Heippa!
Olen täyskestoillut 8kk tyttömme kanssa. Alussa tavoitteena oli käyttää kestovaippoja kotona, ja reissuilla kertakäyttöisiä, mutta koska homma lähti niin hyvin käyntiin, niin en edes viitisinyt lähteä kaupoille kertavaippoja ostamaan...
Me olemme käyttäneet tähän saakka pääosin harsoja. Ne ovat siinä mielessä olleet käteviä, että a) kuivuvat nopeasti (meillä ei kuivausrumpua) b) halpoja c) niille on muutakin käyttöä. Harsojen päällä olemme käyttäneet villahousuja. Reissussa olemme nyt viime viikkoina käyttäneet taskuvaippoja, merkkeinä Niikki ja Swaddlebees. Nyt kun tyttömme on alkanut liikkumaan enemmän, olen ajatellut siirtyä taskuihin kotonakin. Nyt ei tarvitisi ostaa enää kuin yhtä kokoa (joita jo onkin melkein tarpeeksi). Taskuvaipat ovat melko hintavia (noin 15-20e/kpl merkistä riippuen), ja s ja m koon taskut jäävät (kuulemani mukaan) suht nopeasti pieneksi. mallit vaihtelevat mm. haaraleveydeltään aika paljon, joten etukäteen ei kannata kauheasti ostaa isoja vaippoja... (tosin epäsopivat voi aina myydä...
Kuten edellinen kirjoittaja, suosittelen kokeilemaan useampaa erilaista vaihtoehtoa. Ostat käytettynä mieleisen tuntuisia vaippoja ja se, mikä tuntuu omimmalta, ostat niitä sitten enemmän. Suosittelen vilkaisemaan www.kestovaippainfo.fi. Sieltä löytyy paljon tietoa ja sieltä voi kysellä muilta kestovaippojen käyttäjiltä vinkkejä. (tai pyytää jotakuta myymään sopiva "vaippapaketti" sinulle heidän vanhoista vaipoistaan.)
Mutta helpoimmat vaipat lienevät tosiaan taskut ja sitten ns. all in vaipat, joissa on imut ja kuoret kaikki samassa.
vastauksia kysymyksiisi:
"Kestovaipat tulisivat maksamaann.1000 euroa vähemmän kuulema kuin kertakäyttö..."
Riippuu täysin valitsemistasi vaipoista ja siitä, mitä kertakäyttövaippoja valitsisit, jos niitä käyttäisit. Jos käytät vaippoja useammalla lapsella, säästö on iso ja jos vielä myyt ne käytön jälkeen, saat osan rahoistasi takaisin!! (Fuzzeilla on aika hyvä jälleenmyyntiarvo, ovat tosin aika kalliita...
"Onko pesu, kuivaus hankalaa? "
pesemisessä ei ole mitään ihmeellistä Itse pesen vaippoja joka toinen päivä esipesulla (en joka kerta) 60C:ssa. Joskus kannattaa pestä 90C:ssa. Pesuaineen valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota hajuttomuuteen (vaippa tulee kuitenkin ihoa vasten, joten hajut ei ole kivoja, jos on herkkäpeppuinen vauva). Ja pesuaineessa ei saa olla liikaa saippuaa (alle 5%), mutta näin se yleensä onkin. Ja zeoliittia sisältävää pesuainetta ei saa käyttää - se kertyy kuituihin.
vaippojen kuivuminen riippuu paljolti vaipasta. taskut ja harsot kuivuu tosi nopeasti.
"Kuinka monta vaipaa pitäisi olla jotta selviää hyvin? "
Riippuu oikeastaan siitä kuin paljon/usein vauva pissaa. meillä on noin 25 harsoa ja 10 taskua, mutta yhteiskäytössä siinä on puolet liikaa...

Eli siis uskoisin, että 20 vaippaa riittää, ja ei tarvi koko ajan miettiä, milloin pitää pestä pyykkiä seuraavaksi. Ja siihen päälle 3-4 kuorta (jos käyttää esim. harsoja)
Tuleeko ihottumia?
Riippuu vauvasta. Yleensä luonnonkuidut ei aiheuta, fleece saattaa aiheuttaa. Meillä ei ole tullut mitään mistään. Alussa oli vähän, kun tyttö kakkasi koko ajan, mutta nykyisin ei mitään...
"Tuntuuko ne kovilta kastuessaan? Siis onkohan epämukava vauvan päällä? "
Ns. pintakuivat vaipat tuntuvat samalta kuin kertokäyttövaippa. (Eli pinnalla fleece tai kuivaliina tai polyestermokka.) Jos luonnonkuitua, tuntuu märältä. Itse vaihdan yleensä vaipan, kun vauva kitisee. En ole sitten ihan varma kuinka kauan vaippa on ollut märkänä. Mutta märän tuntu edistää kuivaksi oppimista...

Yöllä ei tarvitse vaihtaa - meillä on sama vaippa 10-12h päällä. (paljon imua pitää olla, ettei vuoda... ei ole koskaan vuotanut sänkyyn!)
"Saako kakan hyvin pestyä? "
Saa. Huuhtelen vaipasta kakan vessanpönttöön käsisuihkulla. Hyvin lähtee, ei tarvitse hinkata...

joskus lisään tahroihin sappisaippuaa, mutta tuntuu, että tahrat lähtevät muutenkin...
"Mikä olisi hyvä merkki?"
merkkejä on toooooosi paljon...

ja monet niistä hyviä... jos jaksat, käy mainitsemillani sivuilla kyselemässä tai ainakin katsomassa! harsoista voin suositella Popolinin ja MaMin harsoja. (ÄP-harsot ovat huonoja vaippoina, imevät vähän ja ovat karheita.)
"Yleensäkin onko hyvä vaihtoehto? "
Mun mielestä paras ja meille ainoa. Rahaa on tällä hetkellä mennyt 500e+pesukulut, mutta sillä hinnalla olen saanut kaiken haluamani. Ja samoja vaippoja voin käyttää joskus tulevalla pikkukakkosellakin...
Tsemppiä!!