Keskeytynyt keskenmeno

Hei!

Kirjoitan tänne ekaa kertaa. Suunnittelin pitkään tuonne kesäkuisiin kirjoittamista, mutta en sitten ehtinytkään. Viime viikolla tiistai-iltana rv 9+5 huomasin vessassa käydessäni ihan vähän verta ja menin saman tien täysin paniikkiin. Soitin seuraavan päivänä neuvolaan ja siellä vakuuteltiin kaiken olevan kunnossa, jos verta on vähän eikä kipuja ole. Itse kuitenkin jollain tavalla tiesin, ettei kaikki ole kohdallaan ja varasin samalle päivälle ajan yksityiselle ultraan. Siellähän se pelkoni sitten osoittautui oikeaksi, kohdusta löytyi eloton sikiö, joka vastasi noin viikkoja 9+0. Olin ja olen niin surullinen :'(

Seuraavan päivän vietin sitten Kätilöopistolla ja siellä sitten päädyin kohdun tyhjennykseen kaavinnalla. Kaavinta tehtiin eilen. Kaikki sujui varmaankin hyvin, kaavinta oli yhtä kivuton kuin koko keskenmenokin. Jäkivuotoakaan ei taida enää tulla. Fyysisesti kaikki on siis mennyt hyvin ja kivuttomasti. Henkisesti varsinkin eilinen päivä oli tosi surullinen ja yksinäinen. Odottelin yksin huoneessani ja itkin, ja toivoin että jollakin olisi ollut aikaa jutella minulle kunnolla ja vastata kysymyksiini. Mutta ei. Henkilökunta oli kyllä ihan ystävällistä, mutta kiireistä ja kuitenkin jotenkin välinpitömätöntä...

Kai tämä alkaa pikkuhiljaa helpottaa, mutta pelottaa kovasti tulenko enää koskaan raskaaksi. Tämä oli ensimmäinen raskauteni. Kätilöopistolla lääkäri totesi toisen munasarjani olevan polykystinen. Se mietityttaa minua kovasti. Olen selannut nettiä ja etsinyt tietoa asiasta. Minulla ei ole mitään PCO-oireita, kuukautiset ovat suht säännöliset, olen normaalipainoinen ja raskaaksikin tulin kolmannesta yrityskierrosta. Silti pelkään kamalasti, että en enää tule raskaaksi ja että tämä keskenmeno on sekoittanut hormonitoimintani lopullisesti :(

Lisäksi mietin jälkitarkastusta. Toivoisin, että se tehtäisiin kunnolla ja sekä kohtu että munasarjat tarkastettaisiin ultraäänellä. Ja lääkärillä olisi aikaa vastata kysymyksiini. Ei taida terveyskeskuksessa onnistua? Mahtaisiko kukaan helsinkiläinen tietää, missä jälkitarkastus kannattaisi tehdä? Osaisiko kukaan suositella hyvää ja ymmärtäväistä lääkäriä?

Huh, tämä oli ensimmäinen kerta, kun kirjoitan millekään nettipalstalle. Ajattelin kuitenkin kirjoittaa, koska teidän kokemustenne lukemisesta on ollut minulle paljon apua. Toivotan voimia kaikille kohtalotovereille :hug: Kai tämä tästä... joskus...
 
Jaksamista sinulle Aili :hug: en ole Helsingin suunnalta niin en kysymyksiisi osaa vastata, mutta toivottavasti joku tulee kertomaan :)

Itse tässä niin epätietoisuudessa vielä torstaihin asti, kun en edes tiedä, että onko tää keskenmeno vai kohdunulkoinen :( välillä kans miettii, että saako sitä lapsia enää tai, että tuleeko uusia tällaisia ikäviä kokemuksia...

Mutta toivotaan, että sinullakin tuo toipuminen menee hyvin ja pääsette pian uudestaan yrittämään ja toivotaan, että sillä kertaa kaikki menee hyvin =)

Mutta paljon voimia sinulle tämän raskaan asian kanssa...henkinen toipuminen vie varmasti oman aikansa :hug:
 
Kiitos paljon sinulle Katjuska78 vastauksesta! Ja voimia sullekin, sinullakin tosi kurja tilanne. Vaikka kenellekään ei tietenkään tällaisia kamalia juttuja toivo, helpottaa silti tietää, ettei ole yksin tässä tilanteessa. Jotenkin tuntuu, että kaikilla muilla omassa lähipiirissä kaikki sujuu hyvin, mutta voi tietenkin olla, ettei tällaisista asioista vaan puhuta. Itselläni on onneksi ihana mies, ihana äiti ja hyviä ystäviä, joiden kanssa olen voinut tästä jutella.

Se tosiaan pelottaa tulenko uudestaan raskaaksi ja päättyykö kaikki seuraavallakin kerralla näin... Olen luonteeltani sellainen, että aina pelkään sitä pahinta vaihtoehtoa. Raskaanakin ollessani olo oli hyvin epäuskoinen ja olin koko ajan enemmän kuin tietoinen siitä, että kaikki ei välttämättä mene hyvin. Silti tuntui kamalalta, kun kaikki päättyi niinkuin päättyi. Toisaalta ehkä tämä on helpompi kestää, kun oli päättänyt alkaa uskoa vauvaan vasta, kun olisin nähnyt sen itse ultraännessä. Onneksi en mennyt alkuraskauden ultraan niinkuin vähän suunnittelin, olisi ollut vielä surullisempaa, jos olisin jo nähnyt sikiön elävän ja ruvennut suunnittelemaan asioita jo konkreettisemmalla tasolla. Useimmiten pelkoni ovat kyllä turhia, mutta tässä tilanteessa ne osuivat oikeaan. Ehkä sitä jollakin ruumiillisella tasolla voi aistia tällaiset asiat...

Siitä olen kyllä tyytyväinen, että menin heti ultraan ja selvitin asian. Vuoto ei nimittäin missään vaiheessa runsastunut, eikä kipuja ollut juuri lainkaan. Jos olisin uskonut asiantuntijoita, olisi koko kauheus paljastunut vasta neuvolan ultraäänessä ensi torstaina. Olisi varmaan tuntunut vielä pahemmalta. Nyt asia on kuitenkin jo hoidettu ja voin yrittää jatkaa elämää eteenpäin.
 
Olen pahoillani menetyksestäsi!!!
Helsingistä en tiedä, mutta Espoossa on Tapiolassa lääkärikeskus Adenova ja siellä on ihania gynekologeja! Mä käyn Maija-Liisa Rantalalla, joka on hoitanut mua tosi hyvin ja rehellisesti kyllä sanoo jos kaikki ei ole kunnossa -ja hoitaa asiat sitten parhain päin.
Ainoa huono puoli on se, että tuo lääkäri on aina myöhässä, mutta koska se hoitaa niin hyvin, niin olen jo vuosia käynyt siellä.

Voimia Alli :hug:
kirjoittele tänne kysymyksiä, aina joku osaa sinulle vastata. Minua se ainakin auttoi, kun ei ihan lähipiirissä keskenmenoja ole ollut. Anna aikaa ja tilaa surulle ja läpikäy asiat. Pikkuhiljaa pahin suru helpottaa, mutta kokemus ei unohdu koskaan. Ja voipi olla, että kohtaat tunteita, joita et tiennyt sisälläsi olevankaan.
 
Hei hondis ja supertyttö! Kiitos paljon vastauksistanne. Näillä näkymin menen jälkitarkastukseen YTHS:lle, en ollut edes tullut ajatelleeksi tuota vaihtoehtoa, joka minulla yliopisto-opiskelijana on. Siellä tosiaan tilanne tarkistetaan ultraäänellä ja toivottavasti saan myös kaipaamaani muuta tietoa. Ja koko lysti maksaa 4 euroa!! Olin tosiaan varautunut maksamaan yli satasenkin... Onneksi kumminkin soitin ensin sinne!
 
Minä sain keskeytyneen keskenmenon jälkeen (lääkkeellinen tyhjennys rv 11+1) ajan jälkitarkastukseen gynepolille jossa tarkistettiin myös ultralla tilanne. Kymenlaakson keskussairaalassa.
 

Yhteistyössä