Kestositeistä

• Viestiketjun aloittaja allerginen
  • Ensimmäinen viesti
allerginen
Onko kenelläkään kertoa minkäänlaisia kokemuksia kestositeistä? Onko miten käytännöllisiä ja sattuuko lipsahdusvuotoja helpommin kun ""tavallisissa"" siteissä? Kauanko tuollaisen kestositeen käyttöikä on, sillä aika kalliiltahan ne ainakin minusta vaikuttaa? Voiko siteitä tehdä itse?

linkki
Jos et ole jo käynyt, niin sekä keskusteluja valmiista siteistä, että vinkkejä itse ompelemiseen löytyy osoitteesta kuukuppikunta.net --> foorumi --> muut kestosuojat. Siellä on muistaakseni myös linkki siteen kaavoihin.

Mira
Kestositeillä ohivuotoja ei tule läheskään niin herkästi kuin kertakäyttöisillä, sillä kestoissa siivet on yleensä huomattavasti leveämpiä. Minulle ei ole kolmen vuoden aikana tainnut tulla yhtään ohivuotoa kestositeillä. Kokemukset on olleet kaikin puolin positiivisia.

Muistan joskus lukeneeni, että kestositeen käyttöiäksi voisi laskea vähintään n. viisi vuotta. Itselläni on kokemusta kolmen vuoden ajalta itse (käytetyistä kankaista!) tehdyistä siteistä ja ne on ainakin vielä ihan hyvässä kunnossa. Minun ilmeisesti aika ""normaaliksi"" luettavalla vuodollani ja tuolla viidellä vuodella / Vuokkoset Slim Wingsien hinnalla laskettuna kestositeet olisivat pitkällä tähtäimellä suunnilleen saman hintaisia kuin kertakäyttöisetkin. Tuon laskelman olen tosin tehnyt muutama vuosi sitten, kun hinnat olivat vielä yli kympin kappale, eli nykyään edullisempaa ja runsasvuotoiselle vielä halvempaa. Kannattaa tsekata myös pienempien valmistajien siteet, jonkun ainakin olen nähnyt myyvän siteitä jopa 5€/kpl ja huuto.netin lastenhoitovälineet-osaston tsi-kauppiaidenkin siteet on näyttäneet ihan hyviltä.

Siteitä on tosi helppo tehdä itsekin: Piirrä hyvän mallisista kertissiteistä imuosan ja päällikankaiden kaavat (siipiä pitää pidentää sen verran, että menevät nepparin vaatiman tilan verran päällekkäin) ja laita imuosiksi esim. 4krs flanellia tai pari kerrosta froteeta. Kosteussuojaksi sopivaa ohutta PUL-kangasta saa ainakin seuraavista osoitteista 'kestovaippakankaat' tms. otsikon alta:

www.ekopirpana.com
www.myllymuksut.com
www.kangastukku.com

Yhteistyössä