Keskosvauvan ristiminen sairaalassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Sannuli88:
Onko kellään muuten kokemuksia tälläisestä ristimistilaisuudesta?
Itellä ei ole henkoht. kokemusta mutta lähipiirissä (tätin poika) kastettiin sairaalassa. Osastolla oli kappeli tms. missä tilaisuus oli pidetty ja juotu kahvit. Paikalla oli olleet isovanhemmat. Tilan pienuuden takia kummit eivät päässeet tilaisuuteen. Pitivät sit vauvan kotiuduttua kotiintulo juhlat, jonka yhteydessä oli samalla kodinsiunaus.
 
kaisu
Alkuperäinen kirjoittaja Sannuli88:
Ajatuksena oli juuri tälläinen pieni tapahtuma vanhemmat, kummit + pappi.
En olekaan koskaan kuullut, että jo sairaalassa voi kastaa vauvan muuten kuin hätäkasteella, saanko kysyä onko siihen joku terveydellinen syy vai te vain haluatte ristiäiset sinne? T. tietämätön
 
On mahdollista pitää pienet ristiäiset, jos lapsi on esim vastasyntyneiden teholla pitkään. Asia tietysti sovitaan osaston kanssa ja itse järkätään pappi ym. Yleensä ristiäiset pidetään keskoskaapin/ sängyn ympärillä, ja kahvittelut sitten tilavammassa paikassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sannuli88:
Ajatuksena oli juuri tälläinen pieni tapahtuma vanhemmat, kummit + pappi.
En olekaan koskaan kuullut, että jo sairaalassa voi kastaa vauvan muuten kuin hätäkasteella, saanko kysyä onko siihen joku terveydellinen syy vai te vain haluatte ristiäiset sinne? T. tietämätön

Meille pienten ristiäisten pitäminen olisi paras vaihtoehto tällä hetkellä. Asiaan vaikuttavat monet tekijät esim. rahalliset ja uskonnolliset. Pelkistä lähisukulaisista tulee yht. 40-50 hlö. Itse en kuulu kirkkoon, mutta mieheni kuuluu ja hän on esittänyt toiveen lapsen kastamisesta. Olen päättänyt kunnioittaa toivetta. Sisareni vinkkasi tälläisestä menettelystä, joten siksi asiasta kyselen :) Lapsi tulee olemaan sairaalassa 21.8 tietämille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sannuli88:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sannuli88:
Ajatuksena oli juuri tälläinen pieni tapahtuma vanhemmat, kummit + pappi.
En olekaan koskaan kuullut, että jo sairaalassa voi kastaa vauvan muuten kuin hätäkasteella, saanko kysyä onko siihen joku terveydellinen syy vai te vain haluatte ristiäiset sinne? T. tietämätön

Meille pienten ristiäisten pitäminen olisi paras vaihtoehto tällä hetkellä. Asiaan vaikuttavat monet tekijät esim. rahalliset ja uskonnolliset. Pelkistä lähisukulaisista tulee yht. 40-50 hlö. Itse en kuulu kirkkoon, mutta mieheni kuuluu ja hän on esittänyt toiveen lapsen kastamisesta. Olen päättänyt kunnioittaa toivetta. Sisareni vinkkasi tälläisestä menettelystä, joten siksi asiasta kyselen :) Lapsi tulee olemaan sairaalassa 21.8 tietämille.
Yleensä on kyllä syy että pitää ristiäiset sairaalassa, juuri vauvan pitkäaikaissairaus tms. Osastoilla kuitenkin pitäisi olla rajoitettu kävijämäärä infektioriskien takia ym niin ei niitä ristiäisiä tupata järjestämään "huvin vuoksi". Eli jos taustalla ei ole se että vauva joutuu olemaan sairaalassa pitempään niin suosittelen että järjestätte ristiäiset vasta kotiutumisen jälkeen.

*muoks* ja juuri nyt vasta huomasin että lapsenne tulee olemaan sairaalassa pitkään eli teillähän se syy on
:D
 
kaisu
Alkuperäinen kirjoittaja Sannuli88:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sannuli88:
Ajatuksena oli juuri tälläinen pieni tapahtuma vanhemmat, kummit + pappi.
En olekaan koskaan kuullut, että jo sairaalassa voi kastaa vauvan muuten kuin hätäkasteella, saanko kysyä onko siihen joku terveydellinen syy vai te vain haluatte ristiäiset sinne? T. tietämätön

Meille pienten ristiäisten pitäminen olisi paras vaihtoehto tällä hetkellä. Asiaan vaikuttavat monet tekijät esim. rahalliset ja uskonnolliset. Pelkistä lähisukulaisista tulee yht. 40-50 hlö. Itse en kuulu kirkkoon, mutta mieheni kuuluu ja hän on esittänyt toiveen lapsen kastamisesta. Olen päättänyt kunnioittaa toivetta. Sisareni vinkkasi tälläisestä menettelystä, joten siksi asiasta kyselen :) Lapsi tulee olemaan sairaalassa 21.8 tietämille.
Kerrankin saa kysymykseen asiallisen, ystävällisen vastauksen. Onnea sinulle vauvan johdosta ja hyvää kesää.
 
Viivi
Keskustele osaston sairaanhoitajien kanssa. Tottakai pappi kastaa teidän lapsenne mutta riippuen lapsen voinnista, vierasmäärä saattaa jäädä vain teihin. Voi olla että paikalla ei saa olla isovanhempia tai kummeja. Mutta kun lapsenne kotiutuu voitte pitää "isommat" juhlat jossa on isovanhemmat ja kummit. Voimia sairaalaelämään!!
 
kaisu olet aivan oikeassa! Täällä kun harvoin saa asiallisia vastauksia :/ Mutta nyt tuntuu että niitä on kerrankin tullut. Kiitos siitä!

Siis pääsyy on se, että lapsi joutuu olemaan pitkään sairaalassa. Se vain jäi vahingossa heti alussa mainitsematta. Ja mielestäni pienet ristiäiset olisivat lapsen kannalta paras vaihtoehto tällä hetkellä. Ei se minua haittaa vaikka tilaisuudessa ei olisi kuin me ja pappi :) Lähdin vain kyselemään että onko tälläinen ylipäätään onnistunut.
 
Humps
Osastonhoitajat osaavat varmaan kertoa. Luulisi ennenkin jonkun halunneen kastaa jo oasatolla.

Me ilmoitettiin lapsen nimi maistraattiin 2kk kohdalla ja kastettiin vasta kotiin päästyä n.5 kuukauden iässä. Pienet juhlat pidettiin. Omat vanhemmat ja sisarukset, sekä kummit.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sannuli88:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sannuli88:
Ajatuksena oli juuri tälläinen pieni tapahtuma vanhemmat, kummit + pappi.
En olekaan koskaan kuullut, että jo sairaalassa voi kastaa vauvan muuten kuin hätäkasteella, saanko kysyä onko siihen joku terveydellinen syy vai te vain haluatte ristiäiset sinne? T. tietämätön

Meille pienten ristiäisten pitäminen olisi paras vaihtoehto tällä hetkellä. Asiaan vaikuttavat monet tekijät esim. rahalliset ja uskonnolliset. Pelkistä lähisukulaisista tulee yht. 40-50 hlö. Itse en kuulu kirkkoon, mutta mieheni kuuluu ja hän on esittänyt toiveen lapsen kastamisesta. Olen päättänyt kunnioittaa toivetta. Sisareni vinkkasi tälläisestä menettelystä, joten siksi asiasta kyselen :) Lapsi tulee olemaan sairaalassa 21.8 tietämille.
voi kun pikkuisena syntynyt jos noin kauan joutuu olemaan sairaalassa. onnea vauvan syntymän johdosta <3 toivottavasti kaikki menee hyvin <3
 
www
jos vauva on kovin pieni ja teholla niin pitää olla pienet ristiäiset, teholle ei keskoskaapin ympärille mahdu 40 vierasta. esim isovanhemmat ja vanhemmat ja kummit voi pyytää,ei sen enempää. toiset juhlat voi pitää kotona kun vauva kotiutuu. kysy hoitajilta neuvoja
 
mama82
Alkuperäinen kirjoittaja Sannuli88:
Ja olihan hän pieni. Syntyi rv 26+3. Pituutta 37cm ja painoa 1140g :heart:
kuitenkin sen verran kokoa että selviää kyllä <3
voi toista pikkusta <3 vähän toista kun meidän jytky nelikiloinen joka syntyi niskamakkaroiden ja paksujen reisin kanssa :D ja neljä kuukautta tuossa ehtinyt painoaan ja kokoaan lisää kasvattamaan :D
äidillä on varmasti ikävä kova kun vauva joutuu noin pitkään olemaan sairaalassa. varsinkin kun kaikki tulee noin yllättäen. äidin masussahan tuon pienen vielä pitäisi olla ja kun äiti on varautunut sisällään kantamaan sinne syksyyn asti, niin kyllä varmasti tunteet pinnassa kun kaikki niin yllättäen muuttuu
 
mama82
Alkuperäinen kirjoittaja Sannuli88:
Olihan se melkoinen yllätys, että toisella oli niin kiire katsomaan äitiä ja isiä :) Ikävä on tosiaan erittäin kova koko ajan. Ja kun matkaa sairaalallekin kertyy 60km/suunta. Kun saisi tytön pian syliinsä!
voi.. osaan kyllä kuvitella että ikävä kova. tota matkaa ei niin vaan edes takas ajellakaan montaa kertaa päivässä. onko vauva esikoinen? jos on niin se hieman helpottaa ja vauvan kanssa pystyy enemmän olemaan sairaalassa kun ei kotona isommat lapset odota
 
On esikoinen. Niin tekisi mieli joka kerta ottaa vaavi happikaapista ja syleillä! Nyt ollaan joka päivä käyty vauvaa katsomassa, mutta ei 60km matkaa ajella joka päivä kun vauvan kotiin tuloonkin on niin pitkä aika :(
 
rtru
Sähän oot äitiyslomalla? Mites siellä sairaalassa saa olla? meinaan että saisitko olla vaikka koko päivän lapsesi vierellä? Mikset kulkisi sinne Bussilla ja kun mies pääsee töistä ni tulis sinne myös, ja sit yhdes kotiin..
 
Olen äitiyslomalla. Sairaalassa saa olla pääasiassa vaikka koko ajan, paitsi toimenpiteen/kierron aikana pitää poistua. Lähimmälle bussipysäkille on tästä meiltä sen verran matkaa, että en viitsi päivittäin lähteä kävelemään. Ja onhan se mukavampi yhdessä kulkea. Tänään mennään anopin autolla, diesel kun on. Matkakorvauksia saa Kelasta haettua.
 

Yhteistyössä