Pikaisesti lyhykäisyydessään synnytyksestä. Selasin sivut läpi viimeisen kirjoitukseni jälkeen, olittekin jo kaipaillu minua täällä =)
Eli tiistaina mentiin OYS:aan, supistukset oli säännöllisiä, mutta ei niin kovia, että olisi ollu kunnolla synnytys käynnissä. Minä menin osastolle, mies ajoi takas kotiin. Keskiviikko taivasteltiin osastolla, että mitäs nyt tehtäis. Lääkäri lupasi käynnistyksen heti, kun saliin vaan mahtuisi. Koko osastolla olon ajan supisteli enemmän ja vähemmän. Torstaina vaille 10 päästiin sit "tosi toimiin". Nuori vastaava synnytyslääkäri ei uskaltanu suoraan puhkasta kalvoja, vaan onneton laitto tipan kautta lääkeet. No eipä niistä ollu mitään hyötyä, sen verran vaan, että 6 h aikana kohdunsuu aukesi 1 cm lisää. Vaille 5 iltapäivällä tuli toinen lääkäri, puhkasi kalvot, ja siitä alkoi supistukset tasan 2 min välein. Alku mentiin ilokaasun ja lämpimän geelityynyn avulla, ja sit kun supistukset kävi liian kipeetä, sain kohdunkaulan puudutuksen (suosittelen uudestaan synnyttäjälle!!! ), mikä vei supistuksilta pahimman terän. Siitäpä ei mennykään kauaa, kun sain jo ruveta ponnistamaan. Kokonaisuudessaan synnytys kesti tasan 1.5h, ponnistusvaihe 5min.
Ikävin asia, mikä synnytyksessä tapahtu, oli se, että istukassa oli lohkoväli vähän repaleinen, ja osa siitä siis jäi mahaan. Kävin eilen aamulla gynen luona, ja hän kyllä vakuutti, ettei ole syytä huolestua, että se tulee hyytymänä jälkivuodon mukana pois (ellei ole jo tullu ), mutta maha on kyllä kipeä, mitä nyt seuraillaan tarkkaan, ja yleensäkin mun vointia. Huomenna on jo oma tk auki, niin saan sieltä sitten lääkkeet, jos alkaa tulehduksen oireita pukkaamaan, ja huomenna tulee myös meidän neuvolan terkka kotikäynnille.