Kesäkuun kullanmurut 2015 **MEIDÄN KESÄKUU**

No nyt stressin pukkas. Ystäväni täältä meidän synnäriltä tiesi kertoa että "hiukan" ruuhkaa synnärille, vaivaiset 20 yliaikaista viime kuulta ja reippaasti yli 100 uutta tätä kuuta. Mutta ompa ainakin se hyvä puoli, että mikäli meillä kaikki ok, niin minä lähden kun naton ohjus kotiin mahdollisimman nopeasti vauvan kanssa niin saa muut lölliä osastolla sitten :eek: ;)

Nyt mä kaipaan jotain vinkkejä millä saisin tän kohdun tyhjäksi, ei sitten millään halua ulostautua!! :mad: Yhtä itseppäinen kun siskonsa, eli jos olo pitää paikkaansa niin tyttöhän tämäkin on. o_O Tai todella itseppäinen poika. Huomenna taas neuvolaan, kuuntelemaan "Jaha jaa jaa"-terkkaa, kun yhteinen kieli puuttuu.. :cautious:

Beibei & Ipana 41+0
 
Onnea Mamira! :)

Lauwra, ei todellakaan ole niin viikon päälle, milloin d-tipat aloittaa. Meillä aloitettiin päälle 4 viikkoisena, kun haluttiin viettää ristiäiset ensin, jos sattuu tulemaan vatsavaivaa. Ja tulihan sitä, joten sitten d-tipoista tuli vielä lähemmäs viikon tauko. Nyt on viikon verran annettu tuota reladropsia ja poikahan tiistaina täytti 6 viikkoa :)

BeiBei, joskus siitä ruuhkasta voi olla hyötyäkin. Mä sain yhden hengen huoneen sen takia, kun osastolla oli niin ruuhkaista :D muuten täällä ei yhden hengen huoneita kovin heppoisin perustein jaellakaan. Oli kiva, kun oli oma vessa ja suihku ja telkkariakin sai katsella, milloin halusi :)

Mulla on vauva kaivautunut niin syvälle tissiin, että näinköhän irtoaa enää ollenkaan :D ehti tuossa ulkona kiihdyttämään itsensä sellaiseen parkuun, kun ripustin pyykkejä kuivumaan, että kun tissille pääsi, niin kaivautui todellakin syvälle :D sillä on varmaan 3/4 tissistä suussa... Nyt kyllä lähinnä enää mulkoilee minua tuolta tissin syvyyksistä :D

Eilen päästiin nukkumaan jo 22 aikoihin. Poikakin siis nukahti silloin :) heräsi 2.30 ja 6.45. 7.30 noustiin ylös ja aamutoimien jälkeen lähdettiin nauttimaan kesäsäästä! Ihanaa! :) olisipa vielä jäätelöä ja mansikoita...

Raskauskiloista 2,5kg on tosi tiukassa. Mutta olkoot :) ennen raskautta painoindeksi olikin 19, joten ei nämä "liikakilot" niin haittaa. Kunhan joskus saisi tuon vatsanseudun kiinteämmäksi, mutta ei silläkään kiirettä ole.
 
Voi kun se Henttu nyt tulis kertomaan (lähinnä minun mielenrauhan turvaamiseksi) kuulumisiaan - tää nettihiljaisuus vois kyllä lupailla vähän sen suuntaista :whistle: Minua kiinnostaisi niin kovasti, että miten se käynnistely on nyt onnistunut :)

Minun oli pakko googlettaa, että miltä supistusten pitäisi tuntua, kun ei ole hajuakaan ja kaikki kuitenkin neuvolassa ja ä-polilla kyselevät, että onko ollut supistuksia ja olen aina vastannu, että "ei oo näkyny".
Tajusin siinä sitten googlen tuloksia lukiessa, että ehkä minulla on ollut supistuksia, niitä kivuttomia, koska vatsa menee ajoittain ihan kivikovaksi ja joskus sellaista kuukautiskipujenkin tapaista on ollut. Olen aina kuvitellut, että supistuksen pitäisi olla semmonen hallitsematon vatsalihasten "liikehdintä", semmonen että vatsa tosiaan supistuu tiiviimmäksi ja sitten taas turpoaa ulospäin... ei ole helppoa! :LOL:

Täällä elättelen vielä toivoa spontaanista synnytyksen alkamisesta, mutta pikkuhiljaa olen kyllä myös valmistautunut siihen, että huomenna lähden Hentun kaveriksi KYS:n käynnistely-jonoon :rolleyes:

AnnaS. 41+4
 
Kuulostaa kyllä aika rankalle tuo Hentun synnytyksen käynnistys. Toivottavasti homma olisi nyt edennyt ja vauva jo maailmassa :unsure:

Samassa veneessä ollaan AnnaS. Mua on alkanut jännittämään huominen yliaikaiskontrolli. Onneksi se aika on heti aamusta. En varmaan ensi yönä saa unta ollenkaan o_O Ehkä sitä pitää varuilta autoon ottaa oma kassi matkaan, jos kävisi niin, että päättävät synnytyksen käynnistää jo huomenna. Jotenki veikkaan, että se on huomenna vain pyörähdys tuolla ja kotia passittavat vielä odotteleen alkuviikkoon, että jos tuo syntyis ittekseen.

Viivian 41+2
 
Kiitos Tähkä! Kyllä oikeasti lohduttaa kuulla myös nuita "nopean toiminnan" -tarinoita :) Oliko sinulla silloin lähtötilanne vielä epäkypsä vai johtuiko lääkkeen pikainen vaikutus jo valmiiksi kypsästä tilanteesta?

Mistäpä näistä tietää. Olen ehtinyt todeta jo moneen kertaan,että lapsi on kuin ilmetty isänsä: ei ole kiire mihinkään, mikään ei ole viikon (eikä näköjään kuukauden) päälle... Jos sain itseltä tämän "tule jo"-stressin pois, niin saattais vauva alkaa itsekseenkin syntymään, mutta milläpä yhtäkkiä unohat, että viikot paukkuu yli niin että jyrinä käy.
Jos huomiseen menee, niin en kyllä poies tule ennen kun vauva on kainalossa, korkeintaan sen ballongin kanssa kotio voisin harkita :geek:

AnnaS. 41+4
 
Uuuh, nyt mua on vähä ruvennut jännittämään! :p Limatulppa otti ja läks tänään aamusta parissa palassa ja sen jälkeen on enemmän ja enemmän tuntunu painetta lantiossa. Ehkä tää sittenKIN tulee tässä lähipäivinä :love: Supistuksia en tunne kyllä, mutta tämä vaappuva kävelytyyli ja paine on jo aika lupaavaa mun mielestä. Oonki kyllä tässä hääränny vaikka ja mitä päivän aikana, ollaan oltu lähestulkoon koko päivä pihalla. Pakko vielä tiskata, ettei ole kauhea tiskivuori kun tulee kotia jos lähtö tulee tänään/yöllä. Onneks pyykitkin on pesty ja kaapissa ruokaa (y)

Nyt mun on pakko mennä suihkuun, haisen kun rankkitynnyri ja hiki on kun pienellä sialla. Ja tosiaan, ehkä vien nuo laukut jo autoon odottamaan... o_O Toivottavasti tää käynnistyis tässä illan aikana, ettei tarttis tyttöä repiä kesken yöunien ylös.

Toivottavasti en pilaa tätä jännityksellä ja turhilla odotuksilla.. :X3:
 
  • Tykkää
Reactions: Staffy85
Samoin mulle jäi hyvä kokemus käynnistyksestä :) rv41+3 oli 1,5cm kohdunkaulaa jäljellä ja sormelle auki. Tästä 8h kun synnytys oli käynnissä ja toiset 8h ja vauva maailmassa :) ballongille peukkua siis täältä!

Ei tässä muuta osaa kuin tsemppejä lähettää :) Niitä siis kaikille kontrolliin meneville!
 
Kärvistelijöille vielä kaikki sympatiani! Niin hyvin vielä muistan tuon piinan. Meillä tosiaan oli maanantaina yliaikakontrolli 41+4, jossa lääkäri sitä mieltä että odotellaan vielä 42+0 eli kolme päivää, jos mitään ei ala tapahtua. Lauantaina oli kyllä alkanut jo tulemaan limatulppaa ja maanantaina olin 3 cm auki eli sikäli tilanne tosi kypsä. Olin itse tyytyväinen tuomioon, koska tiesin, että keho ei ole vielä valmis. Mutta PÄÄ oli!! En pystynyt puhumaan kenenkään kaverin kanssa, kun en sietänyt yhtään kyselyä raskaudesta, vauvasta tai synnytyksestä. Maanantaina käskin miehen tulla kotiin ajoissa ja sanoin, että me lähdetään nyt pienelle lenkille. Ei siis mikään hirveä reippailuspurtti vaan enemmän sen takia, että rentoutuisin vähän luontopolulla. Oli tosi ihana kesäilta ja se kyllä rentoutti.

Sen jälkeen katottiin miehen kanssa yhtä sarjaa ja sanoin, että laitas mun oksitosiinipitoisuudet nousemaan eli halusin, että mies alkoi hieromaan mun selkää, tai oikeastaan siis makoiltiin vaan puolialasti sängyllä ja mies kosketteli selkää. Suosittelen. Aloin tuntemaan tosi heikkoa menkkajomottelua suht säännöllisesti. Siitä sit mentiin nukkumaan ja mies jatkoi selän hellimistä vielä varmaan tunnin. Menkkajomotukset alkoikin tulemaan vähän kovempina ja makoilin rauhallisena niitä vastaanottamassa tunnin, kunnes ekat oikeat supistukset tuli (ymmärsin heti, miksi niitä sanotaan poltoiksi!), ja sit niitä tulikin jo 2 min välein.

No, vähän pitkä stoori, mutta suosittelen siis keksimään jotain, mikä teitä rentouttaa, mä uskon enemmän rentoutumiseen kuin rehkimiseen oman kokemuksen perusteella.

Lauwra, miten sulla lähtenyt episiotomia palautumaan ja onko jotain vinkkejä istumiseen? :D En nyt muista muita, joille tehtiin epi.

Toisella kankullaan makoileva kotiutunut Mamira ja neiti H 3pv
 
Ei se synnytys aina luomunakaan etene, nimim. sunnuntaina klo 6.00 kohdunkaula kadonnut ja sormelle auki ja poika syntyi tiistaina klo 22.00. Meinasi kyllä pää levitä.

Meillä oli taas hehkeä yö.. Poika huusi refluksia klo 00-03, eli kolme tuntia putkeen. Joo, meillä ei todellakaan tankata lasta yötä varten. Jokohan mä oppisin tän asian? Ja miten selität asian 6-viikkoiselle..
 
Voi Kuusama, nuo itkut on niin surullista kuultavaa, kun toista ei voi auttaa. Ja Tähkälläkö se oli myös itkuisuutta, jaksamisia.

Meillä on nyt rotarokote vedetty huiviin. Poika tuntuu väsyneemmältä, onneksi ei ole itkuinen tai kipeän oloinen. Katsotaan miten yö menee. Ystävä nimittäin pelotteli oksennuksista, kuumeesta ja itkuista.

Meillä se elämä pyörii kirjaimellisesti :poop: ympärillä:LOL:. Milloin odotetaan seuraavaa kakkipäivää ja milloin ollaan helpottuneita, kun se päivä saapuu. Välit on nyt sen 5-6 päivää. Ja poika on selvästi tuskaisempi päivää, kahta ennenkuin saa helpotuksen.

Ruu ja Massa Taavetti
 
Vahvasti laitan uskoni että nyt vklopun aikana syntyy, eilinen paine helpotti illalla kun lakkas rehkimästä mutta taas aamusta kun nousi ylös niin tuntuu. Ja pieniä supistuksiakin :) jipei! Pitää vaan taas häärätä päivä josko se tästä.

Neuvola ei sanonut oikein juuta ei jaata, mutta hän veikkaili painoksi 3300g (saa nähä) mutta eipä tää mun paino vieläkään ole sitä 5kg yli lähdöstä mennyt. Mut eihän sekään toki mitään kerro. Nyt kauppaan himo-ostoksille (mansikoita) ;)
 
Mamira, kipeimmillään eppari oli 2-5 päivää synnytyksen jälkeen. Buranaa ja panadolia meni koko ajan kotonakin maksimi annokset. En todellakaan pystynyt istumaan, ensimmäisen 1,5 vkoa makasin sohvalla ja nousin ainoastaan vessaan. Kahden viikon jälkeen helpotti. Mulla on edelleen epparin toisella reunalla kova patti, joka on kosketusarka (siinä oli myös iso mustelma). Täytyy siitä kysyä maanantain neuvolassa...

Onnea henttu! Kyllä paljon syntyy näitä nelikiloisia :) Onneksi vähemmän viiden kilon jytkyjä :D
 
  • Tykkää
Reactions: Mamira
Nyt äitiyspolilla käyty. Kaikki on vauvalla hyvin :love: On kuulemma siro ja painoarvioksi antoi n. 3100g. Kohdunsuu oli 4cm auki ja kohdunkaulaa 1cm jäljellä. Ois kuulemma salissa voitu puhkaista lapsivedet jo, mutta sen verran ruuhkaa ilmeisesti siellä, että se tehdään sitten maanantaina, jos synnytys ei ole vielä käynnistynyt. Oli kuulemma ihan varma, että nyt vklopun aikana tämä pikkuinen syntyisi. Se jää nähtäväksi :rolleyes:
 
Mamira, mulle tehtiin epi. Pari viikkoa nappailin särkylääkkeitä, vaikka mulla on korkea kipukynnys enkä tykkää lääkkeitä popsia. Nyt vauvan syntymästä on viisi viikkoa ja joka päivä tulee haavasta vielä verta.. Ja tuntuu edelleen kävellessä.. En tiedä onko normaalia.

Mites jälkivuoto teillä muilla on kestänyt? Mulla tulee edelleen :(
 
Onnea taas vauvautuneille ja tsemppiä omaansa vielä odottaville! (y)

Eppariin sain viimeksi sellaisen vinkin, että kastelee sidetaitoksen jääkaappiviileään suolaliuokseen (apteekista) ja hautoo sillä haavaa. Eli tunkee sen pikkareihin. Mulla auttoi tuo silloin tosi paljon :) Sympatiat kaikille epparoiduile, mulla kesti silloin sen paraneminen aika kauan ja nyt kun epparia ei leikattu, tuntuu kuin ei ees ois synnyttänyt..
 
Hentulle paljon onnea! Vihdoinkin! :)

Viivianiakos tässä seuraavaksi jännätään ;)

Kannattaa niihin mahavaivoihin kokeilla sitä disflatyliä. On kalliimpi kuin cuplaton, mutta meillä ainakin on myös auttanut. Tytölle ostin ensin cuplatonia, mutta kun se ei auttanut, vaihdoin disflatyliin. Pojalle ostettiinkin suoraan disflatylia, kun aloitti pieruähinän. Koliikkitippoja on myös kehuttu tosi paljon :)

Meillä nukuttiin viime yö 22-4.30 ilman yhtään syöttöä tai muutakaan ähinää :) loppuyö menikin vähän ähistessä. En tiedä, oliko pierut tiukassa vai oliko vaan niin kuuma (poika nukkuu nyt pelkässä bodyssa yöt). Mutta ihan kiva tuo ensimmäinen pätkä oli, vaikka loppuyö menikin harakoille :)

Mulla on ensi viikolla jälkitarkastus! Mitenkähän sen muistaisi? :D mies on ottanut sen päivän töistä vapaaksi, kun pyysin olemaan lasten kanssa sillä aikaa, kun mulla on se tarkastus. Ei oikein huvita ottaa näitä sinne mukaan, varsinkaan tuota isompaa... :D missäköhän vaiheessa mulla loppui jälkivuoto, kun sitä kuitenkin kysytään ja mä vaan eräänä päivänä havahduin siihen, etten vuoda enää... :D

Täällä on helle! Tämä pahisäiti piti vauvaa ulkona pelkässä lyhythihaisessa bodyssa ja vaipassa... Vauva tosin oli vaununkopassa ja varjossa. Jalkapeitteen tilalle viritin harson. Mitenkäs muut äidit pukevat vauvansa tälläisissä lämpötiloissa? Suositteko pitkiä hihoja ja lahkeita, vai "paljasta pintaa", kun vauva kuitenkin pidetään varjossa? :)
 
Mulla varmaan tikattiin toi eppari tosi hyvin, koska se ei vuoda enää paljoa enkä jostain syystä tarvinnut vielä yhtään kipulääkkeitä. Ehkä sitä ei sitten leikattu niin syvältä? :confused: Mutta vessareissut on kyllä aika tuskaisia ja istumisesta saa vain haaveilla...

Ja jälkivuoto on tosi niukkaa, vaikka nyt vasta neljäs päivä synnytyksestä. :cautious:

Eka yö omassa kodissa takana ja voi vitsi mikä härdelli. Neljään asti meni ihan hyvin (paitsi etten itse nukkunut kuin tunnin), mutta sitten neiti tahtoi koko ajan olla tissillä. Siis ihan koko ajan. Ja ähisi ja raivosi siinä ihan hirveästi, siis selvästi oli väsynyt ja samaan aikaan nälkäinen, mutta mietittiin, että varmaan oli myös liian kuuma ja sit saattoi kiemurrella suolistotoiminnan takia? Ei siinä sit auttanu muu kuin tissittely tonne kahdeksaan asti... toki nukahdeltiin molemmat välillä. Koko ajan sitä miettii onko tämä normaalia ja miten toimitaan. :unsure:

Miten näin kuumalla pidätte vauvalla vaatteita? Meidän neiti nukkuu nyt vain ohuen peiton alla vaipat yllä. Kokeilen siis vaan niskasta niin vieläkin tuntuu vähän kuumalta, kun meidän asunto on tällainen sauna. Vinkkejä?
 
Mamira, mä en pidä vauvalla vaatteita välttämättä ollenkaan. Edes vaippaa :D tänäänkin aamulla makoili lattialla peiton päällä nakuna ja hetkeksi kun selkäni käänsin, oli pissakatastrofi valmis... Tästä reilu 6 viikkoisesta kyllä näkee, miten se on tyytyväisimmillään ja sitä se tuntuu olevan vaippasillaan tai nakuna :) meillä tuo isompikin on sisällä jatkuvasti ilman vaatteita :)
 
Meillä mennään kans tosi vähissä vaatteissa. Eilen illalla poika loikoili ulkona vaunuissa pelkässä bodyssa. Sisällä se on ollut jo monta päivää samassa asussa.

Mamira, mun mantra on ollut tän viimeisen 6 viikon ajan "luota vauvaan -luota itseesi" :D Vauvat on onneksi niin viisaita että tekevät automaattisesti oikein. Mitä enemmän vauva viihtyy tuossa vaiheessa tissillä, sitä varmemmin hän saa jatkossa maitoa :) Varsinkin yöimetykset nostavat tehokkaasti maitoa. Onneksi vastasyntyneen mahalaukku on niin tosi pieni että äidin maito riittää lähes aina vaikka sitä alkuun tulee vähemmän :)

Meillä on näköjään alkanut tihen imun kausi, sitä osasinkin jo odotella. Ja just kun mulla on mahdoton pyykkipäivä menossa.. Tunnin välein tissi suussa o_O
 
Meillä vauva on ollut melkein koko ajan kotona päällään vain body, vaippa ja sukat. Bodysta riippuen joko pitkä-tai lyhythihainen. Ulkona vaunuissa ei ole hattua eikä tumppuja käsissä. Ulkona ei olla oltu ilman kuin vaunukopassa, siristää kovasti silmiä äsken kun nopsaan takapihalla käytiin.
 
Onnea uusille vauvautuneillr! <3

Mä en oo tainnut epparin takia ottaa ainuttakaan särkylääkettä, jälkisupistuksiin muutaman. :) kosketusarka haava on vähän mut istumaan pystyin heti synnytyksen jälkeen.

Puenkohan mä liikaa tuota vauvelia.. No helteeseen en sitä vie, ja ei meijän suht uusi omakotitalo mitenkää tukala oo :) mä en tänäkesänä tykkää yhtää näistä helteistä.. Aurinko on kiva, mut joku 17astetta sais korkeintaan oöla tuo lämpö :)

Hyvää viikonloppua, met ollaan reissun päällä..

Mä ja mun muru huomena 2vk <3
 
Onnea uusista vauvoista :love:

Mä supistelen täälä kohtuullisen säännöllisesti n. 5min välein mutta ei nää vielä kivunlievitystä tartte. Vähän hikoiluttaa vaan, tai sitten se on tämä tuvan kuumuus. :p

Jos kattelis vielä tovin ja söisi tuon just uunissa olevan pizzan ensin. Ja 2l mansikoita, ettei vaan kerkeä mennä huonoiksi.
 

Yhteistyössä