E
en valita, mutta...
Vieras
Olemme keskituloinen perhe. Kaksi aikuista ja kaksi lasta. Ei lemmikkejä. Asumme rivitalossa, 90m2. Kaksi autoa, välttämättömiä. Mies tarvitsee auton työssään ja lähtee aikaisin aamulla. Itse pääsisin bussilla "oven edestä" töihin "oven eteen". Lasten päivähoitopaikka on kuitenkin 4km päässä toisessa suunnassa, jonne busseja kulkee ainoastaan tunnin välein.
Tulot e/kk:
4000 e
Menot e/kk:
asuntolaina 800
yhtiövastike 185
sähkölasku 180
vesi 40
vakuutukset 240
opintolaina 100
autolainat yht. 300
bensat 400
netti ja puhelimet 50
lastenhoito 400
ruoka ym. kauppatavara 800
Menot yhteensä 3495euroa/kk
jäädään plussalle 505 euroa /kk
Toimeentulotuen asiakkaina
tulot/kk:
2278,82
menot/kk:
vuokra 800
vesi 40
sähkö 50
vakuutukset 65
opintolaina 100
netti ja puhelimet 50
ilmainen lastenhoito
Menot kuukaudessa 1905 euroa.
Perheeni jäisi plussalle 373,82 euroa kuukaudessa.
Miksi mä käyn töissä?
Siksi, että mä voisin elättää sossupummeja ja kuunnella, miten ne valittaa pienistä tuloistaan ja siitä, miten mulla on niin paljon rahaa ja miten sillä ei voi tulla toimeen ja eihän me mitään lapsilisiäkään tarvita ja verojakin voitaisiin maksaa vähän enemmän. Ai niin... eikä me tarvita kahta autoakaan. Sehän on pröystäilyä. Mun mies voisi toki viedä lapset 4.00 hoitoon, jos hoitopaikka olisi auki. Tai mä voisin kävellä 4 km. päivähoitoon ja takaisin ja hypätä bussiin (arvioitu matka- aika 40min.), jolloin työmatkaan menisi aikaa arvioilta 2h suunta, eli 4h päivässä.
Ai niin, mutta meidän perhe diivailee kohtuuttomasti väittäessään, että kaksi autoa on tarpeellisia.
Kohtuutonta ei ole se, että joku nykäisee muiden maksamat veromarkat tililleen kuukausittain tekemättä mitään. Muistaa toki valittaa, miten vähän rahaa on ja miten köyhiä riistetään.
Toisaaltaan, mä tiedän, että mä maksan pois omiani ja omilla rahoillani. Mun mielestä meillä menee ihan hyvin. Meillä on myös kaikki mitä tarvitaan.
Mä uskallan silti väittää, että toimeentulotuki ei ole pieni, on ainoastaan ihmisiä, jotka eivät hallitse rahankäyttöään.
Tulot e/kk:
4000 e
Menot e/kk:
asuntolaina 800
yhtiövastike 185
sähkölasku 180
vesi 40
vakuutukset 240
opintolaina 100
autolainat yht. 300
bensat 400
netti ja puhelimet 50
lastenhoito 400
Menot yhteensä 3495euroa/kk
jäädään plussalle 505 euroa /kk
Toimeentulotuen asiakkaina
tulot/kk:
2278,82
menot/kk:
vuokra 800
vesi 40
sähkö 50
vakuutukset 65
opintolaina 100
netti ja puhelimet 50
ilmainen lastenhoito
Menot kuukaudessa 1905 euroa.
Perheeni jäisi plussalle 373,82 euroa kuukaudessa.
Miksi mä käyn töissä?
Siksi, että mä voisin elättää sossupummeja ja kuunnella, miten ne valittaa pienistä tuloistaan ja siitä, miten mulla on niin paljon rahaa ja miten sillä ei voi tulla toimeen ja eihän me mitään lapsilisiäkään tarvita ja verojakin voitaisiin maksaa vähän enemmän. Ai niin... eikä me tarvita kahta autoakaan. Sehän on pröystäilyä. Mun mies voisi toki viedä lapset 4.00 hoitoon, jos hoitopaikka olisi auki. Tai mä voisin kävellä 4 km. päivähoitoon ja takaisin ja hypätä bussiin (arvioitu matka- aika 40min.), jolloin työmatkaan menisi aikaa arvioilta 2h suunta, eli 4h päivässä.
Ai niin, mutta meidän perhe diivailee kohtuuttomasti väittäessään, että kaksi autoa on tarpeellisia.
Kohtuutonta ei ole se, että joku nykäisee muiden maksamat veromarkat tililleen kuukausittain tekemättä mitään. Muistaa toki valittaa, miten vähän rahaa on ja miten köyhiä riistetään.
Toisaaltaan, mä tiedän, että mä maksan pois omiani ja omilla rahoillani. Mun mielestä meillä menee ihan hyvin. Meillä on myös kaikki mitä tarvitaan.
Mä uskallan silti väittää, että toimeentulotuki ei ole pieni, on ainoastaan ihmisiä, jotka eivät hallitse rahankäyttöään.