keskustassa vai lähiössä asuminen parempi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muuttaja"

Vieras
Kertokaas hyviä ja huonoja puolia, jos asutte kaupungin keskustassa tai sitten ns. lähiössä tai miksi sitten kutsuttekin kaupungin ulkopuolella asuimista (ei ihan maalla kuitenkaan).

Kummassa asuisitte mielummin?

Minua ei sais kumpaankaan asumaan. En vaan näe itään hyvää siinä että naapurin ovi kolahtaa omaan. Joka vapaa aamu on joku naapurin tenava oven takana vinkumassa jotain. Minua ahdistaa ajatuskin et joutuisin takas.

Mietittiin tätä noin vuosi sitten kun etsittiin asuntoa. Aluksi pidimme rajana 8km keskustasta ainakin jomman kumman töistä, ajateltiin että sen matkan vielä pyöräilisi. Pikku hiljaa kuitenkin kavennettiin ja kavennettiin haarukkaa ja löydettiin lopulta ihana asunto 2km päästä keskustaa ja minun töitäni (miehen töihin 3km toiseen suuntaan). Ajatus asumisesta kaukana työpaikoista ja palveluista tuntui todella ahdistalta. Olla riippuvainen kerran tunnissa kulkevasta bussista tai hankkia toinen auto. Kauppaan, kirjastoon, neuvolaan yms. mentävä joka kerta autolla. Ei sovi meille ollenkaan. Me haluamme asua keskustan liepeillä (tämän kaupungin kohdalla 2km keskustasta tarkoittaa esikaupunkia) lähellä palveluita ja tapahtumia. Pidän siitä että auton voi jättää kotiin jos ei sitä välttämättä tarvitse töissä, tulee liikuttuakin paljon enemmän.

Lähiö,sanoisin minä.
Lapsille turvallisempaa, enemmän tilaa leikkiä ja touhuta ulkona, hiljaisempaa, naapurit ovat usein rauhallisempia, ei ole juoppoja/narkkeja kuseksimassa tai riehumassa rappukäytävissä/ulko-oven edessä/kotikadulla jne.
Mitähän vielä..kummastakin toki löytää sekä niitä hyviä että huonoja puolia,mutta itseni kohdalla kyllä lähiö voittaa. :)
Asutaan n.8 km päässä keskustasta,melko iso kaupunki kyseessä.
200 metrin päässä on lähikaupat,apteekki,päiväkoti yms. ja autolla/bussilla pääsee helposti liikkumaan keskustaan/muualle kaupunkiin.

Lähiössä asumme, melkein kaikki palvelut löytyy kilometrin säteeltä, bussit kulkee vierestä 20 minuutin välein, jos viitsii kävellä pari sataa metriä, niin useamminkin. Yhteen maan isoimmista hypermarketeista on matkaa tuo kilometri eli kävellenkin pääsee. Keskustaankaan ei ole viittä kilometriä, miehen työmatka on sitten saman verran toiseen suuntaan. Neuvolaan en kehtaisi edes autolla mennä, kun jalat toimii.

Lähiö ehdottomasti paras. Palvelut tarpeeksi lähellä mutta ympärillä on silti tilaa ulkoilla, on usein metsää, maastoa... naapuritkaan ei ole hevon kuusessa saakka mikä luo mun mieleen turvallisuutta. Missään keskimetsässä en voisi asua. Toisaalta en myös betonikeskustassa.

Yhteistyössä