Keskustelua juurihoidosta!

• Viestiketjun aloittaja "meikku"
  • Ensimmäinen viesti
"meikku"
Itse toimenpiteenä mulle ihan ok,eikä varsinaisen kovaa kipua ole koskaan juurihoidon jälkeen ollut. Nyt yksi juurihoito kesken takimmaiseen hampaaseen. Aikoja saa huonosti kun kunnallisella käyn. hammas kuitenkin oireeton..

Tällainen yllätys sitten tuli, että hammaslääkärit eivät kertoneet miten hankala toimenpide on juurihoidetun hampaan POISTO! Kun juurihoitohan on vain jatkoaikaa hampaalle periaatteessa...
Olin tuossa juurihoidetun hampaan poistossa yksityisellä. Aikaa meni hiukan yli 2 tuntia, ja itkin ja huusin! Jouduin soittamaan miehen hakemaan kun en pystynyt ajamaan autoa...
Pahinta mitä mulle on koskaan tapahtunut (ja olen synnyttänyt 2 kertaa).

Olisiko vaan järkevämpää kieltäytyä juurihoidosta,ja poistaa hammas kun se vielä suht helposti lähtee?
kai yleisesti ottaen hampaan elinikä juurihoidon jälkeen n.10 vuotta,ja sitten mahdollisesti menee poistoon...?

tässä kokemus
Itse en anna enää juurihoitaa. Mielummin pois vaan.

Mulla juurihoidettu hammas kesti vaan 2 vuotta. Sen jälkeen poisto. Tuloksena hermosärky joka ei parane koskaan. Niin kauan, niin monesti ja pitkään sitä hammasta jouduttiin poistamaan ja pilkkomaan.

tässä kokemus
Alkuperäinen kirjoittaja tässä kokemus;27296158:
Itse en anna enää juurihoitaa. Mielummin pois vaan.

Mulla juurihoidettu hammas kesti vaan 2 vuotta. Sen jälkeen poisto. Tuloksena hermosärky joka ei parane koskaan. Niin kauan, niin monesti ja pitkään sitä hammasta jouduttiin poistamaan ja pilkkomaan.
Minulta on myös kaikki viisaudenhampaat poistettu ja se oli lastenleikkiä tuon juurihoidetun poskihampaan poistoon verrattuna.

"aapee"
Käsittääkseni kun juuret ovat täytetty,on poisto hankalaa.Eikä yleensä lähde kokonaisena,vaan osissa.
Enkä tosiaan tajua miksi se SATTUU niin paljon,,kuin kuitenkin kyseessä kuollut hammas....

Eikö tästäkin asiasta olisi hyvä mainita potilaalle?

tässä kokemus
[QUOTE="aapee";27296221]Käsittääkseni kun juuret ovat täytetty,on poisto hankalaa.Eikä yleensä lähde kokonaisena,vaan osissa.
Enkä tosiaan tajua miksi se SATTUU niin paljon,,kuin kuitenkin kyseessä kuollut hammas....

Eikö tästäkin asiasta olisi hyvä mainita potilaalle?[/QUOTE]

Joo, niin sattui. Mulla ei koskaan ole mikään hampaisiin liittyvä toimenpide sattunut ja hammaslääkäriin on ollut suorastaan kiva mennä. Mutta nyt suorastaan kammoksun!!

"aapee"
Näinpä, kyllä minut saa väkisin raahata hammaslääkäriin jos on tiedossa juurihoidetun poisto....paikkaukset ja juurihoidot ovat aina menneet melko hyvin, joten oli todellinen järkytys miten kipeää voi tehdä..

kivakiva
Kiva kun kerroitte! Mulle on tehty yhteen hampaaseen juurihoito, ei ees kysytty haluanko hampaan poiston vai juurihoidon. Enkä kyllä tiennyt sitäkään että juurihoidetun hampaan poisto on niin hankalaa! :/ Voikohan sen tehdä nukutuksessa? :eek:

Miten olette hoitaneet hampaitanne juurihoidon jälkeen? Mulla ei ole juurihoidettu yhtään hammasta, mutta reikiä on ja vähän aika sitten paikattiin yks iso ja pelkään etten enää saa kariesta pysäytettyä ja jossain vaiheessa on edessä jonkun hampaan juurihoito.

Juurihoidetun hampaan poisto saattaa olla hankalampaa siksi että juurihoidettu hammas on aina paljon hauraampi koska sieltä on kaikki elävä kudos poistettu, saattaa siis murentua / mennä palasiksi.... Kyllä lääkärin pitäisi aina kertoa rehellinen ennuste hampaalle, joskus todellakin järkevämpi poistaa suoraan, joskus taas ehdottomasti kannattaa juurihoitaa, hyvin tapauskohtaista! Eikä tosiaan juurihoidetun hampaan poisto ole aina hankalaa, riippuu myös paljolti lääkärin kokemuksesta poistajana......

"kolmen äiti"
Mulla on kaksi hammasta juurihoidettu ja piti olla vielä ihan hyvä ennuste niiden kestolle suussa.. Paskat, toinen lohkesi puoliksi mustikkakeittoon ja toinen vaan hajosi siruiksi suuhun kun aamulla haukotellessa löin hampaat voimakkaasti yhteen. Kestivät suussa kumpikin vain pari vuotta. Ja oli kyllä hankalaa juurien poisto molemmissa kun ei otetta tahtonut saada mitenkään.. jotenkin tuntui etteivät puutuneet tai jotain, sattui todella paljon molempien poistot. Hukkaan meni ne juurihoitorahat yksityisellä ihan täysin, olisi pitänyt vaan heti poistattaa ne kun alkoivat kipuilemaan. Seuraavalla kerralla (jota tietysti toivon että ei tule!) harkitsen tarkkaan lähdenkö juurihoidattamaan ollenkaan, eivät näy mun suussani kestävän.

Miehellä muuten kans jäänyt yhdestä juurihoidetusta hampaasta juuren paloja poiston jälkeen, puskivat itekseen sieltä pintaan melkein vuosi poiston jälkeen kera säryn ja mädän tietenkin.

"vieras"
Mulla on noita juurihoidettuja hampaita suussa useampiakin, vanhimmat about 15 vuotta sitten hoidettuja. Yksi sellainen on poistettu kirurgin toimesta ihan puudutuksessa, oli varmasti miellyttävin hampaanpoisto missä olen ollut. Mä en luovu jäljellä olevista hampaistani kuin pakon edessä, valitsen aina mielummin juurihoidon.

kammoinen
Mulla on kaksi hammasta juurihoidettu. Yksi on valmiina, toisesta puuttuu pysyvä paikka päältä, eli täytteet on ilmeisesti laitettu. Olin menossa laitattamaan pysyvää paikkaa, niin hammaslääkäri otti röntgenkuvan ja totesi, että menee poistoon koko hammas. Ajattelin, että no ei tässä mitään, ei se varmaan niin kauheeta oo kuin jos olisi elävä hammas. Mutta näitä teidän kokemuksia lukiessa kauhukuvat nousee väkisin mieleen. Pyysin hammaslääkäriltä Diapamia ennen toimenpidettä, koska minulla on todella voimakas hammaslääkäripelko ja sen mielihyvin myönsi mulle. No, onneksi pyysin, jos se poisto on kerran näin kamalaa kuin olette antaneet ymmärtää. Sitä odotellessa, aika on varattu joulukuun alkuun.

"vieras"
Yksi juurhoidettu. Kivuliasta ei ollut, mutta tosi rasittavaa puuhaa, 3 yli tunnin mittaista sessiota yhden hampaan takia.

Kaikki viisauden hampaat poistettu ilman suurempia ongelmia, juurihoito oli ikävämpää. Saa nähdä kauanko kestää.

Poskihammas menossa juurihoitoon ehkä lähiaikoina, haluaisin mieluummin poistatuttaa sen, mutta poistavatko lääkärit sen pyynnöstäni..hmh.

Yksi vähemmän
Minulta poistettiin tänään yllärinä takimmainen poskihammas. Juurihoito ja kultakruunu vuodesta -90..pitkään kesti hammas - kunnes tuli kova hammassärkyviime yönä. Hammasta avatessa lääkäri huomasi, että hammas heilui ja suositteli poistoa. Hammas lähti tosi hienosti, mutta sen juuresta paljastui iso mätäkysta. Ja se ei ollut särkenyt kuin viime yöstä!(Kai kun hammas oli kuollut?) Nyt ehkä loppuu muutaman viimevuoden poskiontelo-ongelmat ja korvakäytävän tulehdukset. Särky oli poiston jälkeen heti pois ja ilomielin syön nyt antibioottikuurin.

Yhteistyössä