Keskenmenoko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RouvaN.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

RouvaN.

Vieras
Tilitin tuntojani jo tuolla marraskuun ketjussa mutta kuulisin mielelläni ajatuksia muiltakin. Eli nettilaskurin mukaan nyt on 7+1. Eilen alkoi ruskehtava ja melko niukka vuoto. Yöllä ei tullut mitään, jatkui taas tänään iltapäivällä. Välillä on menkkamaisia kipuja mahassa ja alaselässä. Mikä pelottavinta, kaikki raskausoireet ovat loppuneet kuin seinään. Ei okseta tai ällötä yhtään ja koko seitsemän viikon jakson ajan jatkunut pieni kuume (37.3) on poissa. Pitäisikö tämä nyt tulkita niin, että vauva (tai siis sikiö) on mennyt kesken? Tai siis että kyseessä olisi keskeytynyt keskenmeno? Aion nyt joka tapauksessa tarkkailla oloani yli huomisen ja maanantaina kilauttaa neuvolaan. Mutta kuulisin mielelläni muiden ajatuksia, kun asia kumminkin pörrää jatkuvasti mielessä. Ei mun maailma keskenmenoon kaadu, vaikka se surullista olisikin, ja vaikka tässä viikkojen kuluessa on jo ehtinyt niin tottua ja ihastua ajatukseen jouluvauvasta :/ Ja ajatus kaavinnasta ja muista toimenpiteistä pelottaa. Sanokaahan, onko vielä toivoa siitä että vauva olisi kunnossa, vai pitääkö alkaa sopeutumaan ajatukseen uudesta yrityksestä? Niin, ja kysynpä samaan syssyyn, että onko tuo kaavinta (tai mikä tyhjennys onkaan) sellainen toimenpide, jonka jälkeen pitää pitää sairaslomaa (ja jos on niin montako päivää)?

Taitaa olla yleisiä noi niukat vuodot alkuraskaudessa. Jollei kovia kipuja ole niin tuskin on syytä vielä huoleen. Soittele neuvolaan, jos vaikka laittaisivat lähetteen alkuraskauden ultraan.

Toivotaan parasta, että kaikki olisi hyvin.

Joo, en mä pelkistä vuodoista olisi niin paljon huolestunutkaan, mutta tuo raskausoireiden häviäminen pelottaa enemmän. Kun oon melkein joka ilta palellut ja mitannut kuumeen, joka on ollut säännöllisesti 37.3 tai 37.2. Ja nyt se olikin normaali 36.5. Tuo pieni kuume iltaisin oli itse asiassa ensimmäinen raskauden oire, joka ilmeni heti ekalla viikolla. Ja nyt se on poissa... :(

Mutta ei se auta kuin odotella maanantaita ja toivoa parasta, ei siellä pyhänä kumminkaan mitään tehdä tämmöiselle ei-kiireiselle.

Oi, mittasin uudestaan kuumeen. Nyt se näytti taas tuon tutuksi käyneen 37.3. Enpä muista näin ilahtuneeni kuumeesta (tai no, ehkä joskus yläasteella kun ei koulu joka päivä jaksanut täysillä napata :) Eli odottelu jatkuu, mutta vähän paremmalla mielellä välillä. Voi kun olisi tullut edes joku hyvä leffa, niin saisi ajatukset ihan muualle pyörimästä...

Mulla oli kans niukkaa vuotoa rv 9+, samoi varmimmat raskausoireet oli hävinnyt. Olin varma, et olis menos kesken, joten oman mielenrauhan vuoksi menin yksityiselle ultraan. Iloiseksi yllätykseksi siellä olikin hyvinvoiva alku! Nyt raskausviikkoja 13+2. Toivottavasti myös sinulla vain säikäytys! Jos kipuja myös, voit ehkä päästä terveyskeskuksessakin ultraan..yritä ainakin. Mutta jollet pääse suosittelen yksityiselle menoa.

Kiitos vastauksista! Terkkari "kielsi" keskustelupalstat, mutta kyllä tämä mun oloani ainakin helpottaa. Ninni, kyllä mä vakavasti harkitsen sitä yksityistä, sillä tämä köyhä kaupunki tarjoaa tasan yhden ultran ja se olisi vasta viikkojen päästä. Että varmaan ihan oman mielenterveyden kannalta olisi hyvä varmistaa, varsinkin jos nuo vuodot jatkuvat. Kyllä kai yksityiselle pääsee parin päivän varoitusajalla...? Tai ainakin samalle viikolle jos alkuviikosta soittelee?

RouvaN.: Kyllähän vuotojen syy tarkistetaan vaikka päivystyksessä oli kaupunki miten köyhä tahansa! JA miten niin olisit ei-kiireinen. Toki tiedän, ettei keskenmenolle voi mitään tehdä noin alussa, mutta kyllä raskaana olevat mielestäni hoidetaan aina ja vuotojen syy tarkistetaan.

Niin no, ajattelin olevani ei-kiireinen, kun en nyt ole vuotamassa kuiviin vaan vähän tihkuttelen. Pelkään, että laittavat mut kotiin odottelemaan vainoharhaisena... kun olisi kumminkin se varattu neuvola-aikakin jo torstaina... katsotaan nyt, soittelen sinne joka tapauksessa huomenna ja kyselen. Tänään on parempi olo jo (ja muutenkin asiat näyttävät valoisammilta kun aurinko paistaa), mutta kyllä alaselkä edelleen vähän jomottaa.

Jos ei halua hermostuttaa itteesä niin kehoitan kiertämään terveyskeskukset kaukaa...

Mulla tuli molemmissa raskauksissa rv 6 ja rv 8 niukkaa vuotoa. Toisessa raskaudessa menin päivystykseen sen takia. Lääkäri (mikä lie 20v. purkkaajauhava kloppi), sanoi että aina kun tulee vuotoa ja on raskaana, se on keskenmeno. Se ei voi kuulemma olla mahdollista että verta tulee ja kaikki ois normaalisti. Se kirjotti mulle lähetteen kaavintaan seuraavaksi päiväksi.
Menin sitten seuraavana päivänä polille "kaavintaan" ja huomattiin että vauva voi oikeen hyvin ja että itseasiassa niitä oli kaksi!
Polin lääkärit pyörittelivät päätään kun kerroin heille päivystyksen lääkärin kommentit.

Nyt nuo meidän "keskenmenot" on jo 7kk vanhoja :)

ellei tule kovia kipuja ja runsaasti vuotoa voit odotella maanantaihin ja soittaa sitte terkkarille et pitäs lääkärille päästä.. mulla oli vuotoa joka oli keskenmeno. kipuja ei ollut. Toki vuoto on myös mahdollista raskauden aikanakin.
Mulla vuoto alkoi lauantaina ja sunnuntaina soitin päivystykseen, maanantaina neuvolaan ja tiistai aamulle sain lääkäri ajan. sieltä sitte valitettavasti jouduin suoraan äippäpolille jossa oli vaihtoehtoina lääkkeellinen hoito tai kaavinta.. valitsin lääkkeellisen, koska on "vaarattomampi". sain sairaslomaa muistaakseni sen loppuviikon (mulla aika rankka työ)
Nyt uudelleen raskaana rv 24+1

Mullakin tuli niukkaa ruskeaa vuotoa, eikä mitään kipuja tms. ollut, kesken meni raskaus. Mut toivotaan, että ap:lla kaikki toisin ja kaikki on hyvin. Kuten edellä olet voinut lukea, ei se vuoto aina keskenmenoa merkitse.
Voimia!

Kiitos kaikille!! Valaisevaa on ollut lukea teidän kommentteja, itse kun on ihan untuvikko näissä asioissa toistaiseksi... Näemmä se vain on uskottava, että tilanne on ihan fifty-sixty :P Tarinoita ja kokemuksia löytyy laidasta laitaan. Kuumetta on edelleen, tai lievää lämpöä. Muutenkin on ollut koko päivän aika hontelo olo. No, kokeilen soittaa neuvolaan heti huomenna aamusta ja kysellä toimintaohjeita.

Soittelin sinne, ja eihän ne mua tarkastukseen ota ennen torstaita :/ Kun EI kuulemma sydänäänet näy vielä muutenkaan?! Onkohan niillä jotenkin heikommat laitteet, kun väitti että vasta kymppiviikolta alkaa sydänäänet kuulua... No, se lohdutteli ja sanoi, että tuskin on kyse mistään vakavasta. Kysyi muuten, olisiko nyt mun normaalien kuukautisten aika, ja kun tutkin kalenteria, niin onhan se. Nyt pitäisi olla tokat kuukautiset plussan jälkeen, siis kalenterin puolesta. Se terkkari sanoi, että voi johtua myös siitä. Ja että vatsan ja selän nipistelyt kuuluvat asiaan eivätkä ole haitaksi. Lupasi sentään, että torstaina voidaan yrittää etsiä niitä sydänääniä, mutta kielsi hätääntymästä, jos ei vielä kuulu. Joten eipä kai tässä muuta kuin odottelua edelleen. Kai mä nyt sitten torstaihin maltan ryntäämättä mihinkään yksityiselle tässä välissä. Siis jos tilanne ei muutu tästä kummemmaksi...

Mun neuvolassa toisen vauvan sydänäänet saatiin kuulumaan vasta vk 16...täällä ihan aataminaikaiset vehkeet. Toisen vauvan äänet kuultiin vasta loppuraskaudessa. En tiedä oli terkka "käsi" vai miten...

Sydämen syke näkyy ultrassa mahdollisesti jo viikolla 6! Mulla saatiin syke esiin raskausviikolla 6 + 3. Sydänäänet taas saadaan vaihtelevasti esiin neuvolassa joskus jo hyvinkin varhain, mutta joskus menee kauemmin. Meidän neuvolassa ei edes yritetä kuunnella ääniä ennen viikkoa 14, jotta ei tarvisi säikähdellä turhaan.

Toisilla voi sydänäänet kuulua hyvinkin varhain ja riippuu esim. istukan paikasta että kuinka hyvin kuuluu.. ja ihan vaan vielä sanon että muista se tunne, että jos tuntuu et nyt pitää mennä lääkäriin niin mene. ja sama jos tulee kipuja.

AP:lle
sykkeen näkyminen ultrassa on eri asia kun niiden kuuluminen nlassa dopplerilla.
Eli jos nlassasi ei ole ultraäänilaitetta niin ei ne siellä vielä noin alussa pääse tarkistamaan asian laitaa. Varhaisultrassa voidaan nähdä syke rv 6 alkaen, mene ihmeessä yksityiselle varhaisultraan jos vaan on varuksia.
Nlassa kuunnellaan sykettä dopplerilla yleensä rv 10 alkaen (toisilla saadaan syke kuuluviin paljon myöhemmin)

Kävin eilen ekassa neuvolassa ja kyllä se terkkari onnistui mut rauhoittelemaan niin, että uskon nyt kaiken olevan ok. En ainakaan juuri nyt ole ryntäämässä yksityiselle, vaikka se kaupungin tarjoama ainoa ultra onkin vasta 15.5. (heh, kello 15.15 ;). Jos ne vuodot tarkoittivat, että sikiö kuoli, niin eiköhän tuo hyvin pian olisi sitten tulossa poiskin oma aikojaan. Joten jos ei mitään kuulu, niin ei kai ole hätääkään. Näin mä nyt ainakin toistaiseksi uskon. Jotenkin kaikki muuttui himpun verran todellisemmaksi, kun terkka puhui, neuvoi ja opasti...ja lykkäsi mukaan hurjan kasan luettavaa. Ihan kuin olisi tehnyt samaa joskus ennenkin ;D

Yhteistyössä