kesto-ovisko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helmikaarina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helmikaarina

Vieras
Auttakaa tietämätöntä...

Minulla on kierrot olleet 24-27 päiväisiä ja olen innokkaana bongaillut oviksia viime kuukausina oikein tosissani. Yleensä ne ovat olleet siellä kp 10-11 kieppeillä. Tässä kuussa kroppa yllättää oikein todella... Ovis oli nyt kp 12 ja huomasin eilen kp 17 limoja ja ovistikkuun tuli jälleen kaks viivaa. Nyt olen siis ihan ymmälläni. Onko tämä normaalia? Tiedän et kierrossa voi olla muitakin hedelmällisiä jaksoja kuin kierron puolivälissä, mut näin peräkkäinkö? Vai eikö munis irtoa? Luulisin irtoamattomuuden aiheuttavan sen heikon viivan vai oonkohan ymmärtäny väärin. Testailen Aconeilla.

Muistelen joskus lukeneeni täällä, et pco aiheuttaisi tikkuun plussia kierron puolesta välistä loppukierron ajan. Mut ei kai se yllättäin tuu sekään. Minut nimittäin ultrattiin vajaa vuosi sitten ja semmoista epäilystä ei ollut ainakaan silloin.

Kaikenlaista olen mielessäni pyöritellyt ja ärsyttää kun keltään ei voi kysyä. Siispä onko kenelläkään pienintäkään vinkkiä mikä mulla voisi olla vikana? Paitsi mieletön vauvakuume ;o)

Moi! Mulla kierto teroluteilla 27-28pv ja olen nyt löytänyt viimeisessä 3 kierrossa ovulaation tikuilla n. kp 14-15. Siis silloin aconilla tärähtää vahva plussa. Mutta olen huvikseni testaillut vielä senkin jälkeen ja mulla sama juttu, että tikku jää näyttämään kesto-ovista ja vasta kierron lopulla alkaa haalistuu ja menkat alkaa. Eilen kävin ultrassa ja viimeviikolla piti tikkujen mukaan olla ovis, mutta ultrassapa ei näkynyt pienintäkään merkkiä siitä että munasolu olisi irronnut. Kuten epäilinkin! Eli tikku näyttää LH-huippua jolloin paras mahdollinen hetki munasolun irtoamiseen lähestyy. Mutta ei siis takeita siitä että munasolu irtoaa tai on edes kehittymässä! Ja kun munasolu ei irtoa, jää elimistö tykittämään tätä LH-huippua kunnes väsyy ja alkaa menkat. Itsellänikään ei ole diagnosoitu PCO:ta, mutta on sanottu että on PCO-tyyppisiä oireita. Nyt sain clomit ja ainakin helmikuussa tulin ekasta clomikierrosta raskaaksi. Itse asiassa irtosi jopa 2 munasolua ja molemmat hedelmöittyivät, mutta huhtikuun lopulla meni sitten kesken. Kierron 11-14 päivinä voidaan ultralla varmistaa onko munasolua kehittymässä ja sitten hieman myöhemmin voidaan hormonikokeella katsoa onko munasolu irronnut. Mulla seuraavassa eli ekassa clomikierrossa follikkelin seurantaultra kp 12, jossa katsotaan juuri sitä, että onko clomiannostus kohdalllaan ja munasolu kehittymässä. Toivottavasti sait tästä sepustuksesta jotain tolkkua!

Moi! Mulla kierto teroluteilla 27-28pv ja olen nyt löytänyt viimeisessä 3 kierrossa ovulaation tikuilla n. kp 14-15. Siis silloin aconilla tärähtää vahva plussa. Mutta olen huvikseni testaillut vielä senkin jälkeen ja mulla sama juttu, että tikku jää näyttämään kesto-ovista ja vasta kierron lopulla alkaa haalistuu ja menkat alkaa. Eilen kävin ultrassa ja viimeviikolla piti tikkujen mukaan olla ovis, mutta ultrassapa ei näkynyt pienintäkään merkkiä siitä että munasolu olisi irronnut. Kuten epäilinkin! Eli tikku näyttää LH-huippua jolloin paras mahdollinen hetki munasolun irtoamiseen lähestyy. Mutta ei siis takeita siitä että munasolu irtoaa tai on edes kehittymässä! Ja kun munasolu ei irtoa, jää elimistö tykittämään tätä LH-huippua kunnes väsyy ja alkaa menkat. Itsellänikään ei ole diagnosoitu PCO:ta, mutta on sanottu että on PCO-tyyppisiä oireita. Nyt sain clomit ja ainakin helmikuussa tulin ekasta clomikierrosta raskaaksi. Itse asiassa irtosi jopa 2 munasolua ja molemmat hedelmöittyivät, mutta huhtikuun lopulla meni sitten kesken. Kierron 11-14 päivinä voidaan ultralla varmistaa onko munasolua kehittymässä ja sitten hieman myöhemmin voidaan hormonikokeella katsoa onko munasolu irronnut. Mulla seuraavassa eli ekassa clomikierrossa follikkelin seurantaultra kp 12, jossa katsotaan juuri sitä, että onko clomiannostus kohdalllaan ja munasolu kehittymässä. Toivottavasti sait tästä sepustuksesta jotain tolkkua!

Kiitos kun vastasit. Olen ehtinyt miettiä vaikka minkälaisia uhkakuvia mitä mulla voikaan olla. Maha on nimittäin kasvanut aikuisten oikeesti tässä kesän jälkeen, joten tänään sain päähäni et mulla on vähintään kasvain tjs.

Ehkä se on nyt vain niin, et munasolun irtoamista ei tapahdu tässä kierrossa. Ennen ei tämmöistä oloa ole kyllä mahassa ollut. En kyl oo kovinkaan montaa kiertoa tikutellu. Täytyy nyt ootella seuraavat menkat ja miettiä sit tartteeko mun käydä gynellä mielen rauhan saamiseksi.

Ole vain rauhallisin mielin, tuskin mistään vakavasta kuten kasvaimesta tms. kuitenkaan on kyse. Jos haluat varmistua oviksesta, tilaa aika ultraan kietopäiväksi 11, 12, 13 tai 14. Siis jos kierto on 27-28, mutta vastaavasti ultrakin myöhemmin jos kiertokin pidempi. Plussaonnea sulle kovasti!!!

Yhteistyössä