Kestovaipoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marianna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marianna

Vieras
Tän tulokkaan kanssa olisi tarkoitus kokeilla kestoilua, mut jotenkin meen ihan sekasin noista kaikista vaihtoehdoista. Eli mitä eroa on sisävaipalla ja taskuvaipalla? Enkös voi käyttää sisävaippaa ja siihen päälle kuorivaippa tai villahousut? Käytättekö aina sitä lisäimua? Onko sellaiset all-in-one vaipat käteviä?

Sitten ihan siitä, että oletteko huomanneety säästävänne kestoilulla? Onko vaippojen pesurumba raskasta? Kuinka monta vaippaa näin alkuun tarvis?
Kiitoksia vinkeistä!

all in one- vaipat on kaikkei kätevimpiä kun ne toimii kuten kertakäyttöiset, erona vain se, että ne voi pestä. itsellä on eniten taskuvaippoja ja sitte sisävaippoja, joihin laitan kuoren päällä. Rahansäästöä tulee n 80 euroa kuukaudessa verrattuna kertakäyttöisiin. En oo kokenu mitenkää raskaaksi pesu- ja kuivatusrumbaa, yks ylimääräinen koneellinen joka toinen päivä, mun mielestä ei oo paha. Konehan ne pesee, ite vaan laittaa sit kuivumaan :D mulla on ollu n 20 vaippaa niin ei tarvi pestä kuin joka toinen päivä.

Vinkkinä se, että älä osta summissa isoa määrää jotain tiettyä vaippamerkkiä ja mallia, koska voi olla, että sitte toteat, että se ei ollutkaa hyvä juuri sun lapselle. Osta yksi tai kaksi kokeeksi ja jos malli on miellyttävä ja hyvä niin osta sitte lisää. esim meillä fuzzy bunz - taskuvaipat on aina päästäny nivusesta nesteet eli eivät oo pitäviä, kun taas kaveri käyttää yksinomaan kyseisiä vaippoja ja kehuu ne maailman parhaiksi vaipoiksi.eli kannattaa kokeilla ensi parilla vaipalla mikä on omalle lapselle paras.

Määrään en ota kantaa, en edes muista paljonko meillä on ollut vaippoja kerrallaan kierrossa.

En kokenut raskaana, muuten olisi jäänyt käyttämättä, myös mies oli samaa mieltä- helppoa oli meidän mielestä.

Sisävaippa tarvitsee aina kosteussuojan päälleen, joko kuoren tai villahousut.
Taskuvaippa on 'tyhjä' vaippa jossa on sisäpuoli ja ulkopuoli ja jota täytetään sideharsolla tai pötköimuilla/tiimailmuilla tarpeen mukaan.
Sisätaskuvaippa on taskuvaippa jota täytetään JA tarvitsee kuoret tai villahousut päälleen.
AIO vaippa on valmis sillään, mutta niistä me emme tykänneet, koska kuivuminen kestää kauan.

Lisäimua käytetään tarpeen mukaan, riippuu paljonko vauva pissaa, eli kuinka imevä vaipasta pitää saada.

Riippuu omista mieltymyksistä minkä vaipan kokee parhaimmaksi.
Meillä ne olivat taskuvaipat jotka kuivuvat todella nopeasti, imuina lähinnä sideharsot jotka myös kuivuvat nopeasti.

Kestoilulla säästettiin meidän perheessä paljon. Ostin käytettyjä vaippoja ja loput tein itse. Osan vaipoista, villahousuista ja kuorista myin eteenpäin.

Sisävaipassa ei ole kosteussulkua, eli se tarvitsee päällensä kuorivaipan tai villikset aivan, kuten itsekin sanoit.

Taskuvaipassa on itsessään se kuorivaippa mukana, eli kosteudensulkukangas, eikä se näinollen tarvitse toista vaippaa/housuja päällensä.

Sisävaipassa itsessään on imu valmiina, mutta sisätäyttövaipassa sitä on joko vähän tai ei lainkaan jolloin se tarvitsee imut mukaan. Taskuvaippaankin lisätään imut.

AIO vaipat ovat varsin käteviä käyttää (eivät poikkea kertakäyttövaipan käytöstä) mutta niiden kestää kuivua pesun jälkeen noin 24h, eli niitä pitää hankkia enemmän, kuin esim taskuvaippoja jotka kuivuvat noin 6 tunnissa.

Kyllä, olen säästänyt kestoilun avulla. Pesurumba ei ole raskasta, sillä meillä pestään vaipat muun pyykin kanssa samassa.

Jos käytät sisävaippoja + kuoria/villiksiä niin sisävaippoja voisit hankkia noin 20 kpl ja siihen mukaan 6 kuoret/villikset. AIO-vaippoja tarvitaan enemmän.

Taskuvaippaan laitetaan sisälle imu. Itse olen käyttänyt noita taskuvaippoja ihan harsojen kanssa. harsot ovet edullisia imuja taskuvaippojen sisälle laitettaviksi ja kuivaavat myös pesun jälkeen nopeasti. Harso siis taitellaan sopivan kokoiseksi ja pujotetaan taskuvaipan sisään. vaatii vähän näpertelyä, mutta niinhän tuo koko kestoilu!

Sisävaippa on nimensä mukaisesti vaipan muotoon ommeltu imu ja vaatii parikseen vaippakuoren tai villahaousut.

All-in-one -vaippoja olen käyttänyt myös. Tällä hetkellä käytössä Bum Genius-merkkiset vaipat (myy esim. Taikapilvi.com). Ovat ns. kaiken koon vaippoja, jotka menevät lapsella aika pitkään näppärisäädön ansiosta. Materiaalista olen tykännyt tosi paljon: joustavat, napakat, imukykyiset ja istuvat. Näitä vaippoja käytän esim. pisimmillä päiväunilla, kun eivät ole vielä ainakaan pettäneet kertaakaan.

Täyskestoilulla varmaani säästääkin, kunhan ostaa vaippoja joilla jälleenmyyntiarvo on hyvä. Meillä osakestoillaan enkä ole yhtään laskenut rahallisesti "kannattavuutta". Itselle tärkeämpää, että edes vähän osaltaan vois vähentää vaippajätteen määrää.
Toki pitää muistaa, että vaippojen peseminen maksaa myös ja kuormittaa luontoa.

Hankintahinta kestoille uutena on varsin kova! Huutonetistä kannattaa kattella, mikäli käytetyt kelpaavat. Neuvolast täällä jaettiin pieni opas "Innostu kestovaipoista!". Voisit kysellä, jos tuota opasta löytyy teidän neuvolassa. Tuossa oppaassa on kerrottu ohjeita siihen, paljonko vaippoja kannattaisi hankkia. Oma ohjeeni on, että älä hankin hirveetä määrää jotain tiettyä vaippaa ja sitten huomaa, että se ei sovellukaan teidän pikkuiselle tai et tykkää itse käyttötavasta. Muutama vaippa kokeiluun ja koekäytön jalkeen voi ostaa lisää.

Yhteistyössä