Keskenmeno ja tutkimukset julkisella!!??

  • Viestiketjun aloittaja kunnallinen TK
  • Ensimmäinen viesti
kunnallinen TK
Sain viikonloppuna keskenmenon, tai ainakin oletan niin 99% varmasti. Olin vk:lla 8+6 silloin. Nyt maanantaina soitin lääkäriin ja eivät kuulemma tutki vaan piti soittaa perhesuunnitteluun. Soitin sinne. Sieltä sanottiin että ultralla katsovat vasta viikon kuluttua että onko kohdussa mitään, ei lääkärin tutkimusta.
21.5 pääsisin vasta verikokeeseen missä tutkitaan raskaushormonin määrä.

siitä syystä koska minulla ei ole kipuja ja nyt vain lievää rusahtavaa pientä vuotoa ja keskenmeno tapahtui melko siististi niin minua ei kunnolla tutkita?
Eikö tällaisissa tilanteissa pitäisi tehdä gynekologinen tutkimus ja katsoa ultrat samantein??

Eihän tässä voi elää normaalia elämää ennenkuin tietää varmaksi mitä tuleman pitää. Pelkkää arvuuttellua ja epävarmuudessa eloa kunnallisen terveydenhuollon takia :(
 
"poikia3"
Jos sinulla ei ole akuutti tilanne päällä, ei kipuja, ei runsasta verenvuotoa (pelkkä keskenmeno vuoto ei ole runsasta vuotoa), eikä veriryhmä ole rh -, ei julkisella puolella katsota olevan tarvetta välittömään hoitoon.

Mun tilanteeni nämä, kesketynyt keskenmeno viikolla 14, havaittu niskapussiultrassa. Aika muutaman päivän päästä kaavintaan. Useamman päivän jouduin siis odottamaan.

Keskeytynyt keskenmeno viikko 12, ihan samanlainen tilanne.

Keskenmeno viikko 10, pääsin sairaalan päivystyksen kautta hoitoon samantien, sillä kotona oli alle vuoden ikäinen vauva, jonka kanssa en olisi päässyt kesken päivän hoitoon, jos tarve olisi tullut yllättäen.

Viimeisessä keskenmenossa vuoto oli niin runsasta, että mulla oli housut veressä polviin asti - viikkoja 16. Pääsin sitten synnytyssaliin.

Jos sinulla on tarve saada tietää tilanne välittömästi, niin yksityiselle on mentävä. Ellei tilanne ole tuollainen akuutti, kuten oma viimeinen tilanteeni. Kyseessä siis aika välitön vaara terveydelleni.
 
mul oli runsasta verenvuoroa joskus viikolla 6 ja jotain.. soitin lanssin, joka sano et ku ei kipuja juuri niin aamulla terkkariin.. menin ja lääkäri tutki ja soitti tyksin gynelle, joka minua näkemättä sano että keskenmeno,, tossahan se keskenmeno sit täyttää maanantaina 10kk.. terkkui vaan tyksin gyne ja paraisten arvauskeskus
 
kunnallinen TK
Tämä on ensimmäinen keskenmeno ja siksi varmaan käyn kierroksilla ja ihmettelen tätä.
Jotenkin vaan ajattelisi että asiat hoidettaisiin päivystysmalliin ja ei tunnu jotenkin inhimilliseltä toiminnalta elää tietämättömänä onko raskaana vai eikö ole?
Kait se on sitten "raskauden hinta".
 
kunnallinen TK
mul oli runsasta verenvuoroa joskus viikolla 6 ja jotain.. soitin lanssin, joka sano et ku ei kipuja juuri niin aamulla terkkariin.. menin ja lääkäri tutki ja soitti tyksin gynelle, joka minua näkemättä sano että keskenmeno,, tossahan se keskenmeno sit täyttää maanantaina 10kk.. terkkui vaan tyksin gyne ja paraisten arvauskeskus
Just... tätä just tarkoitin. :D
miten asia edisty, siis miten sait tietoon että raskaus ei keskeytynytkään?
 
"vieras"
Minulla alkoi erittäin runsas vuoto rv10+ ja seuraavana päivänä soitin sitten sairaalalle. Silloin seuraavana päivänä ei enää vuotanut, mutta siis silti soittelin kun halusin tietenkin asiaa selvittää. Käskivät saman päivän aikana tulla päivystyksen kautta naistentautien puolelle ja siellä sitten ultrattiin. No, vauvalla ei mitään hätää ollutkaan, oli vaan ilmeisesti istukasta tuo veri vuotanut tai jotain. Ison hyytymän havaitsivat kohdussa ja se vuotelee pois ajallaan kuulemma. Kerran käynyt sen jälkeen ultrassa tarkistuksessa ja kaikki pienellä edelleen hyvin. Eli ei välttämättä ole keskenmeno, vaikka paljon vuotaisikin. En tiedä miten asia olis hoidettu jos olisin terveyskeskukseen soittanut, nyt siis soitin suoraan keskussairaalaan.
 
Tämä on ensimmäinen keskenmeno ja siksi varmaan käyn kierroksilla ja ihmettelen tätä.
Jotenkin vaan ajattelisi että asiat hoidettaisiin päivystysmalliin ja ei tunnu jotenkin inhimilliseltä toiminnalta elää tietämättömänä onko raskaana vai eikö ole?
Kait se on sitten "raskauden hinta".
Valitettavasti se vaan menee niin. Odottavat noilla viikoilla että luonto tekee tehtävänsä koska eivät pysty mitään tekemään tilanteen pelastamiseksi. Itse en jaksanut odottaa vuodon kanssa kun neuvolassa arvailivat että saattaa olla ihan normaalia ja mitään ei tehdä vaikka kesken menisikin. Maksoin sitten 120e yksityisellä ihan vaan siitä mielenrauhasta että sain varmistuksen keskenmenosta. Suosittelen käymään jos vain on varaa, eipä tarvitse enää sen jälkeen arvailla ollakko vai eikö olla.
 
"vieras"
Tämä on ensimmäinen keskenmeno ja siksi varmaan käyn kierroksilla ja ihmettelen tätä.
Jotenkin vaan ajattelisi että asiat hoidettaisiin päivystysmalliin ja ei tunnu jotenkin inhimilliseltä toiminnalta elää tietämättömänä onko raskaana vai eikö ole?
Kait se on sitten "raskauden hinta".
Sulla voi myös olla hematooma, joka siellä vuotelee. I
 
kunnallinen TK
Nyt tuosta hematoomasta yms, niin mitä mieltä olette jotka asiasta tiedätte, että onko muuta vaihtoehtoa kuin keskenmeno jos tosiaan vuoto oli sillä hetkellä runsasta ja ulos tuli vähän yli 5x5 cm veripussi?
Vuotohan vähentyi kuin seinään tapahtuman jälkeen.
 
"vieras"
Kyllähän se kovasti keskenmenolta kuulostaa, jos tuollainen huomattavan iso hyytymä tulee ulos. Hematoomat ym voivat toki aiheuttaa vuotoa, mutta sinuna yrittäisin nyt asennoitua siihen, että kesken meni. Jos odottaminen tuntuu liian pahalta, varaa aika yksityiselle. Teekoossa tosiaan asia katsotaan vasta, kun oletetaan kohdun tyhjentyneen.
 
kunnallinen TK
[QUOTE="vieras";28434436]Kyllähän se kovasti keskenmenolta kuulostaa, jos tuollainen huomattavan iso hyytymä tulee ulos. Hematoomat ym voivat toki aiheuttaa vuotoa, mutta sinuna yrittäisin nyt asennoitua siihen, että kesken meni. Jos odottaminen tuntuu liian pahalta, varaa aika yksityiselle. Teekoossa tosiaan asia katsotaan vasta, kun oletetaan kohdun tyhjentyneen.[/QUOTE]

mutta... miten se tyhjenee kun ei ole kuin lievää rusehtava vuotoa?
Jotenkin ihan outo juttu tää... itsekkin mietin että aikalailla kesken meni.
Miettinyt myös että milloin raskausoireet mahtaa helpottaa? Rinnat on vieläkin kipeät mutta alavatsan viiltely esim. yskiessä helpotti heti samantein.
 
mutta... miten se tyhjenee kun ei ole kuin lievää rusehtava vuotoa?
Jotenkin ihan outo juttu tää... itsekkin mietin että aikalailla kesken meni.
Miettinyt myös että milloin raskausoireet mahtaa helpottaa? Rinnat on vieläkin kipeät mutta alavatsan viiltely esim. yskiessä helpotti heti samantein.
Tuohon on hirveän vaikea kenenkään sanoa mitään. Keskenmenot on hirveän erilaisia riippuen ihmisestä ja esim. raskausviikoista. Itsellä oli vuotoa yht 3 päivää (1 päivä kohtuu runsasta, 2 niukkaa), ei minkäänlaisia kipuja ja testi näytti reilun viikon päästä jo negaa. Joillain saattaa vuoto kestää viikkojakin ja kivut olla tosi kovat. Eipä tuossa auta kuin odotella jos eivät mitään tee. Tsemppiä!
 
kunnallinen TK
Tuohon on hirveän vaikea kenenkään sanoa mitään. Keskenmenot on hirveän erilaisia riippuen ihmisestä ja esim. raskausviikoista. Itsellä oli vuotoa yht 3 päivää (1 päivä kohtuu runsasta, 2 niukkaa), ei minkäänlaisia kipuja ja testi näytti reilun viikon päästä jo negaa. Joillain saattaa vuoto kestää viikkojakin ja kivut olla tosi kovat. Eipä tuossa auta kuin odotella jos eivät mitään tee. Tsemppiä!
Kiitos ja sori kun jauhan tästä edelleen vielä... kun yksilöllistä on. Mietin vaan että eihän tuolta voisi tulla ulos jotain niin "isoa" ellei olisi ollut se alkio. Muutahan siellä ei voi varmaan olla raskausaikana? Ihmeen siisti... täytyy katsoo nyt mitä tulee ja mitä on tapahtunut... kiitos tuestanne!! <3
 
2 km kokenut
Keholle on parasta, jos kohtu saa tyhjentyä rauhassa itsekseen. Sain itse keskenmenon rv 11, ja vasta 4. vuotopäivänä sikiö tuli ulos - sen jälkeen kun olin käynyt omalääkärillä (nvolasta passittivat), joka totesi että vuotaahan se. Rv 7 sain niin ikään keskenmenon, joka vuoti runsaasti viikon pari, kunnes loppui itsekseen. Jos vuoto loppuu parin viikon sisällä eikä kipuja tule, voit luottaa siihen että luonto hoitaa.

Osanottoni menetyksestä.
 

Yhteistyössä