Keskituloisten veroprosentti 45 % - kuinka paljon siis keskituloiset tienaavat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liila"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Liila"

Vieras
Olin ihan ällistynut, kun luin, että Suomessa keskituloisten ansiotuloveroprosentti on 45 %. Olen pitänyt itseäni hieman alle keskituloisena. Veroprosenttini on reilu 20 % ilman vähennyksiä. Tästä voidaan siis päätellä, että olenkin pienituloinen.

Mtä siis tarkoittaa keskituloinen? Kuinka paljon keskituloinen tienaa kuukaudessa? 3000 euroa vai 4000 euroa. Minä olen kuvitellut, että 4000 euroa tienaavat ovat suurituloisia, mutta ilmeisesti sitten eivät olekaan. Kaikki on niin suhteellista.

Palkanlaskennassa verokorteissa silmissä vilistänyt perus% korkeimmillaan 27%, lisäprosentit yleensä 40-60%.

Hyvätuloisia mielestäni nämä. Mikähän uutinen tuo oikein oli? Joku keskiarvo-prosentti koko vuodelta?

[QUOTE="Liila";22421104]Olin ihan ällistynut, kun luin, että Suomessa keskituloisten ansiotuloveroprosentti on 45 %. Olen pitänyt itseäni hieman alle keskituloisena. Veroprosenttini on reilu 20 % ilman vähennyksiä. Tästä voidaan siis päätellä, että olenkin pienituloinen.

Mtä siis tarkoittaa keskituloinen? Kuinka paljon keskituloinen tienaa kuukaudessa? 3000 euroa vai 4000 euroa. Minä olen kuvitellut, että 4000 euroa tienaavat ovat suurituloisia, mutta ilmeisesti sitten eivät olekaan. Kaikki on niin suhteellista.[/QUOTE]

Siinä taidettiin tarkoittaa marginaaliveroprosentti. Ei jos keskituloisen (n. 3000/k) keskimääräinen vero% on vaikkapa 28% niin 3000 ylittävältä osalta menee tuo 45%

Vero 3100 eurosta = 0,28*3000 + 0,45*100

Onkohan tämä taas jotain Urpilaisen juttuja. :D Itse tienaan 4000 e kuussa, veroprossa on tällä hetkellä jotain 38 luokkaa. Mutta tuokin siksi, kun unohdin nostaa sitä alkuvuodesta vastaamaan tuloja, joten siksi loppuvuoden vähän normaalia korkeampi. Yleensä se on kai siinä jossain 35 pinnassa.

Ei taideta ihan keskituloisten perusveroprosentista tuossa puhua...

Kävin verolaskurilla katsomassa, millä tuloilla tulisi prosentiksi tuo 45. Jos asuisi Juupajoella, kuuluisi kirkkoon, ei saisi mitään vähennyksiä ja tienaisi 200.000 vuodessa, olisi silloin prosenttiluku 45. Kuukausituloina tuo siis tarkoittaisi noin 16.000 euron tuloja.

Miten te luulette olevanne alle 3000en liksoilla keskituloisia?
Suomessa on kyllä han naurettavan pienet palkat, eikä verotus kannusta mihinkään duunin tekemiseen. Miehen veroprossa on 40, mutta saman verran jäis käteen jos liksa olis puolet pienempi. Just laskettiin että maksetaan enemmän veroja kuin mitä moni meidän kaveri saa kk käteen. :( Ei naurata.

Suomessa on kyllä han naurettavan pienet palkat, eikä verotus kannusta mihinkään duunin tekemiseen. Miehen veroprossa on 40, mutta saman verran jäis käteen jos liksa olis puolet pienempi. Just laskettiin että maksetaan enemmän veroja kuin mitä moni meidän kaveri saa kk käteen. :( Ei naurata.

joo, tää on kyllä niin p*rseestä tää suomen systeemi!

En kyllä ymmärrä näitä ylisuuria palkkojakaan. Ei ne tähtitiieteellisiä summia ansaitsevat yritysjohtajajat tee yhtään sen enempää töitä kuin kunnon fyysistä työtä paiskivat duunaritkaan. Vähän pitäisi suhteellistaa palkkaeroja. Onneksi on edes tämä progressiivinen verotus. Vaikkei sillä olekaan vaikutusta näihin optiomiljonääreihin ja pääomatuloihin.

Alkuperäinen kirjoittaja päivänselvää;22421287:
Jutussahan puhutaan lisätuloihin kohdistuvasta marginaaliveroprosentista.

No näinhän se tosiaan uutisen perusteella oli. Kyseinen 45% on siis keskituloisten marginaaliveroprosentti koskien heidän lisätulojaan.

[QUOTE="Liila";22421388]En kyllä ymmärrä näitä ylisuuria palkkojakaan. Ei ne tähtitiieteellisiä summia ansaitsevat yritysjohtajajat tee yhtään sen enempää töitä kuin kunnon fyysistä työtä paiskivat duunaritkaan. Vähän pitäisi suhteellistaa palkkaeroja. Onneksi on edes tämä progressiivinen verotus. Vaikkei sillä olekaan vaikutusta näihin optiomiljonääreihin ja pääomatuloihin.[/QUOTE]

Järkyttävää tekstiä. Johtotehtävät vaatii vastuuta ja venymistä, paljon töitä ja rankkoja päätöksiä.
Joo, tekee se perusduunarikin tietysti töitä, mutta älä tule sanomaan, etteikö suuria liksoja tienaava ansaitsisi palkkaansa. Sunlaisten takia tämä maa ei ikinä pääse normaaliin kilpailutilanteeseen muiden maiden kanssa.

Ja jos se on niiin helppoa ja samanarvoista olla pomon pallilla, siitä vaan duunari hakemaan niitä liksoja. Vaikka duunarilla on usein helpompaa, ja taloudellisesti-suhteessa- paremmin asiat.

[QUOTE="Liila";22421388]En kyllä ymmärrä näitä ylisuuria palkkojakaan. Ei ne tähtitiieteellisiä summia ansaitsevat yritysjohtajajat tee yhtään sen enempää töitä kuin kunnon fyysistä työtä paiskivat duunaritkaan. Vähän pitäisi suhteellistaa palkkaeroja. Onneksi on edes tämä progressiivinen verotus. Vaikkei sillä olekaan vaikutusta näihin optiomiljonääreihin ja pääomatuloihin.[/QUOTE]

taidat olla joku työtön luuseri tai 20 vuotta kotona lusmuillut kotiäiti

Tätä olen monesti miettinyt. Mulla on pienet tulot, mutta niin on pieni prosenttikin ( 17% ) joten käteen jäävä osuus on ihan kiva - jos olisin suurituloinen, niin palkan täytyisi olla todella iso että sama summa jäisi käteen.

Uusimmat

Yhteistyössä