kestovaippa vs. kertakäyttövaippa?

  • Viestiketjun aloittaja tytti
  • Ensimmäinen viesti
lehmu
Kestovaipat ei ole koskaan lopussa, kun niitä saa ensin hommattua tarpeellisen määrän ja muistaa pestä pyykit. työtä niissä on himppasen enemmän, mutta se työ säästää luontoa. Kesto on mun valinta.
 
Kestovaippa, siksi kun pojalle tulee ihottumaa ja punotusta kertiksistä.
Ja ei tartte kokoajan olla tyhjentämässä vessan roskista. Ja hyvä mieli siitä, että meijänperheestä ei tuu sitä vuorellista vaippoja, mitkä päästelee tuonne ilmakehään kaikenmaailman kaasuja vielä vuosikymmenten päästä.
Lisäks kestoilu on hauskaa. Villahousuja on ihana tehä, vaikkei tarvetta oliskaan :D
 
vieras
Molemmissa on puolensa.

Kertis on helppo reissun päällä ja kestot, kun ns. pesukone on lähellä. Kestot villahousujen kanssa on hengittävät, mut kertisvaipat ei todellakaan ole.
 
vieras
kesto
tulee halvemmaksi ja on ekologinen
sitä jätteen määrää ei pysty kuvittelemaan, sillä edelleen ne muovikertavaipat mitkä 60-luvun lopulla tuli markkinoille on yhä kaatopaikoilla ehyinä....
ja pikkasen on 60-luvusta kulunut aikaa ja vaippavuori kasvanut
 
Kestojen hyviä puolia:
- taloudellisuus
- ympäristöystävällisyys
- vaipat ei koskaan lopu kesken
- hengittävyys ja ihoystävällisyys
- hyvä jälleenmyyntiarvo
- ei haisevaa vaipparoskista vessan nurkassa

Kestojen huonoja puolia:
- oikean mallin ja materiaalin löytäminen voi olla joskus "arpapeliä ", eli ihan kaikki vaippamallit ja materiaalit eivät kaikille vauvoille sovi
- peseminen
- korkeahko hankintahinta, jos ostaa kaiken uutena
- lomamatkalla tai mökillä ehkä hieman hankalia

Kertisten hyviä puolia:
- helppoja reissussa
- todella hyvä imukyky (tärkeää ainakin öisin)
- ohkaisempia kuin osa kestoista (tosin niitäkin on ohkaisia)

Kertisten huonoja puolia:
- kallis hinta
- täytyy muistaa ostaa vaippoja kaupasta ja raahata se paketti kotiin
- vaipparoskis haisee
- jätettä tulee (roskapussi vietävä usein)
- joistain vaipoista tulee ihottumaa
- jotkut kertikset haisee ihan kamalalle kemikaalille tms.

Tuollaisia mulle tuli mieleen =). Jos saisin vielä vauvan, niin käyttäisin sekä kestoja että kertiksiä, tilanteesta riippuen.
 
tytti
Alkuperäinen kirjoittaja M i l j a:
Kestovaippa, siksi kun pojalle tulee ihottumaa ja punotusta kertiksistä.
Ja ei tartte kokoajan olla tyhjentämässä vessan roskista. Ja hyvä mieli siitä, että meijänperheestä ei tuu sitä vuorellista vaippoja, mitkä päästelee tuonne ilmakehään kaikenmaailman kaasuja vielä vuosikymmenten päästä.
Lisäks kestoilu on hauskaa. Villahousuja on ihana tehä, vaikkei tarvetta oliskaan :D
mistä kestovaippoja saa uusina? otatko ne "jätteet" pois vaipasta ennen kuin peset sen?
 
KESTOVAIPPA'

mulla on kaikki kolme olleet kestoilla...eka oli osittain. Tämä viimeinen 3,5kk ikäinen ei ole saanut ollenkaan kertistä päälleen koko aikanaan. itse olen meidän vaipat ommellut. Tulee halvemmaksi kun ostaa nettikaupasta.
Ekologisuus on meillä suurin syy kestojen käyttöön. taloudellisuus on myös tärkeä.
 
Mun tyttö ei enää paljoa vaippoja käytä vessahätäviestinnän johdosta, mutta tässäkin touhussa kestot on ehdottomasti paremmat!

1. Kestovaippoja voi muokata oman/lapsen tarpeen mukaan. Tarvitsetko paljon imua? Vähän? Imua eteen (pojilla) vai kenties ohuemman vaipan jossa on hyvä liikkua? Osaako lapsi jo avata tarrat? Kestoja saa myös neppareilla! Vessahätäviestinnässä tarvitsen usein vaippaa, josta voin heti tuntea onko tyttö pissannut. Samoin isommalla lapsella kuivaksiopettelu voi helpottua jos kestoista ottaa kuivaliinan pois pottaopettelun ajan tullen; lapsi tuntee itse pissan. Kertikset ovat aina samanlaisia, ja halvemmat merkit falskaa todella helposti...

2. Kestoja ei tarvitse raahata kaupasta jatkuvasti lisää. Minä unohtaisin AINA ostaa kaupasta vaippoja (unohdin nimittäin myös ostaa tamponeita yms, sen takia käytän nykyään kuukuppia). Sen lisäksi voi tietenkin ajatella asiaa rahallisesti: Minulla on mennyt alle 300? vaippoihin eikä minun tarvitse enää koskaan ostaa vaippoja, ei edes seuraavalle lapselle. (Ellen mene sitten kadottamaan niitä :xmas: joka voi olla todennäköistä juuri minun tapauksessani...) Voin myös myydä näitä pois ihan ok hintaan. Jos olisin ostanut käytettyinä, olisin selvinnyt vielä halvemmalla.

3. Roskikset eivät haise. Aina kun joku on meillä käyttäny kertiksiä, ihmettelemme muutaman päivän missä haisee ja miksi. Kertikset haisevat pahemmalta kun kestot, ainakin mun mielestä. JOTKUT kestot reagoivat pissan kanssa ja haisevat (esim hamppu tuntuu haisevan herkemmin) mutta nehän pestään kuitenkin joka päivä :) Kertikset jäävät helpommin käytettyinä lojumaan ympäriinsä. Sen lisäksi ei tarvitse viedä JOKA IKINEN PÄIVÄ roskia ulos...

4. Luontoa säästyy. Tähän mennessä olen säästäny jo melkein tuhat vaippaa kertiksinä ajateltuna. TUHAT. 1000. Tyttöni on vasta 4 kk vanha. Kuinka paljon niitä oikein tulee, jos käyttää vaippoja esim 3 vuotta?!?! Tähän voi sanoa, että kyllähän kestot käyttävät luonnonvaroja kun niitä pitää pestä. Nii-in, mutta kyllä sitä vettä kuluu moninkerroin kertakäyttövaippojen valmistusprosessissa.

5. Ihottumia tulee helpommin tai ne ovat vaikeampia kertiksiä käytettäessä. Monet lapset ovat herkkiä kertisten kemikaaleille. Kestot oikein käytettynä ovat iholle ystävällisempiä.

Mun mielestä kestot ovat ehdottomasti parempia. Muutama kerta "olosuhteiden pakosta" (ulkomaanmatkalla) olen käyttänyt kertiksiä. Ei oikein enää luonnistu. Onneksi tosin tyttö ei enää oikein vaippoja käytä, menee 1-2 viikossa nykyään. Suosittelen lämpimästi myös vessahätäviestintää! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tytti:
Alkuperäinen kirjoittaja M i l j a:
Kestovaippa, siksi kun pojalle tulee ihottumaa ja punotusta kertiksistä.
Ja ei tartte kokoajan olla tyhjentämässä vessan roskista. Ja hyvä mieli siitä, että meijänperheestä ei tuu sitä vuorellista vaippoja, mitkä päästelee tuonne ilmakehään kaikenmaailman kaasuja vielä vuosikymmenten päästä.
Lisäks kestoilu on hauskaa. Villahousuja on ihana tehä, vaikkei tarvetta oliskaan :D
mistä kestovaippoja saa uusina? otatko ne "jätteet" pois vaipasta ennen kuin peset sen?
Suomessa on miljoona nettikauppaa mistä nuita nykyään saa :)

Itselläni on esim Hilivinksis-vaippoja, ne on tosi hyviä! Niitten K-perus on yksivuotiaalla pojalla yövaippoina villahousujen kera. Mun tytöllä taas on Hilivinksiksen AIO käytössä kun käydään ulkona.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kertikset haisevat pahemmalta kun kestot, ainakin mun mielestä. JOTKUT kestot reagoivat pissan kanssa ja haisevat (esim hamppu tuntuu haisevan herkemmin) mutta nehän pestään kuitenkin joka päivä :) !
Mä olen huomannut ihan tämän saman asian, kun alettiin osakestoilla. Sen jälkeen kertisvaipat alkoi haista nenään jopa puhtaina.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tytti:
Alkuperäinen kirjoittaja M i l j a:
Kestovaippa, siksi kun pojalle tulee ihottumaa ja punotusta kertiksistä.
Ja ei tartte kokoajan olla tyhjentämässä vessan roskista. Ja hyvä mieli siitä, että meijänperheestä ei tuu sitä vuorellista vaippoja, mitkä päästelee tuonne ilmakehään kaikenmaailman kaasuja vielä vuosikymmenten päästä.
Lisäks kestoilu on hauskaa. Villahousuja on ihana tehä, vaikkei tarvetta oliskaan :D
mistä kestovaippoja saa uusina? otatko ne "jätteet" pois vaipasta ennen kuin peset sen?
Tuossa aiemmin olikin aika hyvä lista hyviä ja huonoja puolia. Meillä esikoisella käytettiin kertiksiä, kun kaivon pumppu ei toiminu kunnolla, joten pyykin oli hankalaa. Nykyisin molemmilla kestoja pääasiassa. Isommalla öisin kertikset, kun pissaa tulee 2v. paljon. Kuivaksi oppiminen tosin kestojen avulla hyvässä vauhdissa. Pävät menee jo pääsääntöisesti ilman vaippaa.
Pienempi käyttää kestoja, syystä että halvempaa, ekologisempaa ja ihopysyy parempana.

Uusia vaippoja kannattaa hankkia nettiputiikeista, käytettyjä babyidean tai kestovaippainfon kirppiksiltä. Kestovaippainfon sivulta löytyy paljon tietoa vaipoista.

Niin ja kakat huuhtasen vaipasta ennen koneeseen laittoa, pissavaipat sellasenaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja jossu:
Mene kestovaippainfon sivuille, sieltä löytyy helposti tietoa.
Mä suosittelisin ensin käymään jonkun kauppiaan, esim. Babyidean sivuilla. Kestovaippainfon tiedot eivät ole kovin helposti sulateltavassa muodossa aloittelijalle. Vaippakauppiailla on simppelejä perusoppaita/opastuksia.

Kertikset teettää työtä kodin ulkopuolella (kaupassa käynti, roskien vienti) ja kestot kodin sisäpuolella (pyykit). Kummanlaisesta työstä pidät enemmän? ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jossu:
Mene kestovaippainfon sivuille, sieltä löytyy helposti tietoa.
Mä suosittelisin ensin käymään jonkun kauppiaan, esim. Babyidean sivuilla. Kestovaippainfon tiedot eivät ole kovin helposti sulateltavassa muodossa aloittelijalle. Vaippakauppiailla on simppelejä perusoppaita/opastuksia.

Kertikset teettää työtä kodin ulkopuolella (kaupassa käynti, roskien vienti) ja kestot kodin sisäpuolella (pyykit). Kummanlaisesta työstä pidät enemmän? ;)
Paras apu olisi, jos joku jo kestoileva näyttäisi sulle itse niitä vaippoja ja kertoisi miten niitä käytetään. Itse ainakin menin vaan enemmän sekaisin, kun netin kautta yritin etsiä vaan tietoa.
 

Yhteistyössä