Keskenmeno ja jälkitarkastus

Kävin tänään sairaalassa jossa todettiin spontaanin keskenmenon alkaneen. Minua jäi vaivaamaan lääkärin toteamus ettei mitään jälkitarkastuksia tarvita??!! Onko normaali käytäntö??
Täälläkin monet puhuvat edes noista raskaushormoonien seuraamisesta tms. Nytkään ei ultraa tehty vaan lääkäri vain tarkisti vuodon laadun ja teki sisätutkimuksen. Lisäksi otettiin crp koska minulta juuri hoidettu emätin tulehdus. Mutta vaivaamaan jäi ja pahasti että mistä tiedän että keskenmeno on ollut täydellinen...
 
Mullakaan ei mitään jälkitarkastusta ollut enkä saanut kyllä mitään ohjeistustakaan (eli et ei uimaan sais mennä, eikä seksiä harrastaa jälkivuodon aikana -mitä toki en muutenkaan tekis-, eikä saunoakaan saisi). Mäkin sitä kummastelin, mut hyvin kaikki meni ja itsestään tuli mallikkaasti pois.

Kyllä se lääkäri aika hyvin huomaa, et kuinka paljon on jo vuotanut ja kuinka runsasta vuoto on, että tarviiko jälkitarkistusta. Sit jos sulle tulee kipuja, kuume nousee tai vuoto haisee ni kannattaa rynnätä lääkäriin ku voi olla merkkejä kohtutulehduksesta. Tosin aika outoa, et se ei sulla edes ultrannu. Voithan pyytää lähetettä jos jossain vaiheessa epäilet, ettei ois täydellinen. Mut sillonha yleensä tulee kipuja tai vuodossa muutosta et vois jotain semmosta epäillä.

Voimia sinulle km:n vuoksi! :hug: :hug:
 
Jos keskenmeno vuoto ei jatku paria viikkoa pidempään, ei tule kipuja, vuoto ei muutu vaarallisen runsaaksi tai ei nouse korkea kuume, ei tarvita tarkastusta.
Tällöin vain sovitaan lääkärin kanssa ajankohta jolloin uusi yritys saa alkaa.
Voi myös seuraavien kuukautisten tullessa tarkistaa että r.testi on negatiivinen.
Näin mulle sanottiin.

HcG:n seuranta yleensä tilanteissa jotka jotenkin epäselviä.
Näin esimerkiksi minulla, kun intin jonkin olevan vialla ja lämmöt oli koko ajan koholla.
Mulla kuitenkin keskenmeno paljastui monta viikkoa myöhemmin kohdunulkoiseksi raskaudeksi muidenkin oireideni vuoksi,
niitä oli ja paljon.


Jos asia paljon kaivertaa,
voit kai keskustella lääkärin kanssa vielä asiasta?
 
Kiitos kommenteista. Asia vaivaa noiden kahden jo olleen tulehduksen vuoksi... :/ mutta täytynee palata asiaan lääkärin suhteen mikäli vuoto ei lopu itsestään tässä sopivassa ajassa tai kipuja lisää tulee.
Kysyin muuten lääkäriltä että mitenkäs pitkään on sopiva odottelu väli ennen uutta yritystä niin vastaus oli että riippuu ihmisestä... jep, ei tainnu oikein mulle selvitä sekään asia... mutta olin jotenkin niin sekasin siitä koko asiasta että enpä ymmärtänyt tarkemmin kyselläkään...
 
Lääkäri todennäköisesti tarkoitti sitä, että riippuu ihmisestä kuinka kauan henkinen eheytyminen kestää. Eli kauanko kestää ennen kuin on henkisesti valmis uuteen raskauteen. Spontaaneissa keskenmenoissa -jotka tulevat siististi itsestään pois- yleensä ei tarvitse odottaa vaan voi heti yrittää uudelleen. Tällaisen neuvon itse sain ja yritinkin heti uudelleen. Yk 4 kuitenkin vasta raskauduin km jälkeen.

En tosin tiedä sun tilanteessa ku ilmeisesti olit aika pitkällä? 12 vkolla? Mulla meni 8+5 (lääkäreide papereissa) kesken ja hyvin tuli siis itsestään pois ja heti sain yrittää uudestaan. Kaavinnan ja lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen kai yleensä sitä neuvotaan odottamaan yhdet tai kahdet kuukautiset. Mutta olettaisin, että lääkäri olisi kyllä sanonut jos pitäisi odottaa yhdet kuukautiset välissä. Jos hyvin tulee pois, eikä limakalvoa rasiteta kaavinnalla niin ihan hyvin voi yrittää heti uudestaan jos itsestä sille tuntuu :hug:
 
Mua Dada kiinnostaa sun tilanne, mitä oireita sulla oli kohdun ulkopuolisessa ja miten selvis lopulta?
Mulla alko maanantai-aamuna epämääräinen olo, aivan sama kuin menkat tulossa. Pikkuhiljaa verentulo voimistui ja tunne siitä, että keskenmeno tuli :( tiistai-aamuna menin sitte lääkäriin ja siellä ultrassa ei näkynyt mitään, ilmeisesti verihyytymä. Ei ne vastanneet mulle vaikka yritin kysellä onko mitään epänormaalia. Ottivat verikokeet (hcg), ja iltapäivällä hoitaja soitti menisinkö jo seuraavana päivänä uusiin kokeisiin kun arvo oli 1900. Kävin kuitenkin myös tarkistuttamassa itseni, koska olo oli paljon huonompi kuin edellisenä päivänä. Päätös oli että seuraillaan, voi olla ulkopuolinen mutta ultralla ei havaittavissa mitään poikkeavaa. Yritin jälleen kysellä onko normaalia kun ei vuoda mitenkään hirveästi, muutamia hyytymiä tullut, mutta ei jälleenkään kunnon vastausta. keskiviikkona hcg oli 978 ja torstaina 904. Tiistaina otetaan uudestaan arvot ja toivon, että on laskenut enemmän. Jos kerran tällainenkin vastoinkäyminen piti kokea, oltiin niin onnellisia tästä raskaudesta, niin miksei tämä keskenmeno voi mennä ilman vastoinkäymisiä.. :(
 
Ei mullakaan määrätty minkäänlaista jälkitarkastusta km:n jälkeen. Spontaani km rv 10+. Olin ultrassa 2 krt ja kaksi HCG arvoa otettiin, mutta kaikki loppu siihen ku oli arvo 20. Nyt kait menkat päällä, aikamoista vuotoa. :( Mulla on ollu aikasemmin km rv 7+, niin silloin ei ollut mitään kokeita eikä ultrausta.
Vertailun vuoksi voin kertoa että mulla oli viikon päästä km:stä hcg 190 ja siitä viikko eteenpäin
20. Eli mulla tippu hyvin. Se lekuri kyl ei ollu tyytyväinen oikeen sillo siihen 190 arvoonkaan!!!Eli kun arvon pitäs tippua aika lailla viikossa ellei oo kohdun ulkoinen kyseessä. Luin jostaa että jos liikutaan siel 1000 arvoissa niin ne mittailee aika tarkasti niitä.


:hug: :hug:
 

Yhteistyössä