kestovaipoista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksi vaan

Vieras
Oletteko ajetelleet aloittaa kestovaippailemaan?
Minkälaisia kokemuksia teillä on tai olette kuulleet?
Vaivalloista vai helppoa?

Itse ajattelin aloittaa kestovaippailun. Säästyy rahaa ja luontoa. Ja sitten sanotaan, että lapsi oppii nopeammin kuivaksi.

Olisi mukava kuintenkin kuulla teidän muiden mielipiteitä asiasta. Onko teillä mahdollisesti tiedossa jotain hyviä merkkejä tai jotain muuta tärkeää joka minun ehkä pitäisi tietää.

Noh, meille kun syntyi esikoinen, niin en ois iki maailmassa tajunnut kuinka pykkimäärät voi kasvaa niin pienestä ihmisestä NIIN paljon. Eli siis se on syy, miksei meillä kestoilla, koska pyykkiä oli jo kolmesta ihmisestä yhtäkkiä valtavasti! meillä ei siis ole kuivausrumpua, ei mitään erityistä kuivaushuonetta(kylppäriin mahtuu 1 teline, joka onkin aina käytössä). Eli siis tuo pyykkipuoli ois mun mielestä tullut liian hankalaksi..Joku sanoi, että se nosti myös vesi ja sähkölaskut pilviin, kun alkoi kestoilla..

Meillä käytetään ilman muuta kestovaippoja tällä kakkosella, samoin kuin esikoisellakin. Itse olen kokenut kestovaipat hyvin helpoksi ja vaivattomaksi, pesen ne muun pyykin seassa pari-kolme kertaa viikossa.

Oletko tutustunut osoitteeseen www.kestovaippainfo.fi? Sieltä löytyy paljon kokemuksia ja vaippaesittelyjä. :)

Täällä yksi kolmen lapsen äiti, joka ""hurahti"" kestovaippoihin kuopuksen ollessa kuivaksi opettelu vaiheessa. N. 3 kk ajan kerettiin niitä käyttää, ennen kuin häneltä jäi vaipat kokonaan pois. Nyt on neljäs tulossa, ja suunnittelen jo kovaa vauhtia hänelle kestovaippojen hankkimista. Pyykkiä tulee tietenkin enemmän, mutta kestovaipat ovat niin ihania. Ne ovat VAATTEITA, toisin kuin kertakäyttövaipat.

Olen suunnitellut, että aluksi käytän harsoja+kuorivaippoja, ja tarvittaessa jotain lisäimuja. (Isäni on luvannut vanhat froteepyyhkeensä siihen tarkoitukseen.) Sitten kun vauva vähän kasvaa, ostan tai teen jotain sisätäyttövaippoja, joihin käy sitten täytteeksi ne samat harsot yms.

Suosittelen kestovaippainfon sivuja. Keskustelujakin kannattaa seurata. Itse aion käydä jossain kestovaippatapahtumassa jos sellainen järjestetään jossain tässä lähistöllä.

Pyykinpesu on minusta kivaa, eikä sitä pyykkiä vaippojen takia niin paljon tule. Meillä ainakin pestään 2-3 koneellista vaippapyykkiä viikossa.

Joku tosiaan väitti lopettavansa kastoilun kun oli saanut tolkuttomat vesi- ja sähkölaskut. Mutta se alkuperäinen ei koskaan palannut viestiketjuun, joten kukaan ei tiedä tarkemmin miten laskut olivat muka niin pilviin pompanneet. Ehkä pesi sitten joka vaipan erikseen?

Rahansäästö riippuu paljon siitä millä kestoilee ja kuinka innostuu hankkimaan kaikkea kivaa ja kaunista ;) Halvin (ja ihan hyvä) systeemi on vissiin villakuoret (tai yleensä kuoret) ja harsot (prefoldit, ite tehdyt imut). Kalleimpia lienevät all-in-one -vaipat, sillä niitä tarvii paljon ja maksavat.

Ekologisuus on ihan hyvä pointti, meidän systeemillämme jätevettä tulee n. 15 m3/vuosi (laskin esihuuhteluvedet mukaan reilusti). Pesuaineet ovat ihan luontoystävällisiä, ei tartte supermyrkkyjä. Ja 60 asteen pesu riittää!

Mä aloin kestoilemaan, kun kakkonen oli n. 3 kk. Nyt on tulossa kolmas ja kestoilu jatkuu, on vaipatkin valmiina. Kakkonen on nyt 1,5 v (poika) eikä pottailu kiinnosta taas hiukkaakaan. Esikko oli jo kuiva tässä iässä vaikka kertisvaippailija olikin. Että kovin on kiinni persoonasta tuo kuivaksi oppiminen, minusta :)

Muistathan sitten että uusissa vaipoissa kestää jopa 20 pesua, ennenkuin imukyky pääsee vauhtiin! Ettet ihan alkumetreillä heitä hanskoja kehiin.

Kyselit hyviä merkkejä. Mä olen tykännyt kuorivaippoina esim bumpystä, nikkystä, modern babysta. Taskuvaipoissa wonderoos on ihana yhdenkoon vaippa, mutta ihan pienellä en tiedä että onko kuitenkin hankala. Happy heinys taskuvaipat myös hyviä. Bambino Miot ei kestä kuin 40 asteen pesun, muuten kyllä pitäviä ja napakoita. Mutta vauvan mallista ja muodoista riipuu paljon mikä kullekin on hyvä.

Elli ja Max: Miten te säilytätte noita kakkavaippoja, kun ette joka päivä pese? meillä esikoisella ainakin oli kakka JOKA VAIPASSA ensimmäiset kuukaudet ja nyt vuoden vanhanakin monta kertaa päivässä. Eli hajut ois valtavat noiden pyykkien kanssa, jos kestoiltas...

Säilytän vaipat ihan tavallisessa ämpärissä, kylppärissä. En liota missään vedessä vaan vippaan ihan sellaisenaan ämpäriin. Tietenkin huuhdon kakat pois vaipasta, maitokakkavaiheessa käytin vaipan päällä sellaista fleeceliinaa minkä huuhdoin hanan alla, se piti vauvan pepun kuivana (neste läpäisee fleecen joten se on koko ajan kuiva) ja siitä oli helppo huuhtoa kakka pois. Isomman lapsen kakan suihkutan käsisuihkulla suoraan pönttöön.

Vaipat ei haise tippaakaan, siis paljon vähemmän kuin likaiset kertakäyttövaipat koska näistähän on kakat huuhdottu pois. Kolmantena päivänä alkaa tuntua sellainen pieni ammoniakin haju ja sitten laitankin vaipat viimeistään pesuun.

Enemmän kertikset meillä lemusi (tai sitten toivottivat väen tervetulleeksi rappusilla :))

Kakkavaipat ei tosiaan käryä. Mä huuhtaisen ne käsisuihkun kanssa pyttyyn ja lavuaarissa huuhtelen vielä vähän tarkemmaksi. Sitten väännän käsin ja tipautan kannelliseen roskikseen odottamaan pesua. Tuo kannellinen roskis riittää aivan hyvin pitämään hajut pari päivää sisällään. Myös pissavaipat huuhdon ja sinne samaan kasaan. silloin kun nostelee vaipat koneeseen, niin joskus tuoksahtaa - mutta se on vain hetki.

Huuhtelu on se työvaihe, jota kertiksillä ei ole. Se on minusta konkreettisin paikka, jossa kestoista tulee ""enemmän"" työtä. Minä kun en tuota pyykin pesua, narulle ripustamista ja kaappiin viikkaamista osaa oikein työmääräisesti arvostaa. Pikkujuttu.

Vaipat voisi pitää myös kuivasäilytyksessä (tällöinkin kakkavaipat pitää huuhtoa). Mutta käytännössä olen kokenut että tuo säilytystapa on se meille hyvä.

Meillä tulee yhä kakkaa 1-5 kertaa päivässä, pojalla on reipas suoli :( Helpottaisi myös riisipaperin käyttö vaipassa tuota huuhtelupuolta, mut en vain ole saanut aikaiseksi hommata. Jotenkin se tuntuu kuitenkin turhalta.

Meillä on kestoiltu 10kk esikoisen kanssa (syntymästä saakka) ekologisista syistä (kertiksistä tulee valtavasti jätettä!) eikä vaipat ole kyllä kertaakaan haisseet, meillä on suosittu kuivasäilytystä eli huuhtaistu kakat wc-pönttöön käsisuihkulla ja nakattu pyykkikorin reunalle pesua odottamaan. Meillä ei pyykkäys ole liiemmin lisääntynyt kestoillessa, kestot täyttävät koneen juuri sopivasti enkä joudu pesemään vajaita koneellisia.

Mulla on vasta 2 viikon kokemus kestoilusta, kun tyttökin vasta sen ikäinen..:)

Mutta olen tykännyt tosi paljon, käytetään harsoja ja kuoria (parhaat minusta tots botsit, tulee napakka paketti). Yöllä flanellia kuoren kanssa. Ja laitan kertakäyttöisen hoitoliinan vielä mukaan, niin vaippa tuntuu lapselle pidempään kuivalta eikä tarvitse vaihtaa tunnin välein kuten aluksi. (On nimittäin aika tarkka tuo neiti puhtaasta vaipasta.) Ja muutenkin helpompi, ei tarvitse kynsiharjalla irroitella kakkoja vaipasta.

Pesun kanssa on vähän ongelmia, kun tuohon vaippaämpäriin ei tunnu mahtuvan kuin yhden päivän vaipat eli pitäisi pestä joka päivä, vaikka ei tule kun 1/2 koneellista. Tosin olen liottanut vedessä, ehkä ilman vettä mahtuisivat paremmin. Täytyy kokeilla. Pissavaipat olen laittanut vain tavalliseen pyykkikoriin muun pyykin mukana, mutta niitä ei tule paljoa, melkein aina vaipassa on myös kakat. Harsoja on hyvä muuten venytellä muotoonsa takaisin, muuten taittelu voi olla vaikeaa.

kiitoksi kaikista vastauksista. Kävin myös tuolla kestovaippainfo.fi- sivuilla ja sieltä sain vielä lisää tietoa aiheesta.
Nyt täytyy vaan käydä enää kaupassa ostoksilla.

Nimimerkille noh vielä lisään vielä että kestoillessa pärjää vallan mainiosti ilman kuivausrumpua, meillä ei moista kapistusta ole eikä tule. Pesuhuone on pieni eikä siellä voi siksi pyykkiä kuivata ja linkousnopeuskaan ei meillä ole mikään huippu (700 kierrosta) mutta esim harsot, taskuvaipat ja taittoimut kuivuvat todella nopeasti, illalla kun laittaa kuivumaan niin aamulla ovat jo kuivat. Ja ap:lle iloista tulevaa kestoilua!

Miten olette saaneet lapsen isän ""sitoutumaan"" kestoiluun? Itse olen nyt vasta rv 17, mutta olen kovin kiinnostunut kestovaippojen käytöstä ja aion sitä varmasti myös toteuttaa. Mutta epäilenpä vain, että tuleva isä pitää käytäntöä liian monimutkaisena, kun ei ole vielä kertakäyttövaipan vaihdostakaan kokemusta ;)

No, voi kai sitä aina osa-aikakestoillakin niin, että mies saa vaipanvaihtovuorollaan laittaa kertakäyttövaipan, jos keston kanssa toimiminen tuntuu muka liian vaivalloiselta...

Minkku: miehen saa kestoilemaan - ei väkisin mutta väsyttämällä. Oikeasti mä en edes muista mitä mies tuumasi kun aloin kestovaipoista puhumaan. Mut ihan yhtä varovaisen innostunut se taisi lopulta meillä olla (mutta mulla onkin ihana mies!)

Alkuun kun opeteltiin hommaa vasta, laitettiin kertis jos tuntui että ei nyt jaksa. alkuunhan kestojen imukykykin oli huonompi uutuuttaan, piti vaihtaa useammin. Mies käytti kertiksiä pikkuisen pidempään mieluisampana vaihtoehtona, mutta kun systeemit kehittyi niin mies on vaihtanut vaipat ihan siinä missä minäkin.

Eli ei kannata pakottaa. Onhan se kiva että mieskin vaihtaa vaippaa, jos hänestä on liian hankala laittaa kesto niin laittakoon kertiksen. Tuntuu siltä, että muissakin perheissä on mieskin ajan kanssa opetellut homman.

Pyykinkuivaustiloista: ei meilläkään ole rumpua eikä kai tule uuteenkaan kotiin. Pesutilat on pienet, mutta kylppäriin mahtuu sellainen vajaa 1 m * 1 m kuivausteline. Lisäksi on sellainen pyykkipoikarimpula katossa pikkupyykille ja henkareille laittelen isommat vaatteet - yleensä roikkuvat kuivautelineen toisella puolella. Tai sit suihkuverhon tangossa. Kerralla saa pari koneellista pyykkiä kuivumaan, isomman pyykkivuoren sattuessa kohdalle tuodaan sit henkareissa kaapin oviin, mut sellaiseen on harvoin tarvetta. Meillä on nelihenkinen perhe, vielä toistaiseksi :)

Meillä mies oli aluksi kestoilua vastaan, mutta hankin vaipat kuitenkin. Mies vaihtoi sitten kertakäyttövaippaa aluksi, tosin ekat viikot käytettiin muutenkin kertiksiä kun jotenkin tuntui hankalalta tuo kestoilun aloittaminen niin pienen kanssa. Sittemmin mies laittoi kertakäyttövaipan omalla vuorollaan, minä keston, tosin minä tietysti huolehdin vaipanvaihdosta enemmän. En painostanut miestä, välillä vaan muistuttelin että ""voisit joskus kokeilla noita kestoja nyt kun niitä kerran on"".

Sitten se vaan yksi kaunis päivä alkoi niitä käyttää, tulin kotiin niin lapsella oli kestot jalassa ja mies hehkutti että ""eihän se ollutkaan yhtään vaikeaa"". Vaipat oli kyllä ihan väärin laitettu mutta eihän se haittaa, yritys oli tärkeintä ;) Nyt se kertoo kaikille isi-tutuilleen kuinka hyviä ja käteviä nuo pestävät vaipat on.

Mulla on parikin kaveria osa-aikakestoilijoita siten, että reissun päällä ja usein yöaikaan käyttävät roskavaippoja ja muuten kestoja. Olen ajatellut itsekin ryhtyä tällaiseen joustavaan systeemiin. Ajattelin alkuun käyttää sideharsojen, vaippakuorien ja riisipaperin yhdistelmää ja katsoa myöhemmin mikä systeemi alkaa tuntua parhaalta. Villahousuista olen kuullut kovasti kehuja, mutta jotenkin se ei tunnu musta mukavalta ajatuksellisesti.

Hurahtaneelle: miten ihmeessä oot onnistunut jo vauvaiässä pääsemään eroon vaipoista? Ollaan miehen kanssa puhuttu, että yritettäis päästä vaipattomuuteen mahdollisimman pian, mutta mulla ei ole lähipiirissä ketään, joka olisi alta kahden vuoden onnistunut.

Freeda: Taisit ymmäträä aikaisemmasta viestistäni jotain väärin. Johtunee siitä, että en siinä maininnut, minkä ikäinen meidän lapsemme oli, kun aloin kokeilla hänellä kestovaippoja. Hän oli siis n. 2,5 vuotias, ja jo ""päiväkotikuiva"".

Yksi painavin syy kestojen kokeiluun oli se, kun en osannut aina arvioida kertakäyttövaipan kosteudesta, oliko se vain hiestä kostea vai oliko siihen jopa lirautettu vähän pissaakin. Ajattelin, että harsosta kyllä huomaa jos se on märkä. Ja parin kokeilun jälkeen laitoinkin sitten jo harsovaipan yöksi. Ja voin rehellisesti sanoa, että yökestoilusta on hiukan paremmat kokemukset kuin päiväkestoilusta. Isoin plussa oli se, että tyttö alkoi vihdoinkin nukkua yöt heräilemättä. Ja yhtään merkittävää ohivuotoa ei sattunut. Päivällä oli ongelmana se, että kuorivaipan tarrat hiersivät reisiin rakot, jos tyttö käveli pidempiä matkoja.

Voisitteko kertoa, että kuinka paljon suunnilleen noista kestoista on kertynyt säästöä verrattuna kertiksiin? Tiedän, että hankintahinta kestoilla on aika kallis, mutta ei taida yksi kertakäyttövaippapakettikaan kauaa riittää...Itseäni ei pyykinpesut haittaa (en ajatellut käsin ruveta pesemään;) ), mutta mietityttää noi raha-asiat. Kuinka paljon joutuu varaamaan rahaa, jotta saa tarpeeksi paljon noita kestovaippoja, jotta pärjää ainakin alkuun (oletetaan, että ostan uutena)?

""vielä raskaana""
Oletko saanut jä äitiyspakkauksen? Siinä on kestoilusta kertova kirjanen Opas uuteen vaippakulttuuriin tms ja siinä ainakin on tehty laskelma (jollen nyt ihan väärin lähdettäni muista!) minkä verran maksavat kertakäyttövaipat, minkä verran käytettynä ostetut kestot / uudet kestot + mistä kulut muodostuvat (vaipat / pesukulut). En muista lukuja joten en lähde summassa heittelmään...

Sen säästön suuruus riippuu paljon vaipatussysteemistä, pesutavoista ja siitä kuinka sit ajan kanssa innostuu ostelemaan uusia kuoria sun muuta.

Itse kovasti kannatan sitä, että kokeilee alkuun eri systeemejä, jotta löytää sen mikä omimmalta tuntuu, vauvalle ja perheelle sopii. siihen babyidean kirppis on loistava ostopaikka.

Mut edullisinta taitaa olla kestoilla harsoilla ja hahtuvilla. Harsot on käteviä pestä ja edullisia hankkia, parhaat harsot ovat kyllä sitten eri harsoja kuin markettien pikkurätit tai äitiyspakkauksenkaan harsot. Ja hahtuvia voi kutoa itse, tai mummo, naapuri... Samat harsot käyvät koko vaippaiän. Tosin myös muut taiteltavat imut käyvät samaten. Lisää imutehoa saa tarpeen mukaan ympättyä vaippaan, esim hamppua.

Suosittelen kestovaippainfon keskustelufoorumia! Sieltä voi kysellä.

sit on olemassa noita koko vaippaiän sopivia kuorivaippoja, jotka voivat olla hyvä vaihtoehto. Itsellä ei kokemusta sellaisesta kuoresta aivan pienellä - vielä :)

No meidän pojan isukki ei suostu vaihtamaan mitään muuta kestoa vauvelille kuin fuzzin (taskuvaippa mikä on tietysti etukäteen täytetty) eli itse käytän muita ja jätän miehelle fuzzit. Muuten miehestä kestoilu on erinomainen ratkaisu, tosin hän ajattelee lähinnä tuota rahansäästöpuolta ;)

Nostelen tätä nyt vielä kerran ylemmäs kun tuntuu olevan paljon puhuttava aihe. Saa sitten vielä kiinnostuneet lueskella.
Tuosta kustannuksista. itse olen tällä hetkellä laittanut rahaa harsoihin ja lisäimuihin 107.4 euroa(ruskovillalta). Siihen päälle tulee vielä kuorivaippojen (eli se kosteudenpitävän kerroksen) hinnat. Ja niitä tarvitsee alussa jonkun 4 kpl:ta. Mitä olen katsellut hintoja niin ne on 13-25 euroa/kpl. Siis ne kuorivaipat mistä itse olen kiinnostunut.
Niin kuin edellä todettiin niin se mitä rahaa todellisuudessa menee on kiinni siitä kuinka hurahdat ostelemaan niitä kaikkia ihania uutuuksia mitä on tarjolla.

Pienen vauvan vaipattomuudesta (= eri asia kuin kuivaksi oppiminen) on juttua ainakin täällä:
http://www.latteria.biz/vvv/

Noita juttuja lueskeltuani olen tullut siihen tulokseen, että ei tuota kokeillessa ainakaan mitään häviä, vaikkei se onnistuisikaan. Eli tänään hurahdin vielä tuohon vaipattomuus ajatukseenkin. En kyllä aio asiasta stressiä ottaa, eikä se varmaan stressin kanssa onnistuisikaan.

Ja jos jollain on tiedossa lisää linkkejä sivuille, joissa on kokemuksia tai muuta tietoa pienen vauvan vaipattomuudesta, kertoisitko meillekin.

Halvin systeemi on harsot+kuoret. Jos ostat uutena esim. Ruskovillan harsoja 20 kpl (à 1,90), Imse-Wimse flanelleja (n. 20 e/5 kpl) ja Bumpy-kuoria kolmea kokoa 4 kpl kutakin (12 x 17 e), saat koko vaippakauden vaipat alle 250 eurolla. Käytön jälkeen vaipat on valmiina seuraavalle lapselle tai voit myydä ne.

Jos kertiksiin menee keskimäärin 10 e/vko, ja lapsi oppii kuivaksi 2,5-vuotiaana, rahaa meni 1 300 e. Ja seuraavalle lapselle sama summa uudestaan jne...