~~Kesäkuun Kullannuput 2010~~

Moi!

Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille :flower:

Halauksia ja voimia kaikille keskenmenon kokeneille ja sitä pelkääville :hug:

Sukupuoligallup: Mulla ei ole ollut mitään erikoisempia tuntemuksia siitä kumpi tulee, mutta tänään käytiin ultrassa ja mun mielestä näyttää kyllä kuvassa ihan pojalta :)

Jouluruoat: Mä rakastan jouluruokia ja todella toivon että tää huono olo on mennyt ohi jouluun mennessä. Minä menen kotiin jouluksi ja mies omaan kotiinsa, näin on ollut aina. Ensi jouluna sitten mennään yhdessä lapsen kanssa jompaan kumpaan mummolaan. Meidän joulupöytään kuuluu silliä, rosollia, laatikot (lanttulaatikko :heart: ), kinkkua ja kalkkunaa, purkkiherneitä, hillosipuleita, limppua ja maksapasteijaa. Varmaan jotain unohtu. Jälkiruoaksi on hedelmäsalaattia kermavaahdolla. Vesi nousee kielelle kun ajatteleekin joulua.

ON: Niinkuin tuosta jouluruokakommentista huomaa, mä rakastan syömistä. Mua ärsyttää ihan hirveesti, etten pysty tällä hetkellä syömään kunnolla. Jos syön liian paljon, oksennan, jos syön liian vähän, on koko ajan etova olo. Mä haluan pystyä syömään normaalisti! Mä oon raskauden aikana laihtunu jonkun verran vaan sen takia, että herkut on jääny kokonaan pois (ennen söin herkkuja melkein päivittäin), mutta ku mä haluaisin syödä herkkuja! Tosin, kun liikuntakin on jääny kokonaan pois, niin voisin olla jo aikalailla muodottomassa kunnossa, jos herkkuja menis niinkuin ennen.

Eilen oli neuvolalääkäri ja kaikki oli hyvin. Kuunneltiin sydänäänet ja vauva potkaskin pari kertaa niin että jymähti. Minäkin joudun sokerirasitukseen, mutta vasta viikolla 27-28. Tämä sen takia että mun veljellä on diabetes. Tänään käytiin ultrassa ja pikkuinen siellä potkiskeli iloisesti, saatiin myös kaks tosi hyvää kuvaa. Seuraava ultra on 15.1.

Mun piti siellä neuvolassa kysyä aikaa sikisrokotukseen, mutta unohdin. Pitänee varmaan soittaa sinne. Päätin nimittäin nyt viimeinkin ottaa sen rokotteen. Ärsyttää vaan kun en muistanu neuvolassa kysyä, kun en oikein tykkää soittamisesta, enkä edes tiedä minne pitäis soittaa.

toffo 13+2
 
Tänään on ollut aika tunteikas ja verenpainetta nostattava päivä. Mulla oli eilen eka neuvola-aika ja nehän kyselee siellä koko historian ja minä tyhmä vastasin rehellisesti kaikkiin kysymyksiin, myös siihen jossa kysyttiin oletko koskaan kokeillut/käyttänyt huumeita. Olen nuorena yli 10 vuotta sitten kokeillut pari kertaa kannabista, jonka kirjoitin lisätietoja kohtaan. Tänään aloin tutkailemaan äitiyskorttiani odottaessani ultraa ja huomasin, että siihen oli laitettu rasti kyllä - kohtaan kohdassa terveystottumukset ennen raskautta ja huumeidenkäyttö ennen raskautta. Järkytyin melkoisesti tuosta. Sanoin ultrassa olleelle työntekijälle, että haluan uuden kortin heti. Hän ei voinut uutta korttia tehdä, mutta ymmärsi tilanteeni ja peitti peitevärillä rastin ja laittoi uuden rastin kohtaan "ei". Lähetin tänään neuvolan esimiehelle palautteen, jossa kerroin tapahtuneen ja tiedustelin, mikä tälläisen toiminnan tarkoitus on? onko tarkoituksena syyllistää minut jo ennen lasteni syntymää huonoksi äidiksi nuoruuden hölmöilyjeni takia? Onko tämä äitiyden tukemista? Nyt odotan saanko vastausta ja jos saan niin millaisen, se jäänee nähtäväksi ensi viikolla. Jäi todella paha maku neuvolatoiminnasta ensimmäisen käynnin jälkeen ja nyt minua pelottaa, olenko joutunut neuvolassa johonkin erityistarkkailulistalle. Miksi minä hölmö olin niin rehellinen. Tuntuu, että äitiyteni on pilattu jo ennen kuin ehdin edes äidiksi. Itkettää.

Np-ultrassa onneksi oli kaikki hyvin ja molemmat sikiöt olivat samankokoiset eikä mitään poikkeavuuksia näkynyt.

Itkuisin terveisin,

saagatar ja pikkuoravat 10+3
 
saagatar: :hug: :hug:

kirjoitan heti sulle kun vielä tässä notkun sitten pitää poistua telkun ääreen.

mä oon ite tosi nuorena muutaman kerran huumeita kokeillut siinä oli sellanen parin vuoden väli kun raskaaksi tulin 18 vuotiaana. niin kyllä mä ihan sinisilmäsesti siellä kerroin kaikki vaikka tuostakin jo pari vuotta aikaa niin enkös mä sit joutunut oikein super tenttiin muitten päihteitten käytön,lääkkeitten tai sekakäytön takia :'( vaikka kyse oli todellakin vaan muutamasta kerrasta.

terkka laittoi ruksin siihen kohtaan ja pientä sepustusta mutta tuli paha mieli. mä en oo ees tajunnu soitella mihinkään tai kyselly uutta korttia. mutta enpä kyllä neuvola korttianikaan kauheesti kenellekkään esitellyt tuon merkinnän takia.

nyt tässä neuvolassa terkka kyseli huumeen käytön nyt tai aikasemmin niin vastasin vaan että ei molempiin toivottavasti ei niin tarkkaan tutki mun vanhoja tietoja että näkis ton. mutta mun mielestä se oli vaan turhaa keroo koska nyt siitä on jo yli 10v ja kyse vaan parista kerrasta ei mistään rippuvuudesta.

tänttärä ja hilma-elmeri rv 13

lisään viä että olin ehtinyt täyttään 5kk aikasemmin tytön syntymää 19v (eli täys ikäinen) mutta koko raskaus kohdeltiin kun saastaa ainut positiivinen oli mukava terkka joka teki meistä myös opinnäytteensä mutta muuten kaikki tytön synnyttyä lääkäri kotiin lähtö tilanteessa kysy ihan pokkana että osaatko tehdä ruokaa tai että pieni vauvahan ei syö roskaruokaa (eikun juu ekana vaan heseen syöttään hampurilaisia) jotenkin nekin sai mut kihiseen kiukusta ja noita loksautuksia tuli niin paljon..
eivätkä meinanneet 5pv:n jälkeen päästää kotiin ja mä siellä jo vollotin että päästäkää mut kotiin..huoh
 
Perjantai-iltaa kaikille

Täällä ollaan oltu menossa taas pari päivää niin että nyt ilta kotona tuntuu luksukselta, tosin ei täälläkää nyt kerkee kovin istumaan ainakaan vielä kun meinasin laittaa vielä jouluverhoja, jouluvaloja jo laiteltu lasten kanssa. sunnuntainahan se eka adventti on niin laittelen tässä sunnuntaiksi valmiiksi ja ai että tää tunnelma mikä valoista tulee niin aahh...kunhan vielä tulis lunta

meillä joulupöydässä kinkku on etusijalla, mut perunat, karjalanpaisti, erilaisia salaatteja, kaloja ja porkkanalaatikkoa ja taitaa siellä olla jotain muutakin mutta ei voi kaikkea muistaa, tuossa nuo tärkeimmät joita löytyy lautaselta

Sukupuolet tullaan ottamaan selville kun sekin selvittää sitten asiaa onko tämä identtinen vaiko eikö tämä raskaus, jos samaa sukupuolta niin mennään tosiaan sitten identtisenä täm raskaus loppuun ja onhan se mukavaa laittaa vaatteet sun muut niin että on pojalle/tytölle valmiina.
tosin mulla niin poikaolo että, kaikki suolainen ja liha menee alas, no klementiineihin tuli eilen himo ja söin 5 peräkkäin, oisin syönyt lisääkin mutta loppuivat, ostin tänään miltei kilon lisää :D

Mutzilla ja kullanmurut :heart: 13+0 :heart: POKS
 
saagatar Todella ikävän kuulosta toi tollanen :( :hug: Mun kaverille kävi samalla lailla esikoista odottaessa, niin tiesin ite olla sanomatta nuoruuden kannabiskokeiluista ekassa neuvolassa :ashamed: Aikamoista syyllistämistä, ei todellakaan kannusta avoimuuteen jatkossa :/ Tuskinpa sua nyt mihinkään erityistarkkailuun otetaan ja voithan seuraavassa neuvolassa vielä painottaa että kyse oli muutamasta kokeilusta ja aikaa siitä on vuosikymmen.
 
perjantai-iltoja!
Saagatar kyllähän tuo leimaavaa on jos rastin laittavat kyllä kohtaan...ymmärän mielipahasi! :hug: samoin voimia kaikille keskenmenon kokeneille! :hug:
Perään omaa pyöristyvää napaa....
eka nla oli tällä vkolla. LA 15.6 ja synnäri oys sydänääniä ei kuulunu vaik viikkoja pitäis olla 11. Arvelluttaa mitä todellisuudessa viikot on, mulla tupannu siirtymään tuo la.. senpä näkee sit viikon päästä np-ultrassa!(jota odotan innolla!!!) :D

Olo on välistä jopa siedettävä, mutta edelleen jokapäivä pahaa oloa, oksentanu en oo vähään aikaan...illasta yleensä pahempi..napostelua kokoajan. Glögiä menee paljon.. :p kaikki suolanen maistuu. Olen tän viikon ollu lomalla ja leiponu PALJON! suolastapiirakkaa pellilisen, jota ei meillä muut tykänny syyä ku minä, melkein pellilinen menny, sarvia tein, muutama jäljellä... sitä rataa nuo syömiset. :whistle:
Appelsiineihin on himo, nam hyviä ovat. Syömisistä vois veikata pojan olevan tulossa, mutta välistä kyllä ohan tyttö olo. sama kumpi tulee, jos terve on, ollaan kiitollisia. :heart:

remppaa oon viikon ajan tehny poikien huoneeseen, tapetoinnu yhen seinän ja maalannu+ leivinuunin maalasin.. vähän sellanen sisustusinto on kyl päällä, kuhan joulunjälkeen kotiin jään sitte päästän vimman valloilleen.. :LOL:
Niin mlla siis töissä tilanne, et jouluun asti sopimis voimassa, jatkoa ei tulossa, tai ois osa-aikasta, lomitusta..ym..mutta kun kahesta maksaa hoitomaksuja yli 400e ei tuo osa-aika kannate rahallisesti ollenkaan..joten koton ollaan vuoden alusta.
Muuten tuo nla käynti hyvin meni, tuttua hommaa..rr.pikkasen oli koholla, mutta varmaan johtu kun just pyyhälsin uunia maalaamasta, aika tohina päällänsä.
pissa ok.
sydänäänet ei kuuulunu siis vielä
painoa n.300g tullu(mä en ihan varma tuosta lähtöpainosta oo..)
semmosta täällä viikon päästä ultraan.
inkkukinkku 11+3
 
Kiitos tuesta teille. Olen täällä aamuvirkkuna, kun en pystynyt kunnolla nukkumaankaan pahalta mieleltä ja kiukulta. Toivon todella, että saan asianmukaisen kohtelun lähettämääni palautteeseen. Puhuttiin eilen jo mieheni kanssa, että ellei neuvolan kanssa ala sujumaan niin käyn yksityisellä ne käynnit mitä pitää käydä enkä mene enää kunnalliseen äitiysneuvolaan. Ja mullahan on tarkka seuranta äitiyspoliklinikalla vuoden alusta, johon mennessä olen saanut jo uuden äitiyskortin, sillä tyo nykyinen tulee joka tapauksessa tavalla tai toisella katoamaan. Ehkä minun neuvolassa käyntini jäivät tähän yhteen kertaan, mutta toivon että asiat kuitenkin hoituvat parhain päin ja tulen käymään siellä jatkossakin. Tuollaisesta viime kerran kaltaisesta toiminnasta, kun en koe olevani itselleni mitään hyötyä - päinvastoin haittaa.
 
No HUHHUH, mitä toimintaa saagatar sun neuvolassa! Ehkä ne tädit joskus unohtavat, miksi neuvola on olemassa. Siis NEUVOla, ei SYYLLISTYSlä tai TÄMÄONAINOAOIKEATAPATOIMIAla. Toivottavasti pystyt kuitenkin unohtamaan asian mahd. pian! Tarpeeton stressi ei tee kenellekään hyvää!

Mulla on taas kerran tunteikas päivä. Itkeskelen täällä kotona, enkä oikein tiedä miksi. :'( Kai tää kohta helpottaa...
 
Ikävä juttu saagatar, muttei mitenkää erikoinen...Täällä tiedän muutamia tapauksia joita on puhalletettu ja pakotettu antamaan pissanäytettä hoitajan vahtiessa neuvolassa kun ovat rehellisesti sen lapun täyttäneet...Jos olisin ihan rehellisesti lappuun laittanu ne määrät mitä illassa ennen raskautta join kun baariin oltiin menossa (lempinimeni oli sieni... :LOL: )ja sen että teininä kokeilin pilvee niin mä istuisin varmaan nyttenkin juttelemassa jonku psykologin kanssa siitä kuinka olen rappio alkoholisti ja narkki...Turhan tuomitseva on tää systeemi nykyään eikä todellakaan kannusta rehellisyyteen.
Niin ja tosiaan, en oo tippaakaan juonu alkoholia raskauden aikana ja ne pilven poltot kuulu siihen 14-16 ikävuoteen, kertoja oli varmaan hurjat kaksi...
 
saagatar ja tänttärä: onpa kamalaa toimintaa. Minä vastasin kyllä rehellisesti eka raskaudessa ja meille ei juuri muuta tullut kun noottia että kannabiksen kanssa ei kannata enää ainakaan pelleillä kun voi tulla huostaanottoongelmia sitten (kannabiskokeilut vähän reilumpia kuin pari kertaa). Mutta ei minulla mitään rasteja minnekään laitettu eikä mitään seurattu. Tupakoinkin vielä siinä ja lopetin vasta kun huomasin olevani raskaana. Kuitenkin noista käytöistä ja kokeiluista oli aikaa, eikä mitään kovempia huumeita ikinä edes testattu. Riippuu tieten sitten niin paljon siitä hoitajasta.

Tällä kertaa kun ruksin sinne vaan että kokeiltu vuosia sitten (en alkanut tarkemmin selvittämään) niin ei minulle sanottu yhtään mitään. Luottamuksellinen sen lapun pitäisi olla ja joku teinikokeilu ei todellakaan pitäisi päätyä sinne neuvolakorttiin. Mutta niin noita hoitajia on erilaisia, jotkut ne itkee jos tulee painoa 100g liikaa, toiset jos 100g liian vähän ja joku vaan ei tykkää sinusta muuten vaan. Taidan kyllä näiden kauhutarinoiden jälkeen laittaa itsekin vaan kieltoa sinne. Toisaalta tuskin sitä hoitajaa minun teinikokeilut tosiaan kiinnostaa kun siitä alkoholitestistäkin sain ruhtinaalliset 5 pistettä ja tupakointi on loppunut kokonaan.

saagatar: onnea vielä hyvilstä ultrakuulumisista :heart:

Jouluruuista en niin välitä. Täällä kotona ajattelin vähän leipoa tytön synttäreille, joka on viikko ennen joulua, mutta jouluksi mennään kotikylille kiertämään mummoloita. Eiköhän sieltä löydy possut, paistit, laatikot ja rosollit. Jotain raakoja kaloja olla ikinä syötykään :x . Tein itse joku aikaa sitten ensimmäistä kertaa lanttulaatikkoa ja se oli aika hyvää, mutta nyt kyllä vaan ällöttää ajatuskin. Mutta eiköhän tuo paha olo jouluksi väisty.

Eilen laitoin jouluverhot ja pöytäliinan ja yhdet valot taas ikkunaan. Alkaa tuntumaan jo joululta. Tytöllekin ostettiin suklaakalenteri. Kokeillaan tuota Marsin kalenteria tänä vuonna, ne halpiskalenterit on niin huonoja, miksi syödä pahaa suklaata :eek: Mässytin sitten eilen munkkia, hot rodeja, daimia, lakritsaa, limsaa... aika ähkyä. Jospa tänään vähän terveellisemmin, perjantai on kuitenkin meidän "karkkipäivä".

Minusta tuntuu että tämä maha on mieletön ja turvoksissa mutta silti nuo yhdet housut meinaa tippua jalasta. Olen laihtunut vaan muutaman kilon niistä niin tuntuu hassulta että miten ne ei nyt ole sopivat vaikka olen turvonnut takaisin. Muut housut kiristää (ovat farkkuja tai liian pieniä ), äitiyshousut ei oikein pysy jalassa vielä ja olohousuissa kehtaa ihmisten ilmoille lähteä. On se vaikeaa ;)

 
Plääh, tänään on ollu ihan tyhmä päivä :( Tossa kahden aikaan alko vihlomaan tuolta alapäästä emättimen ja peräaukon seudulta ja vatsasta vasemmalta puolen n. navan korkeudelta. Ajattelin eka et siellä on tavara jumissa suolen mutkassa :ashamed: Mut ei tullu kakkoshätä ja kävin hakemassa microlaxiakin, mut sieltä mitään tullu. Kipu siirty mahasta tohon virtsarakon viereen vas. puolelle ja selvästi enemmän emättimen puolelle. Aloin oleen jo huolissani vaikka onhan noita vihlomisia ollu, mut nyt se oli yhtäjaksosta kun olis jatkuvasti sukkapuikkoo väännelty ja pistelty edestakasin pimpissä.

Soitin tks päivystykseen ja siellä automaatti sano et sieltä soitetaan tunnin kuluessa. Soitin sit kaverille joka sano et ihan normaalia on, ota särkylääkettä ja lepää pari tuntia. Siinä vaiheessa alko oleen ihan sietämätöntä ja otin yhden 500mg parasetamolin. Puolen tunnin päästä kipu alko helpottaan ja nukahdinkin hetkeks. Sit tks sairaanhoitaja soitti. Pyysin sitä samalla kattoon virtsanäytteen jonka olin perjantaina jättäny virtsatulehduksen epäilyn takia. Pissa oli puhdas ja oli sitä mieltä et lääkärin pitäs kyl kattoo et mikä on, mut sanoin et se lääke on auttanu niin sitten sano et on varmaan ihan normaalia kun ei oo vuotookaan ollu ja jos jatkuu vielä niin maanantaina sit neuvolaan soitto.

Vähän aikaa sitten alko taas tuntuun vihlonta ja otin uuden lääkkeen. Nyt se vähän helpottaa taas. Tosi ikävää :( Sit kun se on vielä välillä niin voimakas se vihlonta et mitään ei pysty tekeen tai ajatteleen kun sitä. Ja kun on ensimmäinen raskaus niin kaikki huolestuttaa et onko normaalia vai ei.. :ashamed: Toivottavasti se nyt ei taas ala uudelleen kun ton lääkkeen vaikutus lakkaa.

Pikkuapina ja Papu 13+5

Edit. Tohtori google sai mut epäileen virtsakiviä.. Jos huomen vielä jatkuu niin soitan uudestaan päivystykseen.
 
Heippa!

Onpas tänne tullut paljon kirjoituksia, mukavaa :)

:hug: kaikille, jotka ovat saaneet huonoja uutisia.

tvvo, jäikö teille tuo Väinö-nimi käyttöön lapsen synnyttyä? Meidän pojalla se on toisena nimenä :heart:

Äitiysvaatteista esikoista odottaessani ostin kaikki mammavaatteet KappAhlista ja Lindexiltä, kun ne tuntuivat olevan opiskelijabudjetille sopivimman hintaisia. Aika paljon ostin kyllä sellaisia paitoja, joita saatoin käyttää myöhemminkin vauvan jo synnyttyä. Eli pitkiä paitoja, joissa on hieman joustoa. Äitiysfarkkuja minulla on muutamat, niitä voisi ostaa yhdet lisää, sitten kun ei enää omiin farkkuihin mahdu. Liivejä ostin viimeksi Stockalta ja Lindexiltä, niistä ainakin ne Stockalta ostetut käyvät varmaan vieläkin, kun ne oliva tosi hyvälaatuisia.

Nukkumisesta, minua väsyttää koko ajan ihan tolkuttomasti. Joskus iltaisin meinaan nukahtaa istuvilleen, kun leikin esikoisen kanssa ja tämä hermostuu siihen "Äiti, herää! Älä nuku!" Mutta öisin taas heräilen useasti ja uudestaan nukahtaminen on vaikeaa.

Himoja minulla ei ole sen kummempia vielä ollut, ennemminkin tuntuu, että kaikki syötävä ällöttää, vaikka varsinaista pahoinvointia ei olekaan ollut. Etenkin kaikki salaatit, paprika ja pastat tekee pahaa, inhottaa jo ajatuskin niiden syömisestä :x Niin ja minä siis olen ollut vege jo reilut kymmenen vuotta, joten normisti noita salaatteja syön mielelläni ;) Lakua haluaisin syödä, mutta en viitsi, kun se oli siinä kiellettyjen listalla. Tai saisihan sitä kohtuudella syödä, mutta tiedän, että en pysy kohtuudessa, niin parasta jättää lakut kaupan hyllylle. Ja tuota Helleforssin alkotonta glögiä tykkään juoda. Nyt on kyllä kieli kipeä, kun join sitä äsken liian kuumana...

tupajumi, me olimme viime lauantaina miehen papan hautajaisissa ja suurimman osan ajasta vietin esikoisen kanssa kirkon aulassa. Kirkkosalissa oltiin sen verran, että poika laski ruusun arkulle, mutta sitten lähdin pois, kun poika alkoi häiriköidä. On se vielä niin pieni, ettei jaksa kovin pitkään istua hiljaa aloillaan. Ja kun koko ajan piti ihmetellä kaikkea ääneen, niin ajattelin, että parasta poistua ja antaa toisten keskittyä tilaisuuteen rauhassa.

Sukupuolesta, minulla on jonkinasteinen tyttöolo, johtuen siitä, että raskausoireet ovat niin erilaisia, kuin esikoisesta. Mutta ei kyllä ole sukupuolella väliä, pojalle olisi kaikki vaatteet kyllä jo valmiina.

Jouluruuista, koska olen siis kasvissyöjä, niin minulle eivät tuota kalat yms. mitään ongelmia, kun en niitä muutenkaan syö. Rosolli on mun herkkua, samoin kuin perunalaatikko. Mutta nyt kyllä ajatus rosollistakin tekee pahaa, niin saa nähdä, mitä sitä tekee mieli ylipäätään syödä joulupöydässä. Me olemme viime vuosina viettäneet minun suvun parissa jouluaterian, siihen kuuluu rosollia, graavilohta, kinkkua, peruna- ja porkkanalaatikot, lapsille makaronilaatikko, lihapullia, kotijuustoa, leipäjuustoa ja kalkkunaa. Leipänä on joululimppu, juomina viiniä ja kotikaljaa, lapsilla usein mehua. Jälkkärinä on ollut milloin mitäkin, yleensä kai joku jäädyke :p

tänttärä, kurja juttu :( Uskon, että ei itsensä piikittäminen ole kovin mukavaa. Minullakin on sokerirasitus tulossa, kun painoindeksi on hieman yläkanttiin.

salmander, minulla ei ole viikko 12 vielä lähellä, joten en ole raskaudesta kovinkaan monelle kertonut. Muutamalle äitituttavalle ja kahdelle opiskelukaverille, kun ne ihmettelivät, että miksi en lähde heidän kanssaan baariin. Ensi viikolla on luokan pikkujoulut ja siellä varmaan taas udellaan juomattomuudesta. Ja toisetkin pikkujoulut on tulossa 11. päivä ja sinnekin pitää keksiä joku keino, millä pystyn vielä salaamaan raskauden. Nt-ultra on vasta 17.päivä. Ajattelin, että kertoisimme sukulaisille raskaudesta jouluna. Tai sitten en kerro ollenkaan, saavat itse huomata. Viimeistään silloin kesällä :D

saagatar, tosi kurjalle kuulosti tuo sun kohtelu neuvolassa. Ihme juttu, että pitää noita vanhoja asioita muistella. Eiköhän sitä melkein jokainen ole kaikenlaista nuorempana kokeillut.

Millenia, mulle oli pettymys se Marsin kalenteri, kun mun mielestä se suklaa maistu siinä ihan samanlaiselle kun kaikissa muissakin suklaakalentereissa, vaikka odotin et se olis ollu jotenkin Marsin makuista :whistle: Meillä oli sellainen viime vuonna, tai siis miehellä oli.

Kävin antamassa labraan viime viikolla uuden pissanäytteen, kun edellisessä oli valkuaista. Nyt ei neuvolantäti ole mitään soittanut, joten kaipa kaikki oli ihan ok. Rinnat on edelleenkin ihan tosi kipeät ja turvoksissa. Mutta nyt piipahdan vielä naamakirjassa ja sitten nukkumaan :wave:
 
Zalmiakki Meilläkin Väinö jäi toiseksi nimeksi, itse olisi halunnut sen ekaksi nimeksi mutta mies halusi ehdottomasti pitää sen nimen mikä oli jo 6 vuotta sitten päätetty :heart:

Huumekokeilut Neuvolakorttiin tulisi merkitä käyttö ennen raskautta eikä suinkaan kokeilua josta on jo aikaa vaikka kuinka. Itse olen aina sanonut ei siihen kohtaan vaikka kokeiltua onkin tullut. Olen työskennellyt neuvolassa ja tiedän miten jotkut terkkarit ottaa kaiken vähän turhan kirjaimellisesti. Kokeilulla ja käytöllä on kuitenkin suuri ero. En tykkää siitäkään, että miehen tupakoinnista/ alkoholinkäytöstä kysellään. Viimeksi mies ei polttanut, oli juuri lopettanut. Nyt polttaa ja tästä sain kuulla neuvolassa. Mies ei polta sisällä eikä muutenkaan juurikaan kotona.

Pikkuapina Toivottavasti kipu on loppunut tai ainakin helpottanut. :hug:

sukupuolesta Viimeksi olin varma tytöstä, mutta poikahan sieltä tuli. Tyttöoloa tietenkin lisäsi koska sitä 4D:ssä "veikattiin" yli 90% todennäköisyydellä...
Nyt toivon tyttöä, toisaalta on aivan sama kumpi tulisi. Alkuraskaus on ollut niin erilainen että senkin puolesta mulla on tyttö olo.

sokerirasitus Mulla on se edessä rv13-15 ekan kerran. Bmi on alakanttiin mutta mulla oli viimeraskaudessa raskasudb. Mulla on PCO joten sen takia rasitus tehtiin. Nyt olen paastoarvoja mittaillut ja ovat yläkanttiin jos iltapalan ja aamupalan välillä on yli 9 tuntia eli aamunkoittoilmiö joka oli viimeksikin. Nyt täytyy alkaa katsomaan syömisiä, syödä säännöllisesti ja toivoa että eka rasitus olisi vielä normaali, toinen ei sitä tule olemaan. Pistäminen ei mua ammatinkaan puolesta häiritse/ haittaa. Niin kauan kuin pystyn insuliinin ruokavaliolla välttämään niin teen kaikkeni. Tietenkin olisi myös kiva kokea tämä raskaus loppuun asti eli päästä yli rv32.

kotidoppler Mä saan hake omani postista maanantaina, jännittää kauheesti joko syke kuuluisi. Keskiviikkona jo ultra mutta haluaisin kuulla sykkeen ennen jotta tiedän masussa yhä elämää olevan.
 
salmander: Itse olen kayttanyt dorothy perkinsonin paatteita jo vuosia. Olen kokoa 44/46 ja iso rintaisena on aina ollut vaikea loytaa vaatteita. Kaikki aitiysvaatteet taisin ostaa sielta. Ne viela aivan hyvia ja kun tallakin lapsella on la kesakuussa niin tulee taas kaytettya. Eli hinta laatu suhde on tosi hyva! Pitaa itsekkin tilata tassa kun on vahan rahaa.

Huumekokeiluista: Mulle sanottiin et se neuvolan kysely on viimeiselta 2 vuodelta. Eli kylla ne 10 vuoden aikaiset nuoruus jutut on aivan mennytta elamaa. Ja kokeilu on aivan eri mita kaytto! Itse en muutamasta mari satkasta mitaan sanonut. Pelkkaa saarnaahan siita ja esitteita olisi tietanyt. Ja kun ei moista enaa harrasta kun lapsi ja toinen tulossa.
 
Heips! :wave:

Saagatar Tosi kurjaa käytöstä neuvolasta! Ei tarvis heidän alkaa tuollai nuoruusajan kokemuksien pohjalta alkaa tollasta tekemään. Jaksamista sinne :hug:

ON: Täällä mukava viikonloppu, mun vanhemmat oli käymässä. Puhuttiin paljon ens kesästä ja meidän muutosta takasi kotiseuduille, jota odottelen jo innolla =)
Olo on ihan hyvä, turvotusta on ollu koko vkl:n, johtunee äidin tekemistä herkuista :whistle:
Väsymys on edelleen kova ja nälkä on KOKO AJAN, mut pahaoloo ei onneks enää oo.
Huomenna ultraan =)

Hyvää ensimmäistä adventtia mammat! :flower:

Niisku- ja rakas 13+4 :heart:
 
Pitkästä aikaa kurkkimassa...

Olen kyllä toooosi laiska kirjottelija, mutta tässä tahtoo olla tätä touhunpoikasta kutakuinkin 24/7. :saint:

Täällä on saatu säikähtää ihan tosissaan.
Torstai-päivän tein adventtisiivousta normaalilla tempolla ja lisäks oli miehen kanssa lempeitä hetkiä siivousten lomassa...illalla huomasin vessareissulla, että vuodan verta! Kyllä säikäytti aivan kamalasti. :'( Niinku menkat olis alkaneet.
Alamahakipuakin oli niinku menkoissa ja olin aivan varma, että tässä se nyt oli.
Sama vuoto jatkui koko yön, ei siis mikään runsas, mutta selvä vuoto kuitenkin.
Veri ei ollut kirkasta, niin en hätäillyt sairaalaan, vaan odotin aamuun ja sitten perjantaina lähdinkin sairaalaan näytille.
Kyllä jännitti ja pelotti mennä ultraan, aivan kamalasti.
Siellä oli kuitenkin hyvin virkeä pieni ihminen :heart: ja lääkärin mukaan kaikki näytti erittäin normaalilta ja sanoi, että keskenmenon riski on hänen mielestä vuodosta huolimatta olematon, pyysi kuitenkin ottamaan rauhallisemmin muutaman viikon. Rakastelukielto napsahti, luonnollisesti, niinikään muutamaksi viikoksi näin alkuun.
Vuoto oli siis enemmän tai vähemmän rusehtavaa, eikä lääkäri osannut sanoa, mistä se oli peräisin, ei hänen mielestä kuitenkaan istukasta.
Minulla on juuri ollut menkkojen aika, että oisko nämä sitten olleet ns. valemenkat, mitä voi raskaana tulla, en tiedä, toivottavasti...
Kyllähän sitä nyt ollaan varpaillaan vähän kokoajan, eikä uskalla oikein uskoa, että kaikki menisi loppuun asti, mutta päivä kerrallaan! :heart:
Maha kasvaa kuitenkin kovasti ja kaikki muuten ihan ok.

Hyviä vointeja kaikille ja oikein mukavaa ensimmäistä adventtia! :heart: Täällä ollaan jo ihan joulutunnelmissa...

-Elettaria & Aslak 12+1-
 
Toivottavasti Pikkuapinan kivut on loppuneet :hug:
Saagatar: Tosi kurja juttu tuo neuvolakortin merkintä :( Mitähän liikkuu th:lla päässä..
Elettaria: Hui, kyllä varmasti säikäytti, mutta onneks kaikki kuitenkin hyvin!
Mulle sattu aamulla todella pelottava juttu. Ajelin aamulla kuuden jälkeen moottoritiellä töihin päin, kun yhtäkkiä huomasin että auto tulee minun kaistaa VASTAAN! Äkkiä vaan jarrut pohjaan ja ohjasin pientareelle, jossa ei kauheesti ollut tilaa kun just siinä kohdassa on korkea betonikaide. Tämä vastaan tuleva sankari sitten ihan viime tipassa vaihtoi kaistaa joten säikähdyksellä selvisin :whistle: Onneks tuli kuitenkin siinä kohtaa vastaan eikä hetkeä myöhemmin kun olisin ollut tunnelissa jossa ei olis ollu tilaa väistää. Kädet "vähän" tärisi jälkeenpäin ja itku tuli kun tajusin mitä olis voinu tapahtua. Mutta onneks oli enkeleitä matkassa!

-minttu ja pumpelo :heart: rv13+4
 
Onpa ollut säikäyttäviä hetkiä Elettaria Cardamomumilla ja mintulla! :eek: :hug: Onneksi kaikki hyvin kuitenkin molemmilla :)

ON: Eilen kivut jatkuivat vielä jonkin aikaa välillä häipyen kokonaan, en siis enää särkylääkettä ottanut. Tänään ei oo ollu mitään.. Tiedä sitten mitä olivat, no keskiviikkona on neuvola niin ehkä siellä tietävät enemmän sanoa oliko sittenkin ihan normaalia raskauteen liittyvää kipuilua.

Eilinen meni vähän hukkaan kun mitään ei saanut tehtyä ja tänäänkin "aamupäivä" (heräilin siis vähän ennen puoltapäivää) meni netissä pyöriessä. Löysin oikein kivan blogin http://ruttu-nuttu.blogspot.com/ , joka ainakin tällaiselle diy ihmiselle kolahti :) Luinkin sen siltä istumalta kokonaan :D

Annikan vanhassa blogissa ( http://ruttunuttu.vuodatus.net/ ) on loppupuolella myös uskomattomia miniatyyrejä nukkekotiin :eek: Oon haaveillu et jos saadaan tyttö niin vois sen kanssa sit vähän vanhempana väkerrellä nukkekotia ja kaikkee pientä sinne :)

Nyt pääsin kuitenkin siivouksen (lue raivauksen) makuun ja vois vähän laittaa keittiöö pakettiin tulevaa muuttoa silmällä pitäen.

Hauskaa sunnuntaita mammat!

Pikkuapina ja Papu 13+6 (huomenna poksutaan taas! :))

P.s. hermo menee kissaan kun se vaeltaa ympäri kämppää ja valittaa, vaikka just ruokin, huoh..
 
sunnuntai-iltoja mammoille!

en oo päässy vähään aikaan käymään täällä ku netin kanssa ollu ongelmia :/ Sonera on saanu monen monta vihaista soittoa ja varmasti muistavat tapauksen pidemmän aikaa :D

Bonustehtävä ja möhkisäiti :hug: :hug:

hyviä ultrakuulumisia saaneille onnea =)

jouluruuat eniten tulee varmaan sitä kinkkua mässytettyä mutta nyt on pakko pitää joku raja syömisessä. laatikot ym. ei mulle ole koskaan oikein maistunu. meidän porukka menee viettämään joulua minun vanhempien luo. käydään tietenki morjenstamassa miehen äitiä.

sukupuoligallup sellanen olo että poika olis tulossa. samat on oireet kuten esikoisen aikanakin (närästää, öklöttää, väsyttää ihan helkatisti).

(.) energia ei tunnu riittävän mihinkään ja öllöolo ei mee millään pois. pakko vaan jaksaa. oloa piristi nyt nuo muutamat jouluvalot mitkä ikkunoihin laitoin =) nt-ultraa tässä nyt odotellaan innolla joka olis ens torstaina. ja viimeiset häävaatteet pitäis saada ostettua. en sitten jätä kaikkea viime tinkaan ku häät olis 12.12 :D

emmmaa ja asukki 11+5
 
Iltaa! :wave:

Piti muka BB-finaali katsoa, vaikken muuten ole ohjelmaa seurannutkaan.. Väärä vaan voitti mun mielestäni :whistle:

Täällä on ollut ihan jumalaton närästys tän illan, erehdyttiin käymään grillillä, vetäsin piiitkästä aikaa kunnon ranskalaiset.. kostautui sit tällä tavalla vaikka hyviä olivatkin :D Mut yleensä kun en närästyksestä kärsi niin nyt on kyl tosi inha olo..

saagatar
: Tosi tympeästi tehty neuvolantädiltäsi! Toivottavasti et joudu asian takia mitenkään "suurennuslasin alle" vaan saisit nauttia raskaudestasi ihan normaalisti! :hug: Tuplaonnittelut muuten Sinulle kaksosista, en muista olenko ennen vielä onnitellutkaan! :flower:

EC
: Kiva lukea kuulumisiasi! Varmasti säikäytti moinen verenvuoto mutta onneksi siellä on sinnikäs pikkukaveri :heart: Otahan rauhallisesti sen mitä monen lapsen äitinä voit :) :hug:

minttu1
: Sulle myös halauksia, onneksi ollut suojelusenkelit matkassa! :hug:

Täällä pahoinvointi on hellittänyt jo lähes kokonaan, aamuisin oksennan vielä poikkeuksetta mutta muuten päivä menee jo aivan normaalisti. Mitä nyt väsymys astunut kuvioihin mutta sekin pysyy hyvin aisoissa kun lähes joka päivä saa/pystyy nukkumaan päikkärit :)

Mitäs sitä vielä muuta, ajattelin tilata kahden viikon päähän ultra-ajan, kyseessä 3D, kiva käydä katsomassa vauvaa vähän tarkemmin :heart: Tuli tosiaan kuuden viikon väli neuvolakäynteihin joten kiva käydä tässä välissä vauvaa kurkkaamassa kun ei edes sydänääniä pääse neuvolaan kuuntelemaan..

Nyt jos lähtis jo nukkumaan! Hyvää yötä kaikille!

Hakaneula & :heart: 13+5
 
Heippa.

Nyt ei oikeen ehdi lukemaan ja muutenkin vähän oon huonosti viimeaikoina ehtinyt täällä käymään :ashamed:

On ollut vähän rankkaa töissäkin, kun esikoinen joutui vaihtamaan hoitopaikkaa :( ihana pph jäi eläkeellee ja nyt tyttö siirtyi ryhmäperhepäivähoitoon ihan kotimme viereen, mutta jäi tänäänkin vielä itkemään, kun viikonloppu oli välissä.. nyt 4 päivä menossa siellä.. kaipa se tottuu.. hänellä vain vähän enemmän tottumista, kun tuolla on aina 2-3 hoitajaa ja pph:lla oli vain se 1 hoitaja.. ja tyttöni on aika valikoija ja leimaantuu usein vain yhteen hoitajaan..

Tässä olen miettinyt tilannetta, että pitäisinkö tytön muutamana päivänä viikossa tuolla hoidossa myös keväällä, ettei paikkaa menetettäisi ja sitten syksyllä kun vauva syntyy jatkaisi myös 1-2 päivää viikossa hoidossa.. hän täyttää kesällä 2 vuotta. Miten te muut teette, joilla tämä masussa oleva on toinen lapsi ? Tosi vaikeata mitettiä, olisiko se sitten oman jaksamisen kannalta helpompi, jos esikko olisi tuolla ryhmiksessä osan viikosta...

Mietteliäs Anzzu ja masukki
 
Elettaria: Kurjaa, että vuoto on päässyt pelästyttämään. Toivottavasti loppuu ja kyse vain valemenkoista. :hug:

Minttu: Kamala tilanne sinulla tien päällä. Onneksi oli enkelit paikalla. Rauhallisempaa viikkoa! :hug:

Saagatar: Toivottavasti saat asiallista kohtelua jatkossa. Iloisempaa odotusaikaa. :hug:

Pikkuapinalle kivuttomampaa oloa. :hug:

on: Viikonloppu oli töineen vähän turhan raskaspaukku. Lauantain olin töissä 15 tuntia ja kävin kotona nukkumassa 5 tuntia ja sitten sunnuntaina takaisin 5 tunniksi. Eilinen olikin täysin hirveää koko päivän parin tunnin päikkäreistä huolimatta. Pyörrytti, oksetti, yökitytti, huimas, väsytti ja kiukutti. Onneksi kohdallani tultiin vastaan eikä tarvinnut olla yötä töissä. Ensi viikonloppuna olisikin sama juttu. Huh, ei ole leirityö oikein mun juttu näin raskaana ollessa. Onneksi tänään vapaapäivä, ensi viikolla ei moista luksusta olekaan vaan edessä 11 päivän työputki. Täytyy tehdä keveitä päiviä aina kun mahdollista, koska meillä ei ole ns. työaikaa vaan työt hoidettua saa lähteä kotiin.

Hyviä vointeja kaikille!

Syyshortensia ja Millajoonas 12+0 :heart:
 
Olihan taas viikonloppu, menoa ja melskettä...mut onpahan nyt kämppä siisti ja jouluverhot, -valot ja -koristeetkin paikoillaan :D muutamia koristeita vois ostella lisää :whistle:

Mitään kummempia ei tännepäin kuulu, joten taidan hipsiä takaisin hommien pariin :wave:

Mutzilla ja kullanmurut 13+3
 
Toffo: Onnea hyvistä ultranäkymistä :flower:

Saagatar, Elettaria, Minttu, Pikkuapina: :hug:

Niiskuneidin ultrakuulumisia täällä odotellaan :p

Salmander: Nyt kun 12 viikkoa täynnä ja np-ultra takana, emme enää salaa asiaa. Eli töissä tieto leviää kuin kulovalkea (mun työpaikalla on yli 600 henkeä, joita en tietty kaikkia ees tunne). Viime perjantaina kävi mieheni paras ystävä kylässä ja häntä pyysimme jo kummiksi - suostui =) Mutta siis kaikki lähimmät sukulaiset/kaverit tietävät jo ja loput saavat itse huomata tai juorut tekevät tehtävänsä =) Mutta mulla kyllä masu näkyy jo, puolitutut on itse huomanneet ja onnitelleet.

Anzzu: Aiemmin ajattelin, että pidän esikon tarhassa 2pv/vko, kun kuopus syntyy. Nyt kuitenkin Vantaa teki muutoksia päivähoitokäytäntöön:
1. Takuu, että pääsee samaan hoitopaikkaan, josta lähtenyt, jos on poissa väh. 4kk ja palaa elokuussa
2. Vantaa-lisä on parempi sellaisille alle 2v. lasten vanhemmille, joiden kaikki lapset ovat kotona
3. Kerhotoimintaa lisätään kotona oleville lapsille
4. Satunnaiseen hoidontarpeeseen perustetaan maksullisia parkkeja.
Kun tein vähän laskelmia, tulisi taloudellisesti kannattavaksi ottaa esikko kotiin + että hän ei nyt aivan silmin nähden tarhassa olostaan nauti, joten sekin puoltaa kotihoitoa. Oma jaksaminen kyllä mietityttää, jos vauva olisi huono nukkumaan. Ja nuo kerhopaikat syksyllä 2010 pitää hakea jo helmikuussa 2010. Mutta mun vanhemmat asuvat naapurissa ja ovat molemmat ensi syksystä alkaen eläkkeellä, mutta virkeitä ja hyväkuntoisia, joten tiedän saavani sieltä esikon-hoitoapua. Näin ollen näillä näkymin esikko jää kotiin ja menee kunnan tai seurakunnan kerhoon 2 pv/vko.

Lenniina ja pieni 13+3
 

Yhteistyössä