Keski-Suomen Keskussairaalassa synnyttäneet, lävistyksistä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susimieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Susimieli

Aktiivinen jäsen
13.10.2010
1 419
0
36
Jyväskylä
Keski-Suomen keskussairaalassa synnyttäneet:

Synnytysvalmennuksessa kävi ilmi että lävistykset pitäisi ottaa pois kun menee synnyttämään.
Mun mielestä vähän kummallista, mitäs ne siellä haittaavat ketään. Ja leikkaukseen jos joutuu tai jos ne sielläkään ovat tiellä, niin eipä siinä mene kuin puoli minuuttia ottaa ne pois. Kysyin asiasta kätilöltä joka tuota luentoa piti eikä se oikein osannut vastata kuin että kuulemma mun huulikoru esim pitäisi ottaa pois ja sitä ei kuulemma ehdi sitten kiireessä ottaa pois.

Mulla on siis kulmassa ja huulessa korut, ja valittettavan usein olen törmännyt siihen että ne pitää ottaa monessa paikassa pois sillä perusteella että ei lävistyksiä, vaikka korvikset saa pitää korvissa. Ja yhtälaillahan nuo ovat lävistyksiä, mun mielestä ei ole perusteltua joutua ottamaan muitakaan pois jos korvikset saa olla. Eli saitko sä olla korvikset korvissa ja mites sektiossa? Ja muuallakkin ynnyttäneet, miten teidän sairaaloissa?

Miehen mielestä en saa asiasta edes kysyä kun mennään synnyttään, ja sen mielestä on tyhmä asiasta edes keskustella. Mun mielestä taas on tyhmä antaa huulen mennä umpeen jos perusteluja korun pois ottamiselle ei ole. On kuitenkin iso osa mun identitteettiä nuo, enkä näe syytä kyselemättä niitä pois ottaa. Toki jos saan kunnon perustelun niin otan ne pois. Ja ensi sijaisestihan me menen sinne synnyttään, en leikkaukseen.

Suussa olevien lävistyskorujen riski on että ovat tiellä, huonolla tuurilla voi irrota ja vedät henkeen tai katastrofitilanteessa koru voi tarttua johonkin (mun mielikuvitus luo esim. intubointi-tilanteen joka menee v*tuiks).

Ruston korvakorut mulla teipattiin sektiossa kun ovat infektioriskiä kasvattavia.

Kieli-ja huulikorut kannattaa ehdottomasti ottaa pois. Kyse ei ole mistään identiteetin viemisestä, vaan siitä, että hätäsektioon voidaan päätyä aina synnytyksessä. Silloin ätii nukutetaan ja intubointi ei välttämättä onnistu/ole turvallista jos suun alueella on lävistyksiä. Ja totuus on, että sitä ei ennätä ottamaan pois silloin jos se hätä tulee.

Hei,

En ole töissä Jyväskylässä, mutta muissakin sairaaloissa on samoja sääntöjä, Australiaa myöten :)
Syy, miksi ne pitää ottaa pois (ainakin huulesta, kielestä ja navasta) ovat ne, että

-hätäsektiossa joudutaan nukuttamaan, jolloin sinut intuboidaan- putki kurkusta keuhkoihin, jolloin lävistus on tiellä ja voi repäistä ihon. Se voi myös jäädä happimaskin ja ihon väliin, jolloin et saa happea kun se suhahtaa välistä ulos. Ja kun sinun veressäsi ei ole happea, ei sitä ole vauvankaan aivoissa.

- leikkauksessa voidaan joutua käyttämään diatermia-laitetta, joka polttaa leikatessaan sähkövirralla vuotavia suonia kiinni. Jos sinulla on napakoru, voi virta johtua metallin kautta iholle, jolloin saat palovammat.

-Hätäsektio tehdään yleensä pystyviillosta, jolloin napakoru on tiellä, ja sen juuressa pesivät bakteerit voivat aiheuttaa sisäisen tulehduksen. Pahimmassa tapauksessa saat verenmyrkytyksen, ja olet teholla sitten.

Korvakorut eivät ole leikkauksessa tiellä niin paljon, toki nekin otetaan pois aina kun suinkin ehditään ennen (hätä)sektiota.

Jos joudutaan hätäsektioon, puolikin minuuttia lävistyksen poisottamiseksi on liikaa. Puoli minuuttia pitempään vauvasi on ehkä ilman happea... Ajattele asiaa niinpäin, että tukehdutat vauvaa 30sek niin kirkastuu miten vakavasta asiasta on kyse. Mielestäni perustelut ovat aika kunnolliset?

Ja totta, synnytykseen sinne mennään eikä leikkaukseen. Mutta koskaan et tiedä, mitä tapahtuu. Vauvan hyvinvointi on kuitenkin tärkeämpää kuin se, että sinulla on tietyt korut 24/7. Ei kai se reikä mene umpeen ihan hetkessä?

No eiköhän siitä jotain viitteitä saa jos synnytys alkaa takkuamaan, ja sen voi sit nypertää auki. Toisekseen, toi koru huulesta ei meinaa lähteä edes yrittämällä, niin tuskin se henkeen menee vaikka vähän joutuisivatkin rykimään. On siis rengas, eli eipä kovin helposti jää kiinni mihinkään.

En myöskään "kätilön" sanoja lainaten sanonutkaan että haluavat viedä multa identiteetin vaan että mulle se koru on tärkeä ja suun alueen lävistys kun umpeutuu äkkiä, en haluaisi sen antaa mennä umpeen "varmuuden vuoksi".

No eiköhän siitä jotain viitteitä saa jos synnytys alkaa takkuamaan, ja sen voi sit nypertää auki. Toisekseen, toi koru huulesta ei meinaa lähteä edes yrittämällä, niin tuskin se henkeen menee vaikka vähän joutuisivatkin rykimään. On siis rengas, eli eipä kovin helposti jää kiinni mihinkään.

En myöskään "kätilön" sanoja lainaten sanonutkaan että haluavat viedä multa identiteetin vaan että mulle se koru on tärkeä ja suun alueen lävistys kun umpeutuu äkkiä, en haluaisi sen antaa mennä umpeen "varmuuden vuoksi".

Ei todellakaan anna välttämättä mitään viitteitä. Jos antais, niin hätäähän ei koskaan edes tulis. Suosittelen lävistysten pois ottamista itsesi ja lapsesi vuoksi. Kuten kollegakin totes, niin tuskin se lävistysreikä hetkessä umpeen menee.

No kai se happimaski tulee vähän huulien ulkopuolelle, onhan ihmisillä erikokoisia suita. Toi koru siis on rengas joka on mun alahuulessa niin että se on huulen ympärillä, ei roiku ns. irrallaan.

Ja edelleen, miksi sitten kulmakorukin pitäisi poistaa?

Lueskelin asioita netissä, on hassua että jos syyt on noin painavat niin miten käytännöt sitten voivat sairaalakohtaisesti vaihdella näin paljon?

Rakas Susimieli,

ei aina saa viitteitä siitä, että lähtee takkuamaan. Ja haluatko nypertää jotain korua silloin, kun sun pitäis vaikka keskittyä olemaan tietyssä asennossa turvataksesi vauvan hapensaantia, tai siirtyä leikkauspöydälle? Tai jos olet tajuton, kukas sen silloin tekee?

Aika pienestä uhrauksesta on kuitenkin kyse, jos luovut korusta sen ajaksi, kun synnytät. Just in case. Ei kai tällainen voi olla elämää isompi juttu???

No jospa otat sen korun pois ja välillä sörkit takaisin paikoilleen siinä supistusten välillä, jos niin huolettaa. jos lähtee taju, niin toivotaan, että ei juuri sillä sekunnilla.

Sen vuoksi kannattaa myös ottaa, että kätilöt ja hoitajat osastolla eivät kaiken kiireen ja oikeiden ongelmanaiheiden keskellä jaksaa suhtautua hyvin "erikoisiin" ihmisiin, joilla on erityispyyntöjä. Ja kokemuksen perusteella siihen työhön hakeutuu muutenkin luonteeltaan vähemmän peruslempeitä ihmsiä kuin johonkin muuhun hoitotyöhön (kai pitää olla vähän ronski, että selviää niin rajussa työssä). Eli matalalla profiililla, että on toivoa saada asiallista kohtelua.

No vissiin niin.

Mutta kun täällä noita "kätilöitä" on vilisemällä niin voisiko joku heistä ystävällisesti vastata mulle siihen, että miten nämä käytännöt voi noin hurjasti vaihdella sairaala kohtaisesti. Jos kyse olisi äidin tai lapsen henkeä uhkaavasta asiasta, niin silloin se tuskin olisi kunkin sairaalan itse päätettävissä saako äidillä olla lävistyksiä vai ei.

[QUOTE="vieras";24918901]Sen vuoksi kannattaa myös ottaa, että kätilöt ja hoitajat osastolla eivät kaiken kiireen ja oikeiden ongelmanaiheiden keskellä jaksaa suhtautua hyvin "erikoisiin" ihmisiin, joilla on erityispyyntöjä. Ja kokemuksen perusteella siihen työhön hakeutuu muutenkin luonteeltaan vähemmän peruslempeitä ihmsiä kuin johonkin muuhun hoitotyöhön (kai pitää olla vähän ronski, että selviää niin rajussa työssä). Eli matalalla profiililla, että on toivoa saada asiallista kohtelua.[/QUOTE]
Ja itse harjoittelussa törmännyt esim. äitipolilla (olen sh) yhteen tapaukseen, jolla oli genitaalialueen lävistys ja ihan teininä sitä pidettiin ja naureskeltiin, kun ei ihan itsestäänselvyytenä osannut ottaa sitä, että se poistetaan (varmaan umpeutumisesta siinäkin kyse). Toki huuli on eri juttu, mutta samalla lailla herättää varmaan näitä keskenkasvuisuusfiiliksiä.

Ei mua sikäli kiinnosta mitä ne musta sielä ajattelevat, mutta oma mielipiteeni on se että ei siellä potilailta edellytetä muutenkaan yhteneväistä ulkonäköä, esimerkiksi hiusten osalta, niin miksi sitten lävistysten. Edelleen mun mielestä tuo vaatimus olisi jotenkin kohtuullisempi jos se koskisi sitten kaikkia suomen synnäreitä. Olisi helpompi mukisematta niellä moinen vaatimus.

[QUOTE="vieras";24918938]Ja itse harjoittelussa törmännyt esim. äitipolilla (olen sh) yhteen tapaukseen, jolla oli genitaalialueen lävistys ja ihan teininä sitä pidettiin ja naureskeltiin, kun ei ihan itsestäänselvyytenä osannut ottaa sitä, että se poistetaan (varmaan umpeutumisesta siinäkin kyse). Toki huuli on eri juttu, mutta samalla lailla herättää varmaan näitä keskenkasvuisuusfiiliksiä.[/QUOTE]
Siis se pelkkä kysenalaistaminen siinä ärsyttää. Ei se, että aiheuttaako joku jotakin vai ei, vaan näin vähäpätöisistä asioista ei kukaan edes halua siellä sairaalassa keskustella kanssasi.

Ajatteleppa että kaikki ei menekkään hyvin ja joudut kiireellä esim. magneettikuvaukseen. Tulee aika rumaa jälkeä kun naulat sun muut lentelee nahkoistasi 70km / h laitteen kattoon. Ja tietenkin yllä mainitut hygienia yms. syyt.

Jos haluat leikkiä lapsesi hengellä "jotta identiteettisi säilyy" niin lycka till!

Kaikenlaisia..

[QUOTE="vieras";24918901]Sen vuoksi kannattaa myös ottaa, että kätilöt ja hoitajat osastolla eivät kaiken kiireen ja oikeiden ongelmanaiheiden keskellä jaksaa suhtautua hyvin "erikoisiin" ihmisiin, joilla on erityispyyntöjä. Ja kokemuksen perusteella siihen työhön hakeutuu muutenkin luonteeltaan vähemmän peruslempeitä ihmsiä kuin johonkin muuhun hoitotyöhön (kai pitää olla vähän ronski, että selviää niin rajussa työssä). Eli matalalla profiililla, että on toivoa saada asiallista kohtelua.[/QUOTE]

Ikävää, että sulle arvon sh ei esim. intubointi ole mikään oikea syy, vaan syy on se, että kätilö haluaa olla perusvittumainen.

Ja Susimielelle sen verran, että kokemusta on itsellä kahdesta sairaalasta ja näissä molemmissa on kävistykset kehoitettu ottamaan pois. Pakkohan sun ei ole mitään, eli kyllä se sun synnytys hoidetaan, vaikka olisit kokonaan lävistetty.

Ei mua sikäli kiinnosta mitä ne musta sielä ajattelevat, mutta oma mielipiteeni on se että ei siellä potilailta edellytetä muutenkaan yhteneväistä ulkonäköä, esimerkiksi hiusten osalta, niin miksi sitten lävistysten. Edelleen mun mielestä tuo vaatimus olisi jotenkin kohtuullisempi jos se koskisi sitten kaikkia suomen synnäreitä. Olisi helpompi mukisematta niellä moinen vaatimus.
Kyse ei ole ulkonäöstä. Ei voi olla noin vaikeaa ymmärtää. Ja voit ihan vastustaa sitä jos haluat, mutta näin järjellä katsottuna ei kannata sitä tehdä. Kyllä se kohtelu synnytyksessä ja osastolla kaikkia kiinnostaa.

Tässä kohtaa kyllä pistäisin sen vauvan edun korujen edelle. Tuskin sinä raskaudenkaan aikana tieten tahtoen teet mitään josta voisi vauvalle olla haittaa, ja niinkun täälläkin on sanottu, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja sitten jos tapahtuu pahin mahdollinen, niin viimeinen asia sulla on mielessä se korun raplaaminen irti. JOS menisit johonkin leikkaukseen, niin et sinä sinnekään saisi koruja laittaa, ja tuskin edes miettisit otatko ne pois. Tässä kohtaa tietenkin oletat että kaikki menee hyvin ja synnytät alateitse mutta kun se ei tosiaan välttämättä mene niin, kokemusta on. Minä ainakin ottaisin ihan kyselemättä pois, jos ei muuten niin vaikka sitten varmuuden vuoksi!! Ei mikään lävistys ole vauvaa tärkeämpi.

Ei siellä ketään kiinnosta paskakaan miltä näytät, asioille on aina lääketieteellinen syy. Susirumuudella ei ole merkitystä, tyhmyydellä on.

Mielestäni tässä mennään nyt metsään kun haetaan syitä korujen poistamiselle siitä että hoitajalla on kalkkiksen luonne eikä suvaitse erilaisia ihmisiä. Ylempänä on kerrottu aika hyvin mitkä ne terveydelliset riskit noilla koruilla on, luulisi niiden jo riittävän.

Ajattelepa asiaa toisella tavalla; joissakin sairaaloissa tai vaikka osastoilla kuluu tosi paljon käsidesiä, toisissa vain mitätön määrä, vaikka jokaisessa on taatusti annettu ohjeet käsihygieniasta.
Eli tässä lävistysjutussakin on varmasti omat ohjeensa, eri juttu kuinka tarkkaan eri sairaalat tai hoitajat pitää niistä kiinni.

[QUOTE="kätilö";24918959]Ikävää, että sulle arvon sh ei esim. intubointi ole mikään oikea syy, vaan syy on se, että kätilö haluaa olla perusvittumainen.
[/QUOTE]
En missään ole näin sanonut, vaan sanoin, että sen lisäksi, että siitä voi olla paljonkin haittaa ja se on kiellettyä, niin syy on myös se, ettei kannata olla turhan takia hankala.