kestääkö amis aikuiskoulutuskin 3 vuotta ? jos ei mitään kokemusta:( winnova

• Viestiketjun aloittaja jepsss
  • Ensimmäinen viesti
Liikuntaan ei ole pakko osallistua jos on ollut täysi-ikäinen koulun alettua. Mutta sitä liikuntaa ei montaa tuntia ole. Mites sellaiset työkkärin kautta olevat koulutukset? Niistä voi valmistua jopa vuodessa..

[QUOTE="vieras";26559382]Koska niitä tärkeitä aineita on niin paljon. Ja onko nuorisopuolella muka liikuntaa?[/QUOTE]

Juu on nuorisopuolella liikuntaa... Ei niitä ole kuin ihan pari ainetta jotka saa pois eli helposti menee se 3 vuotta

"virkkis"
Liikuntaan ei ole pakko osallistua jos on ollut täysi-ikäinen koulun alettua. Mutta sitä liikuntaa ei montaa tuntia ole. Mites sellaiset työkkärin kautta olevat koulutukset? Niistä voi valmistua jopa vuodessa..
En suosittele näitä lyhytkouluja jos ei ole mitään opiskeltuna peruskoulun jälkeen. Ensinnäkään nämä eivät kelpaa haettaessa jatko-opiskelupaikkaa. Toisekseen, opiskelu on enemmänkin "opiskelua" ja opiskelijatkin enempi sosiaalitapauksia... Eivät tietenkään kaikki, mutta itse en haaskaisi aikaani sellaiseen.

Ennenkuin kukaan sanoo mitään siitä, ettei aio jatko-opiskella, elä ensin 10 vuotta ja tule sitten sanomaan. Tilanteet muuttuvat, ja oma mieli varsinkin voi muuttua hyvinkin nopeasti.

"vieras"
[QUOTE="virkkis";26559482]En suosittele näitä lyhytkouluja jos ei ole mitään opiskeltuna peruskoulun jälkeen. Ensinnäkään nämä eivät kelpaa haettaessa jatko-opiskelupaikkaa. Toisekseen, opiskelu on enemmänkin "opiskelua" ja opiskelijatkin enempi sosiaalitapauksia... Eivät tietenkään kaikki, mutta itse en haaskaisi aikaani sellaiseen.

Ennenkuin kukaan sanoo mitään siitä, ettei aio jatko-opiskella, elä ensin 10 vuotta ja tule sitten sanomaan. Tilanteet muuttuvat, ja oma mieli varsinkin voi muuttua hyvinkin nopeasti.[/QUOTE]

Joo, minäkään en suosittele mitään työkkärin koulutuksia jos ei ole ennestään jotain ammatillista koulutusta takana. Itse olen opiskellut ensin työkkärin järjestämässä koulutuksessa ensimmäisen ammattitutkinnon ja sen vuoden mittaisen koulutuksen jälkeen ei todellakaan voi sanoa että olisi ammattilainen sillä alalla. Meidän porukasta vain yksi työllistyi sille alalle ja hänkin niin että opiskeli ensin lisää.. Nyt kun olen sitten opiskellut ammattikoulussa toisen ammatin niin itselläkin on sellainen varma olo että osaa ja pystyy tekemään oman alan töitä ihan itsenäisesti.

"Jonina"
[QUOTE="virkkis";26559482]En suosittele näitä lyhytkouluja jos ei ole mitään opiskeltuna peruskoulun jälkeen. Ensinnäkään nämä eivät kelpaa haettaessa jatko-opiskelupaikkaa. Toisekseen, opiskelu on enemmänkin "opiskelua" ja opiskelijatkin enempi sosiaalitapauksia... Eivät tietenkään kaikki, mutta itse en haaskaisi aikaani sellaiseen.

Ennenkuin kukaan sanoo mitään siitä, ettei aio jatko-opiskella, elä ensin 10 vuotta ja tule sitten sanomaan. Tilanteet muuttuvat, ja oma mieli varsinkin voi muuttua hyvinkin nopeasti.[/QUOTE]

Todellakin kelpaa jatko-opiskelupaikkaan, ihan mihin tahansa.. Jujuhan on siinä, että pääpaino on työssäoppimisessa..Ja siellähän sitä parhaiten oppii...

"hepsuli"

Olen kanssasi täysin samaa mieltä! Mutta on mielestäni parempi käydä tälläinen kun olla tekemättä mitään ja mielestäni nämä ovatkin niille joilla ei mitään tavoitteita ole..

"joo"
Ei mun koulu ainakaan kestänyt, ja nimenomaan aikuiskoulutuksena suoritettu. 7kk ilman lomia ja muita vapaita, pelkät ammatilliset aineet, tutkintotodistuksessa 120ov.
Se pitää jo hakiessa ymmärtää et jos hakee yhteishaussa ns. normikoulutukseen, niin sillon menee ihan normaali aika.

"vieras"
[QUOTE="Jonina";26559618]Todellakin kelpaa jatko-opiskelupaikkaan, ihan mihin tahansa.. Jujuhan on siinä, että pääpaino on työssäoppimisessa..Ja siellähän sitä parhaiten oppii...[/QUOTE]

Toi topissa parhaiten oppiminen kyllä riippuu ihan täysin siitä mitä opiskelee. Mä opiskelen liiketalouden perustutkintoa ja siinä opiskellaan kyllä niin paljon kaikkea sellaista mikä ei topissa varmasti monellakaan tulisi eteen..

"joo"

Mä en oo hakeutunut sinne työkkärin kautta. Työllistyin suoraan toppi paikkaani. Jatko-opiskelumahdollisuudet on samat kuin nuorisopuolelta tulevillakin.

Meidän luokalla ei ollut yhtään sosiaalitapausta, eikä naapuriluokalla. En sitten tiedä mitä siellä työkkärin vastaavalla kurssilla oli, ei oltu niiden kanssa yhtäaikaa.

Huomaa ettei sulla oo mitään hajua näistä koulutuksista. Mä suosittelen ehdottomasti hakeutumaan aikuispuolelle, jos vaan mahdollista on.

alkuuuupp
kannattaako mennä sit aikuispuolelle 21v ikää ja peruskoulu vaan käytynä? haluisin kyllä mahdollisimman nopeati ammatin enkä enää 3vuotta kituuttaa mut eikö mahdollistakaan muutako työvoimakoulutus,ja ensi keväänä alkaa vasta kiinnostava ala...:/ joten se on pois suljettu.

mimamomu
Ainakin talonrakentajaksi valmistuu 1-2 vuodessa, riippuu paljon koulusta ja mitä itsellä on pohjalla koulutusta. Itse kävin lukion jälkeen nuorisopuolella talonrakentaja koulutuksen 2 vuodessa, puolessatoista vuodessakin olisin selvinnyt mutta oli turhan paljon poissaoloja. Aikuispuolella pääsee 1,5 vuodessa jos pohjalla lukio tai amis. Alle vuodellakin selviää mikäli on tarpeeksi työkokemusta alalta, tiedän tapauksen joka oli reilu 5 vuotta ollut isänsä rakennusfirmassa töissä, teki tarvittavat näytöt ja paperit olivat kourassa jouluna, eli puolella vuodella selvisi, mutta koulussa kävi käytännössä yhteensä pari viikkoa.
Jos on mahdollista, niin kannattaa ehdottomasti mennä aikuispuolelle, siellä tehdään henkilökohtainen opetussuunnitelma ja koulutus on hoidettu pois niin nopeasti kun vain mahdollista. Nuorisopuolella joustoa on hyvin vähän. Jossain jaksoissa saattaa koulua olla vain parina päivänä, kun ei tarvitse käydä enää äidinkieltä, matikkaa, liikuntaa yms.Työssäoppimiset hoidetaan yleensä erillisillä jaksoilla, eli jos on hyvin vähän teoriatunteja ja samaan aikaan toisella luokalla toppijakso, mennään sen toppiluokan mukana.
Jos ei ole pohjalla muuta kuin peruskoulu, amis kestää silloin sen 3 vuotta. Usein kuitenkin käytännössä 2,5 vuotta, jossain linjoilla viimeisenä puolena vuotena ei tehdä yhtään mitään koulutukseen liittyvää, osa saa mennä työssäoppimaan jos haluaa, osa käy töissä jne. Pitkälti ryhmänohjaajasta kiinni.

Yhteistyössä