Moiks,
Kävipä muutama päivä sitten niin, että kirjoittelin pitkät pätkät (miehän en yksinkertaisesti osaa kirjoittaa lyhyesti...) ja ne hävis jonnekin tai sit miut on bannattu täältä..
Kun en nyt tiedä, olenko mie se pahis ja brassailija..
Miumiu, olevinaan keskustelin enkä todistellut...
Milkei joo, kerran lapseni kummi kysyi hieman ivallisesti "onko tuo nyt sitä kestovaippailua?", kun poika oli pyörinyt puoli iltaa lattialla munasillaan ja kuseksinut pitkin peittoaan..
Voisin kirjoitella muutamia ruokajutskia, mutta nyt eka jotain muuta ku pottua - enkös niin joskus "luvannut"?...
Tuosta
ekologisuudesta: Mie olen sen verta palikka, etten osaa laskea mikä ihan oikeasti on sitä kaikkein ekologisinta (paitti jättää ostamatta...). Se on niin korkeaa matikkaa alkutuotannosta lähtien ja osasia on niin paljon... Joten minulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin uskoa mitä minulle uskotellaan. Ja mielestäni tuota "ekologisuutta" hyödynnetään varsin törkeästi markkinoinnissa. Varmaankin joku tuote on ekologinen johonkin toiseen verrattuna, mutta jätetään kertomatta likaiset yksityiskohdat. Yritän tehdä kuitenkin päätöksiä parhaan tietoni mukaan ja myönnän, että tietoni on varsin vajavaiset.
Meillä oli ehken 1,5kk sitten kahden viikon jakso, jolloin poika heräsi tunnin välein (noin). Imaisi tisua ja jatkoi uniaan, mutta kyllä sitä jo aamuyöllä toivoi, että olisi jo aamu ja saisi nousta sängystä! Nyt on meneillään "on kiva nukkua, mutta nukahtaminen on hanurista" -kausi. Yleensä meillä on ihana hetki tisuttelua sängyssä ja poika nukahtaa siihen, mutta ei nyt muutamaan iltaan. Suutahtaa ilmeisesti kun uni ei tulekaan nopeasti (painaa silmät tiukasti kiinni ja odottaa pari minsaa, huuto ja uusi yritys) tai sitten kun imu on niin tehokasta nykyisin, niin ei ehdi nukahtaa kun on massu jo aivan täysi ja tissi tyhjä kui siepparin räpylä. Tosin nuhainenkin on, joten voip olla siitäkin. Eilen sitten nukahti sekunnissa kun nostin syliin.. Sai sitten laskettua sänkyyn ja pötkähdettyä itse viekkuun. Me pahikset on katsottu nyt sängyssä twin peaksia (ollaan aivan kierteessä, kun sain ko. boxin lahjaksi) kun vauva nukkuu... Vauva nukkuu paremmin kun on vieressä, eikä miun tartte salanousta sängystä pois (ja vauvan herätä siihen, että mamma on karannut). Eli joo joo, opetetaan vauvasta täysin lellipentua, tissinkin tungen suuhun heti kun heräytyy yöllä - mitään tutteja.. :ashamed: Mutta toimii toisteiseksi meillä näin hyvin ja koko talo nukkuu kunhan nukahtaa.. Tosin itse olen alkanut välillä taas valvoskelemaan yöllä, kertonee siitä, että univelat on kärsitty. Ennen siis kärsin unettomuudesta, josta en kärsinyt... Siis miusta oli ihan jees valvoksia - kyllä se jonain toisena yönä nukutti (eli ei oikeaa unettomuutta, sitä en yritä nyt vähätellä).
Miusta on muuten aika hankala määritellä mitä milloinkin on tapahtunut ja kuinka kauan... Esimerkiksi nyt tuon ylläolevan jakson määritteleminen paikoilleen on hankalaa. Tuntuu, että kausi oli just, mutta sitten muistaakin, että eihän poika silloin syönyt muuta ku maitoa jne... Ja sitten siitä onkin pitkä aika, mutta toisaalta taas tuo on ollut maalimassa vasta reippa puolivuotta, joka on lyhyt aika.. Sekavaa.
Eilen illalla katselin poikaa hetken kun nukahti syliin. On se aika jötikkä jo, kun vertaa siihen aikaan kun hän nukkui lähinnä vain sylissä (joskus alta 3kk) tai suotui hereillä olemaan "vauva-asennossa" noin kuukauden ikäisenä.. Ja toisen mitat neuvolassa ke oli 7460g ja 67,5cm eli ei mikään jättiläisjötikkä kuitenkaan. Meitin neukkutäti on sellainen hassu iäkkään puoleinen rouva, aika sulonen hössötyksineen. Nyt sattui niin, että heilutteli jotain helmeä pojan edessä ja laitteli sitä pöydälle, no mie mietin, että eihän vielä tartteis osata pinsetti otetta. No hääpä testaskin, että onko poika sokea... Juu, ei varmaan olis mietitty lainkaan tässä puolen vuoden aikana.. Ihana täti.
Ja nyt niitä ruokajuttuja:
Tällaisia lihakepakkoja olen tehnyt (ohje bongattu toiselta foorumilta, eli ei kunniaa minulle)
1 osa jauhelihaa
1 osa kasvista raastettuna
½ osaa kaurahitaleita
mustapippuria, valkopippuria tms.
(halutessaan munaa tai öljyä)
Tein noita naudanliha+kesäkurpitsa ja broilerinliha+sipuli+paprika. Mönsträsin kaikki sellasella monitoitoimikoneella (jauhelihakin meni pienemmäksi) ja muotoilin sormenpaksuisia pötköjä ja uuniin. Tein leivinuunissa, ehken oli jotain 200 ja reippa puoltuntia.. Nyt niitä on pakkasessa ja sieltä voi ottaa pari pötköä kerrallaan nautittavaksi.
Jauhelihakastike:
jauhelihaa
sipulia
paserattua tomaattia (suolatonta on, en muista merkkiä...)
valkosipulia
pippuria, suolatonta kuivattua yrttiseosta
Pannulla ruskistellessa olen hakannut lihan pieneksi ja sipulitkin on suht pienenä. Kierremakaroonin tai spagetin kanssa. Kierremakaryyttiin kun kastikkeen sekoittaa ja laitta jämät jääkaappiin odottamaan seuraavaa päivää, niin ne lihat eksyy sinne kierteisiin mukavasti. Jämistä pakastin sit muutaman pikkuannoksen odottamaan taas niitä ruokailukertoja, kun ei syödä vauvaystävällistä ruokaa tai esim. lounaaksi, yhtä helppoa miulle sitten kui purkin aukaiseminen (lounasta en vielä osaa itse syödä, jos syön aamupalan vauvan kanssa). Tätähän voi tehdä varmaankin soijarouheesta myös. Nyt siis taas synnintunnustus, me syödään ihan liikaa lihaa..
Broileriperunasipulivuoka (taas idea toiselta, ei oma)
Perunasipulisekoitus (tai ihan ehtaa tavaraa)
maustamattomia broiskunsuikaleita
kaurakerma
suolattomia mausteita
sekasin vuokaan ja uuniin.
Aamupuuron sekaan laitoin tänään luumua. Miulla oli synnytyksen jälkeiseksi ajaksi varattu luumuja (mutta tarttesinkin vähän tuhdimpaa tavaraa sen koettelemuksen jälkeen...), joten pois kait ne on käytettävä. Laitoin pari luumua vesilasissa mikroon puoleksi minsaksi ja sitten muussasin haarukalla puuron sekaan. Noissa on säilöntäainetta, joten ei sovi kaikkien pirtaan. Ja nyt sitten taas tää ekologisuusdilemma kumpi on ekologisempaa: luumut muovipussissa vai sose lasipurkissa, jonka saa kierrätykseen, mutta niitä menee enempi? Kumman tekemiseen menee enempi energiaa jne. Muovipussi on minigrip mallia, joten sitä voi kyllä hyödyntää.. (Tän ei ole tarkoitus nyt aloittaa suurta brassailukierrosta siitä kuka kierrättää minkäkin verran, vaikka se minusta onkin mitä mainioin brassailun aihe vaan myöntää kuinka tyhmä olen näissä asioissa. Joten valistakaa!!!!)
Tänään käydään kaupassa ja ostan tofua. MeNaisissa oli herkullisen tuntuinen tofuruoan ohje, jota ajattelin ilman suolaa kokeilla. Kerrompa sitten upposko vauvalle.
Nyt hyvää viikonloppua. Mulle palsta on muuten vauva-aiheisten keskusteluhalujen tyydyttämistä varten.. Ei lähipiiri jaksa kuunnella ja kiinnostua.