Kestovaipoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yks hölmö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yks hölmö

Vieras
Mä olen jo ihan sekaisin noista koko vaippahommista, kuinka niin yksinkertaisesta asiasta on tehty noin hankalan oloista. Olen nyt tuolla kestovaippayhdistyksen sivuilla lueskellut aiheesta ja olen ihan sekaisin kaikkien kuori, hahtuva, imukerros yms. asioiden kanssa. Vaikuttaa niin hankalalta että taidan päätyä kaikesta huolimatta kertiksiin vaikka talous ja omatunto muuta sanovatkin. Valmiita kestovaippoja en raskii ostaa mutta vaikea niitä on alkaa itsekään tekemään kun tuntuu että pitäis niin monta osaa olla yhdessä vaipassa. Ja kuinka työlästä se pesu ja taittelu sit onkaan.
Rohkaiskaa nyt kestoilijat mua jotenkin, please!

Aloita äitiyspakkauksen vaipilla, niin pääset vähän jyvälle, sitä paitsi ne pakkauksen vaipat ovat oikeasti aika hyviä. Siten vaan ostat lisä vaikka huuto.netistä. jos haluat kertisten kaltaista helppoutta, osta AIOja eli All In One -vaippoja. Itse suosin aikoinani Ullrike Tuff Tuff -sisä- ja kuorivaippoja. Kyllä se siitä. :)

no, päätät nyt vaan jonkun vaippamallin, millä lähdet kokeilemaan. me aloitettiin sisävaippa + kuori yhdistelmällä. muutamia imujakin hankin, ja päädyttiin kokeilemaan myös taskuvaippaa. siitä se lähtee, ei kaikkia tarvii osata. meillä ei ollu pitkään aikaan harsot + villikset käytössä, eikä AIO:ja olla ikinä kokeiltukaan.

jos vauva ei kakkaa hirveen montaa kertaa pvässä, niin harso ja kuori on simppeli ja edullinen yhdistelmä. Usein kakkaavalle muotoonommeltu vaippa pitää kuoren paremmin puhtaana, ei tarvii niin montaa kuorta.

Ajattelitko ap itse ommella vaippoja? Jos niin tsekkaappa kestovaippayshistyksen sivut ja koita löytää kurssi jolla tehdään vaippoja.

Käytettyjä vaippoja saa aika edullisesti ja niistä voi saada ideoita sitten omein vaippojen tekemiseen. Yleensä ihmiset ostaa ensin valmiita vaippoja ja innotuvat sitten ompelemaan itse jos taitoa ja aikaa löytyy.

Vastasyntyneen kanssa pääsee helposti alkuun harsoilla, fleece pötkö kuivaliinaksi ja villapöksyt päälle. Pöskyjä on helppo tehdä itsekin, jos osaa kutoa suljettua neuletta ja tehdä nurin ja oikein, sekä päätellä ja vaihtaa lankaa.

Kestojen peseminen on yhtä helppoa kuin minkä tahansa muunkin vaatteen. Kakat kannattaa huuhdella pönttöön ja kakkavaippa pestä ensin sappisaippualla lavuaarissa ja huuhdella vähän ajan päästä. Pissavaipalle ei tartte tehdä mitään esipesuja. Likaiset vaipat voi odottaa pesua tavallisessa pyykkikorissa, jossa ilma pääsee kiertämään. Sitten vaipat koneeseen sopivaa pesuainetta mukaan, loraus etikkaa huuhteluaineekso ja 60 ohjelma pyörimään.

Tsemppiä! Toivottavasti valitset kestoilun, se vie mukanaan ja vaipan vaihdossa on hohtoa.

Me otettiin AIO:t käyttöön reilu kuukausi sitten ja helpompaa ei vois olla :)
Kaavoja itse-ompeluun löytyy netistä kun vaan vähän kaivelee ja ompelu ei tosiaan ole vaikeeta vaikka niitä osia onkin jonkun verran.

Mun mielestä sun kannattais alottaa niillä äp:n vaipoilla ja sit ostaa vaikka parit kokeilu vaipat huuto.netistä niin tiedät minkälaisia kannattais alkaa ite ompelemaan!

En ottanut enää tälle pian syntyvälle kakkoselle äitiyspakkausta ja esikoisen aikana ei vielä ollut ikäväkyllä kestoja mukana joten niillä pakkauksen vaipoilla en pääse kokeilemaan.
Ompeleminen ja kutominen onnistuu joten ne ei ole kynnyskysymyksiä ja tarkoitus olisikin itse tehdä vaippoja kunhan saan jotenkin selkoa millaisia pitäis tehdä.
Olenko ymmärtänyt oikein että taskuvaippoja ja aio-vaippoja pitäis olla sit kauhea määrä kun se koko vaippa kerran likaantuu? Tästä syystä olen ajatellut että tekisin muutamat kuoret ja sit sisävaippoja, mutta pitääkö siellä olla sit vielä muotoon ommeltu housu alla vai käykö just joku imevä pötkö ja pitäiskö se pötkö olla siellä jotenkin kiinni ettei pääse liikkumaan tai myttyyntymään?

Ja sit noista villahousuista että pitääkö ne siis tosissaan sen nesteen sisäpuolella vaikka on vaan villaa ja kuitenkin aika huokoista?
Ja kuinka kestot yleensä pitää eli tuleeko paljon ohivuotoja kun esikoisen aikana kertiksillä oli kai yhden ainoan kerran ja tuokin vähän noissa kestoissa epäilyttää?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En ottanut enää tälle pian syntyvälle kakkoselle äitiyspakkausta ja esikoisen aikana ei vielä ollut ikäväkyllä kestoja mukana joten niillä pakkauksen vaipoilla en pääse kokeilemaan.
Ompeleminen ja kutominen onnistuu joten ne ei ole kynnyskysymyksiä ja tarkoitus olisikin itse tehdä vaippoja kunhan saan jotenkin selkoa millaisia pitäis tehdä.
Olenko ymmärtänyt oikein että taskuvaippoja ja aio-vaippoja pitäis olla sit kauhea määrä kun se koko vaippa kerran likaantuu? Tästä syystä olen ajatellut että tekisin muutamat kuoret ja sit sisävaippoja, mutta pitääkö siellä olla sit vielä muotoon ommeltu housu alla vai käykö just joku imevä pötkö ja pitäiskö se pötkö olla siellä jotenkin kiinni ettei pääse liikkumaan tai myttyyntymään?

Ja sit noista villahousuista että pitääkö ne siis tosissaan sen nesteen sisäpuolella vaikka on vaan villaa ja kuitenkin aika huokoista?
Ja kuinka kestot yleensä pitää eli tuleeko paljon ohivuotoja kun esikoisen aikana kertiksillä oli kai yhden ainoan kerran ja tuokin vähän noissa kestoissa epäilyttää?

Siis ei voi olla totta, että joku pohtii just niitä ihan samoja kysymyksiä kun minäkin :D Lueskeltuani pääni pyörälle kaikista vaippainfoista ja silti mitään tajuamatta olin kyllä jo valmis luopumaan koko kestovaippa ideasta, mutta onhan tässä vielä aikaa harkita kun la vasta elokuussa.

Mustakin se oli alussa sekavaa. Ota yhteyttä johonkin vaippalainaamoon tai löytyskö teidän seudulta jotain tukihenkilöö joka auttas alkuun pääsemisessä. Ei se lopulta oo niin vaikeeta kun alkuun pääsee. Entäs jos käytettynä ostat jonkun vaipan ja testaat sitä ennen kun alat ite ompelemaan. Sit näät minkälainen vaippa teidän vauvalla toimii.

Meillä ainakin kestoista tulee jonkun verran niitä ohivuotoja, mut ei se oo mua haitannu. Kun ainakin meillä vauva puklaa sitä tahtia et joutuu kuitenkin vaihtamaan vaatteita usein. Jos sulla on villikset/muu kuori ja sisävaippa et tartte sinne alle enää mitään pötköjä. Kuoren alle sisävaippa tai pötkövaippa.

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Mustakin se oli alussa sekavaa. Ota yhteyttä johonkin vaippalainaamoon tai löytyskö teidän seudulta jotain tukihenkilöö joka auttas alkuun pääsemisessä. Ei se lopulta oo niin vaikeeta kun alkuun pääsee. Entäs jos käytettynä ostat jonkun vaipan ja testaat sitä ennen kun alat ite ompelemaan. Sit näät minkälainen vaippa teidän vauvalla toimii.

Meillä ainakin kestoista tulee jonkun verran niitä ohivuotoja, mut ei se oo mua haitannu. Kun ainakin meillä vauva puklaa sitä tahtia et joutuu kuitenkin vaihtamaan vaatteita usein. Jos sulla on villikset/muu kuori ja sisävaippa et tartte sinne alle enää mitään pötköjä. Kuoren alle sisävaippa tai pötkövaippa.

Pitääkö se pötkövaippa kiinnittää sinne jotenkin esim. tarranauhalla tai muilla nauhoilla vai pysyykö paikallaan? Kiitos vastauksista :)

elikäs.

vastasyntyneelle mielestäni hyvinpiä on harsot eka koossa 70X70 ja vähän ajan päästä 80X80. ne pitää parhaiten maitokakat.
niitä sen 20kpl niin ei tarvii välttämättä joka päivä pestä.ja esim eurokankaan metriharso ainakin vuonna 2006 oli aivan kelpokamaa siihen.
myös käytetyt harsot kannattaa ottaa huomioon.ne on pesty jo imuisaksi.
myöhemmin näitä harsoja voi käyttää sit imuina taskuissa tai vaikka villahousujen/kuorien kanssa.
harson taitteluohjeet:
http://www.onneaon.com/index.php?option=com_content&view=category&id=1&Itemid=12
toi "vauvakolmio" nimellä kulkeva on se perustaitos mikä kannattaa harjoitella. se kulke myös nimellä origami, millä itse sitä olen aina kutsunut.

sitten esim kivat ja helpot villahousut voi tehdä ohjeella:
http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewtopic.php?p=562302#562302

lankana esim loft tai reggae/reggae ombre/nimbus tai muu vaippahousuihin käypä merinovilla. se on pehmeämpää kuin perus hahtuva eikä kutita niin paljoa.

ja sisävaippoja voit kokeilla tällä ohjeella:
http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=39224

ja esim multa saat yv:llä sähköpostiin nöttösten kaavat. jotka on tarkoitettu ihan vastasyntyneille.
ja helpot kun mitkä tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:

Pitääkö se pötkövaippa kiinnittää sinne jotenkin esim. tarranauhalla tai muilla nauhoilla vai pysyykö paikallaan? Kiitos vastauksista :)

Ite en käytä pötköjä joten en valitettavasti osaa vastata tuohon.

No meillä oli varmaan parikymmentä sisävaippaa kun neiti oli pieni. Tai me alotettiin kestoilu kun oli n. 2kk vanha.

Mä suosittelen että teet sisätäyttövaippoja, eli ompelet kaksi kangasta yhteen ja jätät täyttöaukon, siis yksinkertaisimmillaan selitettynä. Sinne sitten vaikka se harsopötkö, bambuimu tms. sisälle niin pysyy hyvin paikallaan. Ja kun sen saa sieltä erikseen pesuun niin mun mielestä puhdistuu paremmin ja kuivuu nopeammin kun ovat erillään. Siihen sitte laminoitu PUL-kuori tai villikset päälle.

Ja villahousuista. Niitä meillä käytettiin pääsääntöisesti sisätäyttöjen kanssa. Pitää hyvin kunhan ovat hyvää/oikeanlaista lankaa (merinoa, hahtuvaa) ja vaipassa on riittävästi imua. Eli jos vaippa on ihan litilätimärkä koko ajan niin tietenkin se siitä villastakin pikkuhiljaa tulee läpi vaatteisiin mutta ei samalla tavalla kuin kertseistä jos ohi lirahtaa. Ja villahousujen hoidon kyllä oppii äkkiä. Meillä ei turhan usein niitä pestä ja hyvin toimii B)

Muuten olen ollut tosi tyytyväinen kestoihin. Ja mitä se haittaa jos joskus vaippa (kesto tai kertsi) falskaa? Vaatteet vaihtoon ja uusi vaippa :) Ei se pikku vahinko maata kaada...

Alkuperäinen kirjoittaja halipupu:
Kestojen peseminen on yhtä helppoa kuin minkä tahansa muunkin vaatteen. Kakat kannattaa huuhdella pönttöön ja kakkavaippa pestä ensin sappisaippualla lavuaarissa ja huuhdella vähän ajan päästä. Pissavaipalle ei tartte tehdä mitään esipesuja. Likaiset vaipat voi odottaa pesua tavallisessa pyykkikorissa, jossa ilma pääsee kiertämään. Sitten vaipat koneeseen sopivaa pesuainetta mukaan, loraus etikkaa huuhteluaineekso ja 60 ohjelma pyörimään.

Tsemppiä! Toivottavasti valitset kestoilun, se vie mukanaan ja vaipan vaihdossa on hohtoa.

En mä koskaan sitä sappisaippuaa erikseen huuhdellut pois. Hieraisin märkään vaippaan kakkatahroille ennen kuin laitoin pesukoneeseen, ehti vaikuttaa sen aikaa että sai kaikki käsiteltyä ja sitte koneeseen.

ja täältä kuvalliset ompeluohjeet sisävaipoille.

http://kuvablogi.com/blog/13793/

mä itse tykkäsin nuista röyhelöllisistä,koka se kans nappaa sitä maitokakkaa jalansuista je ehkäisee ohivuotoja.

jos tarkoitat pötkövaipalla harsoa niin vastasyntyneelle ja kyllä vähän vanhemmallekin hrsto taitellaan housutyyliin eikä pötköksi. itse en ikinä taitellut pötköjä kuoren sisälle. ei ne olleet hyviä.

vastan vielä tuohon AIO ja tasku mietintään. taskut lähinnä pelitti meillä vasta isompana kun oltiin jo lähdetty liikkeelle. vikat vaipa tmitä 2veeni käytti oli n15 kpl samaa mallia taskuvaippaa joka oli päiväkodissa ulko ja nukkumisvaippana.
AIO meillä kävi tasan yksi kääntymässä. kuivumisaika on niiiin pitkä että niitä pitäiso lla todella reunsaasti. tai siten että vaipassa ei ole yhtään kiinteää imua vaan kaikki ulosvedettävinä läppinä.

Yhteistyössä