Keskenmenoprosentit tällä palstalla

Hei,

Olen alkuvaiheessa raskaana ja tuo keskenmenoriski tietysti kiinnostaa valtavasti, etenkin kun tätä raskautta on yritetty 3,5 vuotta. Olen netistä lukenut miljoonasta eri lähteestä melko vaihtelevia lukuja keskenmenosta. Luotettavimmat lähteet näyttävät antavan raskaustestillä jo todetulle raskaudelle n. 10-15% keskenmenoriskin.

Päätin sitten laskea mikä se meidän palstalla suunnilleen on. Jokaisen kuukausiketjun (esim. Heinäkuun hellemasut jne) alussahan on odottajien lukumäärä laskettavissa, ja lähes kaikissa vielä lueteltu erikseen "menetyksen kohdanneet" eli keskenmenon saaneet. Laskin kaikkien eri "kuukausiketjujen" prosentit (paitsi joulukuun ja marraskuun odottajat koska he eivät ole vielä pääseet yli 12 rv:n ja niissä ketjuissa voi hyvin vielä tulla lisää keskenmenoja) ja sain tulokseksi 9-14,5%! Eli varsin hyvin näyttää meidän kohdalla toteutuvan nuo yleiset tilastot.

En tiedä kiinnostaako tää ketään muuta kuin mua, mutta there it is :) Nyt vaan pitää toivoa ettei itse ole se yksi kymmenestä joka saa keskenmenon... Ja syvä osanottoni kaikille jotka ovat sen joutuneet kokemaan :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Mulle lääkäri selitti että noin 10% kaikista alkaneista raskauksista päättyy keskenmenoon, osa jo niin alkuvaiheessa ettei äiti itse tiedä olevansa raskaana. Mutta onhan se niin ettei sitä raskautta ja sitä vauvaa voi pitää itsestäänselvänä asiana. Toivotaan että raskaudet onnistuu ja kaikki sujuu mallikkaasti ilman suurempia ongelmia :)

muhvi lokakuisista rv 13+3
 
Tosiaan keskenmenot on yleisiä, se on kamala totuus ja en voi kuvitellakaan millaista se on, kun kohdalle sattuu. Ei noita silti kannata hirveästi miettiä ja laskea mielestäni, päivä kerrallaan kun menee niin ei muuta voi. :) Varmasti jokainen odottaja pelkää välillä pahinta, mutta ei auta kuin toivoa parasta. Keskenmenolle kun ei itse mitään voi (ainakaan yleensä).
Tsemppiä kovasti! :)

Minea 24+3
 
Niin,liikaa ei toinna käydä miettimään, vaikka itsekin sorruin siihen että omalla palstallani laskeskelin kesken menneiden määrää ja suhteutin kokonaismäärään, että millä prosentilla se mahdollisesti olen minä seuraavana. Siksi pitikin pitää pieni tauko välillä palstailusta,ettei ihan höperöksi tule :)
 
  • Tykkää
Reactions: Rödluvan
Ihanaa että joku muukin on ollut yhtä höperö :D Tiedän kyllä etten itse sille mitään mahda, menee kesken jos menee, mutta kun sitä EI VOI olla miettimättä ja pelkäämättä. Aina kuitenkin joku on se jolle se osuu kohdalle. No, pitää nyt yrittää :)
 
Hehee, tein tiedätkö ihan saman toimenpiteen yks päivä :D Ihan vaan silkasta mielenkiinnosta ja rakastan muutenkin kaikkia tilastoja ja todennäköisyyksiä :) Ja mun mielestä tuo 10-15% oli nimenomaan prosenttiluku todetuista raskauksista, todellinen luku taisi olla vielä paljon suurempi (eli siis jos otetaan huomioon myös raskaudet joista äiti ei edes koskaan ole tietoinen)
 
Oh hoh, minä olen sitten varmaan jokin tilastopoikkeus. Minulla on menossa 12. raskaus, joista olen saanut 7 elävää lasta, kolme keskenmenoa ja yksi kohtukuolema, menossa oleva raskaus voi päättyä ihan miten vain.

Eli keskenmenoprosentiksi tulee ~30.

Niin tarkoitan tällä laskennalla omaa henkilökohtaista prosenttia. Jos kymmenestä raskaudesta 1-1,5 päättyy keskimäärin keskenmenoon, niin henk.koht. tuo ylittyy kyllä reilusti.
 
Viimeksi muokattu:
Luulenpa, että näissä 2+ "tilastoissa" on vielä sellainen vääristymä, että hyvin useat, jotka saa keskenmenon eivät tule siitä koskaan palstalle ilmoittamaan. Eli roikkuvat mukana listoilla, mutta eivät "menetyksen kohdanneet" tms. kohdassa. Eli todellisuudessa tuo prosentti on varmasti vielä suurempi. :( Lääkärini mukaan minun ikäryhmässä (30v) keskenmenoprosentti on 30%.

Mutta ei sen kummempaa tilastonörtteilyä täältä. :p Itselläni takana yksi km ja toivon sydämestäni, että siihen jäisikin.

Lumi & muru 16+2 lokakuisista
 
_Lumi_, tottakai tuossa "tilastossa" on vääristymää, en kuvittelekaan sen vastaavan täysin todellisuutta. Antaa kuitenkiin suuntaa.

Scala, luku toki vaihtelee henk koht, tilastothan eivät ole koskaan "henkilökohtaisia". Jollain ei ole koskaan keskenmenoa ja toisella niitä on useita. Sairaudet, ikä yms omaa riskiä lisäävät jutut toki tulee erikseen.
 
Olisin kuvitellut, että palstalaisilla prosentti olisi keskimääräistä suurempi, sillä täällä pyörii porukkaa jotka vauvakuumeilevat ja yrittävät lasta ja jännäävät kuukausittain testin tulosta, jolloin myös huomaavat aika alkuvaiheessa olevansa raskaana ja huomaavat normaalia useammin myös mahdolliset keskenmenot. _Lumi_:n mainitsema pointti siitä, etteivät kaikki tule keskenmenosta ilmoittamaan, saattaa sitten "korjata" lukemia toiseen suuntaan.

En kyllä olisi tiedostanut keskenmenon yleisyyttä ja riskiä ja ollut alkuvaiheessa siitä huolissani, ellen olisi palstoja lukenut... toisaalta mahdollisen menetyksen osuessa kohdalle täältä varmaan saa myös korvaamatonta vertaistukea.

birdcherry kesäkuisista, 30+6
 

Yhteistyössä