Kesäkuun keijut 2017 huhtikuussa

Oi, onnea paljon @Nuutti79 ! Varmaan tosi jännittävää päästä vaikuttamaan oman kunnan asioihin. :) Oon aina ajatellut, että kunnallispolitiikka on varmaan sillä tavalla palkitsevaa, että oman työn näkee konkreettisemmin kuin jos jollain korkeammalla tasolla vaikuttaisi. Meinaatko ottaa vauvan mukaan valtuustokokouksiin?

Kiitos vinkeistä isäpakkaukseen, voisin ainakin tutin ja unikaverin lisätä listalle! Ajattelin tosiaan keskittyä pääosin vauvanhoitotarpeisiin, ja toi kirja saa edustaa sitä huumoripuolta. Menee rahaa ihan tarpeeksi jo muutenkin. :confused: Ajatuksena oli pääasiassa, että miehelle tulee sellainen olo että hänkin on included tässä projektissa. :p

Mä mittasin mahan ympäryksen joskus edellisviikolla, kun otin mittoja makkarissa vauvan hoitopöytä/lipastoa varten. Ei ihan vielä mennyt metri puhki, mutta ei paljosta puuttunut!

Meidän tyyppi pungertaa edelleen hirveällä voimalla, eli ei ainakaan täällä ole vielä tila loppu. Iltaisin ja usein aamuyöllä, jos vaihdan kylkeä, tunnen että hän sukkuloi itsensä ihan uusiin asemiin ja tuntuu välillä jopa vähän ilkeältä (vähän sellainen mahassa kiertää -olo)...

Onko sulla @mimma] kipeitä nuo supistukset? Ja supistaako muita jo? Mulla on nyt välillä tullut sellaisia tosi epämiellyttäviä mahan kiristyksiä, jotka tulkitsen harjoitussupistuksiksi, mutta sellaiset kai kuuluu asiaan jo tässä vaiheessa...?

Ja tänään vihdoin poksuu meikälläkin kolmekymppiä rikki! Enää viimeiset 10 viikkoa jäljellä, ihan hullua. :love:
 
Kipeitä tuli juu toissapäivänä tunnin verran niin ettei puhutuksi saanu ja kaksinkerroin sai yrittää kävellä et lähtis pois.

Ja sillon ennemmin tuli ihan vaan yhtenä yönä mut pitkin yötä, kipeitä supistuksia niin että aamulla oli kamala olo ja oksennus lensi.

ja ja eilen oli ihan vaan yks kipee supistus.
Muuten on vaan lähinnä noita kiristys / harjotus suppareita, jotka tuntuu muttei satu :)
 
Hei taas pitkästä aikaa. Olen yrittänyt tätä tämän kuun ketjua lueskella silloin tällöin, mutta en vain ole saanut aikaisekzi kirjoittaa itse :whistle: meillä tosiaan oli kuun vaihteessa muutto uudelle paikkakunnalle, ja nyt onkin tullut sitten hankittua kaikkea vauvatavaraa, kun ennen muuttoa ei juuri viitsinyt.:) meinannut välillä vähän lähteä lapasesta, nyt hirmuinen stressi vaunuista, kun ovat oikeastaan viimeinen pakollinen asia mikä puuttuu.

Kysyisinkin siis, että millaisia kokemuksia teillä on eri vaunuista, millaisia ollut mahd. Aiemmin, tai mihin olette päätyneet nyt... me etsitään yhdistelmävaunuja, koska kilometrejä autolla varmasti tulee vauvan kanssa paljon, ja laatuhan olisi tietysti tärkeää, mutta varaa mihinkään tonnin vaunuihin ei ole (n) uutena haluan vaunut kuitenkin hankkia, koska turvakaukalon kunto ehdottoman tärkeää.. Tuoreena PK-seutulaisena en vielä edes tiedä mistä vaunuja kannattaisi lähteä etsimään, vasta nettikauppoja selaillut :D

Sitten olisi toinen kysymys... jota olen tiedustellut aiemminkin jo, mutta uutta tilannekatsausta olen vailla :p eli, mites tuo painon nousu raskauden aikana, paljonko on tullut? Itsellä tämän aamun painon mukaan sellaiset +7,5 kg, ja viikkoja 29+6 , jotenkin se tuntuu todella paljolta ja olokin on kyllä sen mukainen (n) en haluaisi stressata jostakin painosta raskauden aikana mutta tiedän kyllä että itku pääsee jos neuvolassa asian ottavat esille :( lähtöpainoni raskauden alussa toki oli 52 kg, joten painoa kai saa tullakin, mutta.... jotenkin pelottaa mennä uuteen neuvolaan ensiviikolla, jos siellä tuleekin saarnaa:confused: muutenkin olen huomannut että jostakin on nyt viime aikoina kummunnut hirmuinen huoli vauvan voinnista, vaikka se kovin tuolla masussa mönkii ja myllertää. Hirvittävä pelko, että jos annan itselleni luvan olla iloinen ja onnessani, jotain tapahtuu tai onkin vikana:( kai tälläinenkin huoli kuitenkin ihan normaalia on... tuntuu vaan kurjalta kun huoli valvottaa öisin.., miksi ultratutkimuksia ei voisi tehdä joka viikko, ja kunnon tarkistukset joka kerralla niin ehkä helpottaisi hieman :D:LOL:

Ohhoh, kylläpä tuli taas paljon tekstiä ja vähän asiaa o_O:rolleyes:
 
Jaa niin, vielä sellaista unohtui kysäistä, että kuinka monella on jo hoitolaukkukin hommattuna ja "asennettuna"? :D mitä kaikkea teidän hoitolaukkunne sisältää/tulee sisältämään? Itse olen nyt juuri netistä selailemassa laukkuja ja kovasti yritänmiettiä mitä kaikkea sinne PiTÄÄ mahtua ja mikä olisi vielä hyvä mahtua :D jotenkin en saa ajatuksia kasaan tuon hoitolaukun osalta, ja hoitopöydänkin tarvikkeet vielä vähän hakusessa (n)
 
@KesäPerho Mä punnasin viimeksi viime viikolla, ja silloin oli tullut ehkä 6,5 kg, eli aika saman verran kuin sulla. :) Mun lähtöpaino oli tosin selkeästi korkeampi (oon tosi pitkä ja ihan normaalipainoinen sinänsä), ja kuulostaa siltä että olet tosi hoikka, enkä sen takia huolehtisi yhtään. Ihan normaalilta painonnousulta kuulostaa. Mua aina harmittaa, kun kuulen näistä neuvoloiden painosaarnoista. Kun ei kaikki millään noudata jotain ennaltamäärättyä käyrää, eikä kyse välttämättä ole mistään armottomasta mässäilystä tai muusta epäterveellisestä, vaan joillain vain keho kerää enemmän vararavintoa ja nestettä kuin toisilla. Tietenkin pitää seurata, ettei ole raskausdiabetesta tai -myrkytystä ja kannustaa terveisiin elämäntapoihin, mutta mun mielestä odottavien äitien läksyttäminen painosta on pääosin vain tosi ilkeää. Mun lääkäri (jos nyt ylipäätään muistaa punnata mut vastaanotolla) yleensä vain kirjaa luvun johonkin ylös kommentoimatta mitenkään, ja olen tulkinnut asian niin, että ei varmaan ole mitään huolehtimisen aihetta. Huh, oikein kävi tunteisiin taas tämäkin aihe. :LOL:

Myöskin jos sun vauva liikkuu päivittäin niin sillä on varmasti kaikki hyvin. :) Huolesta ei varmaan koskaan pääse oman lapsen kanssa kokonaan eroon (?), mutta jotenkin sen kanssa pitää opetella elämään... Ultria ei kai kannata tehdä liian usein, tai ainakin jostain luin että se voi häiritäkin sitä vauvaa. Mulla on viime lääkärikerroilla ollut jopa sellainen olo, että mun puolesta ei tarvisi ultrata mutta se mun lääkäri tykkää joka kerta kurkata vauvaa. Onhan se tietty ihan kiva, mutta nyt kun liikkeet tuntuu hyvin, tuntuu että jaksaisin ihan hyvin odottaa tyypin saamumiseen asti. :rolleyes:

Mulla ei todellakaan ole mitään käsitystä mystisestä hoitolaukusta, joten mielenkiinnolla odotan myös vastauksia tähän! Onko se laukku edes ihan välttämätön vai pärjäisinkö ihan vaikka repulla? Ja mitä sinne tosiaan pannaan? Vaipanvaihtokamppeet ja vaihtovaatteet vauvalle?
 
Kommentoin muuta, kun ehdin ajatuksella lukea, mutta syntymättömän lapsen vakuutuksista kyselisin.. Ootteko ottaneet ja ootteko saaneet? Jos ei ole myönnetty, niin saanko kysyä, että miksi? :) Mulla oli ekassa raskaudessa lievä raskausmyrkytys, niin eipä pohjolasta myönnetty.. Luulis, että tilannekohtasesti harkittais, koska mulla vasta 40+ viikolla ilmeni ja käynnistettiin, mut ei näköjään. Eilen käytiin sit Tapiolasta kyselemässä, saa nähdä kuinka käy.. Meillä ois vaan KAIKKI muut vakuutukset ihmisille, rakennuksille, metsille, maille ym. tuolla pohjolalla (muistaakseni:D), niin voipa olla että vaihdetaan sit kaikki pois mikäli tääkin järjestyy.

Ja toinen asia on lapsimessut ensi viikonloppuna, ootteko menossa? Mä pääsen kahden ihanan raskaana olevan ystävän kanssa <3 Oltiin jo perumassa, mutta oon niin monta vuotta halunnut ja aina siirtänyt kun lapsi on liian pieni ja millon mitäkin syitä, niin ajattelin että nyt jos koska on mentävä! Esikoinen 3,5v pärjää loistavasti isän kanssa ja ens vuonna ois taas vauva, jota en raaskis jättää. Eikä ainakaan päiväseltään ihan helposti lasten kanssa tule ajeltua..

Raskausdiabeteksen suhteen neuvolatäti MÄÄRÄSI viikon tauon mittailuissa, kun oon vissiin ollu vähän liian innokas :'D Kaikki arvot on kestäneet loistavasti, mutta kun aina kiinnostaa.. Se anto mulle täyden purkin liuskoja ja mietti, et antaako liikaa, kun nyt jo viikkoja 31+3, mut käytän sen purkin (50kpl) varmaan parissa viikolla, hups :D
 
Juhuu, äitiysavustus- ja muutkin Kela-hakemukset on nyt vihdoin jätetty! Nyt vain jännään, koska ne soittelee perään kun mun tilanne on vähän sekava tämän ulkomailla asumisen takia. :rolleyes: Olisin sinänsä ehtinyt vielä viikon päästä, mutta me lähdetään huomenna aikaisin sukulaisiin pääsiäisloman viettoon, enkä halunnut siellä enää stressata mistään tällaisesta tylsästä. Kauheinta olisi, jos olisin esim. unohtanut hakea koko avustuksia! Voi olla että saan siis edelleen 2016 äitiyspakkauksen, mutta oli sekin ihan kiva. ;)

Mä en valitettavasti osaa lapsivakuutusasiaan oikein sanoa juuta enkä jaata. Meillä on edelleen auki sekin, minkä maan sosiaaliturvaan tämä lapsonen liitetään, lisävakuutuksia katsotaan sitten sen jälkeen.

Hyvää pääsiäistä kaikille! Minä varmaan haudon omaa munaani nettitauon merkeissä (jos maltan), joten hiljenen hetkeksi. :)
 
Mulla on tullut painoa jo 10 kg, vaikka lähtöpaino oli jo riittävän korkea ennakkoon(ei kuitenkaan ylipainoa). Mulla vaikuttaa painon nousuun se, etten ole liikkunut huonon oloni vuoksi sekä lääkitykseni että liika syöminen.

Lapsivakuutuksista, eikö ne pidä ottaa 3 kk:ta ennen laskettua aikaa? Näin ainakin pohjolassa, jos ottaa sen jälkeen niin se vakuutus alkaa vasta syntymän jälkeen ja myönnetään sit jos myönnetään. Meillä on otettu nyt kaikille se ennen syntymää, tällekin hakn ja sain jo varmaan helmikuussa.

Hyvää pääsiäistä kaikille! Huomenna tulee vieraita jankoti käi siivoamatta mun heikon oloni vuoksi. Vaikein päivä takana, mut kai se taas tästä.
 
Minäkään en ole aikoihin kirjoittanut, mutta nyt löyty sopivan rauhallinen aamuhetki tähänkin hommaan.

@KesäPerho, en tiedä missä päin pk-seutua asut, mutta Vantaalla Varistossa on Lastentarvike ja Lastenturva. Myös Tammistossa on jotain lastentarvike liikkeitä. Mutta nuissa Variston liikkeissä suosittelen käymään, jos asut yhtään sielläpäinkään (y)

Paino on noussut nyt n. 4-5kg lähtöpainosta, tänään rv 30+3. Mulla tosin paino laski aluksi n. 4 kg ja nuo on siis myös tulleet takaisin.

Mua pelotti raskauden alussa pitkään se, että kestääkö tämä raskaus, kun kaksi edellistä meni varhain kesken. Sitten tulikin pitkä seesteinen jakso, mutta nyt oon huomannut toisinaan ajattelevani, että saadaanhan me tämä vauva varmasti syliin asti. Jotain alitajuista huolta siis havaittavissa, mutta yritän pitää moiset ajatukset loitolla.

Me hommattiin esikoiselle Skip Hopin hoitolaukku, joka ainakin yhdelle lapselle oli hyvä. Vähän olen miettinyt, että saanko sinne mahtumaan kaiken tarvittavan molemmille. Myös muistikuvat siitä, mitä vauvalla pidettiin mukana, on päässeet vähän haalistumaan.. vaippoja, kosteuspyyhkeitä, harsoja, liivinsuojuksia, vaihtovaatteet ja tutteja oli ainakin. Meidän hoitolaukussa on valmiina vaipanvaihtoalusta, jota tuli myös käytettyä. Yhtä käsipyyhettä pidettiin mukana, jolla sai kuivattua pyllyn pesun jäljiltä. Vähän isommalla lapsella pidettiin myös vettä tuttipullossa.

Mun olo on mennyt melkoisen vaikeaksi, tai on oikeastaan ollut jo monta viikkoa. Supistukset lisääntyivät reilu kuukausi takaperin muutamasta muutamaan kymmeneen päivässä. Kerran kävin päivystyksessä 4 min välein tulevien supistusten takia ja sillon kävin osastolla viikonlopun pötköttelemässä. Sen jälkeen oonkin sitten ottanut rauhaksiin. Jos joku päivä on supistelujen suhteen parempi, niin sitten karmeet liitoskivut estää aika tehokkaasti kaiken touhuamisen. Onneksi ei olis enää kauheasti viikkoja jäljellä, mutta sais tämä aika silti nopeampaakin rientää.

Hyvää pääsiäistä kaikille, herkutellaan hyvällä omalla tunnolla! ;)
 
Minulla painoa on tullut lähtöpainosta noin 10-12kg lisää, neuvolaa ei ole nyt vähään aikaan ollut, joten ihan tarkkaa tämän hetkistä en tiedä. Viime raskaudessa tuli 19kg, lähtö oli silloin 70kg ja lopputulema siis 89kg :whistle:Se tuntui olevan liikaa silloin, pääsin vuodessa takaisin lähtöpainoon, imetyksen lopettamisen jälkeen aloin vasta tavoittelemaan painon laskua taas.

Hoitolaukun virkaa meillä toimitti tavallinen olkalaukku, yksi iso tasku/osa ja pari pienempää taskua, kahvat ja olkahihna, sellainen joka näppärästi mahtuu vaunujen alakoriin. Mukana vauvan kanssa kulki yleensä vaippoja, harsoja, tuttipullo, pullossa pumpattu maito tai myöhemmin korvike mukana, tutti, pari pientä lelua, vaihto vaatteet (body+housut), talkki, kosteuspyyhkeitä, samassa kassissa itselle oli mukana välipala ja vesipullo. Nuo nyt äkkiseltään muistuu mieleen.

Meillä otetaan vauvavakuutus op:lta, saatiin juuri terveysselvitys täytettäväksi verkkopankkiin ja heti kun sen ottaa ja hyväksyvät niin tulee voimaan. Esikoiselle otettiin samalla tavalla. Tämä vakuutus kattaa raskausaikana tulevat mahdolliset terveyteen liittyvät ongelmatilanteiden hoidot, sitten syntymän jälkeen ei kata äidin hoitoja enää. Tuossa linkki, mikä vakuutus me otetaan. https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/edut/syntyvan-lapsen-vakuutus-vuodeksi-veloituksetta?cid=151881181&srccid=151880538&WT.ac=151880538_4_perheenlisa_syntyva&srcpl=3

Minä olisin halunnut tuonne lapsimessuille, joista joku puhuikin täällä. :rolleyes: En pääse töiden takia, en jaksanut alkaa vuoroja vaihtelemaan enää tässä vaiheessa. Nyt olisi 5 vuoroa tämän päivän jälkeen ja sitten mammalomalle :love: Siellä risteilyllä kävin nyt ti-ke. Oli kyllä mukavaa. Käytiin me sitten maissakin käppäilemässä, Kalev suklaakaupassa piti käydä ;) Ihan hyvin siinä jaksoi mennä muiden mukana, vähän hitaammin piti välillä kävellä. Lonkat alkaa ilmoittaa löystymisestä, välillä kun astuu pidemmän askeleen sivusuuntaan niin tuntuu että toinen jalka irtoaa ja jää siihen :ROFLMAO: Eilen pesin ikkunatkin ja kaikki lakanat sängyistä sekä sohvatyynyjen päälliset. Sain oikein siivousvimman. Kohta on sitten koti siivottu, ei tarvitse kun odotella vauvaa ja viimeistellä mammalomalla.

Sain tietää tässä että entinen työkaveri odottaa kaksosia syntyväksi elokuussa :LOL: Heillä ei ole edes suvussa kaksosia, oli aika yllätyksenä tullut tämä tieto kahdesta pienestä. Minä kerkesin jo tilata pakkauksen viime viikolla ja se odottaakin noutamista lähikaupan pakettipalvelussa nyt, jos saan sen myytyä pois jollekin niin saan tältä kaksosperheeltä ostaa toisen heidän uusista pakkauksistaan. Heille ei vaihdossa mene tuo vanha, koska äiti ei tykkää myöskään tuosta 2016 pakkauksesta. Nyt en vaan tiedä missä alkaisin sitä omaa pakkaustani myymään, facebookiin kun en kuulu. (n)

Nobelius & rusetti 32+4
 
Aika hurjalta tuntuu, kun kävin tuolla toukokuisissa lueskelemassa ja siellä oli syntynyt pieni rv 36+0 :eek: Jos näin kävisi, niin olisi enää vajaa 4 vkoa itsellä jäljellä tätä odotusta:D Itse en jotenkin usko, että meidän pieni ainakaan kovin paljoa etuajassa tulisi, mutta eihän sitä tietysti koskaan tiedä :rolleyes: Ihanaa lueskella noita synnyttäneiden ja syntyneiden tarinoita, mittoja ym. Ei ole pitkään enää meilläkään, kun ensimmäiset alkaa tulemaan
 
Onnittelut Nuutti79 valtuustoon pääsystä! (y)

Minäkin mittailin mahan ympärysmittaa ja sain 103cm. Aiemmissa raskauksissa on mitta ollut ennen synnytystä 104cm. Voihan se olla ettei ympärysmitta enää hirveesti muutu, mahan muoto vain muuttuu.

Paino on minulla tällä hetkellä sama kuin raskaaksi tullessa. Minä olen laihtunut omasta painosta joka raskaudessa mikä johtuu terveellisemmästä ruokavaliosta. Radin takia pakko rajoittaa herkkuja. Tää on kyllä eka raskaus kun paino ei ole vielä noussut, aiemmin alkanu kiloja tulemaan puolenvälin tienoilla. Voi kun osais pitää tän ruokavalion raskauden jälkeenkin niin en alkais taas keräämään kiloja. Nuorempana sitä sai syödä melkein mitä vain mut kyllä tässä iän myötä on huomannut et jokainen suolainen/rasvainen/sokerinen herkku pullahtaa vyötärölle :whistle:

Me haettiin Pohjolasta sitä vauvavakuutusta, miehellä siellä asuntolaina niin saadaan se eka vuos ilmaseks. Vähän jännäsin et vaikuttaako tuo radi mut kyllä sieltä paperit tuli ilman ongelmia.

Minulla oli eilen viimeinen työpäivä, oli sitä odotettu vaikka ihan hyvin muuten töissä jaksoin mut oli kyllä ihana jäädä lomalle. Nyt vain nautitaan viimeisistä hetkistä ennen vauvantuloa ja yritetään lepäillä :)

Hyvää Pääsiäistä kaikille!

Särö 33+0
 
Ainakin tähän asti yöt menneet hyvin, ei ongelmia. Väsynyt kyllä tunnun olevan, vaikka oon syönyt nyt 10 päivää rautaa ja yöt siis ok. Jos pitää käydä vessassa yöllä (harvoin), niin oon kyllä aamulla ihan koomassa. No, illalla aiemmin nukkumaan, mutta kun ei taho :LOL:.

Painoa on tullut lähemmäs 10 kg muistaakseni. Ekassa raskaudessa tuli noin 14 kg, ehkä ei ihan siihen ylletä. En ole stressannut nyt enää tästä yhtään.

Mulla on alkanut tuntua painetta tuolla ihan alhaalla mahassa, vaikka miusta siellä ei oo kenenkään päätä vielä (n). Tai no välillä niinkuin tuntuu, mutta välillä ei. Eikö se vauva nyt yleensä jymähdä sinne pää alaspäin, kun sen aika on vai vieläkö se sieltä kierähtelee... ei kai.

Mie oon kyllä malttamaton pitää myöntää. Toki tiedän, että hyvä on hänen vielä tuolla kölliä, mutta voi jessus kun välillä ottaa kupoliin nää vaivat, mm. 7 kk hiivatulehdus ja peräpukama (elämäni eka :D jolle en tiiä mitä sille pitäisi tehdä o_O), tönkköjalat, epävakaa vatsantoiminta yms. mukavaa. Joo ei vaarallista, mutta ärsyttävää :whistle:.

Lahja 33+2
 
Koita @Lahja* kestää, päiviä ei ainakaan kannata laskea :) Nuo vaivat kuulostaa kyllä aikamoisilta ja voin vain kuvitella miten pientä odottaa jo syntyväksi. Nuo hyvät unet on kyllä lahja tässä vaiheessa (y) Itsestä tuntuu, että olisi aika kauheaa valvoa nyt ja sitten vielä syntyvän lapsen kanssa pahimmillaan herätä monta kertaa yössä, aamulla olisi vielä esikoinen herättelemässä... :cool: Nyt kun nukuttaa vielä hyvin niin pitää ottaa tästä ilo irti, sitten voi olla yöllisiä häiriötekijöitä tiedossa taas. Sormet ristissä toivon toisesta lapsesta yhtä hyvää nukkujaa kun esikoinen.

Nyt on tullut mielitekoja taas :p Tänään söin aamupalaksi 4 kiiviä, appelsiinimehu on myös kova juttu nyt! Onneksi välillä vähän terveellisempi mielitekoja.
 
Paljon onnea myös täältä, @Nuutti79 valtuustoon pääsystä! Hieno saavutus!
Miten olette viettäneet pääsiäistä? Me on oltu kotosalla, kyläilty ja tänään oli kaksi ystäväperhettä lapsineen kylässä meillä. Ihanaa, leppoisaa on ollut, pääsiäinen on ihan mun suosikkijuhlapyhiä just tän rentouden takia, ei oo pakko mitään ja monta ihanaa vapaata.

Mulla tosin tuo vapaa alkoi jo ennen aikojaan muutenkin. Oon sairastanut tuota mahaa oikein kovasti ja tilanne meni niin pahaksi että päivystyksellisesti tähystettiin ja haavainen paksusuoli tuli melko varmaksi diagnoosiksi heti. Kortisonit piti aloittaa saman tien ja vielä joku toinen lääke muutaman päivän päästä. Vaikka kuinka tutkittuja lääkkeitä, niin aina niitä on kamala aloittaa raskausaikana. Mutta vielä isompi pakko saada tulehdus hallintaan. Iänikuinen vaiva tästä nyt kai tuli, mutta toivon että oireettomia jaksojakin elämään mahtuu. Kortisonit ainakin alkoi auttaa heti samana päivänä. Sivuvaikutuksiakin niistä on odotettavissa ilmeisesti, mutta nyt on oireet poissa ja täytyy sanoa että varmaan koko raskausaikana en ole nukkunut näin hyvin kuin muutaman viime yön ja liitoskivutkin on tiessään.. Tuntuu että jaksaisin taas vaikka mitä. Pakko keskittyä positiivisiin puoliin, oon surutyötäkin tehnyt ja itkenyt riittämiin. Mulla oli jo omassa päässä diagnoosi ollut viikon verran valmiina ja lääkärin toteamana sama oli oikeastaan enää helpotus, että saisin nyt jotain apua. Tän kanssa tässä nyt taaplataan sitten. Töihin ei onneksi tarvi enää mennä, saan nyt keskittyä paranemiseen ja perheeseen. Lapsistakin on huomannut että ovat olleet jo himpun huolissaan, kun en ole jaksanut yhtään mitään. Se hyvä puoli että tekevät nykyään pienet kotityönsä ihan ilman mitään mutinoita ja auttavat auliisti hakemalla, tuomalla ja viemällä :D

Mukavaa pyhien jatkoa,
Sitris ja Veli 33+1
 
Kiitos kaikille onnittelijoille, valtuustoon pääseminen oli aika kova yllätys. Sillä olin ensimmäistä kertaa ehdolla, olen pienellä paikkakunnalla vieras eri kulttuurista toiselta puolen Suomea muuttanut ja yhtään en tehnyt vaalityötä. Kai minut sitten tunnetaan jotenkin, kun ääniä sain reippaasti. (n)

@sitruunasorbetti - hyvä että sait vastauksen vaivaan vaikkakin ikävä vaiva ja mahdollisesti lopun elämää kestävä? Kortisonin käyttö virkistää ja tekee sinulle tarmoa! Pahimmillaan vie yöunetkin, kun pitää niin virkeänä. Minä olen syönyt kaikki kolme raskautta kortisonia muista syistä ja ne on tutkittu, ettei ne mene istukan läpi. Oliko dexsametason tai joku sinnepäin oleva kortisoni valmiste, joka voi vaikuttaa lapseen. Kortisoni voi myös turvottaa, joten paino voi lähteä hieman nousuun. Mulla on tullut kahdessa aikaisemmassa odotuksessa 17 kg ja nyt on tullut 10 kg. Katotaan vielä paljonko ehtii tulla...:( Mutta tehokas lääke se on korjaamaan vaivoja, loppuu kivut ja vaivat.
Tsemppiä paranemiseen!

Pääsiäinen on minunkin mieleen, nautin suuresta valon määrästä ja pitkistä pyhistä. Usein ehtii tavata ihmisiä, joita harvemmin näkee. Nyt oli oikein onnistunut pääsiäinen!

Kaikille tsemppiä nyt näihin alkaviin tai alkaneisiin loppuraskauden vaivoihin, mehän(y) selvitään näistä!
 
Heippa.
Pitkästä aikaa tulin tänne kurkkaamaan ja huomasin roikkuvani yhä listoilla. En varmaan huomannut täällä ilmoittaa silloin marraskuussa keskenmenosta. Facebookryhmässä kyllä. Meille ei siis ole tulossa kesävauvaa. :( Te muut olettekin jo aika loppusuoralla. :) Itse lähtökuopissa taas. Vihdoin uusi plussa(!!) ja jouluaattona la. Siirryn siis joulukuisiin. Onnea odotukseen kaikille.
 
Heippa.
Pitkästä aikaa tulin tänne kurkkaamaan ja huomasin roikkuvani yhä listoilla. En varmaan huomannut täällä ilmoittaa silloin marraskuussa keskenmenosta. Facebookryhmässä kyllä. Meille ei siis ole tulossa kesävauvaa. :( Te muut olettekin jo aika loppusuoralla. :) Itse lähtökuopissa taas. Vihdoin uusi plussa(!!) ja jouluaattona la. Siirryn siis joulukuisiin. Onnea odotukseen kaikille.
Poistin sinut listoilta nyt. Onnea jouluaatto vauvan odotukseen :) Käyn välillä vilkuilemassa joulukuisissakin kuinka odotus siellä sujuu (y)
 
Kiva, kun tänne on jaksettu niin ahkerasti kirjotella :) oon käyny usein lueskelemassa mutta en oo saanu taas aikaseks ite kirjottaa :D

Miulla ois viel kuukaus töitä jälellä! Vaihtelevalla menestyksellä mennään, nyt oli pitkään tosi hyvä flow ja jaksoi painaa, mutta sunnuntaina kesken työpäivän hävis toisesta silmästä näkö -> jäätävä migreeni ja huimaus. No nyt pari päivää oon vaan lepäilly ja keräilly voimia, katotaan miten lähtee taas työnteko. Onneks oli vapaata pari päivää (y) nyt on kyllä taas ihan hyvä fiilis.

Tää oli nyt toinen kerta kun jouduin lähtemään kesken työpäivän, molemmilla kerroilla eräs työkaveri on ollut sitä mieltä että kyseessä on ehdottomasti raskausmyrkytys. Jotenki ahdistavaa tommonen kommentointi ja möläyttely - tuntuu että saan kokoajan osakseni niitä töissä :mad:

Pesänrakennusvietti on voimissaan, kirpparille viety tavaraa ja pikkuhiljaa koti alkaa järjestäytyä mieleiseksi :) käytiin ostamassa käytettynä rattaat ja ensisänky. Turvakaukalo oltiin ostettu uutena jo vähän aiemmin. Ensimmäiset vaateostoksetkin tein kirpparilla (y)

Kun ekaa odotetaan niin meille tulee perhetyöntekijä kotikäynnille ensi kuussa. Vähän jännittää, kun kyseessä on henkilö, ketä ei olla tavattu aiemmin kertaakaan. Kuulemma ottaa vielä harjoittelijankin mukaan :LOL: mutta uskon että vierailu on ihan hyvä ja kiva ja varmasti laskee kynnystä pyytää myöhemmin apua jos sellaista tarvitsee. :)
 
@Hannakau kauheita nuo migreenit, etenkin vielä raskausaikana. Minulla on aurallinen migreeni, joka aika harvoin aiheuttaa kohtausta, yleensä 1-2krt vuodessa. Viimeksi oli kohtaus marraskuussa, onneksi nyt selvinnyt ilman, kun minun migreenilääkettäkään ei suostuttu määräämään raskausajaksi.

Täällä meillä päin ei ole käytäntöä tuosta perhetyöntekijän käynnistä edes esikoista odottaessa. Varmasti mukava ja hyödyllinen juttu kun asennoituu noin positiivisesti :) Ja ainakin on joku jolta kysyä jos on kysyttävää. Jos ei tule kysymyksiä mieleen niin kannattaa varmaan onkia tietoa"mitä muut kysyy yleensä" tai "mistä muut on huolissaan.." tyyppisillä kysymyksillä. Minulla ei oikein edes ole käsitystä mitä perhetyöntekijät tekee...

Ens viikolla torstaina alkaa mammaloma (y) Se vaan meidän kuu lähenee ;) Itse huomaan ottavani aika rennosti nyt asiat, kauheasti sitten on alkanut ärsyttää muiden hössötys (oma äiti, mummo....). Tekisi mieli välillä sulkeutua vaan itsekseen kotiin vaan olemaan. Tiedän kuitenkin, että nyt kannattaa seurusteli ystävien kanssa kun vielä on hyvin aikaa ja voimia, lähteä kotoa kaupungille kahville jne. Aluksi tulee kuitenkin muhittua vauvan kanssa kotona :) Harmittaa sekin, että kahdella ystävällä on pieni lapsi ja toinen odottaa toista lasta nyt, harva siis ymmärtää oikeasti näitä raskauden aikana päässä liikkuvia juttuja, mielentiloja ym. Ei jaksa kaikille sitten edes aloittaa jotain raskausjuttua kertomaan. Onneksi edes nuo kaksi ystävää jotka melko varmasti ymmärtää ja tietää mistä puhun :D (y)

Luetteko muut mitään odotus-/äitiys-/perheblogeja?
 
Heissan taas.

Painoa oli tullu viime nlaan mennessä 10kg ja aiemmin on raskauksis tullu 12kg ja 15kg.

Lri nlassa ja sairaalassa rampattu. Rauta arvot nousi 2vkon tupla-annoksella hurjat 1 asteen eli ferritiini arvo tällä hetkellä sen 5.. Kummallisia kipukohtauksia tutkitaan ja tänään selvis että maksa-arvot koholla joten oltiin käyrillä ym tutkimuksissa ja huomenna sisäelin ultra,käyrät ja tippa.

Lukenu oon jokapäivä mut en oo jaksanu lähtee kirjottaan mitään. Viime yönä en nukkunu hetkeäkään, aamulla ennen kukonlaulua olin suihkussa kun vasenkylki oli aivan sietämättömän kipeä. vihloi ja juili koko kylkeä. Makaaminen ja istuminen oli sietämätöntä.


Nyt pakko mennä nukkumaan, päivällä nukkunu 3x 1h pätkän niin vähäsen väsyttää.

mimma 33+2
 
Tännehän onkin tullut tekstiä meikän loman aikana! Aika vaivalloiselta alkaa loppuraskaus kuulostaa itse kullakin... :unsure: Auttoiko lepo, @mimma] ? Toivottavasti kaikki on kunnossa ja kipukohtaukset saadaan hallintaan... Ja kurja mikä diagnoosi @sitruunasorbetti , vaikka varmasti samalla helpotuskin kun saa hoidon kohdilleen.

Olipa aivan ihana tulla kotiin omaan sänkyyn nukkumaan vaikka loma olikin tosi kiva. En saanut vieraassa sängyssä nukuttua yhtään yötä kunnolla, kun lonkat ja selkä huusi hoosiannaa heti parin tunnin makaamisen jälkeen. Vähän alkoi väsy painaa viikon jälkeen ja vitsit että uni maistui makeasti viime yönä! :love:

Käytiin tekemässä loman aikana pari pidempää kävelyretkeä vuoristomaastossa, ja vaikka mua etukäteen vähän hirvitti oma jaksaminen niin ihan hyvin se meni. Tarpeeksi hitaasti kun otti ylämäet niin selvisin muutamalla harkkasupistuksella! Lopussa kyllä liitoskivut piti huolen siitä että taapersin kuin ankka, mutta teki hyvää raitis ilma ja reippailu. :)

Mulla on tänään vapaapäivä ja jatkan päiväkodin metsästystä. Viikonloppuna pitäisi saada makuuhuoneprojektia vähän edistettyä ja sitten oliskin enää kolme viikkoa töitä ennen äitiyslomaa. Ja niin paljon vielä tekemistä, apua! :eek:
 
Sappihan se sielä, sappikivikohtauksia ilmeisesti ovat. Litalginia kohtausten tullessa määräsivät. Rautaa tiputettiin 1000mg ja ens viikolla uusiks Helpottaa kyllä ajatuskin pirteämmästä olosta.

Paikat oli kiinni, kaulaa jäljellä reilusti, mutta pehmeät. Jos se vaikka tarkottais että tällä kertaa tulis mieluusti vähän etukäteen, vaikka pari päivää edes

Voi tuo vaeltaminen kuullostaisi ajatuksena ihanalta, mutta toteutus vois olla huono. Pää oli jo paikoillaan kuopassa ja painaa nivusiin ja koko alakertaan niin että ei mitän järkeä.

Mieli on odottavainen ja synnytys pyörii mielessä enemmän ja enemmän. Suurimmaks osaks positiivisena

Paino arvio oli alku viikosta 2300g eli yläkäyräällä mennään.

Mimma 33+5
 
Kiitos @Nuutti79 lohdutuksen sanoista :love: Tuntuu kyllä nyt että kortisoni on varsinainen ihmelääke, poisti mun mahakivut melkein ekalla napilla ja liudan muitakin vaivoja. Symfyysi eikä iskias vaivaa kyllä yhtään enää nekään ja yöt olen nukkunut kuin possu, varmaan kun ei kipuihin tarvi herätä. Nautin nyt tästä oireettomuudesta ja murehdin oireita sitten kun niitä taas tulee. Paino ehti laskea aika reilusti huonon voinnin aikaan, nyt saa vähän lisää tullakin.
@Hannakau , tsemppiä vaan sullekin möläyttelijöiden kanssa. Mulle appiukko sanoi että turpoat nyt varmaan sitten ihan muodottomaksi tuon lääkkeen kanssa. Kiitti, kiva, just niitä lohdutuksen sanoja joita halusin kuulla :rolleyes: Toivottavasti migreenisi pysyy nyt poissa.
@mimma], mulla on näköjään kokemusta vähän kaikista vaivoista kun vanhaksi elää, sappi niistä kurjimpien joukossa. Mulla leikattiin päivystyksellisesti kun tyttö oli 2kk. Raskauden jälkeen vaivat yhtäkkiä paheni kun kyljellään imettäessä kivi aina vissiin solahti ahtaaseen paikkaan. Vaivat jäi leikkuutupaan. Todellakin tsemppiä niiden kanssa!!! Alkoiko muuten heti vaikuttaa oloon ja jaksuun tuo rautatiputus? Mä en ole nyt uskaltanut rautaa syödä näine mahavaivoineni, saa nähdä onko tuokin vielä edessä...?

Tsemppiä @mannamakaroni päikyn metsästykseen, tuntuu hurjalta, että sellaisia siellä jo mietitään! Miksei tietty täälläkin jo mielessä käynyt mikä päikky mutta aika varma saa olla että paikan saa mihin nyt päätyykin.. Ootteko muuten ajatelleet kuinka palata töihin? Mä meinasin olla pari vuotta kotona ainakin, kun tää on nyt viimeinen lapsonen meille. Saa sitten nuo isommatkin lempeän alun koulutielle, kun olen kotona lähettämässä ja vastaanottamassa.

Välillä tuntuu, että tähän ruutuun ei nyt enää tarttis sataa eikä tulla muutakaan myräkkää. Kevät on ollut monin tavoin aika rankka ja monenlaisia murheita. Äitipolilla todettiin kaiken kruunuksi tällä viikolla vielä sekin, että todennäköisesti liian lähellä kohdunsuuta sijaitsevan istukan takia sektio on edessä. Väliä oli alle sentti, ei ole tuosta juuri seurannoissa liikahtanutkaan. Kolmas lapsi, olin ajatellut että tulee nätisti alateitse kun vähän kannikkaa nostan, vaan ei. Parin viikon päästä vielä katsotaan ja sitten todennäköisesti sektioaika annetaan samalla, ei paljon muuta toivoa antanut. Teki mieli itkut päästää :cry:
Että sellasta. Ei nyt kuitenkaan mitään mistä ei selvittäisi. Pieni möyrii ja touhuaa, on niin ihana pian nähdä kuka siellä oikein on :love:
Sitris 34+0
 
Huomenna olisi vihdoin taas neuvola. Edellisestä käynnistä onkin hujahtanut jo 2kk (ellei jo 3kk), kerran jouduttiin aikaa siirtämään ja se siirtyi sitten sen 3vkoa kun ei aiemmin ollut aikoja. No mikäs tässä ollut odotellessa, kiva olisi jotakin koko arviota kuulla ja päästä sykkeitä kuuntelemaan pitkästä aikaa :) Meno masussa on rauhoittunut jonkin verran, luulen pikkuisen asettuneen jo jotenkuten pää alaspäin. Vatsa on ollut vähän sekaisin, tiedä sitten johtuuko tästä raskaudesta vai mistä..

Itse olen ajatellut olla vuoden kotona ja suunnitelmissa tehdä osittaista työaikaa sitten kesä ennenkuin vauva menee hoitoon 1v 2kk iässä. Esikoinen laitettiin saman ikäisenä hoitoon ja oli tosi hyvä ikä aloittaa ainakin hänen kohdallaan. ;) (y) Kesä lomaillaan ja hoidellaan sitten koko perheen voimin lapsia, mieskin varmaan sen 4vkoa lomalla. Nyt sattuu sikäli mukavasti, että 1v 2kk tulee vauvalla elokuussa ensi vuonna ja elokuussa alkaa päivähoidon uusi kausi myös, pääsee heti kauden alusta sitten mukaan :)
Haetaan päiväkoti paikka varmaan tämän vuoden lopussa jo, melko varmasti sitten saadaan heti samaan hoitoon kun missä esikoinenkin jo on. Se hoitopaikka on koko ajan täynnä ainakin pienten osalta, mutta kauheaa tunkua sinne ei käsittääkseni ole, aina kun edellinen siirtyy isoihin niin uusi tulee pieniin tilalle. Meidän pienet ehtii sitten olla noin 3kk samassa ryhmässä ennenkuin isompi vaihtaa sinne isojen ryhmään 3v iässä.

Tänään poksahti uusi viikko taas! Ei tässä enää paljoa ole (y)

Nobelius & rusetti 34+0
 

Yhteistyössä