Keskenmenon vaikutus julkiselle puolelle hoitoonpääsyyn

Heippa hei :wave: Ollaan yritetty toista lasta nyt 08/2011 asti. Tarkoitus oli teetättää Väestöliitolla perustutkimukset ja "päästä" jonoon julkiselle puolelle. No kuitenkin tutkimusten alkaessa tulinkin luomusti raskaaksi, mutta tämä raskaus päättyi valitettavasti keskenmenoon rv7+0. Tässä mietinkin, että "nollautuiko" yritysaika julkisella puolella? Pitääkö tässä vääntää taas vuosi, ennen kuin pääsee edes jonoon julkiselle (toive tietenkin on että ei tarvisi mitään hoitoja yms). Olisi kiva kuulla onko teillä muilla kokemusta aiheesta? Voiko vaihdella sairaaloittain? Tällä hetkellä meidän "toimintasuunnitelma" on vähän auki - se tiedetään että yritetään edelleen vimmatusti saada raskautta alulle :)
 
Meillä mieheni kanssa on melkoisen paljon kertynyt kohdunulkopuolisia raskauksia ja julkisella ollaan nyt hoidoissa. Tuostahan sanotaan monesti että vuosi yritystä ja sitten alkaa hoidot. Meillä yritystä takana kolme vuotta, jonka aikana tosiaan nuo kohdunulkoiset tapahtuneet. Kovin nopeaa toimintaa tuolla julkisella puolella ei ole, ainakaan meidän kohdalla ollut. Ensimmäinen kerta kun keskustelimme lääkärin kanssa lapsettomuudesta oli pelkkä keskustelu jossa käytiin läpi kaikkia kokemaamme, ultrattiin ja lääkäri sanoi että kokeilkaa vaan normaaliraskautta vielä, mutta aukiolotutkimukseen laittoi kuitenkin lähetteen. Tarkkaan en muista miksi ja mitä kaikkea tapahtui tuona aikana mutta aukiolotutkimukseen emme kuitenkaan ehtineet koska olin taas raskaana ja kohdunulkoinen todettiin jossa sitten leikkauksessa oikea munanjohdin poistettiin. Leikkauksen jälkeen lääkäri totesi osastolla että aika herkästi varmaan laittavat teidät hoitoihin nyt...takana jumalaton liuta epäonnistumisia ja leikkauksessa todettiin olevan munanjohtimissa tukoksia, jotka tietääkseni kuitenkin avattiin. Jokatapauksessa tämän leikkauksen jälkeen sitten paperit siirtyivät hormonipolille josta tuli soitto että haluammeko suoraan ivf-hoitoihin (olivat katsoneet paremmaksi hypätä inssin ohi) ja koska olimme enemmän kuin valmiita pääsimme jonoon, eli puoli vuotta vielä odottelua jonossa jonka jälkeen vasta hissukseen alkoi kaikki hoidot joissa nyt sitten olemme. Kaikenkaikkiaan tuohon kaikkeen on mennyt aikaa kolme vuotta ennen kuin meidän kohdalla hoitoihin ruvettiin. Jospa teidän kannattas väestöliitosta saada vaikka ensin tutkimukset jos niistä selkiäis onko syitä keskenmenoon ja sitä kautta mahdollisesti lähetettä jos pääsisitte hiukan nopeammin kuin me. (olipas tää mun kirjoitus melkoisen sekavaa)

HURJASTI ONNEA KUITENKIN YRITYKSEEN!!
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Sannukka vastauksesta :) Voi, teillä on kivinen tie takana :'( Olisitte todellakin jo ansainneet sen plussanne! Toivottavasti ivf tuo sen kaivatun käärön teille :heart:

Joo eipä taida olla toiveita, että ihan lähiaikoina saisi julkiselta puolelta apuja.... meillä on kuitenkin yksi onnistunut raskaus takana ja kai meillä jotain mahkuja luomuna on, kun jonkinlainen raskaus kuitenkin alkoi (ainakaan "röörit" ei ole ihan tukossa). Ja kuitenkin reilu vuosi on PALJON vähemmän kuin esim. tuo teidän yritysaika. Tietty mulla on kaikkia kauhuskenaarioita päässä mikä mättää. Ikääkin alkaa kertymään, kohta 34v ja mietin jo että onko mun munasolut jo jotenkin sekundaa... Noo, työterveyshuollosta sain lähetteet alku- ja loppukierron hormonikokeisiin, joten tutkimukset etenevät! Mutta jos hoitoihin joudutaan, niin se on varmaan pakko jonotella julkiselle... Kyllä tämä tästä taas iloksi muuttuu :)
 
Nöhvi!! Voi ei, mitä täältä näenkään :( Olen pahoillani keskenmenosta. En ole pitkään pitkään aikaan käynyt palstalla ollenkaan, mut nyt vähän aktivoiduin, kun tutkimustie on alkanut. Tuohon km asiaan en kyllä osaa sanoa mitään.

Meillä (osa)syy selvisi, miksi tämä on niin vaikeaa. Miehen näyte oli tosi huono. Parin viikon päästä on aukiolotutkimus ja miestä alkavat tutkia enemmänkin. Clomit piti aloittaa tässä kierrossa, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että tässä vaiheessa se on sitten kuitenkin turhaa. Ikäviä uutisia, mutta helpompi kai näin kun että mitään syytä ei löydy eikä raskaus kuitenkaan ala.

Jaksamista sinne. Vieläkö kirjottelet tuolla vauvakuume-puolella?
 
Heippa Haini :wave: Kesti vastaaminen, kun oli parin viikon nettipimennossa... Olenkin miettinyt mitä sulle kuuluu! Ikävä kuulla että teilläkään ei ole vielä tärpännyt :( Positiivista että hommat kuitenkin etenevät, josko löytyisi se teille toimiva hoitokeino! Tuo on muuten totta, jos löytyy joku vika niin en voi ehkä korjata. Kun ei ole mitään syytä selvillä, niin ei voi myöskään korjata mitään.... Olitteko julkisella puolella? Meillä oli muistaakseni aika samoissa ajoissa tuo yrityksen kesto..

Huonosti kävi meille :( Periaatteessa km:n pitäisi antaa toivoa että raskautuminen on mahdollista, mutta olen kyllä ollut aika hajalla. Jotenkin lomalla tajusi kuinka hajalla onkaan ja on taas tirautettu muutamatkin itkut. Ei auta kuin jatkaa... työterveyslääkäri oli sitä mieltä että kotiin vielä puoleksi vuodeksi yrittämään. Työterveyslääkärin tarkastus osui sopivaan ajankohtaan, kun juuri silloin oli ovis nurkilla ja saatiin progesteroniarvokin sitten seuraavalla viikolla testattua. Oli 30, kuulemma ok? Väestöliitolla ehdittiin testauttaa mies ja hänellä oli siittiöiden liikkuvuus alle suosituksen, mutta vastaavasti määrä oli paljon isompi kuin se viitearvo. Maalaisjärjellä ajateltuna määrä korvaisi tässä laatua... En nyt sitten tiedä miten edetään... ei varmaan julkiselle kannata edes yrittää jonoon vielä. Voisi ehkä otattaa vielä ne alkukierron hormonikokeet VL:llä. Aukiolotutkimus taitaa olla turha kun kerran jotain sieltä kerta meni läpi. Puolen vuoden päästä yritystä on muutamaa kuukautta vaille pari vuotta, mä en jaaaaksa en jaksa en en en.

Kyllä mä pyörin tuolla vauvakuumepalstallakin vielä... Silloinhan sen palstailun periaatteessa lopetin, mutta aloitin sitten uudestaan. Tai no en mä vissiin kovin hyvin onnistunut siitä taukoilussa. Välillä ahdistaa tämä yritys, mutta ei sitä oikein voi lopettaakkaan kun sitä lasta toivoo niin kovasti...

Tsemppiä Haini paljon myös teidän yritykseen!
 
tinakenkätyttö: kiitos paljon vastauksesta! Näin se taitaa tosiaan mennä, että "laskuri" tavallaan nollaantuu km:stä :| No soittelin jo väestöliittoon ja jatketaan tutkimuksia siellä.

Oikein paljon tsemppiä myös teille yritykseen!!! Ikävä että teidän tie on ollut noin kivinen :|
 

Yhteistyössä