keskenmenoko!!?

• Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
9+0 menossa ja alkoi tulemaan kirkasta verta. Keskenmenoko? Vai voiko tulla jotain muuta vuotoa? Menkkamaista jomotustakin on... Koetan soittaa neuvolaan, mutta eihän siellä vastata.............

kätilö
Voit soitaa myös "naistensairaalan" päivystykseen. Siis synnytyssairaalaasi, mikä lieneekin. Tosin eihän varhaisessa vaiheessa mitään voi tehdä, jos olisikin keskenmenoa. Noin puolet alkuraskauden vuodoista on harmittomia, puolet merkki keskenmenosta.

Huisi hippu
yhdessä nettiraskauskertomusjutussa siis sellaisessa jossa näkee sisiön kehityksen viikko viikolta sanottiin että jos vuoto runsaampaa kuin normaalia kuukautisvuoto sitten yhteys neuvolaan tai muualle vastaavaan. eli kirkas "vähäinen" vuoto siis ei oo aina vaarallista. oisko valemenkat?

ap.
Kävin tk:ssa. Sielläkään ei voinut sanoa suoraan onko keskenmeno vai ei.... Argh. Teki sisätutkimuksen ja tarkasteli kohdun kokoa ja kohtu oli viikkoihin nähden pienempi. Edelleen vuotoa tulee. Ei mitenkään hulluna. Kuin kolmantena kuukautispäivänä... ja on semmoinen menkkamainen olo. Laittoi lähetteen keskussairaalaan, jonne voi mennä viikonlopunaikana, jos kovin paljon vuotoa/kipuja.

Itestä tuntuu, että keskenmeno, mutta voiko siis olla, ettei olekaan....

ap.
Vuoto edelleen jatkuu.... tosin vähäisenä. Nyt tullut enemmän kipujakin. Kouristellut parin tunnin ajan. Tuntuu, että ne alkaa helpottamaan. En löytänyt netistä kunnon tekstiä, kuinka keskenmeno "hoidetaan" eli mitä sitten tehdään missäkin tapauksessa.... Onko kellään linkkiä?

Minni
Ultrassa sun kannattaa käydä tarkastuttamassa tilanne. Verenvuoto voi olla ihan harmitonta tai sitten ei :/ Kun aina siitä vuodon määrästäkään ei voi päätellä mitään. Yleensä ottaen on kait niin, että jos tulee vain verta, niin se on harmitonta. Mutta jos seassa on yhtään hyytymiä, pieniäkään, niin sitten on todennäköisempi merkki keskenmenosta. Periaatteessa et voi tilanteelle tehdä mitään, muuta kuin että vältät voimakasta ponnistusta.

Mä itse sain keskenmenon vuosi sitten, viikkoja oli tosin vain n. 7, eli olin ihan alussa. Mut mä en edes menkkojen verran vuotanut ja kipuja oli tasan ensimmäisen vuotopäivän yönä, pieni polte kesti muutaman minuutin. Mut niin vaan oli kohtu ihan tyhjä, kun ultrassa kävin tilanteen tarkistamassa.

rv31
Tää on tosi valitettavaa, mutta sä et muuta voi kun odottaa :(

Voit ottaa yhteyttä yksityiselle ja varata ultran, siinä oikeestaan kaikki mitä tällä hetkellä voi tehdä, kunnallisella puolella eivät luultavasti korvaansa lotkauta.
Toivottavasti kaikki on hyvin, voin lohduttaa sen verran että itsellä oli alkuraskauden vuotoja ja kuitenkin raskaus sujunut normaalisti.

km
mulla alkoi tulla viikolla 14 kirkasta verta ja se johtui siitä että istukka vuoti reunasta. RAskaus päättyi lopulta ihan onnellisesti ja lapsi on nyt terve 2vuotias.Mutta en tiedä voiko sellaista vaivaa olla vielä noin vähillä viikoilla.

ap.
Edelleen mietin menikö kesken vai ei.... Vuoto ja kivut loppui eilen illalla yön ajaksi. Aamulla jäi paperiin vähäsen ja pari kertaa taas kouristanut. Tosin illalla siteeseen oli tullut semmoinen pikkurillin pään kokoinen hyytymä - oisko se voinut olla se alkio? Ottaiskohan ne mut maanantaina neuvolan puolelle niin pääsis ultraan? Siellä ultrasivat tosi herkästi ainakin esikoisen kohdalla.

.
Mulla tuli km viikolla 6 ja kivut olivat kamalat ja vuotoa enemmän, kuin menkoissa. En siis voinut erehtyä. Lääkäri kysyi soittaessani, että pistääkö lantioon ja juuri olin aiemmin kaverilleni sanonut, että jännä kun kipu tuntuu lantiossa.

Toivottavasti kaikki olisi hyvin ja selviäisit säikähdyksellä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Edelleen mietin menikö kesken vai ei.... Vuoto ja kivut loppui eilen illalla yön ajaksi. Aamulla jäi paperiin vähäsen ja pari kertaa taas kouristanut. Tosin illalla siteeseen oli tullut semmoinen pikkurillin pään kokoinen hyytymä - oisko se voinut olla se alkio? Ottaiskohan ne mut maanantaina neuvolan puolelle niin pääsis ultraan? Siellä ultrasivat tosi herkästi ainakin esikoisen kohdalla.
Taitaa se keskenmeno olla. :hug: jos sulla on viikkoja jo 9, niin se alkio on isompi kuin pikkurillinpää, odottelet vaan tuleeko lisää hyytymiä ja jos menee tosi kipeeksi niin mene päivystykseen, kyllä ne siellä varmaan ultraavat ja katsovat onko kaikki ok vai ei.

:hug:

:(
Kyllähän tuo, että kohtu on pienempi kuin pitäisi, ja sitten on ollut kouristuksia, niin viittaisi keskenmenoon :( :hug: Tuo epätietoisuus on pahinta, ei tiedä vieläkö elättelisi toiveita vai joko alkaisi surutyön... Voimia sulle, toivottavasti saat pian varmuuden suuntaan tai toiseen :hug: Kyllähän ne siellä keskussairaalassa asian tarkastaa jos sinne menet (jos sulla kerran on jo lähetekin). Tai sitten jos teillä neuvolassa on ultra, niin luulis että ottaisivat maanantaina.

jaksamista
Minulla alkoi myös viime raskaudessa pieni tihkutteluvuoto rv9+0, aluksi ruskeaa sitten myöhemmin punaisempaakin. Edellisenä iltana oli muutamia supistuksia. Kävin vuodon alettua yksityisellä ultrassa jolloin nähtiin syke mutta alkion koko oli pari viikkoa pienempi kuin olisi pitänyt. Tiputteluvuotoa jatkui pari viikkoa kunnes rv10+6 alkoi kunnon supistukset. Polilla todettiin alkion kuolleen ja olevan poistumassa. Sain lääkkeet kotiin tyhjenemisen tehostamiseksi. Tyhjenin muutamassa päivässä eikä vuoto ollut missään vaihessa kauhean runsasta. Se meni myös aika kivuttomasti (paitsi henkisesti). Tämä tapahtui noin puoli vuotta sitten.
Luin silloin paljon juttuja vuodoista raskauden aikana ja tosiaan monissa tapauksissa vuoto on harmitonta, toivottavasti sinullakin. Ehkä se kohdun pienempi koko ei ole niin hyvä merkki :( . Toivottavasti pian saat selvyyttä asiaan, itsestä ainakin se epätietoisuus ja pelko oli pahinta!

Nyt olen uudelleen raskaana rv13+3 ja jännäilen vieläkin kauheasti pysyykö pieni mukana.

ap.
Nyt aamun ajan on taas vuotoa tullut hissukseen ja kouristelee vartin välein. Kylläpä tämä taitaa olla jotain muuta kuin harmitonta vuotoa... Voi että kun olisivat jo eilen ultranneet tk:ssa. Harmi, kun en päässyt päivystyksessä oman alueen lääkärille, hän ois ollut mun neuvolalääkärikin. Täytyy soitella neuvolaan ja tk:hon heti maanantaina, jotta saa varmuuden. En viitti lähteä keskussairaalaan jonottamaan, jos vuoto tai kivut ei ylly.

No onkohan nuo kouristukset niitä supistuksia? En nimittäin saanut supistuksen supistusta esikoista odottaessa (sektio) joten en tiedä mitä ne on. Toivottavasti tyhjenee nopeasti ja kuukautiskierto alkaa heti normaalisti. Lääkäri muuten sanoi, että nykyään ei suositella kovin helposti kaavintaa.

keskenmeno
Kyllä tuo kuullostaa keskenmenolta. Vaaraton vuoto on yleensä paljon vähäisempää. Mulla tuli kerran siteellinen, ja muutaman päivän päästä näyttäytymisvuoto. Raskaus jatkui silti.

Yhteistyössä