Kestovaipat estää oppimasta liikkumaan?

Mietin tässä meidän vaavin vaippajuttuja - tavallaan kestot olisi fiksut, mutta mutta...

Meillä on kaveripiirissä kolme perhettä, jotka ovat niitä käyttäneet. Kaikkien lapset nyt vielä parivuotiaina kävelee kuin 'lännenmiehet' ja on melko kankeita. Järkeiltiin asiaa ja huomattiin, että noi vaipathan on kuin laittaisi paksun tyynyn lapsen jalkojen väliin estämään normaaleita liikkeitä...

Kysyin asiaa muutamalta lasten fysioterapeutlta, ja he suosittelivat 'ei kestovaipoille' tästä syystä. Yhtään oikeaa tutkimusta ei ole tehty, mutta yleinen käsitys sillä puolella on kuulemma tämä...

Eli taisi meidän perheessä ratketa tää vaippajuttu... :attn:
 
Enpä ole huomannut tuollaista ongelmaa yhdelläkään tuntemallani kestoilijalla liikkumisen ja motoriikan suhteen.

Meillä esikoinen oli kertakäyttövaipoissa ja kuopus kestoissa. Molemmat alkoivat kävelemään suht samassa iässä, ja kumpikin kävelee/käveli ihan kunnolla. Myös seisomaan oppiminen, konttaaminen jne meni samaa aikataulua sisaruksilla.

Jokainen kestovaippoihin perehtynyt tietää, että niitä on myös ohuen ohuita. Eivät paksuudeltaan juuri kertakäyttöisistä eroa.

Vaippavalinta on jokaisen oma asia, mutta turha pelotella asioilla, jotka eivät pitäne paikkansa.
 
mä miettinyt ihan samaa... jo vähän siinäkin kun ystävän lapsi pari kuukautta vanhempi kuin meidän ja kestoilla, alkaa nyt harjoitella ryömimistä, ihan kuin meidän kertis-vaippa-vauvammekin... on ystäväni lapsi isompikin,painavampi, varmasti sekin vaikuttaa tähän liikkeelle lähtemiseen mutta on ystäväni lapsi kömpelön näköinen vaippajotkäle housuissaan.
 
No kyllä meiän tyttö, jolla käytettin paljon enemmän kestovaippoja kun esikoisella oppi liikkumaan aikaisin. Eikä ikinä ole ollut kankea..kiipeillyt vaikka minne jo alle 2-v:na ja juossut "kovaa" pelannut futista ja luistellut alle 3-vuotiaana. Niitä vaippojakin on aika lailla erilaisia eri tarpeisiin. 2-vuotiaana oli tyttö jo päiväkuiva ja varmaan 2 v 2 kk myös yökuiva, et ei niitä vaippoja parivuotiaana enää juuri tarvinnut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mismina:
Jos tuo pitää paikkansa, niin onko lapset oppineet kävelemään paljon myöhemmin ennen kertisvaippojen keksimistä ? :D
Minun piti ihan kysyä tätä omalta äidiltä... Itse taapersin harsovaipoissa (kuten muutkin siihen aikaan) ja ne oli vielä kertavaippojakin pienemmät ainakin oman äidin mielestä. Eli kyllä ennen on ollut asiat paremmin.

:'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja BellaMarie:
No kyllä meiän tyttö, jolla käytettin paljon enemmän kestovaippoja kun esikoisella oppi liikkumaan aikaisin. Eikä ikinä ole ollut kankea..kiipeillyt vaikka minne jo alle 2-v:na ja juossut "kovaa" pelannut futista ja luistellut alle 3-vuotiaana. Niitä vaippojakin on aika lailla erilaisia eri tarpeisiin. 2-vuotiaana oli tyttö jo päiväkuiva ja varmaan 2 v 2 kk myös yökuiva, et ei niitä vaippoja parivuotiaana enää juuri tarvinnut.
Kiitos näistä... Taidan kuitenkin 'kertailla' kun oma evidenssi on toiseen suuntaan. Kyllä tämä minunkin kaveripiiri on oppinut liikkumaan ihan normaaliin aikaan - mutta kyse on enempi jäykkyydestä, pienestä kömpelyydestä ja tollasesta 'länkkäriasennosta'. Kokeilkaa itse huvikseen oman jalan paksuisa tyynyä haarovälissä miten kävely onnistuu.
:(

Kai tää on vähän sama ku ne tutit ja hampaat...

 
Alkuperäinen kirjoittaja stintti:
Kiitos näistä... Taidan kuitenkin 'kertailla' kun oma evidenssi on toiseen suuntaan. Kyllä tämä minunkin kaveripiiri on oppinut liikkumaan ihan normaaliin aikaan - mutta kyse on enempi jäykkyydestä, pienestä kömpelyydestä ja tollasesta 'länkkäriasennosta'. Kokeilkaa itse huvikseen oman jalan paksuisa tyynyä haarovälissä miten kävely onnistuu.
:(

Kai tää on vähän sama ku ne tutit ja hampaat...
O-m-g :LOL: :LOL: länkkäriasennosta :LOL: siis MILLASIA kestiksiä siinä sun kaveripiirissä oikein käytetään :D varsinkin jos tyynynkokoon vertaat,huhhuh! Eipä ihme jos kävelee kankeasti :D
 
Meillä nyt 7kk3vko tyttö ja ollut heti lonkkalastan pois jäännistä n.2kk kestoilla päivisin. Oppi 6-7kk ryömimään, konttaamaan, nousemaan pystyyn ja nyt kävelee jo pieniä matkoja tukea vasten ja kovasti harjoitellaan mm portaiden nousemista. En sanoisi että on haitannut liikkeelle lähtöä. Eiköhän kaikki vauvat opi kukin aikanaan liikkumaan viimeistään 1-vuotiaaksi mennessä. Meillä vaipat on sieltä sirommasta päästä, kun tyttö on hoikka ja pieni peppuinen mutta "läski"reisinen. Päivisin menee esim Fuzzit sillä niiden omalla imulla ja paketti ei oo sen suurempi kuin kertikset. Päiväunivaipat on vähän suurempia, mutta ei nekään jalkoja levitä sen enempää, kun imut on kapeita ja hampusta tehtyjä niin kävisi myös yökäyttöön. Jos ois jotain haittaa niin kai se olisi esim lonkkakontrollin ultrassa näkynyt? Mutta eipä kukaan sanonut että ois mitään vikaa tytön jalkojen kehityksessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alley:
Meillä nyt 7kk3vko tyttö ja ollut heti lonkkalastan pois jäännistä n.2kk kestoilla päivisin. Oppi 6-7kk ryömimään, konttaamaan, nousemaan pystyyn ja nyt kävelee jo pieniä matkoja tukea vasten ja kovasti harjoitellaan mm portaiden nousemista. En sanoisi että on haitannut liikkeelle lähtöä. Eiköhän kaikki vauvat opi kukin aikanaan liikkumaan viimeistään 1-vuotiaaksi mennessä. Meillä vaipat on sieltä sirommasta päästä, kun tyttö on hoikka ja pieni peppuinen mutta "läski"reisinen. Päivisin menee esim Fuzzit sillä niiden omalla imulla ja paketti ei oo sen suurempi kuin kertikset. Päiväunivaipat on vähän suurempia, mutta ei nekään jalkoja levitä sen enempää, kun imut on kapeita ja hampusta tehtyjä niin kävisi myös yökäyttöön. Jos ois jotain haittaa niin kai se olisi esim lonkkakontrollin ultrassa näkynyt? Mutta eipä kukaan sanonut että ois mitään vikaa tytön jalkojen kehityksessä.
Oliskohan mulla vaan sattunu sitten hassu satunnaisotos ja väärät lapsilääkärit kommentoimaan... Tämän palstan havainnoista tuntuu olevan 20 prossaa että haittaa ja 80 prossaa että ei haittaa...
 
Tää on varmaan enempi mielipidejuttu, kuin että mitään varsinaista vahinkoa kehitykselle kestoilla aiheutuisi (ja tääkin on siis vain mun mielipide =) ). Itse kestoilin myös pikkuvauva-aikana (nyt typy 6kk), mutta kestot ovat jääneet pois ihan siitä syystä, että MUN mielestä niistä tuli senverran "jämäkkä" paketti, että tyttö liikkui vähemmän kestoja käytettäessä. Muutenkin mitä vähemmän päällä, niin sen kovempi meno jaloilla (niin kai kaikilla vauvoilla) joten ollaankin aika usein ilman vaippaa. Jotenkin en vaan raaskinut enää kestoja laittaa... :p Kovasti kyllä oli tarkoitus kestoilla, ja ihan hyvillä vaipoilla mentiin, mutta niin vaan "hellämielinen" äiti alkoi ohuita kertsejä käyttämään B) Vaikeahan se on sanoa onko sillä edes todellisuudessa mitään eroa vauvalle, mutta kuten sanottua, musta vaan tuntui siltä...
 
Pippi: mulla tuli kanssa vähän aikaa sitten tunne että kaikki vaipat falskaamaan ja mietin että ois helpompi käyttää kertiksiä. Sitten muistin taas kuinka paljon säästän kestoilla ja motivaatio palasi. Nyt oon tehnyt ite AIO.ja ja irtoimuihin on tarkoitus tilata hamppukangasta, kun on ohutta ja imukykyistä. Mieluummin vaihdan kangaslaadun imukykyisempään kuin laitan enemmän imukerroksia huonommasta kankaasta.

Mutta nää on niin mielipide juttuja, eikä lapsista tuu sen huonompia on ne sitte olleet kestoilla tai kertiksillä.
 
emillä keskimmäinen kutakuinkin täyskestoili ja vuodeniästä eteenpäin täyskestoili kokonaan, oppi kävelemään 10,5kk iässä ja ryömi 4kk iässä, käveli puitapitkin puolvuotisena.
esikko joka oli täysin kertiksillä oppi kävelemään 1v2kk3vk iässä.
mitä ite oon lääkäreitten kanssa jutellu niin kannustavat kestoihin varsinkin poikien kohdalla kun eivät haudo alakertaa samalla tavalla kuin kaupanvaipat.
meillä tuo juniori oli vaippaalueen leikkauksessa kun ikää oli 1kk, lääkäri sanoi että pitäisi käyttää ennemmin niitä kestovaippoja kun hengittäävät paremmin jka kun oli bambvaippoja jotka ovat antibakteerisia.
 
Me ollaan käytetty kestoja alusta asti, yöllä ja päivällä. Tyttö oppi ryömimään 5kk iässä ja 7kk iässä nousi pystyyn. Nyt 8kk ja kävelee tuen kanssa. Huomasin kyllä kun vauva oli pieni, että esim kääntyi paremmin ilman vaippaa hetken aikaa, mutta kun kääntyminen oli hallussa niin vaippa ei haitannut enää. Nyt konttausta kun opettelee, niin hieman paremmin menee ilman vaippaa. Vaippoja on kyllä tosi erimallisia. Meillä hoikkeli pitkä tyttö, käytän paljon haaroista kapeita vaippoja, esim Ronjan on tosi hyviä, ja sitten itse räätälöin vauvalleni täydellisiä :) Eli en usko että kestoilu vaikuttaa liikkumiseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
Alkuperäinen kirjoittaja stintti:
Kiitos näistä... Taidan kuitenkin 'kertailla' kun oma evidenssi on toiseen suuntaan. Kyllä tämä minunkin kaveripiiri on oppinut liikkumaan ihan normaaliin aikaan - mutta kyse on enempi jäykkyydestä, pienestä kömpelyydestä ja tollasesta 'länkkäriasennosta'. Kokeilkaa itse huvikseen oman jalan paksuisa tyynyä haarovälissä miten kävely onnistuu.
:(

Kai tää on vähän sama ku ne tutit ja hampaat...
O-m-g :LOL: :LOL: länkkäriasennosta :LOL: siis MILLASIA kestiksiä siinä sun kaveripiirissä oikein käytetään :D varsinkin jos tyynynkokoon vertaat,huhhuh! Eipä ihme jos kävelee kankeasti :D
Joo... jollain on paksuja ja jollain ohuempia. mutta kyllä nää Helsingin kauppojen kalliitkin 'ultrakestarit' aika tyynyjä oli.

 

Anteeks nyt vaan, mutta kaikenlaisia hupsuja tekosyitä täällä näkee kertakäyttövaippojen käytölle!

Kestot ja kertakäyttövaipat ei mun mielestä järin eroa toisistaan mitä tulee liikkuvuuteen. Tottumiskysymys se on lapsella ja mielipidekysymys vanhemmalla. Meidän tyttö 1-v. kiipeilee ja kävelee reippaasti kestoissaan. Sekalaisten paksumpien kestiksien lisäksi meillä on käytössä Babyland -merkkisiä hyvin ohuita taskuvaippoja, suosittelen kokeilemaan. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja stintti:
Alkuperäinen kirjoittaja mismina:
Jos tuo pitää paikkansa, niin onko lapset oppineet kävelemään paljon myöhemmin ennen kertisvaippojen keksimistä ? :D
Minun piti ihan kysyä tätä omalta äidiltä... Itse taapersin harsovaipoissa (kuten muutkin siihen aikaan) ja ne oli vielä kertavaippojakin pienemmät ainakin oman äidin mielestä. Eli kyllä ennen on ollut asiat paremmin.

:'(
Niin, miksi et käyttäisi harsovaippoja? Niitä meilläkin käytettiin kun lapsi oli pienempi. Mun mielestä taskuvaipat on kuitenkin kätevämpiä ja jopa ohuempia (kun harsojen päälle tulee vielä usein jäykähkö kuorivaippa). All-in-one vaipat on niitä paksuja usein, siksipä meillä ei sellaisia käytetäkään. Suosittelen perehtymään erilaisiin kestovaippoihin!
 
Vauvalle on luontainen asento olla sillä tavalla sammakkoasennossa, joten kestot ovat jopa parempia, kuin kertsit, koska auttavat lasta saamaan hyvän asennon. Yksikään kestoilijalapsi, jonka mä tunnen ei kyllä oo kärsinyt mistään "länkeilystä" eikä kestot oo estänyt tai hidastanut kävelemään oppimista. Meillä kestoillaan ja näin kesällä ollaan mahd paljon ilman vaippaa. Poika nyt 6,5kk ja hyvin ketterästi liikkuu kierien ja ryömien. Hyvin varaa jaloilleen tuettaessa, eikä asento ole mitenkään länkisäärinen.

Tästä on ihan jollain kestovaippasivustolla ollut tietoa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja haltia:
Vauvalle on luontainen asento olla sillä tavalla sammakkoasennossa, joten kestot ovat jopa parempia, kuin kertsit, koska auttavat lasta saamaan hyvän asennon. Yksikään kestoilijalapsi, jonka mä tunnen ei kyllä oo kärsinyt mistään "länkeilystä" eikä kestot oo estänyt tai hidastanut kävelemään oppimista. Meillä kestoillaan ja näin kesällä ollaan mahd paljon ilman vaippaa. Poika nyt 6,5kk ja hyvin ketterästi liikkuu kierien ja ryömien. Hyvin varaa jaloilleen tuettaessa, eikä asento ole mitenkään länkisäärinen.

Tästä on ihan jollain kestovaippasivustolla ollut tietoa.
Kattelin vähän foorumeita ja on tästä joku muukin huomioinut aiemmin (http://kaksplus.fi/keskustelu/t1257205) täälläkin...

Mitäköhän nyt sitte tekis??

Aloin googlailla ja en oo nyt oikein varma enää onko tämä ees sitten ekologistakaan loppuen lopuksi. Tuntuu, et puolustajat on 'kyllä' ja riippumattomat tahot 'ehkä'.

Mutta tärkeintä mulle olisi lapsen paras. Löysin mainintoja tuosta "sammakkoasennosta" johon paksu kestovaippa tukee, mutta toisaalta esim. luonnonkulttuureissa lapset oppivat nopeammin liikkumaan ja on ketterämpiä sillä, että niitä juuri ei tueta mihinkään.

Taitaa olla tätä länsimaista hömppää koko juttu (vaikka en oikeen alternatiivijuttuihin uskokaan).
:|
 
Noh, valintojahan nämä on. Kestojen MIPS (http://fi.wikipedia.org/wiki/MIPS-luku ) on kuitenkin huomattavasti alhaisempi kuin kertisten, joten ekologisuus on ihan tosiasia.

Varmasti lapsi oppii liikkumaan kaikkein parhaiten, jos jalkojen välissä ei ole mitään ylimääräistä. Kuitenkin, harva kai vielä jaksaa panostaa vauvojen vessahätäviestintään ja täydelliseen vaipattomuuteen. Jotain vaippoja on siis käytettävä. Meillä on osakestoileva poika, enkä ole huomannut mitään eroa sillä, onko käytössä kertis vai kesto. Aktiiviseen aikaan käytän useimmiten taskuvaippoja, joihin laitan ohuen imun. Paketti on itseasiassa usein ohuempi kuin kertis, kunhan vaan valitsee hyvä imun kuten alley aiemmin sanoikin. Päiväunilla sitten taas on paksumpi sisävaippa+villahousut, joten vaippa on isompi, mutta imukykyisempi.

Paljon siis vaikuttaa paitsi kestossa käytetty imu, niin myös vaipan istuvuus. Meidän paksureitiselle pojalle olen suosinut haaroista hieman kapeampia malleja, jotta liikkuvuus olisi parempaa. Kestoja ei kannatakaan hamstrata etukäteen kovin paljoa, koska ei mitenkään voi tietää minkä mallinen tuleva lapsi on. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja stintti:
Kattelin vähän foorumeita ja on tästä joku muukin huomioinut aiemmin (http://kaksplus.fi/keskustelu/t1257205) täälläkin...

Mitäköhän nyt sitte tekis??

Aloin googlailla ja en oo nyt oikein varma enää onko tämä ees sitten ekologistakaan loppuen lopuksi. Tuntuu, et puolustajat on 'kyllä' ja riippumattomat tahot 'ehkä'.

Mutta tärkeintä mulle olisi lapsen paras. Löysin mainintoja tuosta "sammakkoasennosta" johon paksu kestovaippa tukee, mutta toisaalta esim. luonnonkulttuureissa lapset oppivat nopeammin liikkumaan ja on ketterämpiä sillä, että niitä juuri ei tueta mihinkään.

Taitaa olla tätä länsimaista hömppää koko juttu (vaikka en oikeen alternatiivijuttuihin uskokaan).
:|

Niin harva tosiaan aivan pienen kanssa jaksaa harrastaa vaipattomuutta, joka varmasti olisi paras. Kuitenkin monissa "luonnon kulttuureissa" lapsia kannetaan suurin osa päivästä selässä ja lonkalla, jolloin lapsen jalat ovat hyvin voimakkaasti auki sammakkoasennossa. Ja tottakai nämä ovat valintoja, ja jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Ekologisuus on tosiasia, eikä vain "länsimaista hömppää". Näissä vaan pitä punnita kammassa on enemmän plussaa ja kummassa miinusta. Kuten tosiaan muutkin sanoi ei kestot ole aina paksuja - riippuu vaipoista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pantalaimon:
Noh, valintojahan nämä on. Kestojen MIPS (http://fi.wikipedia.org/wiki/MIPS-luku) on kuitenkin huomattavasti alhaisempi kuin kertisten, joten ekologisuus on ihan tosiasia.

Varmasti lapsi oppii liikkumaan kaikkein parhaiten, jos jalkojen välissä ei ole mitään ylimääräistä. Kuitenkin, harva kai vielä jaksaa panostaa vauvojen vessahätäviestintään ja täydelliseen vaipattomuuteen. Jotain vaippoja on siis käytettävä. Meillä on osakestoileva poika, enkä ole huomannut mitään eroa sillä, onko käytössä kertis vai kesto. Aktiiviseen aikaan käytän useimmiten taskuvaippoja, joihin laitan ohuen imun. Paketti on itseasiassa usein ohuempi kuin kertis, kunhan vaan valitsee hyvä imun kuten alley aiemmin sanoikin. Päiväunilla sitten taas on paksumpi sisävaippa+villahousut, joten vaippa on isompi, mutta imukykyisempi.

Paljon siis vaikuttaa paitsi kestossa käytetty imu, niin myös vaipan istuvuus. Meidän paksureitiselle pojalle olen suosinut haaroista hieman kapeampia malleja, jotta liikkuvuus olisi parempaa. Kestoja ei kannatakaan hamstrata etukäteen kovin paljoa, koska ei mitenkään voi tietää minkä mallinen tuleva lapsi on. :)
Missä tuosta MIPS-luvusta vaipoille olisi? Tuo linkki oli tyhjä... :'(
 

Yhteistyössä