Keskenmenojen jälk varhaisultraan


Kyselisin teiltä, jotka olette saaneet kaksi peräkkäistä keskenmenoa, ja tulleet sen jälkeen raskaaksi, että ovatko keskenmenot olleet peruste saada lähete varhaisraskauden ultraäänitutkimukseen julkiselle puolelle?

Itselläni takana kaksi peräkkäistä keskenmenoa ja tein perjantaina jälleen plussatestin. Oman neuvolan oma terkkari ei nähnyt perustetta laittaa mulle lähetettä varhaisultraan. Siksi täällä ihmettelen, että pitäisikö taistella enemmän asian puolesta.
 
Ei ainakaan mulla. Varovasti asiasta kyselin ja vastaus oli ei. Kai siinä on myös paikkakuntakohtaisia eroja, muistelisin, että joku on sanonut päässeensä.

Enpä jaksanu taistella, koska tokassa mulla varhaisultrassa näky syke, että mitä se loppuenlopuksi auttais, vaikka taas näkyis.

Nyt on melkein rv8 et eiköhän se ultra-aika kohta tuu jokatapauksessa, että sitten nähdään mitä on tai ei ole.

:)
 
Paikkakuntakohtaista tuntuu olevan. Mulla takana vain yksi keskenmeno (tm), mutta oisin kuulemma päässyt ultraan, mikäli meillä ei olisi just silloin ollut ainoa ultraava lääkäri kesälomalla. Siis päässyt oisin siksi, että alkuun mulla ei vaan tuntunut tulevan minkäänsortin raskausoireita ja -- joo, vaikka todistetusti se ei ole merkki mistään -- terkka kai katsoi, et parempi ois laittaa kuin antaa stressata.

Mutta meillä on neuvolassa ultra, joten sekin kai/ehkä vaikuttaa asiaan. Ei olis tarvinnu laittaa lähetettä sen pidemmälle...

Yksityisellä sitten kävin kuitenkin, kun raskausoireiden sijaan alkoi koskea kovasti toista munasarjaa. :)


(P.s. lähinnä mä oisin tarvinnu päästä tarkistamaan, ettei kyse ole uudesta tuulimunasta tai ku:sta)
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupeikko85:
meillä pääsee 3km jälkee ku puhutaa ns toistuvista keskenmenoista.. kaksihan ei niitä ole.. :(
Tuntuu kyllä tosi epäinhimilliseltä tämä nykyinen terveydenhoitosysteemi. Kahden keskenmenon jälkeen, naisen pitäisi kiltisti odottaa pahimmillaan viikolle 12+6, että todetaan, että kolmas raskaus on olemassa ja oikeassa paikassa (ei ulkoinen) ja että alkio/sikiö on elossa. Eli lähes kaksi kuukautta piinaa positiivisen raskaustestin jälkeen!

On se kyllä nykyään niin, että jos ihminen haluaa kunnon hoitoa, on mentävä yksityiselle lääkärille. Minkähän takia sitä veroja tässä maksetaan ?
:(
 
Mäkään en vastaavassa tilanteessa päässyt ultraan julkiselle, omassa neuvolassa ei ole ultraa. Neuvolan terkka kyllä lupasi halutessani yrittää, josko olisi saanut äitipolille lähetteen läpi mutta epäili samassa lauseessa sen todennäköisesti tulevan bumerangina takaisin. Ajattelin, etten jaksa odotella sitä bumerangia vaan varasin ajan sitten yksityiselle. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Iina73:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupeikko85:
meillä pääsee 3km jälkee ku puhutaa ns toistuvista keskenmenoista.. kaksihan ei niitä ole.. :(
Tuntuu kyllä tosi epäinhimilliseltä tämä nykyinen terveydenhoitosysteemi. Kahden keskenmenon jälkeen, naisen pitäisi kiltisti odottaa pahimmillaan viikolle 12+6, että todetaan, että kolmas raskaus on olemassa ja oikeassa paikassa (ei ulkoinen) ja että alkio/sikiö on elossa. Eli lähes kaksi kuukautta piinaa positiivisen raskaustestin jälkeen!

On se kyllä nykyään niin, että jos ihminen haluaa kunnon hoitoa, on mentävä yksityiselle lääkärille. Minkähän takia sitä veroja tässä maksetaan ?
:(
Totesin samaa myös siinä vaiheessa, kun rv 11+ aloin vuotamaan punaista verta, seuraavalla viikolla myös hyytymiä. En vuotanut lääkärin sanojen mukaan "riittävästi", jotta olisin päässyt julkisella (sairaalassa) tarkistuttamaan raskauden tilaa (vieläkö siellä joku on). Yksityisellä kävin. Julkiselle pääsee täällä tuossa tilanteessa vasta, kun verta tulee kuin häränpyllystä (eikä hommassa usein siinä vaiheessa olekaan enää mitään epäselvää. Lähinnä sitten ultraavat, jotta tarkistavat tyhjeneekö itsestään kokonaan vai ei). Meillä neuvolassa on ultra, mutta sinnekään ei pääse kuin kerran viikkoon, jos pääsee. Sopivasti aloin vuotaa keskiviikkoiltana, kun keskiviikko on juuri tuo lääkäripäivä..
 
Itselläni on takana "vain" yksi keskeytynyt km (20+0) ja tämän uuden raskauden alussa kyselin neuvolassa pääsisinkö varhaisultraan. Vastaus oli tiukka: ei ennen kuin kolme keskenmenoa takana. Soitinpa sitten itse Kätilöopistolle, jossa km:n lääkkeellinen tyhjennys oli hoidettu, että haluaisin varhaisultraan kun on niin epävarma olo. Sain sieltä ystävällistä kohtelua ja ajan viikolle 8+5. En voinut kuvitellakaan odottelevani np-ultraan asti ja ellei sairaalasta olisi aikaa löytynyt niin olisin mennyt yksityiselle.
 
Itse pääsin kahden km:n jälkeen neuvolaan alkuraskauden ultraan. Neuvola täti itse sitä ehdotti. Nyt kun neuvola vaihtui en halua enää mennä sinne ultraan kun lääkäri siellä on varsinainen k**pää. Joten itse maksan ultrani tästä lähin yksityisellä jossa käyn ainakin kahdessa alkuraskauden ultrassa seuraavan alkuraskauden aikana. Mutta minulla se tilanne että on jo 4 km takana :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Totesin samaa myös siinä vaiheessa, kun rv 11+ aloin vuotamaan punaista verta, seuraavalla viikolla myös hyytymiä. En vuotanut lääkärin sanojen mukaan "riittävästi", jotta olisin päässyt julkisella (sairaalassa) tarkistuttamaan raskauden tilaa (vieläkö siellä joku on). Yksityisellä kävin. Julkiselle pääsee täällä tuossa tilanteessa vasta, kun verta tulee kuin häränpyllystä (eikä hommassa usein siinä vaiheessa olekaan enää mitään epäselvää. Lähinnä sitten ultraavat, jotta tarkistavat tyhjeneekö itsestään kokonaan vai ei).
Itselläni on kolmas "vuotava" raskaus meneillään ja myös minulle ensimmäisessä raskaudessa sanottiin, että turha tulla tarkistuksiin, kun yritin puhelimella varata aikaa. Mutta lopulta päätin vain mennä Kätilöopiston päivystykseen, eikä sieltä minua ole koskaan pois käännytetty ilman ultrausta. Yhteensä kolmessa (kaksi keskeytynyt alkuvaiheessa) raskaudessa on tainnut tulla noin 8 päivystyskäynyntiä. Enkä siis läheskään aina vuotanut kuin häränpyllystä.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata, kun meillä noita päivystyskäyntejä on aina tullut aikalailla ensimmäisistä viikoista lähtien.

 
SusSoo
Hei!

Viime vuoden aikana kahden ensimmäisen keskenmenon jälkeen minua lohdutettiin ainoastaan sanoilla: "olet jo niin vanhakin, että nämä keskenmenot alkavat olla ihan normaaleja". :eek: Ei pahemmin myötätuntoa herunut...
Kolmannen keskenmenon jälkeen elokuussa en edes ottanut yhteyttä neuvolaan kun niin potutti tuo toukokuinen kommentti.
Mutta nyt kun raskauduin jälleen marraskuussa... neljäs kerta siis viime vuonna, olenkin yhtäkkiä ihan hyvän ikäinen synnyttäjä ja pääsen lääkärikäynneille äitiyspolille neuvolan sijaan. Lääkkeitäkin sain, jos vaikka vauva pysyisi nyt matkassa mukana. Olen siis nuorentunut silmissä puolen vuoden aikana!!
Mutta edelleenkään alkuraskauden ultraan saadaan mennä ihan omin kustannuksin. Normaalit neuvolakäynnit kuukauden välein ja np- ja rakenneultrat äippäpolilla.

t. Sussoo ja S rv 17+1 :heart:
 

Yhteistyössä