Kesäkuun kullanmurut 2015 **Maaliskuu**

Täällä taas pitkästä aikaa :)

Mä oon ihan sekaisin siitä mitä pitäis hankkia vauvalle, toki vaatteita oon ostellut mutta melkeinpä se siihen jääkin.. Vaunuja meinasin käydä testaamassa ensin ja sitten tilata netistä. En oikeen tiiä mitä edes pitäis hankkia!

Vaivoja ei oo ilmestynyt kummemmin vieläkään, ainoa on ihan päivittäinen supistelu.. Onko muut huomannu että tuo supistelu ois yhteydessä pissahätään? Mulla ihan selkeästi alkaa silloin pahempana.. Muutenkin kyllä tulee, sekä levossa että liikkeellä.

No nyt katos taas ajatus kesken kirjoittamisen, jatkanpa kun muistan mitä piti kirjoitella :D
 
Lauwra, siskon pojalla oli vauva-aikana tuollainen vuokrasänky :) täytyy varmaan sitäkin harkita, jos ei muuta löydä.

Meillä ei vauvaa uskalla jättää lattialle, jos ei itse vahdi vieressä. Kun on tuo reilu 2 vuotias, joka voi yrittää nostaa tms. Ja koirat plus lauma kissoja. Liian riskialtista jättää vauva lattialle ja mennä vaikka itse vessaan :D tyttö on talvivauva ja talviaikaan meillä on niin kylmät lattiat, ettei voinut lattialla pitää oikein mitenkään. Silloin meillä oli lainassa kehto, mutta nyt samainen kehto on jo muualla käytössä. Kehto meillä olikin olkkarissa ja pinnasänky sitten makkarissa.

Tänään on toistaiseksi ollut pikkuhitusen parempi päivä pelkojen suhteen. Ei ole ollut aikaa miettiä liikaa :D kaveri on tulossa käymään, joten oli aamulla tartuttava imurin varteen, että tänne kehtaa ketään päästää... Sitten käytiin tytön ja koirien kanssa pienellä aamukävelyllä. Nyt tyttö katsoo nalle puhia ja vähän ajan päästä kaveri jo tuleekin :) mielikin on siis ollut parempi ja hetkittäin tulee usko, että ehkä kaikki voisikin mennä ihan hyvin.

Supistuksista, mulla selvästi pahentaa, jos on pissahätä. Samaten selällään makoilu provosoi supituksia, vaikka muuten vielä voisinkin olla selälläni. Harvoin kävellessä supistuksia huomaan, enemmänkin levossa. Sama oli tytöstä silloin. Mutta just lenkin tai imuroinnin jälkeen saattaa supistella (ei siellä lenkillä tai imuroidessa), mutta ei onneksi kipeästi. Aika epämukavia ne supistukset kyllä jo on, mutta ei tosiaan kivuliaita. Lisäksi häpyluu on alkanut taas enemmän kipuilemaan. Ihan tuosta yläpuolelta ja molempiin nivusiin. Tukivyötä en pysty enää käyttämään, koska sekin provosoi supistuksia. Kuten mikä tahansa muukin puristus alavatsalla. Sama oli edellisessäkin raskaudessa.

Yöt mä nukun vielä onneksi melko hyvin kaikista peloistani ja ahdistuksistani huolimatta. Kunhan ei päästä vääriä ajatuksia päähänsä yöllä herätessään... Vessaan herään yleensä sen yhden kerran yön aikana (tytöstä ihan koko raskausajan alusta loppuun 4-6 kertaa joka yö) ja kylkeä en pysty heräämättä kääntämään, joten parin tunnin välein herään puutuneeseen lonkkaan ja on kammettava toiselle kyljelle :D onneksi yleensä nukahdan nopeasti uudelleen. Öisin en myöskään supistuksia ole huomannut. Ja tuo magnesiumsuihke on auttanut pahimpiin lonkkasärkyihin :) yleensä nukun sellaisen 9-10 tuntia yössä.

Huomenna neuvola. Nyt saa kyllä kontrolloida sen hemoglobiinin, että tiedän, tarviiko tuota raudan syömistä vielä jatkaa.

Pihla 29+2
 
Sonde, tosi hyvä päätös hakea sairaslomaa, toivottavasti saat tarpeeksi. Hassua, ettei neuvolaan otettu ton takia! Itse podin huonoa omaatuntoa siitä, kun jäin heti oksentelun alettua sairaslomalle, kun tiesin, että monet kärvistelee töissä hampaat irvessä. Ite en vaan pystynyt. Kyllä oma vointi ja varsinkin pääkopan asiat on sellasia, että saa olla itsekäs.

Mä olen alkanut nyt parina päivänä heräämään siinä viiden aikoihin enkä saa kunnolla unta sen jälkeen. Vessareissujenkin jälkeen (klo 01 ja 03) siis yleensä vaan rojahdan takaisin sänkyyn ja unten maille, mut jostain syystä viiden jälkeen ei toimi. Sit kun puol seitsemältä pitäisi nousta ylös niin johan väsyttää ja pystyis nukkumaan! :D Ärsyttävää.

Mä olen vaatteista päättänyt pärjätä ens alkuun äitiyspakkauksen vaatteilla ja mun omilla vanhoilla vauvanvaatteilla, joita on säästetty. :) Ja ostan vasta sitten, kun tulee tarvis. Vai tuleeko teille heti mieleen jotain tiettyä vaatetta, mitä kannattais olla enemmänkin?

Mahassa möyritään nyt jotenkin ihan hassusti. Tommoista kummallista hiplailua, en kyllä osaa sanoa, onko sormet vai jalat vai mikä. :D Eilen töissä ihan mielettömän kipeä potku niin että hypähdin tuoliltani ja melkein huudahdin.

Viikkoja kasassa 25+5 ja laskurin mukaan sata päivää laskettuun aikaan!
 
Mamira, mieleen tuli heti nuo kietaisubodyt (56-62-68), joita kannattaa kyllä hamstrata esim. kirpparilta jos tulee vastaan. Superkäteviä vastasyntyneen kanssa. Jotkut vauvat on kovia pulauttelemaan, joten vaatekertoja saattaa mennä päivässä useampia. Meidän esikoinen ei paljoa pulautellut ja pissatkin pysyi vaipassa hyvin, joten usein yksi vaatekerta päivässä riitti. Toki poikkeuksia on! Kaverilla saattaa mennä kymmenenkin vaatekertaa päivässä, poika+pulauttelija :LOL: Äitiyspakkauksesta ei kyllä montaa vaatetta ole, joita voi heti vastasyntyneelle laittaa ison koonsa puolesta (minun mielestäni).
Korviketta on kans ihan ok olla varastossa, eihän sitä ole pakko antaa jos ei tarvitse/halua. Ja jos aikoo imettää, niin rinnanpäät SAATTAVAT mennä rikki, niin rintakumeista on hetkellistä apua, että nännit saavat parantua. Itsellä meni kumpikin nänni niin rikki, että vuotivat verta. Ja sitten vielä iski sammas rintoihin.. Ihanaa. Ja niin, kotiin kannattaa ostaa pakettitolkulla noita kk-suojia. Itse jouduin juoksemaan osastolta suoraan kauppaan kun olin unohtanut ne ostaa.

Omaa napakuoppaani: Välillä tulee päiviä ja hetkiä, että unohtaa olevansa raskaana. Ja sitten sen taas hoksaa, kun vaikka tiskaa ja huonossa asennossa nostelee kaappiin, niin kyllä tietää seisseensä. Tiskiallas saisi olla jonkun 10-20cm korkeammalla. Muuten meno on kovin tasaista tällä hetkellä. Muutamana yönä olen herännyt kauhuissani siihen, että nukun mahallani. Äkkiä selälle ja tökkimään, että liikkuuhan kaveri vielä. Yhtenä aamuna itkin aamupalapöydässä, että särkee jalkoja ja sitten kun pääsi taas vauhtiin niin särytkin katosivat. Kai se on vaan näitä "vanhan krampoja" :confused:

Ostoksille pitäisi päästä, kamala hinku ollut jo viikon pari, mutta ei ole kerennyt. Nytkin esikoinen ollut koko vklopun kipeä, edelleen ollaan kotona hänen kanssaan. On kyllä sitkeä tauti, eilen käytiin katsomassa korvia ja oli EHKÄ alkavaa korvatulehdusta. Huomenna uudelleen kontrolliin ja torstaina pääsee taas hoitoon jos kaikki on ok. Itsekkin kaipaa jo kovasti töihin näkemään ihmisiä.

Ehkä tämä tässä tällä kertaa :)

Beibei & Ipana 24+5
 
Kesäkuun vauveli
Hei mammat!

Tulipas kiire ja hätä kun... mihin tää keskiraskaus meni? Siis hujahti niin että meinas myöhästyä äitiyslomasuunnitelma työnantajallekkin (kerkis just 2kk ja 3 päivää ennen lomanalkua) ja nyt tulikin vaavin vakuuttamisellekkin kiire! Just muistelen että oli rv 16 meneillään ja mietin että eihän näillä oo mikään kiire ja nyt tosiaan on. Rv 28 alkaa lauantaina.

OP:sta kellään vakuutusta? Otin selvää, että terveysselvitys riittää jne. Eli terveysvakuutus hoito ja kuluturvalla olis mielessä. Onko riittävä? Vakuutusehtot sain pohjolalta, mutta on sellasta puuroo että ei ymmärrä. Ei sitten millään. Missä sanotaan että korvataan ja ei korvatakkaan. Haluaisin vain, että hoitokuluja normi lääkärin käynneistä (yksityisellä tietysti) ja mahdollisesti leikkaus, fysio ym kuluja kattaisi. Pääasiassa siis nuo perus lääkärillä käymiset.

Arvostaisin hirmuisesti avusta, mikäli kellään on OP:sta kokemusta:)

Kiitos!

- Satunnainen kävijä
 
"Catnip82"
Tuli tässä ajatus mieleen, että keräisikö tuohon etusivulle nimilistan perään listan "tarpeellisista" asioista. Jonkun kuun ketjussa se oli ja sen voisin vaikka kopsata. Siitä saa hieman ideaa ensi kertalaiset mitä voisi hankkia, huom! voisi :) eli joku ei pidä tarpeellisena pinnasänkyä mutta ajatuksena, että miettii ainakin että missä vauva tulee nukkumaan. Tai joku ei halua tuttia käyttää niin sen kohdan voi skipata hyvillä mielin, tai jos aikoo kestoilla niin sitten ei kertikset kuulu hankintalistalle. Mutta listaa voisi käyttää enemmänkin siltä näkökulmalta, että miettii eri asioita. Esikoisen kohdalla oli itsellä ainakin hieman hukassa, onnekseni lähipiirissä on niin paljon lapsia että perusarki on ollut tuttua. Mutta hyvähän se oli miehen kanssa jutella perusasiat läpi, että miten me tämän asian kanssa teemme/haluamme tehdä. Jokainen vauva on kuitenkin yksilö ja vaikka kuinka vanhemmat haluaisi jotenkin toimia niin vauva voi päättää toisin :)

Tosiaan äitiyspakkauksen vaatteet on aika isoja mitoitukseltaan, eli siellä oleva 50cm vaate vastaa hm/lindex/kappahl vaatteista 62cm vähintään. Se taas on miusta aika iso vasta syntyneelle. Kesävauvoja kun tässä tulee kanssa niin toki jotain lyhythihaista/-lahkeista kannattaa hankkia, jos tulee kuuma kesä. Ja tosiaan voi mennä niin, että sama body menee pari päivää helposti, mutta on päiviä jolloin niitä voi hyvin mennä 3-4 :) poikavauvoilla tuo vaipan tulviminen on vielä yleisempää kuin tyttövauvoilla kun jos pienen pissavehkeen väärin asettaa vaippaan :)

Itselle tosiaan kannattaa hommata ph-suojia ja sitten niitä kaikista isoimpia kk-suojia, koska jälkivuoto voi olla runsasta ja sidettä tulee vaihtaa usein. Sitten itselle tuo luumunektariini oli ihan must. Koska oli noita tikkejä, niin ei passaa kauheasti ponnistella pöntöllä. Joka ruuan jälkeen lasillinen tuota niin ei tullut vaivoja niiltä osin. Lampaanvillarasvaa kannattaa ostaa kanssa nänneille, sitä suositellaan että käyttö alkaisi jo ennen synnytystä, eli ehkä viikko/pari ennen LA:ta niin alkaa nännit saamaan suojaa. Itsekin tuota hölväilin, mutta ei ollut ongelmaa rikkimenosta sillä imetyksellä :D

Vakutuuksista tuosta OPsta ei ole kokemusta, meillä on esikoisella IFistä ja sieltä otetaan nytkin, pitää ottaa 2kk ennen laskettua aikaa eli vielä tässä on 9 päivää aikaa ;) Ja koskaan en ole osannut tulkita noita vakuutusehtoja, ne on niin hepreaa. Mutta uskoisin, että jos tosiaan tuon odotusajan vakuutuksen ottaa niin ne on kaikkialla olleet aika kattavia eli perusjutut pitäisi kattaa.
 
"lauwra"
miiula, jos nyt turvakaukalon hankitte ennen kuin vauva täytyy tuoda kotiin niin sillä pääsee jo alkuun ;)

Neuvolassa käyty ja tässä tuloksia: verenpaine 109/78, painoa alusta +6,3kg, sf-mitta 26 (yläkäyrällä), sykkeet 130-140 ja hienosti vauva monotti kun sykkeitä kuunneltiin. Kuun lopussa sitten lääkärikäynti ja samassa ultrataan. Vauva oli pää alaspäin niin kuin ajattelin ja kuulemma jos on pitkiä aikoja seisaallaan/kävelee niin pää voi laskeutua jo melko alas.

Nyt ei jaksa muuta kirjoittaa.

lauwra & pikkuveli 28+4
 
lauwra kiitos vinkistä :D onneksi kaukalo onkin jo tiedossa kun siskolta saan :)
Sitähän mun piti kysellä aiemmin et onko täällä muita allergisia?
Siis lähinnä siitepöly ym.. Onko teillä oireet jo alkanu tai onko kokemusta aiemmin paheneeko raskauden aikana?
Mulla on ollu pari kk jo aika pahana allergia, heinixiä sain luvan syödä mutta eipä tuosta tunnu olevan apua.. Kauhulla ootan sitä kunnon kevättä ja kesää, miten siitä selviää hengissä :/
 
Catnip, hyvä idea tuo lista. Itse kirjoittelin kyllä jo heti ylös mitä olette luetelleet. Esikoista kun odottaa niin kaikki vinkit otetaan vastaan.

Me otettiin Pohjolan hoitoturva vakuutus. Käsityksemme mukaan se on hyvä perusturva lääkärikäynteihin, lääkkeisiin ja hoitoihin. Vakuutus voimassa 100 vuotiaaksi asti ja hinta laskee tietyssä iässä ja nousee taas eläkeiän kynnyksellä. Pohjolan tapaturma ja hoitoturva vakuutuksista olen kuullut pelkkää positiivista. Toki käytännössä kokemusta ei vielä ole. Ifistä meillä on muut vakuutukset.
 
  • Tykkää
Reactions: Milsteri
..malsa
Kietasubodit on kyllä todella käteviä ihan pienen kanssa!

Kannattaa myös hankkia tai laittaa joku hankkimaan itselle kaappeihin jotakin hyvää syötävää ja juotavaa. Siinä vastasyntyneen kanssa saattaa se syöminen ja juominen jäädä tosi vähälle niissä hormoniryöpyissä niin kunhan jotain edes söis. Suklaata vaikka! ;)

Malsa ja pojuE 27+5
 
Mä olen hamstrannut kietaisubodeja koossa 50-56 cm. 62 cm taitaakin sitten olla normaalin mallisia. Toki aina pyrin hankkimaan sellaisia missä on nepparit olalla tms.

Maaliskuisten ryhmässä on ainakin hyvä lista vauvalle tarvittavista tavaroista. Löytyy sieltä sairaalakassin sisältöönkin vinkkejä, mutta sitä nyt ei toivottavasti kukaan tarvi vielä hetkeen.

Töissä alkaa olla aika väsynyttä meininkiä. Ei jaksaisi olla jatkuvasti läsnä ja kaikki ohjakset käsissä, haluaisin vain käpertyä itseeni ja keskittyä tähän raskauteen. 43 työpäivää jäljellä, yritän tsempata.
 
Mä en aluksi (ensikertalaisena :p) tajunnut, että kannattaisi tosiaan hankkia niitä kietaisumallisia bodyja, ja nyt meillä on yllin kyllin sellaisia tavallisia vain (sentään ne nepparit olalla). Noh, tämähän antaa vain hyvän tekosyyn suunnata taas vauvanvaateostoksille :D Onneksi suurin osa meidän vaatteista on joko saatu lahjaksi tai sitten ostettu kirppiksiltä, joten ei tarvitse potea huonoa omatuntoa siitä, että olisi tuhlannut jo omaisuuden pikkuruisiin vaatteisiin, jotka jäävät kuitenkin nopeasti pieneksi. Vain kahdesti olen sortunut ostamaan uusia vaatteita kaupasta, mutta on ne vaan kyllä hintavia... Toissapäivänä käväisin Lindexillä ihan muissa asioissa ja pahaa-aavistamattomana kuljin lastenvaateosaston läpi ja kaikki siellä vain oli niin söpöä että kiikutin kassalle kaksi bodya, yhden paidan ja yhdet housut... 40 euroa! :headwall: Että juu, seuraavaksi lähden metsästämään niitä kietaisumallisia sitten taas kirppareilta :D

Peloista, meilläkin on babylla ollut nyt muutama päivä hiljaisempaa potkujen suhteen ja tietysti heti on pitänyt huolestua. On niitä liikkeitä silti joka päivä tuntunutkin, joten koitan pysyä rauhallisena ja ajatella, että ehkä vauva vain on eri asennossa jolloin potkut tuntuvat vaimeampina. Ja toisaalta olen viime päivinä ollut niin paljon menossa, että ehkä en vain ole siksi tuntenut niitä niin hyvin, kuin paikallaan ollessa tuntee. Yksi ilta tuhersin miehelle itkua että mitä jos babylla on joku vialla enkä suostunut menemään nukkumaan ennen kuin tunnen potkuja. Siinä sitten yritettiin herätellä poikaa juttelemalla sille ja silittelemällä mahaa ja kyllä se sieltä sitten heräsikin... ja potki sitten pitkin yötä niin kovaa että pari kertaa siihen heräsinkin :D Taisi kostaa kun ensin herätettiin hänet ^^

pupumama 24+1
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Minäkin liputan kietasubodyjen puolesta! Ja tosiaan ne äitiyspakkauksen vaatteet on ihan hirmu isoja vastasyntyneelle. Meijän jäbä oli varmaan n. 2kk kun ne oli sopivia ja oli kuitenkin 4,1kg ja 53cm syntyessään. Lisäksi tykkään itse hirmuisesti yöpuvuista jotka menee vetskarilla kiinni ja et niissä on jaloille sukkaosa valmiina (ne sukat painaa eikä pysy jaloissa). Parhautta ne missä mahdollista myöskääriä hihansuut käsien yli, suojaa raapimisilta. Meillä falskasi eka 2 vk vaippa, ihan sama mihin ilmansuntaan pippelin laitto niin joka päivä meni 3-6 vaatekertaa.

Vaippoja 1 koko kannattaa ostaa reilusti, vastasyntyneet kakkaa tosi usein! Toisille sopii paremmin pampersin malli, toisille libero. Lisäksi noita vuodesuoja alustoja on hyvä olla hoitopöydällä koska kun vaipan ottaa pois ni ainaki meijän poika pissas, ihan aina...

Ja tosiaan niitä maxi imukyvyllä olevia kuukautissuojia tarvii paljon! Joka kerta kun käy pissalla niin pitää vaihtaa (tulehtumisvaara). Lisäksi kaappi täyteen buranaa ja panadolia, molempia saa käyttää vaikka imettää.

Ja sit liivinsuojia, se on ihan hullua miten tissit vuotaa kun maitoa rupee tulemaan. Itse tykkäsin kovasti maidonkerääjästä, ekat kuukaudet tuli helposti kerättyä 50-70ml/imetyskerta ihan vaan sitä ohivuotoa (pakastin maidon minigrip pusseihin, säilyy 3kk pakkasessa). Kannattaa satsata hyviin imetysliiveihin, ei mihinkään halpis lurppanoihin jotka ei tue. Itse ostin esikoista odottaessa kahdet erillaiset ja kun imetys onnistu niin ostin kolmannet, siitä kummasta tykkäsin enemmän. Käytin imetysliivejä jo raskausaikana kun niissä se kuppikoko voi kasvaa huoletta mut kuitenkin tukee eikä purista.

Tuteista, niitä kannattaa ostaa muutamia, mutta myös eri mallia. Meijän poika ei ole koskaan kelpuuttanu muita kun MAM:in tutteja. Ja alkuun vaan niitä 0-2kk, ne 0-6kk sylkäsi pois.
 
..malsa
Lapsivesien menon varalle kannattaa ostaa inkontinenssisuojia! Itse ainakin huomasin kun vedet meni niin tavalliset kuukautissuojat oli jotenkin niin muovisia niin ei tuntunut pitävän ollenkaan kun lapsivettä sitten vähän väliä lorahteli pitkin päivää. Noi inkontinenssi suojat imasi paremmin lirahdukset. Mä jotenkin toivon, että nyt tälläkerralla alkaa supistukset ennen kun menee vedet.. Viimeksi meni aamulla klo 9.00 vedet ja käyrillä käytiin illalla 21 aikaan, kotiin vielä halusin, mutta tunti kun oltiin kotona oltu niin eikun takasin. :)
 
"Catnip82"
Vakuutuksesta... niin uskon kanssa siihen, että julkinen vs. yksityinen terveydenhuolto vastakkainasettelu on turhaa ja tk:ssa saa ihan yhtä hyvän hoidon. Enemmän itsellä se on sitä varten että JOS tulee jotain komplikaatioita tai vakavaa sairautta mitkä vaativat pitkää sairaalassaoloa niin ne sairaalapäivät maksaa aika mukavan summan... Niin saa siihen sitten apua vakuutuksen kautta. Jo ihan synnytyksessä voi vauva joutua teholle muutamaksi päiväksi ja ei ne halpoja päiviä ole. Niin on siihen sitten jokin turva. Meidän ei ole tarvinnut esikoista käyttää kohta 1,5v aikana kertaakaan lääkärissä, joten en osaa edes sanoa mitä hyötyä tuosta lopulta on. Muutamalla ystävällä on ollut pahat korvatulehduskierteet (siis heidän lapsillaan) ja tosiasia on, että yksityisellä putkitus tehdään nopeammin kuin julkisella puolella. Mutta yleensähän lapset tuppaa sairastumaan viikonloppuisin taikka ilta-aikaan milloin ei ainakaan täällä meidän suunnalla ole apua yksityisestä vaan päivystykseen se on mentävä :) Mutta itsellä siis ennen kaikkea noiden hoitokulujen takia vakuutus otetaan kuin sen mukaan että pakko saada ns. parempaan hoitoon yksityiselle ;) Mutta jokainen tosiaan itse tekee ratkaisunsa.

Valittelin eilen niitä liikkeiden vähyyksiä..no, nyt on kyytiläinen taas kääntänyt itsensä sellaiseen asentoon, että ei ole ongelmia liikkeiden tuntemisessa. Eilen kun mojovia iskuja tuntui ihan tuolla alhaalla. Tiedä sitten potkiiko siellä jaloillaan eli on perätilassa vai nyrkkeilikö käsillään. Miulla ei ole mitään hajua miten perin vauva tuolla majailee, en näe jalkapohjia ihon läpi, sen verran tuota suojakerrosta tuossa kuitenkin on :D mutta välillä istuessa tuntee kun pungetaan tuohon ylös ja silloin on hankala istua tai sitten pungetaan lonkkaa päin ja on hankala istua... Kultaista keskitietä ei varmaan tässä liikkeiden tuntemisessa ole :)

Ihanaa kun Kuusama oli laskenut nuo jäljellä olevat työpäivät, 43 päivää tuntuu paljon vähemmältä kuin 9 viikkoa :) mutta jotta saa tuota lukemaa alas päin niin pakko se on tämäkin päivä aloittaa...

Catnip82 + kyytiläinen 25+5
 
Catnip, tehohoito maksaa saman verran kuin mikä tahansa sairaalapäivä. Yhteiskunnalle toki kalliimpaa, mutta potilas maksaa sairaalapäivän verran. Näin ainakin oli 2003, kun siskoni lapsi oli tehohoidossa monta viikkoa.

Sairaalamaksuihin on lisäksi maksukatto, joka tulee äkkiä täyteen.

Oma kantani vakuutuksiin on sama kuin Sondella. Suomessa saa hoitoa, kun sitä tarvitsee. Vakavimmat tapaukset hoidetaan joka tapauksessa julkisella sektorilla.

Vakuutusmaksut ovat niin korkeita, ettei itsellä ole niihin varaa (ja sillä 500e:lläkin käy kerran jos toisenkin yksityisellä). Lisäksi moni vakuutus on semmoinen, että se käynti pitää joka tapauksessa maksaa itse ja korvaus haetaan myöhemmin (ja joka korvaushakemuksesta veloitetaan lisämaksu, joten ei edes kannata hakea joka kerta). Mutta en noita vakuutuksia kovin hyvin tunne. Vähän niitä tutkailin esikoista odottaessa, mutta tulin siihen tulokseen, etten ota.


-Valkoinen 27+1
 
Me pitkän pohdinnan jälkeen päädyttiin ottamaan vakuutus. Pääkaupunkiseudulla yksityiset ovat auki iltamyöhään ja viikonloppuisin, mikä oli ratkaiseva tekijä vakuutuksen ottamiselle. Itse olen pari kertaa viikonloppuna sairaalan päivystyksessä viettänyt useamman tunnin, muistaakseni yli 6 tuntia molemmilla kerroilla, joten se ei ole kovin houkutteleva ajatus pienen kipeän lapsen kanssa.

Liikkeistä: neuvolassa vauva oli 4 viikkoa sitten raivotarjonnassa, mutta viime viikolla havahduin siihen että potkut tuntuu vain alhaalla ja ylempää puskee joku isompi osa eli olen 100% varma että pikkuinen on kääntynyt istumaan ja siinä onkin sitten nyt viihtynyt. Onhan tässä onneksi aikaa vielä pyörähdellä takaisin oikein päin (ja vielä monta kertaa väärin päin uudelleen) :D

Tuhannet kiitokset kaikille, jotka jaksavat listata tarpeellisia hankintoja ja muistettavia asioita kokemuksen perusteella. Tulevat ainakin minulle ensi kertalaisena todella tarpeeseen :)

Hep87 26+1
 
..malsa
Kiitos vaavisänky linkistä kuka sen nyt laittoikaan!
Eipä ollut tullut mieleenkään, että missä sitä vauvaa sitten pitää alakerrassa kun lattialla ton taaperon kanssa ei oikein uskalla...
Meidän tyttö on niin hellyyttävä, se niin tykkää vauvoista ja pienistä pojista erityisesti. Lehdissä tai telkkarissa tai livenä kun näkee niin alkaa kova uikutus ja lentopusujen lähettely ja haluais kovasti paijata. :) Sama juttu on kyllä koirienkin kanssa. Meidän omasta koirasta tykkää niin kovin, mutta meidän koira ei kauheesti tytöstä välitä. Meidän koira on kyllä ulkonäöltään semmonen jokaisen pikkutytön unelma. Pieni valkoinen pitkäkarvainen ja pompula päässä, semmonen lelukoirannäköinen. Coton de tulear on merkiltään.
Minkä merkkisiä koiria muilla on ?

Tässä muuten justiin istun sokerirasituksessa.. Vähän kävi toi aamuherääminen voimille kun tytön kanssa tykätään nukkua ainakin kymmeneen joka aamu. Hilppasen tuli semmonen nihkee olo litkun hörppimisen jälkeen, mutta ei kovin kummonen. Pääsin tämmöseen yksityishuoneeseenkin ihan pyytämättä, harmi, että täällä ei ole sänkyä missä olis voinu unia jatkaa ;) Kohta tunti mennyt ja sitten vielä toinen lusittavana.

Malsa ja pojuE 27+6
 
"lauwra"
Mun on nyt "vakuutuksen suurkuluttajana" ja synnynnäisesti sairaan lapsen äitinä pakko ottaa kantaa tuohon vakuutukseen.

Tokihan lapsella maksut julkisella puolella ovat halpoja ja maksukatot tulee täyteen, mutta miettikää tilanne jossa ne kaikki maksut kasautuu tammi/helmikuulle. Osastopäivät 300e, poliklinikkamaksut 600e, lääkekatto 600e, Kelan taksimatkat sairaalaan 300e.... Kyllä niistä vaan kertyy. Meillä on ollu myös tilanne, jossa lastamme hoitanut spesialisti siirtyi vuoden virkavapaalle yliopistosairaalasta yksityiselle puolelle. Nyt kun meillä oli vakuutus, niin olemme huoletta voineet käydä Terveystalolla ilman että täytyisi laskea onko varaa mennä.

Ja vielä lisäksi mainittakoon, että kun on lapsuusajan vakuutus, niin de helpottaa vakuutuksen saamista myös aikuisena (jollei ole automaatio). Jos itsellä olisi nyt aikuisena tarve esim. polven magneettikuvaukseen, niin aika kauan saisi julkisella puolella odottaa jos edes pääsisi jonoon. Kyllä mä terveyskeskuksessa käyn jos on pakko, mutta kaipaan aikaa kun asiat sai hoitaa työterveyden (eli yksityisen) kautta.

Mutta kuten sanottu, nää on mielipide asioita :) Meillä nyt ei säästetä muutenkaan vakuutuksissa (kotivakuutus, koiran vakuutus yms), joten olisi hassua että nyt vauva olisi ainut ilman vakuutusta :D
 
"lauwra"
malsa, meiltä löytyy töppöjalkainen corgi :) ja sama homma, lapsi kyllä tykkäisi koirasta, mutta koira ei oikein välitä :D on kyllä oppinut sietämään lasta, mutta on enemmän aikuisten perään :)
 
Hei! Täällä myös istutaan sokerirasituksessa. Onneksi jo toinen tunti meneillään.
Hankinnoista sen verran, että kietaisubodeja täälläkin kannatetaan. Ja nimenomaan niitä missä kääntöhihat. Pojulla ei pysynyt tumput sitten millään ja kynsiä olisi pitänyt melkein päivittäin leikata, jotta ne ei olisi raapinut. Nyt karsinutkin pienimmistä koosta muut kuin kietaisubodyt pois ja sinulta ostoksia on ollut kääntöhihalliset kietaisut. Yöpukuja en edes ihan pienellä käyttänyt, kun turhaa "rumppausta" ja bodilliselle vauvalle saa yölläkin niiiin paljon helpommin vaipan vaihdettua, kun ei tarvitse kun alaosaa aukaista. Toinen mitä suosittelen on imetystyyny. Ei välttämättä tarpeellinen imetykseen (minulla oli, kun en muuten istualteen osannut), mutta esimerkiksi jo nyt nukun imetystyynyn kanssa. Helpottaa närästykseen ja lonkkarärkyihin, kun saa pään vähän ylemmäksi ja "muokattua" mukavan asennon.
Sonden neuvola vähän ihmetyttää. Itse kun neuvolatädille puhuin, niin otti kunnolla seurantaan ja nyt jo toinen kerta kun sairaslomalle laittoi, vaikka en sitä edes pyytänyt. Miten muka odottavan äidin jaksaminen ei ole neuvola-asia? Onneksi on työterveys.

CityPähkinä ja manteli 26+5
 
"Kuusama"
Me ei olla oikein mietitty tuota vakuutusasiaa. Mutta jos julkisen puolen maksukatto sekä äidille että lapselle on yhteensä 679e, ja lapsen vakuutuksen vuosimaksu on 500e, niin eipä tuohon nyt mahdotonta eroa jää. Siis jos miettii tuolta vakuutuksen vuosimaksun ja julkisen sairaanhoidon kustannusten kannalta. Meillä on päivystysaikaan matkaa joko julkisen tai yksityisen palveluiden piiriin kuitenkin se sama 100 km, joten matkan ja saatavuuden kannalta sama kumpaan menee.

Mulla on alkanut iltaisin närästys. Saan sen onneksi kuriin yötä vasten juomalla lasin maitoa =) Tuntuu olevan ilmeisen tehokas konsti.

Kuusama ja Vauva-T 25+5
 
"Catnip82"
Vielä yksi kommentti tuosta vakuutuksesta, sitten hiljenen aiheesta omalta osaltani :) itselle odotusajan vakuutus tulee maksamaan 148€ ja jos vaikka joutuisin loppuajasta sairaalaan pakkolepoon niin kyllä tuolla summalla ei montaa päivää makoilla. Vauvalle ensimmäisen vuoden vakuutus maksaa meille n. 360€ koska vakuutukset on kaikki IFistä eli olemme etuasiakkaita. Autokin on vakuutettu parhaalla kaskolla niin miksi en lasta vakuuttaisi :) mutta nyt hiljenen, jokainen käyttäköön rahansa miten haluaa ja tehköön omat ratkaisunsa, niin tässä kuin muissakin asioissa mitä lapsiin ja perheeseen tulee. Ja se oma ratkaisu on varmasti toimivin jokaiselle perheelle :)

Kävin äsken hierottavana, hieroja kysyi onko mitään kipuja ollut ja kerroin, että viime yönä heräsin oikean käden sormien puutumiseen. Hieroja sitten tuolta solisluun läheltä paineli ja tuumasi "kyllähän täällä muljuaa ihan kivasti, ei ihme että on puutunut..". Ihan mahtavaa kun kesken työpäivän tällaisen 30minuutin niskahartiahieronnan saa, nyt vain lounasta naamaan ja sitten jaksaa taas loppupäivän ahertaa.

Catnip82 + kyytiläinen 25+5
 
Hep87, täällä myös ylöspäin puskee isompi osa ja kipeitä iskuja tulee nivuseen. Silti vauva on pää alaspäin. Puskee pepulla ylös ja varmaan sitten käsillä tuonne nivuseen :) on siis ultrassa todettu, että on pää alaspäin. Tosin selkeitä potkuja tuntuu navan yläpuolella.

Vakuutuskeskusteluun en aio ottaa kantaa :)

Koirista, meilläkin töppöjalkainen corgi ja sekarotuinen :)

Neuvolasta kotiuduttu. Verenpaineet vaihteeksi hitusen korkeat, kuten suunnilleen aina siellä :D hemoglobiini noussut ihan hyvin112->123. Painoa tullut 7 viikossa +1,1kg. Peloista puhuttiin, mutta neuvolassa se aika on niin lyhyt ja tyttö oli mukana, niin en nyt tiedä, oliko miten paljon apua. Seuraavan ajan sain jo 2 viikon päähän. En kyllä ymmärrä miksi, kun mulla on äitipolillekin aika jo 3 viikon päähän. Ehkä sitten näiden pelkojen takia.

Eipä tänne nyt muuta. En muista, mitä vielä piti kommentoida, kun tekstiä oli tullut niin hurjasti :D

Pihla 29+3
 
Mulla tosiaan IFiltä hylättiin toi vakuutus pahoinvointilääkkeiden takia. Nyt Pohjantähdestä sanottiin että tuo lääkitys ei yksinään ole heillä syy hylätä hakemusta, mutta siellä maksaiskin sit sen 500 e. Sain kuitenkin Pohjolasta (sieltä on muutkin vakuutukset ja omistajajäsenyys) "Sukunimi Lapselle" terveys- ja toimeentulovakuutukset Mittaturva-pakettiin n. 9 eurolla. Tässä paketissa on siis meidän muut henkilö-, vahinko- ja matkavakuutukset. Tosta hinnasta päättelen, että vakuutus ei siis kata kauheasti. Katselin noita vakuutusehtoja, joissa kerrotaan, mitä korvaa (lähinnä mitä EI korvaa :D) ja ainakaan voiteita, ravintoaineita tai maidonkorvikkeita ei ilmeisesti korvata. Mutta toisaalla taas sanotaan, että ainakin hoitopäivämaksut korvattais. Toi selostus on kyllä aika pitkä ja kryptinen. Pitää varmaan soitella ja kysyä, kun ei itselle oikein aukene tämä vakuutus.

Kiitos hamstrausvinkeistä. Pitääpä sitten kirppareilta käydä katsomassa kietaisubodyja. :)
 

Yhteistyössä