Kestääkö parketti kloriittia?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kestääkö parkettilattia kloriitilla desinfioimista? Meillä oli edellisessä asunnossa laminaattilattiat ja lasten oksennukset tuli puhdistettua parketilta kloriitilla. Siis en tietenkään koko kämpän lattiaa sillä pessyt vaan ainoastaan kohdat, joissa oli oksennusta. Nykyisessä asunnossa on parkettilattiat ja oksennustautia tuntuu olevan paljon liikkeellä, joten tuli tämäkin asia mieleen. Onko parketille olemassa ihan omaa pesuainetta (jos kloriitti ei käy)? Siis tietenkin sellaista tehokasta, joka hävittää esim. noroviruksen kuten kloriitti.

vierailija
Ja sit ihmetellään, että mistä ne superbakteerit tulee... Voi äly hoi taas kerran. Sitä ei kuulu käyttää, kun korkeintaan vaatteiden valkasuun. Eikä parketille muutenkaan, kuin parketille tarkoitettua pesuainetta. Samoin laminaatille. Saatte äkkiä lattiat pilalle tai vähintään pinnan kamalaksi, jos tuuppaatte tavallisia saippuaa sisältäviä yleispesuaineita.

vierailija
Ja sit ihmetellään, että mistä ne superbakteerit tulee... Voi äly hoi taas kerran. Sitä ei kuulu käyttää, kun korkeintaan vaatteiden valkasuun. Eikä parketille muutenkaan, kuin parketille tarkoitettua pesuainetta. Samoin laminaatille. Saatte äkkiä lattiat pilalle tai vähintään pinnan kamalaksi, jos tuuppaatte tavallisia saippuaa sisältäviä yleispesuaineita.
Tarkoituksena ei kai tässä ole, että lattiat jatkuvaan pestäisiin kloriitilla? Ainoastaan mahataudin aikaan pelkät oksennuksen tahraamat alueet desinfiotaisiin. Siitä tuskin mitkään superbakteerit tulevat! Oksennusvirukset eivät kuole tavan pesuaineilla.

vierailija
Tarkoituksena ei kai tässä ole, että lattiat jatkuvaan pestäisiin kloriitilla? Ainoastaan mahataudin aikaan pelkät oksennuksen tahraamat alueet desinfiotaisiin. Siitä tuskin mitkään superbakteerit tulevat! Oksennusvirukset eivät kuole tavan pesuaineilla.
No se on niin herkästi tarttuva, että saat sen jo oleilemalla sen sairaan kanssa samassa huushollissa, eli vaikka kuinka sen lattian hinkkaat kloorilla, saat sen todennäköisesti joka tapauksessa ihan koskemalla ko. henkilöä. Ja kun kysessä on kerran lapsi, et pysty mitenkään välttymään kosketukselta. Luotan enemmän käsihygieniaan, kun harvemmin sitä tulee sitä lattiaa nuoltua...

vierailija
Miks kotioloissa tarvis lattioilta läntit desinfioida? Yleensähän tauti käy jokatapauksessa koko perheen läpi. Enkä mä ole kuullut, että se jäis perheeseen kiertämään sen jälkeen kun kaikki sen ovat sairastaneet.

Parketille ja laminaatille on omat puhdistusaineensa. En tiedä olisko Tolun parkettipesussa jotain desinfioivaa mukana.. Mutta kyllä ihan tavallinen pesu tavallisilla aineilla riittää kotioloissa.

vierailija
No just siksi. Meillä se ei nimittäin kierra koko perhettä. Eli ehkäpä sunkin kannattais aloittaa se desinfiointi. Ihan niinko wink wink...
Sama täällä. Käsihygienia kaikilla kunnossa ja pinnat pidetään puhtaana, varsinkin tautien jyllätessä.
Ja jos nyt jollekin sattuu tulla virustauti esim. koulusta niin ei todellakaan kierrä koko seitsenhenkistä perhettä!

vierailija
Meillä harvemmin on kiertänyt vatsatauti kaikkia perheenjäseniä (7kpl) läpi. Viimeisen parin vuoden aikana meillä on ollut kolme vatsatautia ja näissä ensimmäisessä sairastui yksi lapsi ja sen jälkeen aikuinen, seuraavassa taudissa vain yksi ja sitä seuraavassa taas vain yksi lapsi. Itsekin puhdistan laminaattilattiasta oksennustahrat laimennetulla kloriittiseoksella ja uskon tämän auttavan siihen ettei kaikki sairastu. Tuttavaperheissä lähes poikkeuksetta samat taudit tuntuvat käyvän jokaisen perheenjäsenen läpi mutta he eivät kloriitilla läträäkään vatsatautien aikaan.

vierailija
No just siksi. Meillä se ei nimittäin kierra koko perhettä. Eli ehkäpä sunkin kannattais aloittaa se desinfiointi. Ihan niinko wink wink...
Ihan niinko wink wink vaan että se tauti tarttuu jo ennen ensimmäistäkään oksennusta.
Ja kyllä mä sen aina saan kuitenkin, kun lasten oksuämpäreitä tyhjennän ja oksennettuja pyykkejä laitan. Vaikka pesen käsiä.

Että enpä aloita mitään desinfiointirumbaa turhaan.

vierailija
Ihan niinko wink wink vaan että se tauti tarttuu jo ennen ensimmäistäkään oksennusta.
Ja kyllä mä sen aina saan kuitenkin, kun lasten oksuämpäreitä tyhjennän ja oksennettuja pyykkejä laitan. Vaikka pesen käsiä.

Että enpä aloita mitään desinfiointirumbaa turhaan.
Ja kissataloudessa kloritella ei edes kannata putsata paikkoja. Se kun saa kisut pissimään siihen kloriten päälle..

vierailija
Jännä juttu, että meillä ei kyllä juurikaan mahatauteja sairastella, vaikka en klooria edes omista... Lapsi on vielä ala-asteella ja siellä nyt kiertää ihan koko ajan joku kulkutauti. Samoin itse olen hoitsu ja kierrän millon minkäkinlaisissa huusholeissa. Mutta jos sillon harvoin, kun joku mahapöpö iskee, niin se ei tartu meistä toiseen. Vaikka yksinhuoltajana joudun ihan itse kaikki oksu-paskapyykit tarvittaessa pesemään. En saanut tautia edes silloin, kun lapsi oksensi ihan yhtäkkiä nukkuessaa ja suoraan mun kasvoille... Eli jos se on tarttuakseen se kyllä tarttuu kloorilla läträyksestä huolimatta ja toisinpäin. Ja samoin, jos saan itse jonkun oksu-paskataudin töistä, niin koskaan ei ole vielä lapsi sitä saanut. Ja edelleenkään meillä ei käytetä desinfiointiaineita. Liekö se meidän pelastus, että vastustuskyky on kasvanut, kun joka tahraan ei läträtä klooria tai desinfioida muutenkaan muuta kun käsiä, jos on joku suurentunut riski joku tauti saada (eli jos jompi kumpi sen taudin on saanut). Lapsi on myös pienenä maistanut niin mullat, hiekat, kastemadot, kun omaa pa*kaansakin...

vierailija
Meillä ei lotrata kloorilla, mutta silti oksutauti ei käy koko perhettä läpi (5 henkeä). Tehostetusti tietysti pestään paikkoja kun tauti jyllää, mutta klooria ei käytetä.
Meillä ei edes mitän tehostettua paikkojen pesuakaan ole samalla kokoonpanolla. Viime viikonloppuna yksi noista oksenteli, tällä kertaa pesin vessanpöntöstä roippeet klooripesuaineella, kun oli yöllä oksennellut herättämättä muita. Käskin oksentelijaa pysymään kaukana leirille lähtijästä. Eipä tuota vielä ole kukaan muu meillä saanut ja toivon, ettei näin viikon jälkeen enää saakaan.

Minun ei kyllä tarvitse yleensä muuta kuin kuulla jonkin oksentelevan, niin minä saan sen taudin. Meillä mies saa tehdä yleensä ne jälkien jynssäämisetkin, kun minä rupean siitäkin yökkimään :sick:

Kotioloissakin uloste- ja oksennustahrat on hyvä poistaa kloriittilaimennoksella kostutetulla paperilla. Ja normaali parketti kestää tämän.

Laimentamatonta kloriittia ei kuitenkaan saa missään käyttää, lukekaa ohjeet putelin kyljestä.

vierailija

vierailija
Kiitos vastauksestasi! Nyt voin 8vuoden odotuksen jälkeen pestä turvallisesti lattian😊
t.ap

Yhteistyössä