Kestovaippailijat, kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iitu93
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iitu93

Jäsen
06.01.2009
382
0
16
Elikkäs, ajattelin kokeilla tehdä sellaisen sisävaipan ihan kokeeksi. Ensinnäkin: tuleeko ne imuosat sinne vaipan sisälle? Siis että pitää jättää aukko josta ne saa ulos ja sisään?
Toisena: Voiko sisävaipan tehdä niin että on kaksi ohkaista collegekangaskerrosta ja flanelikangasta taikka fleece ja flaneli? Mikä mieluiten ulkopuolelle, mikä sisäpuolelle?
Kolmantena: ehkä vuoden tyhmin kysymys: voiko ulkokuorta tehsä kernikankaasta? :''D
Neljäntenä: voiko ohjeessa olevan framilon-nauhan korvata tavallisella 5mm paksulla kuminauhalla?

Kiitos niille, jotka auttavat tyhmää

älä missään nimessä käytä kuoreksi kernikangasta :) pul-kangas tarkoitettu ulkokuoriin ja on hengittävää ja sitä saa nettikangaskaupoista ja ainaki eurokankaasta.

fleece käy ulkokuoreksi kun laittaa 2 kerrosta. jos sulla on ihan ohkasta fleeceä niin se käy ihoa vasten (päästää nesteen läpi ja tuntuu kuivemmalta iholla). (ja ei siis päästä nestettä läpi jos sitä on pääletysten 2 kerrosta...)

imut kannattaa laittaa vaipan sisälle. se tasku on kätevä jolloin imun määrää voi "säätää" tilanteen mukkaan. ja vaippa kuivuukin nopeemmin pesun jälkeen. toki ne voi ommella kiini vaippaankin mut sitten kuivuminenkestää.

college ja flanelli kuulostaa hyviltä imukankailta, kannattaa testata myös vanhoja froteepyyhkeitä! :)

ai, tossa oli vielä neljäs kysymys :)
voi korvata tavallisella kuminauhalla. ja sitäpaitsi 5 mm on mun mielestä liian ohutta jokatapauksessa, kokeilin joskus sitä 5 mm framilonnauhaa ja otin ne sit pois vaipoista ja korvasin ne 7 mm tai 10 mm ihan tavallisella kuminauhalla (onko mulla nyt jotain inka-merkkistä vai super elastic... no ihan perus "halpiskuminauhaa" ja hyvin toimii!

Yritän auttaa.

1. Lisäimuja on kätevä sujauttaa sisävaipan taskuun jos sellaisen haluaa tehdä. Ei ole pakollinen.
2. Itse olen valmistanut vanhasta flanellista, collegen imukyvystä en oikein tiedä. Fleece antaa hyvän kuivapinnan. Tein fleece pinnan, taskun siihen väliin ja sitten kaksi kerrosta flanellia.
3. En tiedä mikä on kernikangas :D (oonko tyhmä?)
4. Minun vaipoissani en ole käyttäny mitään kuminauhaa, ei ole ollut tarpeen, joten vaikea sanoa.

mikä on kuivapinta? (olen siis ihan täysin pihalla näistä, vaippojen tekeminen kiinnostaa ei käyttö :D) Ja voiko vaipan tehdä niin, että laittaa kaikki samaan pakettiin? esim. flanelia, fleeceä kaks kerrosta ja sitä PUL-kangasta? saattaa tulla aika paksu kangaskasa ompelukoneen ommeltavaksi :D

Anteeksi kun häiritsen tyhmillä kysymyksilläni :)

Alkuperäinen kirjoittaja iitu93:
mikä on kuivapinta? (olen siis ihan täysin pihalla näistä, vaippojen tekeminen kiinnostaa ei käyttö :D) Ja voiko vaipan tehdä niin, että laittaa kaikki samaan pakettiin? esim. flanelia, fleeceä kaks kerrosta ja sitä PUL-kangasta? saattaa tulla aika paksu kangaskasa ompelukoneen ommeltavaksi :D

Anteeksi kun häiritsen tyhmillä kysymyksilläni :)

Kuivapinta siis ihoa vasten. Perustietoa jos haluat vaippavalmistajaksi:

Vaippa koostuu kolmesta kerroksesta: Kuivapinta ihoa vasten, imukerros ja kosteudenpitävä kuori. Kaikkea ei suinkaan aina tarvitse käyttää.

Sisävaippa tarkoittaa vaippaa, jossa ei ole ulkokuorta, eli siihen laitetaan erikseen joko PUL-kuori tai vaikkapa siihen tarkoitetut villahousut. Sisävaippa voi olla esim flanellia, froteeta, hamppua... Siinä voi olla ns läppä tuomassa lisää imua, pidentämättä kuivumisaikaa.

AIO on All In One, eli siinä on vähintäänkin imukerros ja kuori samassa paketissa. Haittapuolena reippaasti pitempi kuivumisaika.

Taskuvaipassa on tasku imuja varten. Usein PUL-kuori fleece kuivapinnalla, mutta myös sisävaipoissa voi olla taskuja.

Tiesitkö, että moni suomalainen nettikauppa kaipaa sopimusompelijoita? Saisit siis kaavat ja materiaalit muualta, itse ompelisit kasaan. Kait.

Yhteistyössä