Kesäkurpitsasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuva

Vieras
Oon ehkä vähän avuton, mutta en oo ikinä käyttänyt kesäkurpitsaa ruuanlaittoon ja nyt antaisin sitä soseena vauvalle. Elikkäs miten se sose valmistetaan? Kauanko keitetään ym... Kiitos ohjeista, jos joku viitsii vastata... =)

Paloittelet vaan ja keität muutaman minuutin, riippuu palojen koosta kauanko kestää kypsyä. Kokeile haarukalla, kun on pehmeää, niin kypsää on. Sauvasekoittimella olen itse soseet tehnyt. Jos teillä syödään jo muutakin, niin melkeinpä laittaisin jotain tuohon kesäkurpitsan sekaan, esim. porkkanaa tai perunaa, kun siitä yksinään tulee aika vetelää sosetta. Jos käytät mausteita, niin esim. basilika, persilja, ruohosipuli.

Mä oon ainakin vain kuorinu sen kurpitsan ja sen jälkeen keittäny höyryssä. Keittoaikaa en nyt osaa sanoa, mutta kokeilet välillä haarukalla kovuutta, eli keität aika pehmeäksi (ei kuitenkaan kauaa, siinähän on aika paljo vettä niinku kurkussakin. Helposti tulee vetelää, jos keittää liikaa, vaikka emmä nyt tiä haittaako sekään?). Jos haluat ihan sileää, niin keittämisen jälkeen soseuta sauvasekoittimella tms., sillä muuten siihen jää semmosia ""roippeita"" roikkumaan, joita voi ihan pienen vauvan olla vaikea niellä. Isommalle lapselle riittänee haarukalla pienentäminen.

Toivottavasti sait apua!

Yhteistyössä