Kestovaipat vai kertakäyttö?

Hyvää huomenta kaikille!
Tällaista olen pohtinut, että olisi kiva kokeilla kestovaippoja vauvalleni sitten kun hän syntyy. Mutta minulla ei ole ketään lähipiirissä, joka olisi kokeillut, eli haluaisin kuulla mielipiteitä, että plussia ja miinuksia kehiin? :)

4n äiti
kokeilin esikoiselta ja tulin siihen tulokseen, että minä en ole paskavaippoja liottava ja pesevä ihminen. ei ollut minun juttuni, hyvä että kokeilin. kannattaa kokeilla, niin tietää onko itselle sopiva kumpiko homma vai yhdistelmä.

kestolija
Meillä toimii ja hyvin :) Meillä on villainen vaippapussi minne likaiset vaipat laitetaan, ei haise ollenkaan. Kakkavaipat huuhdellaan käsisuihkulla. Meillä käytössä Babyland taskuvaipat ja tosi helppokäyttösiä on (yhtä helppo pukea kun kertis). Kaupungilla mulla mukana pieni kosteussulkuvaippapussi, ni kertiksiä käytetään ainosastaan pitemmillä reissuilla (ollaan saatu jonkin verran kertiksiä lahjaks, ite ei olla ostettu yhtään)

Pääsyy meiän kestoiluun on taloudellisuus, ollaan jo säästetty huimasti ja aiotaan käyttää samoja vaippoja myös seuraavala lapsella!

Ei me ainakaan mitään kakkavaippoja liotella, mutta on meillä kestot ollu käytössä kummallakin lapsella ja nyt tää kolmas tulee saamaan myös kestot käyttöönsä. Kovasti olen tykännyt, en oo kokenut kertiksiä ongelmallisemmiksi, mutta kertavaipat haisee mun nenään kamalammalta, joten jo senkin takia käytetään kestoja. Kummissakin puolensa, meillä on ollu muutamalla laiva- tms. reissulla kertikset käytössä pakkausjuttuja helpottamassa. Muutoin on menty täyskestoilulinjalla. Lämpimästi suosittelen kokeilemaan muutamia erillaisia kestovaippoja (kestovaippayhdistyksellä on lainaamoja ympäri Suomen, pääsee halvalla kokeilemaan monenlaisia). "Yksikin kangasvaippa päivässä on 365 kertsiä vähempi kaatopaikalla vuodessa" ;)

TilkkuTyttö
Me ollaan käytetty kumpiakin. Kotona kestovaippoja, kylillä ja matkoilla kertiksiä.
Kestovaipat voi olla todella käteviä ja nopeita ja helppoja, ja jos pesee ahkeraan pyykkiä niin niitä ei tartte missään liotellakaan.

nyt kestoillaan
esikoinen oli pelkästään kertiksillä. nyt kuopuksen kanssa täysin kestoillaan ja voin suositella täyskestoilua. se ei todellakaan ole niin vaikeaa kun esikoisen kanssa luulin. ensinnäkin vaipat maksaa paljon ja niitä saa olla ostamassa koko ajan. niistä tulee pirusti roskaa.. kestot kun pitää hyvinä ne voi myydä kun ei itse enää tarvitse. alkuun on harsot vauvalle hyviä. vauva kakkaa ensiviikot jatkuvasti.. harsot kuivuu nopeasti. meillä oli hetken pesukone rikki kun kuopus oli ihan pieni ja vaippapaketti meni neljässä päivässä jatkuvan kakkaamisen takia :eek: kyllä mä mieluummin pesen koneellisen vaippoja joka ilta

nyt kestoillaan
Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Kestovaipat voi olla todella käteviä ja nopeita ja helppoja, ja jos pesee ahkeraan pyykkiä niin niitä ei tartte missään liotellakaan.
just näin. jos joka päivä pesee pyykkiä, kuten mun pitää pestä muutenkin niin niitä mitää liotella tarvi, eikä täälä vauvan kakkavaipat haise

Maikki5000
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
kokeilin esikoiselta ja tulin siihen tulokseen, että minä en ole paskavaippoja liottava ja pesevä ihminen. ei ollut minun juttuni, hyvä että kokeilin. kannattaa kokeilla, niin tietää onko itselle sopiva kumpiko homma vai yhdistelmä.
En mä ainakaan liota vaippoja! Mutta käytetään aika lailla 50/50, kotona kestoja ja kylillä/reissuilla kertiksiä, ja yöllä. Helppoa hommaa, kun ei ota paineita! Aluksi stressasin jokaisesta käytetystä kertiksestä, mutta nyt osaan ottaa jo rennommalla asenteella. ;)

vieras
Juu en liottele minäkään kestovaippoja, huuhtelen ja nakkaan koriin odottamaan pesua. Jokapäivä tai joka toinen pesen vaippapyykkiä. Kestoja käytetään suurimmaksi osaksi, öisin on kertsi. Oman kokemuksen perusteella helpoimmalla pääsee taskuvaippojen kanssa.

Yhteistyössä