Kesävauvat 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Karoli

Vieras
No niin, tässä uusi ketju Kesävauvat 2011. Tervetulleita kirjoittamaan ovat siis muutkin kuin kesäkuun odottajat :) Ajattelin että kun vauvojen synnyttyä kirjoiteltua tulee harvemmin, voisi olla kiva, että kirjoittajia olisi enemmän!
T: Karoli

Hei! Minäkin ilmoittaudun tänne Kesävauvat 2011 ryhmään. Tyttö syntyi 8.6.2011. Vauva sai nimekseen(6.8.2011) Minttu Jade Marketta.

Miten teillä sujuu vauvan hoito, miten paljon puoliso osallistuu vauvan hoitoon? Meillä puoliso ei kovin paljoa osallistu vauvan hoitoon, minä hoidan tässä perheessä lapsen. Mieheni äiti on sanonut hänelle että hän ei osallistu vauvan hoitoon eikä hän tajua vauvasta mitään, aika omituista tuollainen anopin suusta. Kyllä mieheni on tyttönsä kanssa, mutta hän käy töissä niin ei aina ole hänen kanssaan(tekee 2-vuorotyötö). Vauvan perheen elämä sujuu hyvin, neiti heräilee pari kertaa yöllä syömään, hän voi hyvin. Minttu heräilee joten pitää mennä.

T.Kesä mamma2011 Jkl(Miia)

Moi! Kirjoittelen pikaisesti, että me ollaan muutettu Saksaan ja aloitin itse työt 1.9. Meillä siis on siten että mies jäi kotiin vanhempainvapaalle. Pari ekaa päivää ainakin on mennyt hyvin, joten töissä olen ollut hyvällä mielellä. Silja-vauva on nyt 3kk ja nukkuu jo yönsä melko hyvin. Aamuyöllä tulee yksi syöttö enää. Vauvan hoito on rankkaa, mutta ihanaa :) Meidän vauveli on onneksi tyytyväinen ja sopeutuvainen vauva, mikä helpottaa asioita huomattavasti.

Kesämämma, kiva kun tulit mukaan! Ihana nimi vauvallasi!

Koitetaan jatkaa kirjoittelua, vaikkakin harvakseltaan sitä tuntuu ehtivän :)

Katsookohan kukaan enää tänne :D No kirjoitan kuitenkin aikani kuluksi, kun sain Casperin nukkumaan :)

Eli meille syntyi poika laskettuna päivänä 19.09.2011 ja sai 06.08.2011 nimen Casper Michael Klas. Casper on nyt 3,5kk ja on aivan unelma lapsi. Casper on nukkunut yöt 2 viikkoisesta( eli vähintään 5h putkeen, useimmiten pidempäänkin). Casperilla oli hampaita suussa syntyessään :D Ei siis läpi asti tullut, mutta näkyvissä. Nyt sillä on 7 hampaan alkua ja neuvola täti ei ota uskoakseen :D

Rokotuksiakin on saatu, ensimmäinen rokote 2kk iässä oli joku suunkautta otettava, siitä ei tullut mitään. Toinen oli 3kk iässä, siitäkään ei tullut mitään, mutta se päivä jolloin oltiin pistetty oli yhtä huutoa. Seuraavat rokotteet tulee 5kk iässä.

Casper on kerran kääntynyt mahalta selälle, ja mua harmittaa niin älyttömästi etten kerennyt nähdä sitä. Katsoin vain sekunniksi miestäni ja sitten Casperia ja huomasin että hän oli selällään :D Tämä tapahtui tässä vähän aika sitten.

Casper osaa myös melkeen kuin sanoja, tulee ei, nej, äiti ja eräs päivä hän sanoi minulle että pelle :D Casper myös naureskelee paljon ja on tullut jo kunnon hörötys nauruja :DD

Mitähän muuta... No lapsen hoito on tosipaljon helpompaa kuin osas koskaan odottaa, varsinkin kun on tälläinen kulta pakkaus :)

Kuvassa Casper 3kk ja 5pvä <3

315829_10150329508889308_743304307_7811068_353960365_n.jpg

Hei! Mitähän tänne kuuluu, aika hiljaista näyttää oleva? Ajattelin kirjoittaa kuulumisia. Meille kuuluu hyvää. Minttu neiti täytti eilen 6 kk, keskiviikona oli neuvola, neitin mitat: 6410 g ja pituus 65,7 cm pitkä. Mintulla on ollut ensimmäinen flunssakin, sitten reilu 1,5 kk sitten tuli kaksi hammasta yhtä aikaa. Neitimme on siro(kaikki on sanoneet), hän oli myös syntyessään siro. Keskiviikkona terveydenhoitaja sanoi että hän tapaisi meidän vielä ennen 8 kk lääkäri neuvolaa, painon vuoksi(ei ole hänen mielestään tullut painoa oikein). Kun käymme tammikuussa, niin hän aikoo näyttää lääkärille käyriä, voi olla että sitten jos lääkäri katsoo että painoa ei ole tullut riittävästi meidät otetaan aikaisemmin jo 8 kk neuvolaan. Mieheni nuorimalle sisko puolelle sanottiin myös että kun ensimmäinen lapselle ei tullut painoa riittävästi, että jotain pitää tehdä asialle. Jokainen lapsi on oma yksilönsä.
Joulukin lähestyy ja pitäisi miettiä Mintulle joululahjaa. Menemme Kinnulaan joulun viettoon, sinne tulee muutkin mieheni sisarukset. Olemme miettineet että toinen lapsi saa tulla kun tullakseen, mutta vielä pitää odottaa jonkun aikaa että voi alkaa yrittämään(hätäsektion vuoksi, vuosi pitää olla kulunut että voi alkaa yrittämään, näin lääkäri sanoi), mutta olen lukenut että jotkut on tullut jo puolen vuoden jälkeen raskaaksi). Hyvää joulun odotusta kaikille!

Kesä mamma2011 Jkl

Minäkin voisin kirjoitella meidän kuulumisia. Meillä poika on nyt 6 kk 1 vko ja 2 pv. :) Ihana komea poika! <3

Molemmin puolin kääntyilee, pyörii napansa ympäri, sanoo äiti, jokeltaa paljon, päristelee, karjuu, nauraa, taputtaa, suukottelee, pomppii kainaloista kannatellen ja rakastaa isosiskoaan yli kaiken. Harrastuksena hänellä on muskari, ja on kyllä ryhmän innokkain lapsi. Poika rakastaa soseruokaa, ja kaikkia uusia ruokia on aina syönyt desin ensiyrittämältä. Viisi kertaa päivässä syö ruokaa ja päivällä juo korvikemaitoa. Nokkamukia treenataan. Iltaisin, öisin ja aamuisin imetellään. Perhepedissä nukutaan ja kukutaan. Päivisin poika nukkuu rattaissa pihassa.

Pituutta on 68,5 cm ja painoa 7,9 kg. Hampaita ei ole vielä tullut yhtään. Seuraavana askeleena meillä on pojan siirtäminen omaan sänkyynsä nukkumaan, ennen kun hän lähtee ryömimään ja/tai konttaamaan. Tuolloin yöimetykset voisivat myös jäädä pois. Jonkinlaista unikoulua siis ajatuksissa pitää vuoden lopussa. Minulla on vielä 10 kg vauvakiloja, ja toivon, että ne alkais sulaa imetyksen päätyttyä. Painan saman verran kuin synnäriltä tultua.

Meillä kesti paha koliikki (vähintään kaksi tuntia suoraa huutoa ja vauvan kantamista joka ilta) siihen asti, että poika täytti neljä kuukautta. Koliikin loppuminen oli todella mielettömän upea juttu. Myös keltaisuus kesti lievänä siihen asti, että vauva tuli kolme kuukautta. Olimme sairaalahoidossa kahdesti, ja bilirubiiniarvoja seurattiin vielä kahden kuukauden kohdalla. Syytä keltaisuuteen ei löytynyt, kaikki tutkittiin, ja maitomääränkin piti olla riittävä (syöttöpunnitukset).

Nyt olen iloinen ja helpottunut, että ollaan päästy tänne asti, ja meillä on ihana, virkeä ja hyväntuulinen pikku mies. Sisarusten suhteen kehittymistä on todella hienoa seurata. Sisarkateutta on yrittänyt olla alussa ja myös myöhemmin aika ajoin, mutta siihen voi vaikuttaa paljon itse omalla käytöksellään. Olen ollut ajoittain hyvinkin väsynyt, mutta kaiken kaikkiaan olosuhteisiin nähden jaksanut aika hyvin.

Olisipa kiva, jos muutkin kesäkuiset kertoilisitte teidän elämästänne tällä hetkellä. Kesämammalle vielä, että meidän esikoisen kasvua seurattiin kanssa jatkuvasti neuvolassa. Ei tullut tarpeeksi painoa eikä välillä pituuttakaan. Suomessa on hyvä kun seurataan. Öljyä kannattaa lisätä puuroihin ja soseisiin. Meillä auttoi. Minzey: Ihana tuo Casperin kuva! <3

Keskimääräisesti ensimmäinen sana tulee vauvoille n. 8 kk iässä. Meillä molemmat lapset ovat aloittaneet puolen vuoden iässä. Esikoisella oli jo iso määrä sanoja 1-vuotiaana. Kolmen sanan lauseilla puhuttiin 1 v 5 kk iässä. :) Jokainen vauva kehittyy
omassa tahdissaan. :)

No ei vauvalla ole valmiuksia yhdistää sanaa ja asiaa puol vuotiaana. Semmoisia, niin mahdottoman älykkäitä vauoja vain ei yksinkertaisesti ole. -Mutta innokkaimmat äidit toki kuulevat ½-vuotiaittensa jokelluksen seasta sanoja. Monet vauvat ääntelee niin että kuuluisivat sanovat äiti. 10-11 kuisina saattaa jo sanoja tulla, mutta yleensä noin vuoden iässä.

Tämä ketju oli tarkoitettu kesäkuussa vauvansa saaneille. On aika erikoista tulla ulkopuolisena huomauttelemaan. Vielä aiheeseen: minä olen kyllä saanut sellaisen käsityksen, ettei tämä puolivuotiaana ensimmisten sanojen ilmaantuminen mitään kovin erikoista ole. Itsekin olen alkanut aikaisin puhumaan, ja ensimmäiset sanat ovat ilmaantuneet juuri 6 kk iässä. Nyt en jaksa enää tästä aiheesta enempää.

Ekaa kertaa aloin netistä näitä vauva-aiheisia keskusteluja katselemaan, ja löytyyhän näitä:) Meillä neiti nyt 4kk ja 2vk, ja lähinnä vinkkejä etsiskelen miten tukea tuon ikäistä liikkumaan opettelussa, kun tuntuu olevan kova hinku päästä jo lattialla kruisailemaan:) Vasta muutaman kerran on itse vatsaltaan sellälleen kääntynyt, mutta yritystä riittää kyllä. 4kk neukun mitat oli 64,5cm ja 8,100kg. Vähän tuhdin puoleinen neiti, meidän Nasu:)
Serkkulikka on nyt puolivuotias, kävi meillä juuri kylässä. Oli kiva katsella kahta toisiaan ihmettelevää pikkuneitiä<3

No älä nyt suutu, miksi se on niin tärkeää -että vaivan ½ pitäisi osata puhua.
½ vuotias osaa jokeltaa, ei se osaa sanoa mitään, joka tarkoittaa mitään, vaikka olisi nk ihmelapsi. Vauvani on syntynyt kesällä.

Heii, tännehän on tullut paljon kirjoituksia :) Kesämamma: Meidänkin vauvalla on ollut koko ajan siinä hilkulla, että onko painoa tarpeeksi. Hänellä on koko ajan joku paikka liikkeessä, joten ei ihme. Minzey: Onpa Casper suloinen! Laurie: Kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa :)

Tuohon sanojen tapailuun voisin kommentoida oman mielipiteeni: ei niitä oppikirjoja kannata niin vakavasti ottaa. Kyse on aina tämänhetkisestä tiedosta ja lisäksi on poikkeukset. Joku vauva voi aivan hyvin alkaa matkia puhetta tosi aikaisin, joku toinen taas ei. Eroa on myös äitien korvissa, toinen voi olla ylikriittinen kun taas toinen voi kuulla jokelluksessa sanoja vaikka niitä ei olisikaan. Meidän Silja sanoi jo reilu 2kk iässä päivittäin äiti ja sen on kuulleet mieheni lisäksi useat muutkin ihmiset. Hän myös matki muutamia muita usein toistettuja sanoa. Tuskin kuitenkaan tiesi mitä sanat tarkoittivat. Nämä sanojen matkimiset jäivät jossain vaiheessa pois ja nyt on tilalle tullut kunnon jokeltelu: mämmäm, papa, päpä, mama, paipai jne.

Meillä Silja on siis 7 kk ja risat. Hän rakastaa yli kaiken kirjoja ja osaa näyttää etusormella kuvista esim. nenä, varpaat, orava, siili, pupu, mansikka, leppäkerttu. Hän osaa istua ja nousta itse istumaan, kierii, pyörii, ryömii takaperin, nousee polviseisontaan ja liikku istuen ympäriinsä, mutta ei ryömi eteenpäin eikä konttaa. Heilui aikoinaan konttausasennossa, mutta se on jo vähän vanha juttu eikä kiinnosta enää.

Ongelmiakin on: Kiinteät ruuat maistuvat liiankin hyvin ja maitoa ei mene päivällä ollenkaan. Illalla ja yöllä menee yhteensä 4dl.

Mukavaa taas on se, että vauvamme on alkanut vihdoin ja viimein nukkua päikkäreitä!! Siihen menikin sitten se puoli vuotta vaan... Mähän aloitin työt kun hän oli 4kk ja se oli jossain vaiheessa aika rankkaa, kun jouduin syöttämään yöllä parin tunnin välein ja mieskin oli aika loppu, kun päivällä ei nukuttu yhtään. Nyt yötkin menevät yhdellä syötöllä ja muuten nukkuen :) Me ollaan nyt kahdestaan vauvan kanssa täällä Saksassa oltu pari päivää, kun mummi lähti eilen aamulla ja mummu tulee huomenna iltapäivällä. Helmikuussa tulee sitten ensimmäinen sellainen pätkä että vauva on Suomessa ja äiti Saksassa. Ei se onneksi kauheasti pelota, koska Silja on tosi sopeutuvainen ja tyytyväinen.

Nyt pitää syödä kun vauva viel nukkuu. Koitan käydä vähän useemmin täällä kattelemassa, kun kirjoittajia on tullut lisää. Olisi kiva kuulla kaikilta kuulumisia, Kesäkuu 2011 odottajien porukalta ja muilta myös!

T: Karoli

Tuli viel sellanen mieleen, et ootteko päässeet eroon raskauskiloista? Mulla jäljellä 3-4/16kg, et ihan toiveikas oon, mut on tässä viel hommaa, kun imetyskin on jo ohi. Imetättekö te muut viel?

Hei! Siitä on aikaa kun viimeksi kirjoittelin tänne. Meille kuuluu hyvää. Minttu täyttää ensikuussa 1-vuoden, kyllä se aika vaan menee nopeasti. Olen vielä kotona hoitamassa neitiä. Olen kyllä hakenut kouluun(lähihoitaja alalle, pääsykoe ensiviikolla),mutta tieto tulee vasta kesäkuussa. Töitäkin olen etsinyt, mutta ei niitä oikein ole löytynyt. Hoitopaikkaakin olen kysellyt neitille, niitä olisi muutama paikka vapaana, no kesällä selviää miten käy. Kesäkuussa meillä onkin vuosi neuvola, näkee sitten miten ollaan kasvettu.
Raskauskilot melkein lähtenyt, minulle tuli sellainen 15 kg lisää omaan painooni, nyt ollaan 61-62 kg välillä. Joku taisi herätä joten sitä mennä katsomaan. Hyvää Äitienpäivää kaikille äideille!

Kesä mamma2011 Jkl

Hei Kesämamma2011 ja muut! Kyllä se aika tosiaan rientää. Meidän tyttönen täyttää 1 vee toukokuun lopussa. On aivan ihana puuhakas ja kiltti pikkuinen. Tulkaahan kertomaan 1-vee neuvolakokemuksia, mittoja ja miten meni rokotukset ja muutenkin kuulumisia. Meidän pitäisi tuo 1-vee neuvola-aika varata pian myös. Rokotukset hermostuttaa jo valmiiksi :(

Tervehdys täältäkin!

Aika tosiaan rientää. Meillä pojalle tulee kesäkuun alussa vuosi täyteen. Meilläkin on poika erittäin kiltti, aivan ihana. <3 Tosi touhukas ja kova menemään, vaikka ei vielä kävelekään ilman tukea. Kiipeily on lempipuuhaa. Isojakin vahinkoja on sattunut, onneksi kaikesta selvitty säikähdyksellä. Pari viikkoa sitten tuli alas ostoskärrystä. Menimme heti sairaalan ensiapuun, mutta säikähdyksellä tällä(kin) kerralla selvittiin.

Meillä nukutaan edelleen perhepedissä, oma sänky ei kelpaa. Imetys on loppunut. Ruoka maistuu. Hampaita on kuusi. Sanoja parisenkymmentä, kahta laulua tapaillaan. Soittaminen sekä laulaminen on parasta ja musiikki ylipäätään. Siskonsa muskari on ollut kuippuhauskaa pojasta. Tykkää duplolegoista kovasti.

Minäkin jännitän kovasti neuvolaa ja rokotuksia. 1-vuotisjuhlia pitäis kanssa suunnitella. Lapset aloittavat taidepainotteisen päiväkodin elokuussa, ja minä lähden työharjoitteluun (jonnekin) ensimmäisen tutkintoni pohjalta. Nykyiset opintoni olen pistämässä jäihin, kun ei taida tässä elämäntilanteessa onnistua. Pikkuisen yritin talvella (ihan hyvällä arvosanamenestyksellä tosin, mutta muuten niin vaikeaa, kun ei aika riitä.) Tarkoituksena olis päästä tätä kautta takaisin työelämään ensi talvena. Haaveissa siintää talonrakennusprojekti.

Kesämamman suunnitelmat kuulostaa kivalta myös! Karoli, minä tulen vielä laittamaan pojan mitat tänne. On sellainen sintti, pieni ja hoikka.

Lukeekohan kukaan näitä enää? No kaikki te hyppäsitte mieleeni tässä taannoin, kun tajusin että ensi kuussa suurin osa täyttää vuoden :) Minusta aika on mennyt todella nopeasti. Mitä teidän lapset jo osaavat?

Casper osaa: Kävellä, seistä, nousta seisomaan tuetta.
Sanoa äiti, ishii= isi, amppu= lamppu, kakka= kukka, auto= prum prum(ja kuola lentää).
Osoittaa kysyttäessä asioita, kuten mikro, lamppu, kukka, tv.
Tanssii kaiken musiikin tahtiin, pylly vatkaa nii hellusesti.
Kiivetä sohvalle (meillä on otettu sohvasta jalat pois, kun muuten kaikki lelut olisivat aina sohvan alla, niin sohva on suhteellisen matala, joten siihen on helppo kiivetä).
Kaikki ruoka mitä muilla on kelpaa myös Casperille, poju on kova nuunaamaan :D
Tempperamenttisuutta huomattavissa, jos jotain ei saa tehdä itse/omalla tavalla, vedetään herneet ja kaadutaan huutamaan :D Esim, jos yrittää nostaa sen seisomaan, se kaataa itsensä ja nousee sitten itse kun haluaa :D

Casper siis täyttää 1v. 19.06.2012. Laitan vielä kuvan Casperista tähän.

Kuvassa Casper on muutaman päivän yli 10 kk.
405104_10150772021504308_743304307_9384862_1257518989_n.jpg

Moi! Kiva kun löytyy viel kirjoittelijoita! Harvoin ehtii enää kirjoittaa, vaikka tosi mielelläni olisin aktiivisempikin! Nyt mulla on kuitenkin paremmin aikaa, kun Silja on Suomessa ja minä vielä täällä Saksassa kesäkuun loppuun. Olo on tietysti ristiriitainen: on kauheaa olla omasta lapsesta erossa, mutta toisaalta saa nukkua!! Meillä syödään viel kerran yössä, kun en ole siitä raskinut vieroittaa pakolla, mutta yhä useammin on kokonaan nukuttuja öitä :) Mites muilla yöt sujuu?

Laurie: Kylläpä kuulostat tehokkaalta suunnitelminesi! On muuten kamalia nuo onnettomuudet, joita väistämättä tulee :( Tässä meidän pahimmat: kerran en ehtinyt väliin kun Silja nousi seisomaan tukea vasten ilman jarrusukkia yöpaidassa (olin vieressä kaivamassa niitä jarrusukkia laatikosta) ja hän liukastui ja löi huulensa ja siitä alkoi tulla hirveästi verta. Olin ihan shokissa, mutta lopulta haava paljastui ihan pieneksi. Toisen kerran leikkasin varpaankynsiä ja leikkasin vahingossa viereisen varpaan ihoa. Siitäkin tuli ihan hirveästi verta, mutta Silja ei edes itkenyt, ja taas kerran haava oli aivan minimaalinen, koska en edes löytänyt sitä, kun verentulo loppui ja jalka oli pesty. Ja sitten ehkä kaikkein pelottavin: kerran oltiin kävelyllä ja jalan varaan tuettu pyörä kaatui yhtäkkiä Siljan päälle jalkakäytävän reunasta! Meillä oli siinä sellaset rattaat, joissa kasvot on menosuuntaan ja lyhyenä ihmisenä näin vain, että pyöränsarvi osui päähän, mutten nähnyt mihin kohtaan. Oli kyllä kauheita sekunteja siinä ennen kuin pääsin rattaiden eteen katsomaan ja näkemään, että sarvi oli tehnyt vain ihan pienen raapaisun otsaan! Asiasta toiseen, onnistuitko muuten tällä kertaa imettämään pitkään? Olithan siitä silloin odotusaikana niin huolissasi. Itse lopetin kun Silja oli vajaa 6kk. Hän ei enää silloin jaksanut odottaa maidon herumista ja alkoi saada raivareita, joten siirryin suosiolla pulloon. Sit viel siit perhepedist kysymys: etkö siis pelkää, että hän putoaa? Mä en uskalla nukahtaa ite, jos vauva on vieressä. Pelkään, että hän herää ennen mua ja siis putoaa. Onko sun leikkaushaava parantunut hyvin?

Minzey: Kyllä vaikuttaisi, että joku joskus aina näitä käy lukemassa :) Kiva kuulla teidänkin perheen kuulumisia. Casper on tosi suloinen ja tosi taitava! Meillä ei esim. viel kävellä eikä seisota tuetta, mutta se taitaa johtua varovaisuudesta, koska sängyssä hän kyllä nousee tuetta seisomaan, seisoo ja kauan ja ottaa jopa muutaman askeleen! Mitäs muuta meil sit osataan? Ainakin sanoa paljon sanoja, halata, suukotella, kääntää tutti oikeinpäin, osoitella asioita, tanssia ja ehkä kaikkein eniten KUUNNELLA KIRJOJA! Niitä saakin sit lukea aamusta iltaan :)

No niin, meillä olis nyt 1-vuotisneuvola käytynä ja kolmet rokotukset pistettynä. Huh! Kaksi tehosterokotusta aiemmista kerroista reisiin ja mpr käsivarteen. Paino on 9,4 kg ja -11-käyrällä. Pituus 77 cm ja nollakäyrän tietämillä. Silmänmääräisesti pyöreyttä on tullut lisää.

Joona lähti ottamaan askelia ilman tukea kahdeksan päivää ennen 1-vuotispäiväänsä. Nyt menoa voi sanoa jo kävelemiseksi. Keskilattialta on alettu varovaisesti nousta ylös myös.

Karoli: Mun täytyy tunnustaa, että halusinkin lopettaa imetyksen ihan itsekkäistä syistä seitsemän kuukauden kohdalla. Imetys oli ilta- ja yöpainotteista ja tosi runsasta, enkä oikein jaksanut enää sitä touhua. Myös hormonitasapaino tuntui olevan pielessä, enkä ollut jotenkin ihan oma itseni. Lopettaminen sujui kuitenkin yllättävän helposti, vaikka vauva olikin tissitakiainen. Että semmoista. Jälkikäteen en ihan ymmärrä, miksi tosiaan stressasin niin hulluna imetyksestä silloin raskausaikana. Kai siitä esikoisen imetyksen epäonnistumisesta (vain 2 kk) jäi traumat.

Perhepedistä: Poika nukkuu niin mun lähellä, iholla, että uskallan nukkua. Pari kertaa on ollut sängynlaidalla, mutta äidinvaisto on herättänyt. Meillä nukkuu nyt myös 3,5-vuotias usein samassa, joten ahdasta on. Poika on sellainen, että ei osaa nukahtaa itse. Koliikkivauvoille kuulemma muodostuu usein univaikeuksia. Nyt on kuitenkin menty askel parempaan suuntaan: nukutan vauvan ja siirrän omaan pinnasänkyyn, jossa hän nukkuu aamuyöhön asti. Tänä aamuna herätys oli vasta klo 6! :)

Suunnitelmista: Nyt olenkin taas sitä mieltä, etten uskalla luopua opiskelupaikasta ja opiskelusta. Joten herjoittelupaikkasuunnitelma sitten varmaan jääkin. Katsotaan nyt miten lopulta käy. Ainakin mulla on se opiskelupaikka, jossa aloitan syyskuussa, jos en muuta (eli töitä) keksi. Lapset tosiaan menevät elokuussa yksityiseen taidepäiväkotiin.

Sektioarpi on ihan hyvin parantunut: haalea punainen viiva löytyy. Toisista kohdista se on jo ihan vaalea. Maha on jäänyt vähän pömpölle sektiosta. Alatiesynnytyksestä näin ei käynyt. Saattaa tietysti johtua siitäkin, että kyseessä oli toinen lapsi. :/ Mitenkäs sinulla?

Ihanaa kesää ja onnea 1-vuotiaille! <3

Laurie: Oliko Joonalla siis koliikkia? En tiennytkään. Olet varmaan ollut aika väsynyt, kun oli leikkauksesta toipuminen, pieni tytär ja jos viel koliikkikin. Mä en ite muista kunnolla ekasta kuudesta viikosta kuin valittuja paloja: ekat kolme viikkoa, että miten selviän, kun en pääse sohvalta itse ylös ja joka hetki sattuu. Seuraavaan kolmeen viikkoon taas en nukkunut antibioottikuurin takia, kun Siljan maha ei kestänyt sitä ja jouduin sitten syöttämään/pumppaamaan ympäri vuorokauden. Maito vähäni heti jos en itse ensin syöttänyt vauvaa pullosta ja heti perään pumpannut. Mäkin otin hirveän stressin siitä imetyksestä silloin. En tosiaan kyl enää välittäis, jos en jonku tollasen antibioottikuurin takia pystyis täysimettämään, mut siinä oli niin kipeä ja unettomuudesta sekaisin, ettei tajunnut asioita oikeissa mittasuhteissa. Onneksi meille tuli sitten muuten aika helppo ja sopeutuvainen vauva. Ja nykyään on kyl niin paljon helpompaa jo kun toinen ymmärtää puhetta ja kaikkee!

Silja menee päiväkotiin elokuun alusta. Mulla alkaa työt Suomessa samantien kun tämä homma täällä loppuu eli heinäkuun alussa. Harmittaa vähän kun meiltä on jääneet kaikki muskarit, vauvauinnit ym. kivat jutut väliin, kun ei puhuta tarpeeksi saksaa eikä olla tarpeeksi pitkään yhdessä paikassa, että kannattaisi mennä. Muutenki jännittää, että miten päiväkodin aloitus sujuu tämän rankan kevään jälkeen (Silja joka toinen kk Suomessa ja joka toinen täällä). Me oltais siitä huolimatta haluttu laittaa hänet englanninkieliseen päiväkotiin, mutta sinne pääsee vasta kolmevuotiaana. Hän on kyl tosi sopeutuvainen ja hienosti pärjännyt tähän asti, mutta toivotaan, ettei se raja tulisi sitten siinä päiväkodin aloittamisen kohdalla vastaan.

Meil on kans suurin piirtein samanlainen rytmi kuin teillä, eli nukutan syliin tai viereen ja nostan sitten pinnasänkyyn, jossa hän nukkuu yhä useammin kuuteen tai seitsemään. En pysty mitenkään lopettamaan yösyöttöjä, joten niiden täytyy nyt loppua Siljan tahtiin, koska hän on aivan raivoisa yöllä herätessään ja se maito on SAATAVA HETI! Se kolme minuuttia, kun lämmitän sitä mikrossa on jo liikaa. Mutta siis hän on onneksi itse selvästi luopumassa tästä tavasta :) Mihin aikaan teillä lapset menee nukkumaan? Oletko jo opettanut Joonalle nukkumaanmenoajan? Mä en ole vielä opettanut ja Silja kyl mielellään valvoo, valillä jopa kahteentoista. En käsitä, miten vähällä unella se pärjää!

Mullakin on maha pömppö ja viel roikkuvakin :/ Läskit on muualta lähteny aika hyvin, muttei mahasta. Ei se periaattees ihan hirveelt näytä esim. sellasis bikineis, joissa on vähän korkeempi vyötärö, mut mul on ongelmia tavallisten housujen kanssa. Seistessä ei oo mitään ongelmaa, mut kun istun esim. farkkujen kanssa, maha pursuaa vyötärön yli, vaik ne ois tosi löysät farkut. En tajuu sitä, se ei oo koskaan ennen ollu tollanen! Se haava kyl vieläkin muistuttelee itsestään, enkä pysty esim. ihan perus vatsalihaksia tekemään enkä mitään äkkinäisiä extreme-liikkeitä, mutta ei se arjessa pahemmin vaivaa. Pitäis varmaan käydä gynellä tsekkauttamassa se, että onko parantunut kunnolla.

Miten muuten sun esikoinen on suhtautunut nyt pitkällä aikavälillä pikkuveljeensä? Miten ite oon jaksanu kahden lapsen kanssa? Sit viel lopuksi sellanen kysymys, et miten teil hampaidenhoito sujuu?

Taidan mennä täst nyt tiskailemaan ja sitten sänkyyn lueskelemaan, kun se nyt on mahdollista ihan omassa rauhassa. Täst tuli nyt tällanen pitkä kysymyslista, mutta kun mul ei oo pahemmin tuttuja ainakaan täällä, joilla ois samanikäinen lapsi (tai ylipäätään lapsia).

Mukavaa illanjatkoa sinne ja kiva kun kirjottelit :)

Karoli, uskon, että tämän kevään on täytynyt olla teille aika rankka. On varmaan mukavaa päästä takaisin Suomeen ja koko perhe yhteen. Älä suotta sitä päiväkodin aloitusta liikaa murehdi. Minusta tuntuu omien ystävieni ja tuttujen kautta, että 1-vuotiaat saattavat sopeutua usein paremmin kuin 2-3-vuotiaat uhmaikäiset. Yksi mitä olen ajatellut omien lasten kohdalla yrittää on meidän päivärytmin ohjaaminen samaan päiväkodin noudattaman rytmin kanssa jo nyt kesällä. (Tai melkein samahan se jo onkin.) Ystävieni lapset ovat sairastaneet ensimmäisen vuoden päiväkodin aloituksen jälkeen ihan tosi paljon. Siihen varmaan kannattaa varautua, vaikka onneksi kaikki eivät sairastakaan niin paljoa.

Mulla sektiohaava oli kipeä viime kesän. En muista enää mitään aikoja tarkasti oman toipumiseni suhteen. Olisiko se ollut sitten kolme tai neljä viikkoa tosi kipeä, ja sitten alkoi helpottaa. Parin viikon päästä en sitten enää muistanutkaan varoa haavaa, vaan kannoin 2,5-vuotiaan yläkertaan rivakassa tahdissa. Ilmeisesti siinä tuli joku sisäinen repeämä tms. haavakohtaan, koska se kipeytyi taas muutamaksi viikoksi melko kipeäksi. En käynyt lääkärissä, ja onneksi se menikin itsestään ohi. Sinuna voisin kyllä käydä lääkärissä. Voisiko kyseessä olla esim. kiinnikkeet, jotka aiheuttaisivat tätä kipuilua?

Pojalla oli tosiaan koliikki. Onneksi se rajoittui ilta-aikaan, kuten esikoisenkin kanssa oli. Aina klo 21 alkoi lähes minuutilleen itku ja kesti pari, kolme tuntia. Onneksi tyttö oli lopettanut päiväunet ja meni jo klo 20 paikkeilla nukkumaan, joten hänen ei useimmiten tarvinnut seurata tätä itkevän vauvan kantamista. Koliikki loppui neljän kuukauden kohdalla. Pojallahan oli myös se epänormalin voimakas keltaisuus, ja sekin loppui täysin vasta, kun tämä tuli kolme kuukautta. Viime kesän muistoihin liittyy kyllä väsymystä ja pelkoa, mutta onneksi enemmän hyvää. Rankka kesä ja alkusyksy oli. Potkaisin jalallani reiän liinavaatelipastoon koliikin viimeisinä iltoina. Siinä muisto turhautumisesta.

Tytöllä oli sisarkateutta heti silloin vauvan synnyttyä, mutta se meni nopeasti ohi. Nyt on ollut toinen vaihe tässä keväällä/kesällä, kun poika on lähtenyt kävelemään tukea vasten ja nyt ilman tukea. Siinä kohtaa ilmeisesti monissa perheissä tulee juuri sisarkateutta. Muuten meillä on mennyt ihan mukavasti. Näkee kuinka tärkeitä lapset ovat toisilleen. Tyttö huolehtii monella tavalla veikastaan, esim. ettei tämä laita suuhun paperia tai liian pieniä esineitä lattialta ja toisaalta tarjoaa tälle herkkupaloja. :)

Meillä loppui pikku hiljaa tytön kanssa yösyöminen joskus 1 v 3 kk paikkeilla. Minä en kyllä pitänyt siinä kiirettä, koska hän oli niin huono syömään ja hoikka (-15- ja -16-käyrät). Hänen oli saatava ravintoa jossain vaiheessa vuorokautta. Nyt pojan kanssa yösyöminen jäi pois itsestään paljon aikaisemmin. Hän ei vain tarvitse samalla tavalla yöllä ruokaa. Aamullakaan ei ole mikään tulipalokiire maidon kanssa.

Meillä hampaidentulo on sujunut paljon paremmin kuin aikanaan tytön kanssa, mutta maidon juominen menee pojalla ihan minimiin, kun hammas on puhkeamaisillaan, eikä lusikkakaan kelpaisi. Myös yöuniin on vaikutusta selvästi. Eli mitään yllätyshampaita ei ole päässyt ainakaan toistaiseksi puhkeamaan. ;)

Omasta jaksamisesta: Joku joskus kirjoitti varmaan tällä palstalla, että kahdenkin lapsen kanssa voi olla välillä uskomattoman väsynyt. Vaikka kyseessä on atopiaa lukuun ottamatta terveet lapset, niin kyllä välillä on ollut hankalaa. Mulla on kuitenkin se hyvä, että miehellä on säännöllinen, "normaali" päivätyö, ja hän on tehnyt paljon kotitöitä ja osallistunut lasten kaitsemiseen. Olen päässyt välillä johonkin omaankin, esim. talvella kävin pilatestunneilla kerran viikossa. Meillä on ollut joka päivälle joku ohjelmanumero lasten kanssa, ja ollaan käyty melkein joka päivä jossain, ja naapurissa on ollut monta kotiäitiä ja ystävillä sama elämäntilanne. Juuri vertaistuki on ollut mulle tosi tärkeää, kun ne haasteet on kuitenkin ihan tosi samankaltaisia pikkulapsiperheissä. (Tästä tulikin mieleen, että 1-vuotiaillekin on monenlaista ohjelmaa, jos päivähoidon päälle vielä jotain kaipaa. Esim. Svoli järjestää perheliikuntaa, seurakunnat muskareita jne. 1-vuotiaiden kanssa puistoistakin alkaa saada äitikavereita, kun puistossa aletaan käydä eri tavalla.) Kuitenkin musta on tuntunut raskaalta se, että kahden lapsen kanssa elämässä ei ole ollut juuri muita ulottovuuksia, eikä omaa aikaa. Olen vaihtelunhaluinen ja kaipaan haasteitakin, ja esikoisen vauva-aikana tein monenlaista omaa: opiskelin, jumppasin, juoksin, kävin salilla... Mutta kun tuota pientä poikaa katsoo, niin sydän on täynnä rakkautta. Täydellinen lapsi, niin kaunis ja aivan oma persoona. Aika on mennyt ihan siivillä, vuosi hurahtanut uskomatonta vauhtia. Hankalia vaiheita kun tulee, niin täytyy muistaa, että ne kestää vain hetken.

Nyt hyvää yötä! :-)

Vielä tuosta nukkumaan menosta... Meilläkin molemmat valvoisivat puoleenyöhän, mutta klo 20 paikkeilla aletaan laittaa miehen kanssa lapsia nukkumaan. Eli klo 21 paikkeilla nukahtavat molemmat. Tyttö ei nuku päiväunia, ja poika nukkuu yhdet päiväunet klo 11 alkaen.

Yhteistyössä