kestovaipoista tietävät..tarviin jelppiä nyt =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pinkwawe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pinkwawe

Jäsen
03.06.2004
624
0
16
eli meinasin kokeilla kestiksiä ekaa kertaa ja muutaman äp : kestovaippa setin ostinki eli mulla on nyt pari niitä imse vimse ja sit 8 kpl niitä sisään tulevaa flanellivaippaa...kuinka paljon tarvis hommata et pääsee alkuun, kertiksiä meinaa kyllä käyttää samalla ,en pelkästään kestoja..meinasin kokeilla et oisko tää kestoilu mun juttu eli en hirveesti viitsi hommata alkuun..mut mitä tarvisin lisää..miten vastasyntyneellä ja vähän isommalla, mitkä ois hyviä, miten ne harsovaipat minkä kanssa niitä vois ihan käyttää...

kiitos etukäteen avusta! :flower:

Harsoja jos meinaat käyttää, niin niihin tarttet jonkun kuoren, joko just tommonen imse vimsen kuori ja onhan niitä muitakin ihania kuoria markkinoilla tai villikset. Käytössä sä huomaat parhaiten montako tarviit just teille ja riippuen siitä miten aktiivisesti niitä meinaat käyttää. Mäkin aloitin tuolla et jos nyt vaan muutama.. No nyt niitä on tuolla niin että päivisin kestoillaan ja yöksi kertsi koska vielä ei ole löydetty semmosta kestoa jota tytön iho kestäis yöllä pitkällä vaihtovälillä.

www.kestovaippainfo.fi Tuo sivusto on hyvä kaikinpuolin.

Alkuun meillä oli käytössä 19 vaippaa ja nyt on jotain 15kpl. Pesen ne joka toinen päivä. Kolmekin päivää välillä ovat pesemättä. Hyvin pärjää tuolla määrällä. Öisin on kertis ja muulloin kesto.

Siis sullako pinkwawe on jo käyttäjä olemassa? Älä haali sideharsoja lisää ennenkun oot jonkun aikaa kokeillu pienemmällä määrällä jos ei ne ookkaa mieleinen juttu. Onko paikkakunnallasi kestovaippavuokraamoa? Saisit opetusta kädestä pitäen ja edullisesti vuokrattua vaippasangon ja niistä näkisit mitkä on teidän juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Täytyykö harsot kiinnittää jollain näpsyillä ennen kuin laittaa pul-kuoren päälle vai kestääkö se paketti kasassa ihan pelkän kuoren avulla?

Kyselee toinen kestovaippa-newbie

Ei ole tietenkään pakko, mut on huomattavasti helpompaa.

Hei, pääset hyvin alkuun esim. kolmella kuorella (ei pestä joka vaihdon yhteydessä ) ja vaikka noilla 8 flanellilla. Voit laittaa lisäimuiksi esim. pienen froteepyyhkeen tai leikata isommasta vanhasta pyyhkeestä suirun.

Vastasyntynyt ei tartte lisäimua.

Harsoa voit käyttää flanellin tapaan vaikka imse vimse -kuoren sisällä. Harso ei ime yhtä paljon kuin flanelli, sen kanssa lisäimu tai vaikka kaksi harsoa kerralla - tai sitten vaihdat vähän tiuhempaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Täytyykö harsot kiinnittää jollain näpsyillä ennen kuin laittaa pul-kuoren päälle vai kestääkö se paketti kasassa ihan pelkän kuoren avulla?

Kyselee toinen kestovaippa-newbie

Mä en ole koskaan harsoja käyttäny, mutta semmonen oletus mulla on että sekä että, ilmeisesti vähä makukysymys. Musta markkinoilla on vähä parempiakin vaihtoehtoja (silmänruokaa nääs) kun sideharsot :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja pinkwawe:
Moi

kiitos eli sitten voisin hommata noita harsoja vaikka lisää kun noita kuoria nyt muutama on tai sitten jos ostaisin vaikka yhden imse vimse setin lisää....

Ei ehkä kannata hankkia enempää samaa kuorta, kokeile ensin sopiiko se sun vauvalle. parilla kuorella pärjää ok jos käyttää myös kertiksiä. Tai hanki joku eri merkkinen kuori testiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii -:
vaikka kaksi harsoa kerralla - tai sitten vaihdat vähän tiuhempaan.

Oletettavasti tämä ei oo täyskokoisia harsoja *tulis vähä mielettömän kokonen jos on* :o

No mä olen käyttänyt vanhoja äp-harsoja kahtakin päällekkäin. Toinen leija-taitoksella ja toinen pötkönä ns. lisäimuna.

Kiitos paljon vinkeistä....Kirsikka käyttäjä potkii vielä masussa eli en hommaa vielä niitä harsoja ,mua vähän epäilyttää ne pysyykö hyvin paikallaan ..taidan ostaa vielä yhden setin yhdeltä tutulta tuota Imse Vimseä niin sitten pääsen niillä hyvin alkuun kokeilemaan... :flower:

Moi

kiitos eli sitten voisin hommata noita harsoja vaikka lisää kun noita kuoria nyt muutama on tai sitten jos ostaisin vaikka yhden imse vimse setin lisää....

Ei ehkä kannata hankkia enempää samaa kuorta, kokeile ensin sopiiko se sun vauvalle. parilla kuorella pärjää ok jos käyttää myös kertiksiä. Tai hanki joku eri merkkinen kuori testiin.

toi oliskin muuten hyvä idea,osaisitko suositella jotain hyvää ?

Harsot mun mielestä aika surkeita... Flanellisetkin. Meinaan niihin voi helpolla mennä hermot, eikä ne minusta ime kovin paljoa, eli niitä pitää vaihtaa aika paljon useammin kuin esim. hamppusisävaippoja. Imsen kuoretkin olivat minusta aika huonot, en niitä montaa kertaa käyttänyt. Kestovaippainfon sivuilla on toki paljon infoa, mutta ne on aika selkeät joten sieltä myös löytää tarvittavat tiedot aika helposti. Varsinkin nettikirppareilta löytyy kaikenlaisia kestiksiä halvalla, ja niistä voi hankkia aina yhden vaipan kerrallaan ja siten kokeilla mitkä sopii itselle. Ja ne mitkä ei ole omasta mielestä hyviä niin laittaa eteenpäin myyntiin.

Bummiksen SWW kuoret ovat "pomminvarmat" eli pitävät pitkään, näitä meillä käytetään varsinkin yöllä. Tietty täytettäkin pitää olla hyvin ;) Suosittelen lisäimuiksi hamppua, imee moninkertaisesti itseensä enemmän kuin puuvilla. Tykkään myös villakuorista (esim. Bumpyn villakuoret), niissä tietty vähän enemmän vaivaa kun ne pitää käsitellä lanoliinilla kuukauden tai muutaman välein (riippuu miten tiheässä käytössä ovat).

Sisävaippoja mäkin suosittelen, toki taskujakin voi ajatella kyläkäyttöön mutta niitä on vissiin hankala saada pienellä käyttäjällä toimimaan? Mä en tiedä ku mun kestotettava oli jo reilu vuosikas ennenkuin alettiin kestottaa. Sisävaipoille mukava kuori, mä tykkään swaddlebeesin abc-kuoresta ja kestovaippakaupassakin oli aika mukavia kuoria kuoseiltaan ja kyllä ne meillä ainakin piti. Villikset on sitten eri asia, niitäki on monenlaisia syntisen ihania :whistle: HH wool longies/shortiesitkin on :p

Sitten on näitä eri sisätäyttövaippoja joita monet pelkästään käyttää, eli tavallaan kuoret joiden sisään laitetaan harso/lisäimu. Ne pitää sitten pestä joka kerta käytön jälkeen. Meillä on käytössä esim. Fuzzy Bunz ja Swaddlebees sisätäyttiksiä. Ovat minustakin tosi käteviä. Kokeilemalla tosiaan löytää parhaiten omalle lapselle sopivat (riippuu nimittäin myös lapsen mallista, esim. onko paksut reidet tms.). Ja kaiken lisäksi meillä ainakin ollut eri kausien mukaan eri systeemit sopivat, eli kaikki ovat jossakin vaiheessa olleet niitä parhaita ja suosituimpia :D

Mulla aina muksut ollut niitä kapeita ja pikkuisia eli tarvis varmaan kuori ym olla hoikalle sopivia =)

Ne imse vimset on helpot säätää tarroilla. Niillä on ihan hyvä aloittaa, samoin flanelli-imulla. Minusta flanelli imee toooosi hyvin, ainakin meillä oli imse vimsen flanellit hyviä. Ja sitä froteepyyhettä lisäimuna. Oli jopa 5-6h päikkärit ihan ok.

Itse tein fleecestä kuivaliinat, siinä ihoa vasten on kiva olla siis kangas joka ei tunnu märältä. Fleece sopii siihen. Ihan vaan sellainen läpyskä. Myydään myös valmiina, mutta helppo leikata itse fleecestä, ei tarvitse edes ommella kun fleece ei purkaannu.

Hei, pääset hyvin alkuun esim. kolmella kuorella (ei pestä joka vaihdon yhteydessä ) ja vaikka noilla 8 flanellilla. Voit laittaa lisäimuiksi esim. pienen froteepyyhkeen tai leikata isommasta vanhasta pyyhkeestä suirun.

Vastasyntynyt ei tartte lisäimua.

Harsoa voit käyttää flanellin tapaan vaikka imse vimse -kuoren sisällä. Harso ei ime yhtä paljon kuin flanelli, sen kanssa lisäimu tai vaikka kaksi harsoa kerralla - tai sitten vaihdat vähän tiuhempaan.

meillä on edelleen käytössä äp harsot,erä sekalaisia ulrike yms harsoja ja eurokankaasta ostettua harsoa.. ne kun on ollut päivittäisessä käytössä kohta kaks vuotta niin ne imee kyllä kun sieni. kaikki imut imee vasta muutamien jopa kymmenien pesujen jälkeen vasta paremmin..

pienellä vauvalla harso ja kuori on pomminvarmin. ne maitokakat on muuten pitkin lahkeita ja selkää.
nykyään harsot on 1,8v pojalla taskuissa lisäimun kanssa. ja ihan hyvin toimii..

oisko lisää hyviä vinkkejä....tarjouksia voi laittaa myös YV:llä jos jollain jotain pois myytävää jo..jonkun muun kuoren voisin vielä hommata kun ton imsen ja muutaman sisävaipan....

siellä kestovaippainfon sivuilla on keskusteluosastolla myydään vaippoja osio. mene sinne.sieltä löytyy vaikka mitä..

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu:
oisko lisää hyviä vinkkejä....tarjouksia voi laittaa myös YV:llä jos jollain jotain pois myytävää jo..jonkun muun kuoren voisin vielä hommata kun ton imsen ja muutaman sisävaipan....

siellä kestovaippainfon sivuilla on keskusteluosastolla myydään vaippoja osio. mene sinne.sieltä löytyy vaikka mitä..

täytyy surffata tänään sinne..kiitos

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu:
pienellä vauvalla harso ja kuori on pomminvarmin. ne maitokakat on muuten pitkin lahkeita ja selkää.
nykyään harsot on 1,8v pojalla taskuissa lisäimun kanssa. ja ihan hyvin toimii..

Aijaa, meillä taas kahdella vauvalla pysynyt maitokakat parhaiten sisävaippojen sisällä, harsojen kanssa taas on joutunut pesemään myös kuoret :'( Eli tässä tosiaan näkee sen että kannattaa kokeilla kaikenlaisia eri systeemejä ennen kuin löytää ne itselle parhaat, ja sekin tosiaan voi vaihdella kausittain :)
Joo jos uutena ostaa imuja niin esim. hamppu on hyvässä imussa vasta 10 pesukerran jälkeen, mutta kun niitä ostaa käytettynä niin silloinhan ovat jo valmiiksi "sisäänajettuja".
Täälläkin paljon kirppiskestovaippoja:
http://www.babyidea.fi/palstat/list.php?35
ja
http://www.huuto.net/fi/advsearch.php3?has_js=1
valitse lastentarvikkeet ja ylimpänä kestovaipat
Huutiksessa kylläkin (minusta) yleensä kalleimmat tavarat.

Yhteistyössä