä kuin päivän tai kaksi? Joskus illalla saatan pestä käsinkin muutaman keston jos on pissat vain.. :) eikä meillä pesukonekaan haise miltään. Mulla ne vaipat menee siinä samassa muiden pyykkien seassa, kaikkine pesuineen ja ripusteluineen :) koen että kertakäyttöisissä on enemmän vaivaa..
Ja toivon myös että opittaisiin kuivaksi nopeasti, en tiedä sitten kuinka paljon kestovaippailu siihen oikeasti vaikuttaa. :)

Yhteistyössä