Keskustelu huostaanottojen ympärillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelen

Vieras
Olen ihmetellyt kun tähän asiaan liittyvät nettikeskustelut ovat lähestulkoon 95% :sti huostaanottoja vastustavia. Sossut tekevät vain kiusaa, lapset haluaa oikeasti kotiin, elämä on ulkopuolisen taholta pilattu. Näitä on sekä suoli24 -palstalla, iltapäivälehtien keskusteluissa, että useiden kunnallispoliitikkojen / muiden politiikan populistien blogeissa. Varsinkin tämä, että ns päättäjät ja jopa arvostetut päivälehdet menevät mukaan näihin ottamatta taustoista selvää, tuntuu erikoiselta. He eivät oikeasti tunnu ymmärtävän, että sossuilla (kuten lääkäreillä, hoitajilla) on vaitiolovelvollisuus, ja julkisuudessa kuultu vanhemman kertomus asiasta on vain murto-osa totuudesta. Sossulla tai lapsella itsellään voisi olla paljonkin lisättävää kertomukseen.

Poliitikon blogialoitus voi esimerkiksi tuoda ilmi, että Suomessa tehdään aiheettomia huostaanottoja. Tähän tulee kymmeniä peesaajia, kertomaan miten lastensuojelu on likainen bisnes ja huostaanotoilla ei yleensä ole mitään pohjaa.

Onko tämä pistänyt kenenkään muun silmään, vai onko näin ollut aina, että sijoituksia pidetään hämäräpuuhina. Miten on mahdollista, että näinkin tärkeä asia kuin lastensuojelu pyritään lokaamaan, siis ei kait kukaan nyt usko, että huostaanotot ovat aina aiheettomia??? Että niitä ilman voitaisiin elää täällä "lintukodossa"? Hirveän moni tuntuu uskovan, yhden tarinan yhden osapuolta kuultuaan tai netistä luettuaan, että huosta normaalisti tehdään täysin perusteetta ja ilman mitään ennakkotoimia. Ja sen jälkeen ei pieni ihminen mahda koneiston edessä mitään.

Itse tosin tunnen vain yhden sijoitetun, nyt jo aikuisen, joka sanoo ettei olisi hengissäkään jos olisi alkkisperheeseensä jätetty. Ei ole asiantuntemus siis itselläkään laaja... Mutta kun ei tarvitse oikeasti kuin silloin tällöin lukea lehtiä ja nähdä ne uutiset keskellä yötä ulkona tallustavista 2-vuotiaista, tai päiväkotiin jätetyistä lapsista, tai poliisin väliintulosta perheväkivallassa. Tai keskustelu siitä, onko alkkisäidillä oikeus ryypätä myös raskausaikana.
Miten voidaan tällaisten uutisten valossa väittää, että huostaanotot ovat pelkkää kiusantekoa.

Mun lapsi on huostaanotettu ja mulla vaan positiivista sanottavaa prosessista. Meillä lapsi huostaanotettiin siitä syystä, että se vaaransi oman terveytensä ja jätti koulua käymättä.

Mä myönnän ihanm rehellisesti, etten mä osannut kasvattaa murrosikäistäni ja siinä kohti oli hyvä, että sain sosiaalitoimistosta tukea avohuollon keinoin.

Harvoinpa sitä vanhempi myöntää, että huostaanotto oli aiheellinen ja hyvä juttu. Varsinkin jos huostaanotto johtuu vanhemmista. Veli on huostaanotettu etupäässä oman käytöksensä vuoksi ja se huostaanotto teki veljelle vain hyvää. Vanhemmille se oli kova paikka, isälle varsinkin.

Mä en jaksa uskoa turhiin huostaanottoihin, toki inhimillisiä erehdyksiä voi sattua, mutta ei niin paljon kuin vanhemmat väittää. Vanhempien tarinat voi olla niin erilaisia kuin se viranomaisten tarina.

Mä luulen, että on ne muutama ihminen, jolle on omasta mielestään vääryys tapahtunut ja yrittävät joka palstalle ja joka ketjuun soluttautua. Tällä palstallakin yrittävät, mutta tällä suurin osa on sun kanssa samaa mieltä, että suurin osa huostaanotoista on lasten suojelemiseksi tehty ja noilla rahoilla ei ole sen kanssa muuta merkitystä, kuin että niillä saadaan lapsille turvallisempia paikkoja järjestettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Mä en jaksa uskoa turhiin huostaanottoihin, toki inhimillisiä erehdyksiä voi sattua, mutta ei niin paljon kuin vanhemmat väittää. Vanhempien tarinat voi olla niin erilaisia kuin se viranomaisten tarina.

Itse tiedän ainakin yhden turhan huostaanoton, mutta siinäkin tapauksessa lähtötilanne oli se, että lapsi käyttäytyi huonosti ja lasta haluttiin auttaa. Ainut vain, että se käytös ei johtunutkaan vanhemmista vaan sairaudesta, joka huomattiin vasta 2 viikkoa ennen lapsen kuolemaa. Eli ei virannomaisetkaan kaikkivoipia ole ja erehdyksiäkin voi sattua. Silti väitän, että raha yms. ei ole se ratkaiseva tekijä huostaanotoissa vaan tarve saada lapselle paremmat oltavat.

Alkuperäinen kirjoittaja Qaz:
Lue j.p.roosin kirjoituksia aiheesta ja huomaat, kuinka aihe aiheuttaa kritiikkiä.

Meinasin juuri laittaa samaa.
Lisään vielä, että tämä polemiikki johtuu osaltaan myös siitä, että lapsien oikeuksia poljetaan myös ammatti-ihmisten puolelta ja nyt onkin monet alkaneet saada tuomioita tästä.
En ota muuten kantaa suuntaan enkä toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Harvoinpa sitä vanhempi myöntää, että huostaanotto oli aiheellinen ja hyvä juttu. Varsinkin jos huostaanotto johtuu vanhemmista. Veli on huostaanotettu etupäässä oman käytöksensä vuoksi ja se huostaanotto teki veljelle vain hyvää. Vanhemmille se oli kova paikka, isälle varsinkin.

Kauan sun veli on ollut huostassa / oli huostassa? Mitä ongelmia oli ja viisastuiko kuinka pian?

Mun teini otettiin huostaan (mun suostumuksella) 5kk sitten. Alun palaverissa puhuttiin kuinka joillain se napsahtaa heti, ja se 3kk jakso riittää. Mun teini ei vaan oo tuntunu kasvavan ja tajuavan yhtään mitään :/ sama meno jatkuu heti ku silmä välttää (päihteet). Koulua se nyt on käyny, sieltä ennen lintsas ihan hirveeisti.

Naapurusriitojen takia naapuri teki ls-ilmon ja asia selvitettiin ja ilmo turhaksi todettiin. Uskon kyllä, että esim. erityislapsia huostataan käytösoireiden takia suotta (perheoloja syytetään) kun neurologista syytä ei ole diagnosoitu. Itsellä tosiaan vain positiivinen kokemus "sossuista", tämä jo useamman vuoden takaa.

Suomessa huostaanottoja tehdään monta kertaa enemmän kuin muualla ja lapsiperheet maksavat veroja enemmän kuin saavat mitään tukia, joten onhan tämä ennenkuulumatonta sivistysvaltiioiden mittakaavassa.
lapsiperheet voivat huonsoti ja tietoisen politiikan seurauksena.
sen sijaan että lapsiperheet vaatisivat itselleen verovähennykset lapsista tai perheverotuksen, niin keskitytään sättimään toinen toisiaan, sairasta keskustelua kotiäiti/uraäiti, lapsi hoitoon/kotona jne mitä missään muualla ei käydä. Muualla ymmärretään että lastenhoito raskasta työtä jossa tarvitaan isovanhempien, leikkikouluujen jne apua, paljon rahaa lasten elättämiseen (niin että palkasta ei viedä puolta veroiihin vaan se jää kokonaisuudessan melkein perheelle jos vain yksi palkka taloudessa) jne.

Yhteistyössä