Kestoilijat! Lähinnä vaippansa itse tekevät!

Täydellinen Nainen

Aktiivinen jäsen
05.08.2007
2 554
0
36
Monta vaippaa saatte suurinpiirtein yhdestä 150 cm leveästä ja 50cm pitkästä kankaan palasta?
Kun meinasin nyt tässä elämäni ensimmäisiä kestovaippa kankaita tilailla, eikä miulla oo hajuakaan paljon kannattaisi mitäkin tilata :D

ja imu on edellenkin hakusessa. Semmonen kohtuu hyvin imevä, ei kauheen paksupaketti =)
(ja paljon yhteen imuun tartteis sitä kangasta)

Kiitos, jos jaksoitte auttaa tietämätöntä :)

Tuosta palasta tulee noin 3 vaippaa. Imukankaana hyviä on nämä bambu ja hamppukankaat, imevät paljon. Minä teen taskuja silleen että laitan Pul-kankaan ulkopuolelle, Fleece (siis ihan perinteinen polyesterfleece) sisäpuolelle kuivaliinakankaaksi, sitten ompelen vielä 2 kerrosta froteeta (=nopeasti imevää) kiinteästi siihen fleecen sisäpuolelle. Sitten erikseen vaikka taiteltavia imuja flanellista, hampusta jne. Lähimpänä peppua pitää olla sellainen kangas joka imee nopeasti pissat, muuten saattaa falskata reunoilta helpommin. Nuo kankaat jotka imevät paljon, ovat yleensä juuri sellaisia jotka sitten imevät vähän hitaammin, eli ne sinne pohjalle. Toivottavasti tästä sekavasta selityksestä oli jotain apua.

Juu, kiitos! Pul-kankaan miekin aattelin ulkopuolelle! Mut mitä noista, kun vaihtoehtoja on useita? :D 1mil, 2mil ym?
Coolmaxia ajattelin kuivaliinaks ja sit just jotain froteeta ja hamppua.
Millä kaavoilla ootte ommellu vaippoja? Miulla on tuo SK 1/2008 kaava ja siitä M koosta tein testikappaleen ja se ei varsin kauheen pitkään pojalla mene ja se L koko taas näyttää hirmusen isolta =)
Tai sit mie vaan kertiksiä käyttäneenä miellän jotenkin nuo kestot hirmusen lyhkäsen tuntusiks :)

tykkään itse BR-Pulista ja sisuksena tuo coolmax (tai kuivaliinaneulos- tosin klneulos menee herkästi ruman näköiseksi). imut olen ommellut n. 25cm pitkiksi, keskeltä kapeammaksi ns.tiimalaseja. bambua tai hamppua 3krs. froteeta 4 krs.

Itse olen käyttänyt Br-pulia, muita en ole edes kokeillut. Kuivaliinana olen käyttänyt mikrofleeceä ja siis taskuja olen ommellut. Mainitsemasi kokoisesta Pul-kankaasta riittää kaavan ja vaipan koon mukaan kangasta 3-5 vaippaan.

Imuna olen käyttänyt bambua, hamppua, mikrokuitufroteeta, flanellia ja froteeta. Mulla on erikokoisia ja eripaksuisia imuja, joista voin koota vaipan käyttäjälle sopivan määrän imuja riippuen, kuinka kauan aion vaippaa lapsella pitää. On ihan eria asia, onko vaipan tarkoitus viettää aikaa lapsen päällä pari tuntia vai kenties koko yön. :D

No nii!

Eli ensinnäki, mene kestovaippainfon sivuille. Sieltä löytyy mummut-kaavat PDF:nä. Mä oon ihan pelkstään niillä tehny. Sen verran sovelsin, et läpistä tein kulmikkaat pyöreiden siasta. Kuminauhojen pituus on tärkee! Meillä ainaki reisissä oli eka liian pitkät ja vyötäröllä liian lyhyet -> muutin niin, että reisissä yövaipassa 10cm + sauma ja pepussa 17cm, päivävaipassa vähän pidemmät reisikumpparit.

Kaikki kankaat oon tilannu myllymuksuilta. Materiaalina mulla on ollu PUL + kuivaliinaneulos. Imuissa bambujoustofrotee.

Imuina meillä on aina päälimmäisenä muotoonommeltu fleece+frotee. Ja siis kunnolla muotoonommeltu, valmiista vaipasta piirsin kaavan. HUOM! Vaan yks kerros fleeceä, ei ikinä kahta peräjälkeen!
Tän lisäks on sit eri yöllä ja päivällä:
Päivällä kaksinkertanen 10*25 frotee + 12*60 bambu (taiteltu niin, et eniten edessä). Pitää ainaki 6h.
Yöllä on 10-12 cm levee ja 60 cm pitkä kaksinkertanen frotee + muotoonommeltu kakskertanen bambu (60cm pitkä, eli taitetaan vielä kaksinkerroin). Pitää väh 13h!!

Meillä on siis nyt 1,5kk poika. Ikinä ei oo vuotanu, paitsi yks megakakka (jota siis oli sitte sitterin täydeltä, et sitä ei kyllä olis pidätelly mikään!).

Auttoko yhtään? :wave:

Yhteistyössä