Keskituloisesta tuille: tietoinen päätös

  • Viestiketjun aloittaja pokkaa on
  • Ensimmäinen viesti
pokkaa on
Päätettiin eilen miehen kanssa jättää työt, kärvistellä kolme kuukautta karenssia ja sitten vaan työkkärin ja sossun ja kelan rahoille. Keskituloisena ja hieman sen alle tienaavana rahat ei riitä mihinkään, velat kasvaa ja laskut kaatuu niskaan. Nyt ei tarvitte murehtia töihin heräämisestä eikä vuokrasta tai sähköstä. Sossu ja kela hoitaa. Näin meille jää kuussa enemmän rahaa myös ruokaan ja muihin aktiviteetteihin kuin työssäkäyvänä. Kaikki kallistuu, palkat ei nouse. Ei oo varaa käydä töissä. Näin tää on.

Saa kivittää vaikka tää on oikea päätös.
 
..
tarpeeksi kun näitä eättejä tulee niin ei ole valtiollakaan enään varaa maksaa..siinä siten kaatuu koko yhteuiskunta rakenne ja mennään samoille linjoille kuin moniss amuiss aköyhissä valtioissa..ei terveydenhoitoa , ei asuntoja , ei koulutusta jne...onnittelut valinnasta..saisi suomi siirtyä ruotsin malliin jossa työhön patistaminen on kovempaa ja valtio saa sitä kautta verotuloja on nääin ollen rikkaampi kuin suomi...siellä ei laiskotella ihan yhtä herkästi koska jokaisen panosta tarvitaan.
 
"titti"
Voipi se todellisuus iskä aika kovastikin silmille,mutta jos luulet ja olet varma,että myös henkinen kanttinne riittää vuosien tuillaelämiseen,niin siitä vaan.
Aika vähän puhutaan tuillaeläjien OIKEASTA ELÄMÄSTÄ,romantisoidaan kovasti,kuinka rahaa vaan pursuaa joka kolkasta jne.. mutta kun se todellisuus on yleensä jotain ihan muuta.
 
pokkaa on
[QUOTE="titti";26186695]Voipi se todellisuus iskä aika kovastikin silmille,mutta jos luulet ja olet varma,että myös henkinen kanttinne riittää vuosien tuillaelämiseen,niin siitä vaan.
Aika vähän puhutaan tuillaeläjien OIKEASTA ELÄMÄSTÄ,romantisoidaan kovasti,kuinka rahaa vaan pursuaa joka kolkasta jne.. mutta kun se todellisuus on yleensä jotain ihan muuta.[/QUOTE]

Ollaan oltu tuilla ennen lapsia, viitisen vuotta sitten. Nyt ollaan jumissa keskiluokkaisina eikä arjen pyörityksen kanssa jää aikaa kouluttautua enemmän. Ei edes ole varaa maksaa lasten päivähoitomaksuja näillä tuloilla. Jäädään pois töistä, tuilla pärjätään taatusti pari vuotta että saadaan opiskeltua ja näin ollen parempaa liksaakin.
 
pokkaa on
[QUOTE="vieras";26186636]Hyvä teille. Onneksenne yhteiskuntamme tarjoaa kaltaisillenne laiskoille paskoille mahdollisuuden nauttia hyvästä elämästä ilman omaa panosta.[/QUOTE]

Ei tää nyt ihan näinkään ole. Ollaan veroja maksettu eikä tääkään oo pysyvää. Ei vaan jaksa käydä töissä, pyörittää arkea ja opiskella parempaa elämää varsinkaan kun ei jää penniäkään säästöön. Ei mua oo luotu asuun slummissa mamujen kanssa, mutta täällä ollaan suossa, kun ei ole rahaa lähteä poiskaan. Nyt eletään kulmien mukaisesti, tuilla - erona vaan se että meillä on tähtäimenä kouluttautua ja muuttaa muualle ja maksaa jälleen veroja tähänkin oravanpyörään.
 
Ollaan oltu tuilla ennen lapsia, viitisen vuotta sitten. Nyt ollaan jumissa keskiluokkaisina eikä arjen pyörityksen kanssa jää aikaa kouluttautua enemmän. Ei edes ole varaa maksaa lasten päivähoitomaksuja näillä tuloilla. Jäädään pois töistä, tuilla pärjätään taatusti pari vuotta että saadaan opiskeltua ja näin ollen parempaa liksaakin.
Millaisia tukia ajattelitte saada, jos opiskelijastatukselle pudottaudutte työttömän sijaan? Opintotuella tai edes omaehtoisen koulutuksen tuella (mikäli sellaiseen olisitte oikeutettu) ei paljon perhettä elätetä. Monen kaupungin sossu suhtautuu myös erittäin nuivasti opiskelijoihin. Ja lainaa on nostettava.

Lisäksi aloituksesta särähti korvaan tuo, että velkanne vain kasvavat. Mikäli kyseessä on asuntovelka, niin sossussa ei huomioida kuin korot. Pikavippejä, kulutusluottoja ym. ei huomioida lainkaan, joten yhtälailla se velkanne kasvaa jatkossakin, kun ei sen lyhentämiseen rahaa tuista riitä.
 
fhdhf
mulla tuli vaan mieleen...että ei se välttämättä ole niin helppoa vaan jättää ne työt ja saada tukia...siis tarkoitan, että saattaapi aika helposti napsahtaa uusi karenssi ja sossutuestakin otetaan osa pois, jos sitten kieltäytyykin menemästä työkkärin määräämään työpaikkaan tai koulutukseen.

itse ajattelen että vaikka rahaa olis vähemmän niin eipä ole kuitenkaan kenenkään virkailijan pompoteltavissa... Niin karmea oli kokemus nuoruusvuosilta, kun pakko oli vaan tehdä mitä työkkärissä sanottiin, vaikkei ollut alasta edes kiinnostunut...
 
"vieras"
Ei tää nyt ihan näinkään ole. Ollaan veroja maksettu eikä tääkään oo pysyvää. Ei vaan jaksa käydä töissä, pyörittää arkea ja opiskella parempaa elämää varsinkaan kun ei jää penniäkään säästöön. Ei mua oo luotu asuun slummissa mamujen kanssa, mutta täällä ollaan suossa, kun ei ole rahaa lähteä poiskaan. Nyt eletään kulmien mukaisesti, tuilla - erona vaan se että meillä on tähtäimenä kouluttautua ja muuttaa muualle ja maksaa jälleen veroja tähänkin oravanpyörään.
Kun kerran olette niin tyhmiä ettei tulonne riitä niin ei se asia ainakaan sillä muutu että jäätte tuille ;) Meinasitteko nostaa huimat määrät opintolainaa vai mistä niitä tukia tulee? :D
 
  • Tykkää
Reactions: tonttuilija
pokkaa on
[QUOTE="vieras";26186877]Kun kerran olette niin tyhmiä ettei tulonne riitä niin ei se asia ainakaan sillä muutu että jäätte tuille ;) Meinasitteko nostaa huimat määrät opintolainaa vai mistä niitä tukia tulee? :D[/QUOTE]

Ei vaan aikuisopiskelijastatuksella työttömänä työnhakijana. Ei kuulu kelalle tai sossulle jos ollaan aikuisopiskelijoita, sillä ei niistä tukiakaan saa. Faktahan on se, että meidän poppoolle jää normien mukaan 1200+ euroa kuukaudessa sen jälkeen kun valtio/kaupunki on maksanut meidän vuokran ja sähköt ja lastenhoidon jos lapsille subjektiivinen oikeus hyödynnetään + mahdolliset sairaudenhoidot ja lääkkeet. Siitä maksaa hienosti lainalyhennyksen (käyttöluotto) ja netit yms ja jää rahaa ruokaankin kunnolla, toisin kuin nyt. Kun näillä tuloilla tarhamaksut on neljä sataa kahdelta lapselta, vuokra melkein tonnin, ei sitä rahaa oikeasti jää LÄHELLEKÄÄN tuota suojaosuutta joka sossusta jäisi.
 
Kuikkis
Ilman omaa pudottautumista tuille. Miehen työsopimus irtisanottiin. Olin itse jo työttömänä. Mieheni hakeutui heti työkkärin koulutukseen ja itse olin jo koulutuksessa, eli saimme:

Työmarkkinatuki + ylläpitokorvaus ( 0 9€/5 päivää viikossa) = silloin 810€, eli netekivät 1620€. Sossusta saimme 350€/kk. Ja perheessämme kolme lasta, silloin 13, 12 ja 5-vuotiaat. Ei paljon lyhennelty asuntolainaa eikä harrasteltu sen ihmeempiä. Onneksi olemme nyt keskituloisia j aoikein tyytyväisiä vaatimattomaan elämäämme ja ainakin olemme mielestämme oiekanlaisena esimerkkinä lapsillemme ;)
 
  • Tykkää
Reactions: tonttuilija
"alma"
Mä en nyt ihan tajua tuota teidän matematiikkaa. Jos tuo 1200+ vuokra 1000+ päivähoitomaksut 400 on jotenkin huikean paljon enemmän kun palkkanne, niin ette te kyllä mitään keskituloisia ole vaan todella pienipalkkaisia. Pitääköhän tässä sepustuksessa mikään muukaan paikkaansa?
 
Liian ruusuista
Ei vaan aikuisopiskelijastatuksella työttömänä työnhakijana. Ei kuulu kelalle tai sossulle jos ollaan aikuisopiskelijoita, sillä ei niistä tukiakaan saa. Faktahan on se, että meidän poppoolle jää normien mukaan 1200+ euroa kuukaudessa sen jälkeen kun valtio/kaupunki on maksanut meidän vuokran ja sähköt ja lastenhoidon jos lapsille subjektiivinen oikeus hyödynnetään + mahdolliset sairaudenhoidot ja lääkkeet. Siitä maksaa hienosti lainalyhennyksen (käyttöluotto) ja netit yms ja jää rahaa ruokaankin kunnolla, toisin kuin nyt. Kun näillä tuloilla tarhamaksut on neljä sataa kahdelta lapselta, vuokra melkein tonnin, ei sitä rahaa oikeasti jää LÄHELLEKÄÄN tuota suojaosuutta joka sossusta jäisi.
Sossu maksaa perusosan 2x390 euroa ei 2x461 euroa, 461 perusosa maksetaan vaan yhden hengen taloudelle. 780 eurolla meinaatte hurvitella ja maksaa velat ja laskut?
 
"mä"
[QUOTE="alma";26186995]Mä en nyt ihan tajua tuota teidän matematiikkaa. Jos tuo 1200+ vuokra 1000+ päivähoitomaksut 400 on jotenkin huikean paljon enemmän kun palkkanne, niin ette te kyllä mitään keskituloisia ole vaan todella pienipalkkaisia. Pitääköhän tässä sepustuksessa mikään muukaan paikkaansa?[/QUOTE]

Ja noilla tuloilla ei edes mene paljoa päivähoitomaksua, jos yhtään. Etten nyt ihan usko ap:n selityksiä...
 
pokkaa on
[QUOTE="mä";26187023]Ja noilla tuloilla ei edes mene paljoa päivähoitomaksua, jos yhtään. Etten nyt ihan usko ap:n selityksiä...[/QUOTE]

Tulot tällä hetkellä netto 2700, brutto 3400 eli keskituloisia normien mukaan. Täydet hoitomaksut napsahtavat 3700+ tuloista, joten meillä ne ei ole aivan täydet, mutta kuitenkin sen 200e/lapsi. Vuokra 1000 euroa, tekee 1400 tässä vaiheessa. Jäljelle jää 1300 euroa. Siitä pois sähkö 90e/2kk, sairaanhoitomaksut ja lääkkeet kuukaudessa niin aletaan lähestyä tonnin rajaa. Tästä pois työmatkoihin menevä summa, 100e/kk - jäljellä 900+ euroa. Kaikki kallistuu, palkat ei nouse. Ei mun matikassa ole mitään vikaa. Tää on mun elämä, tiedän tulot ja menot.

Työ stressaa ja paljon, aikaa ei tunnu jäävän lasten kanssa, parisuhde kärsii kun yrittää suorittaa opintoja sivussa. Jostain on luovuttava. Olkoon se sitten paska työ, josta maksetaan aivan liian vähän työtaakkaan nähden.
 
"mie"
[QUOTE="alma";26186995]Mä en nyt ihan tajua tuota teidän matematiikkaa. Jos tuo 1200+ vuokra 1000+ päivähoitomaksut 400 on jotenkin huikean paljon enemmän kun palkkanne, niin ette te kyllä mitään keskituloisia ole vaan todella pienipalkkaisia. Pitääköhän tässä sepustuksessa mikään muukaan paikkaansa?[/QUOTE]

Sama itsekin jäin miettimään..... Että paljonko te nyt sitten nettona oikein teinaate ap?
Me ollaan varmaan juuri ja juuri keskituloisia, kuukaudessa jää käteen noin 4500e. Asuminen maksaa n. 1300e/kk, pk-hoito + iltapäiväkerho maksimin mukaan eli n. 560e/kk. Kaksi autoa, ruuat, vakuutukse jne. Ja kyllä me ihan normaalia elämää vietetään, eipä tarvii kitkutella. säästöönkin jää, enemmän tai vähemmän :D
 
"mie"
Tulot tällä hetkellä netto 2700, brutto 3400 eli keskituloisia normien mukaan. Täydet hoitomaksut napsahtavat 3700+ tuloista, joten meillä ne ei ole aivan täydet, mutta kuitenkin sen 200e/lapsi. Vuokra 1000 euroa, tekee 1400 tässä vaiheessa. Jäljelle jää 1300 euroa. Siitä pois sähkö 90e/2kk, sairaanhoitomaksut ja lääkkeet kuukaudessa niin aletaan lähestyä tonnin rajaa. Tästä pois työmatkoihin menevä summa, 100e/kk - jäljellä 900+ euroa. Kaikki kallistuu, palkat ei nouse. Ei mun matikassa ole mitään vikaa. Tää on mun elämä, tiedän tulot ja menot.

Työ stressaa ja paljon, aikaa ei tunnu jäävän lasten kanssa, parisuhde kärsii kun yrittää suorittaa opintoja sivussa. Jostain on luovuttava. Olkoon se sitten paska työ, josta maksetaan aivan liian vähän työtaakkaan nähden.
Jos te tienaatte kahdestaan sen 3400e bruttona, niin ette ole edes lähelläkään keskituloisia.... :D Se keskituloinen tarkoittaa n. 3000e bruttopalkka per töissäkäyvä......
 
Tulot tällä hetkellä netto 2700, brutto 3400 eli keskituloisia normien mukaan. Täydet hoitomaksut napsahtavat 3700+ tuloista, joten meillä ne ei ole aivan täydet, mutta kuitenkin sen 200e/lapsi. Vuokra 1000 euroa, tekee 1400 tässä vaiheessa. Jäljelle jää 1300 euroa. Siitä pois sähkö 90e/2kk, sairaanhoitomaksut ja lääkkeet kuukaudessa niin aletaan lähestyä tonnin rajaa. Tästä pois työmatkoihin menevä summa, 100e/kk - jäljellä 900+ euroa. Kaikki kallistuu, palkat ei nouse. Ei mun matikassa ole mitään vikaa. Tää on mun elämä, tiedän tulot ja menot.

Työ stressaa ja paljon, aikaa ei tunnu jäävän lasten kanssa, parisuhde kärsii kun yrittää suorittaa opintoja sivussa. Jostain on luovuttava. Olkoon se sitten paska työ, josta maksetaan aivan liian vähän työtaakkaan nähden.
tuohon lapsilisät vielä päälle, eikö vain? tuissa sit otetaan nekin tuloina, eli ota sekin huomioon.
 
"mä"
Tulot tällä hetkellä netto 2700, brutto 3400 eli keskituloisia normien mukaan. Täydet hoitomaksut napsahtavat 3700+ tuloista, joten meillä ne ei ole aivan täydet, mutta kuitenkin sen 200e/lapsi. Vuokra 1000 euroa, tekee 1400 tässä vaiheessa. Jäljelle jää 1300 euroa. Siitä pois sähkö 90e/2kk, sairaanhoitomaksut ja lääkkeet kuukaudessa niin aletaan lähestyä tonnin rajaa. Tästä pois työmatkoihin menevä summa, 100e/kk - jäljellä 900+ euroa. Kaikki kallistuu, palkat ei nouse. Ei mun matikassa ole mitään vikaa. Tää on mun elämä, tiedän tulot ja menot.

Työ stressaa ja paljon, aikaa ei tunnu jäävän lasten kanssa, parisuhde kärsii kun yrittää suorittaa opintoja sivussa. Jostain on luovuttava. Olkoon se sitten paska työ, josta maksetaan aivan liian vähän työtaakkaan nähden.
Saattehan te myös lapsilisät. Oletko laittanut asumistuki- ja toimeentulotukihakemukset? Sähkölaskut, lääkekulut, päivähoitomaksut, työmatkakulut yms. huomioidaan ihan yhtälailla työssäkäyvältäkin. Lisäksi sossu jättää osan palkkatuloista huomioimatta tukea laskettaessa, jolloin oikeasti saa enemmän kuin työttömänä. Ts. jos ette saa tukea nyt niin tulonne ovat nyt reippaasti enemmän kuin saisitte työttömänä. Samat kulut huomioidaan niin työssäkäyvältäkin kuin työttömältäkin.
 

Yhteistyössä