kesken hoitovapaan äitiyslomalle, saako 3 kk palkkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen ilmoittanut siis töihin, että olen pidempään hoitovapaalla. Vauvakuume kuitenkin nostaa päätään. Joutuuko työnantaja maksamaan mulle sen äitiysloman alun 3 kk palkan, jos jäänkin kesken hoitovapaan jo äitiyslomalle?

riippuu TESistä, mitä teillä käytetään. meillä on ainakin siellä ehto, että pitää ehtiä olla 6kk töissä ennen uuden äitiysvapaan alkua, jotta firma maksaisi taas 3kk palkan ...

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
riippuu TESistä, mitä teillä käytetään. meillä on ainakin siellä ehto, että pitää ehtiä olla 6kk töissä ennen uuden äitiysvapaan alkua, jotta firma maksaisi taas 3kk palkan ...

Siis onhan mulla koko ajan työsopimus voimassa nytkin, vaikka hoitovapaalla olenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Siis onhan mulla koko ajan työsopimus voimassa nytkin, vaikka hoitovapaalla olenkin.

siis tarkoitin, että hoitovapaan jälkeen pitää olla 6kk aktiivisena työntekijänä ennenkuin firma maksaa uudesta äitiysvapaasta sen 3kk palkan. Eli olla fyysisesti takaisin töissä tuon puoli vuotta.

siis tarkoitin, että hoitovapaan jälkeen pitää olla 6kk aktiivisena työntekijänä ennenkuin firma maksaa uudesta äitiysvapaasta sen 3kk palkan. Eli olla fyysisesti takaisin töissä tuon puoli vuotta.

Meidän TES:ssä on vaan, että saadakseen sen 3 kk palkan, pitää olla ollut työsuhteessa 6kk, mutta ei siis puhuta mistään uudesta äitiyslomasta, vaan yleisesti, että saa tuon 3 kk palkan, jos jää äitiyslomalle.

Mutta siis saakohan sitä palkkaa siinäkään tapauksessa, jos jää hoitovapaan loppumista seuraavana päivänä uudelleen äitiyslomalle?

Meidän TES:ssä on vaan, että saadakseen sen 3 kk palkan, pitää olla ollut työsuhteessa 6kk, mutta ei siis puhuta mistään uudesta äitiyslomasta, vaan yleisesti, että saa tuon 3 kk palkan, jos jää äitiyslomalle.

Mutta siis saakohan sitä palkkaa siinäkään tapauksessa, jos jää hoitovapaan loppumista seuraavana päivänä uudelleen äitiyslomalle?

Sunhan kannattaa varmistaa omasta palkkatoimistostasi tuo asia. Meillä on tuo 6kk sääntö noin kuin kerroin eli työsuhteen alusta 6kk sekä hoitovapaan ja uuden äitiysloman välissä pitää olla se 6kk "aktiivista" työssäoloa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
meillä myös pitää käydä välillä fyysisesti töissä 6kk jakso ja sitten taas saa sen 3kk palkan.

onko tämä siis ihan TES-kohtaista vai työnantaja kohtaista? Meillä tosiaan mainitaan TES:ssä vaan näin:
1. Toimihenkilölle maksetaan äitiysvapaan ajalta säännöllisen työ-ajan palkka luontoisetuineen 3 kuukaudelta.
2. Palkanmaksun edellytyksenä on, että toimihenkilön työsuhde on jatkunut yhdenjaksoisesti vähintään 6 kuukautta ennen laskettua synnytysaikaa.

Ja mullahan on siis koko ajan työsuhde voimassa, vaikka olen hoitovapaalla.

Meillä pitää mennä takaisin töihin välillä, jotta palkanmaksu "jatkuu" äitiysloman ensimmäisten 3 kk ajan. Minä en palaa välillä töihin, joten en saa ensimmäisiltä kuukausilta palkkaakaan.

Liitosta kysyisin sitten ennemmin asiasta kuin työnantajaltakin, kun välillä tykkäävät olla kieroja, jos itse ei asioista ole muuta kautta ottanut selvää.

No eikait kukaan työnantaja tämmöistä asiaa kieroile!! Kummaa harhaluuloisuutta!

Mutta mitäs mitäs, äsken jostain luin, että jos on hoitovapaalla ja jää äitiyslomalle, ei kelaltakaan saisi päivärahaa, jos hoitovapaa-kausi on kesken, onko tosiaan näin??

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Liitosta kysyisin sitten ennemmin asiasta kuin työnantajaltakin, kun välillä tykkäävät olla kieroja, jos itse ei asioista ole muuta kautta ottanut selvää.

No eikait kukaan työnantaja tämmöistä asiaa kieroile!! Kummaa harhaluuloisuutta!

No joo, olisi edelleen määräaikaisessa työsuhteessa, jos en liiton kautta olisi asiaa tarkistanut ja sieltä kuullut, ettei ole pätevä peruste määräaikaiselle työsopimukselle. Aika äkkiä muuttui sitten vakisopimukseksi, kun asiasta mainitsin.

Ootteko ajatellu, et juuri tuon takia nuoret naiset on "ei niin haluttuja työntekijöitä" kun työnantaja ei viitsi palkata ketään, jolle maksetaan "turhasta" palkkaa..
Saisi kyllä olla niin jokapaikassa, et vain sen 6kk työssäolon jälkeen saa sen 3kk palkan, eikä muuten.

Yhteistyössä