Pyykinpesu on minusta kivaa, eikä sitä pyykkiä vaippojen takia niin paljon tule. Meillä ainakin pestään 2-3 koneellista vaippapyykkiä viikossa.
Joku tosiaan väitti lopettavansa kastoilun kun oli saanut tolkuttomat vesi- ja sähkölaskut. Mutta se alkuperäinen ei koskaan palannut viestiketjuun, joten kukaan ei tiedä tarkemmin miten laskut olivat muka niin pilviin pompanneet. Ehkä pesi sitten joka vaipan erikseen?
Rahansäästö riippuu paljon siitä millä kestoilee ja kuinka innostuu hankkimaan kaikkea kivaa ja kaunista

Halvin (ja ihan hyvä) systeemi on vissiin villakuoret (tai yleensä kuoret) ja harsot (prefoldit, ite tehdyt imut). Kalleimpia lienevät all-in-one -vaipat, sillä niitä tarvii paljon ja maksavat.
Ekologisuus on ihan hyvä pointti, meidän systeemillämme jätevettä tulee n. 15 m3/vuosi (laskin esihuuhteluvedet mukaan reilusti). Pesuaineet ovat ihan luontoystävällisiä, ei tartte supermyrkkyjä. Ja 60 asteen pesu riittää!
Mä aloin kestoilemaan, kun kakkonen oli n. 3 kk. Nyt on tulossa kolmas ja kestoilu jatkuu, on vaipatkin valmiina. Kakkonen on nyt 1,5 v (poika) eikä pottailu kiinnosta taas hiukkaakaan. Esikko oli jo kuiva tässä iässä vaikka kertisvaippailija olikin. Että kovin on kiinni persoonasta tuo kuivaksi oppiminen, minusta
Muistathan sitten että uusissa vaipoissa kestää jopa 20 pesua, ennenkuin imukyky pääsee vauhtiin! Ettet ihan alkumetreillä heitä hanskoja kehiin.
Kyselit hyviä merkkejä. Mä olen tykännyt kuorivaippoina esim bumpystä, nikkystä, modern babysta. Taskuvaipoissa wonderoos on ihana yhdenkoon vaippa, mutta ihan pienellä en tiedä että onko kuitenkin hankala. Happy heinys taskuvaipat myös hyviä. Bambino Miot ei kestä kuin 40 asteen pesun, muuten kyllä pitäviä ja napakoita. Mutta vauvan mallista ja muodoista riipuu paljon mikä kullekin on hyvä.