Kesäkuun kastehelmet 2012

Meillä aloitettiin saunassa käyminen vähän ennen 4kk ikää. Ekaa kertaa olitiin ihan uimahallin saunassa. Alalauteella istuttiin eikä tietty heitetty löylyy, kovasti poika tykkää. Kovasti tykkää kans uimisesta ja kylpemisestä. Nyt vaan kylpeminen on menny hieman levottomaks kun ammeessakin pitäis yrittää nousta seisomaan.

Tosiaan kovasti on poika oppinut liikkumaan ihan muutamien päivien sisällä. Tänään oppis itse nousemaan istumaan :) osaa jo nousta konttausasentoon, mutta pääasiassa haluis vaan nousta seisomaan ja kävellä. On oppinut siis jo askeltamaan kun kävelyttää. Ryömiminen tapahtuu vielä lähinnä navan ympäri ja taaksepäin.

Meillä tosiaan kans sormiruokaillaan, paitsi hedelmäsoseet ja puuron syötän. Meillä suurinta herkkua on avokado, paistettu kananmuna ja parsakaali. Porkkana, peruna, kalkkuna, kana ja jauheliha on ollu myös ruokalistalla. Hyvin sujuu pojalla syöminen, mutta määrät ovat kuitenkin vielä aika pieniä, mutta en ota niistä mitään stressiä kun tissimaidolla hyvin pärjää kuitenkin tonne vuoden ikään asti.

Yöt on välillä täällä aika levottomia. Huutelee paljon unissaan, kun nostaa itsenä konttausasentoon ja alkaa siinä itseään heijaamaan. Viimeyönä päätti myös ettei nukuta klo 1.00-3.00 välisenä aikana ollenkaan, siinä taas äitiä ja iskää koeteltiin. Mihinkään unikouluun mulla ei oo motivaatiota ja annan pojan edelleen nukahtaa tissille. Kait mä sitten olen sen kanssa vielä lirissä jossain vaiheessa??

Joku joskus kyseli vauvakuumesta ni mul on ollu vauvakuume jo ihan pojan syntymästä saakka :) nyt vaan yritetään tiputtaa edellisiä raskaukiloja et voi alkaa kerryttää uusia :)
 
Voi, ihanaa kun ei tarvitse kaikesta huolehtia. :) Ainakin niin kauan kun mies on töissä (siis kunhan ei jää työttömäksi) niin voin jäädä kotiin, yhden palkalla pärjää ihan hyvin vaikka meillä ei mitään luksusta olekaan. Vuokralla asutaan ja suhteellisen pienet ovat menot.

En muutenkaan oikeastaan huolehdi pahemmin, vaikka tämä on ensimmäinen lapseni. Taitaa johtua siitä, että on kuitenkin kokemusta noista pikkusisaruksista, joiden vauva-aikoja olen seurannut vierestä ja joiden hoitoon olen osallistunut. Neuvolassa kuitenkin täti yrittää saada "huolestumaan" milloin mistäkin, ja sitä kohtaan on kyllä jonkinlaiset traumat, alkaneet jo ollessani vauva kun ne tädit valittivat painostani. Koko lapsuuteni olen vihannut neuvolaterkkoja, enkä edelleenkään osaa olla neuvolassa "kunnolla". Eihän siellä mikään pakko ole käydäkään, mutta haluan kyllä ne mittaukset ja tutkimukset mutta en neuvoja miten ruokkia jne.. Enkä halua täytellä kyselylomakkeita joissa kysytään perheen yksityisasioita (enkä ole täyttänytkään). Anteeksi, mutta ärsyttää vaan toi neuvola vaikka siitä on melkein viikko aikaa kun käytiin.

Kiinteitä syödään 2-3 kertaa päivässä, aloitettiin 5 kk 3 vko iässä, nyt maisteltu 3 vkoa. Puuro maistuu hyvin, vihanneksista ei pahemmin tykkää mutta kyllä nekin ovat alkaneet menemään. :) Määrät ovat pieniä, enkä kiirehdi oli neuvolan tantta mitä mieltä tahansa. :) Olen samaa mieltä kuin Sandrastiinan tuoma tieto että kaikki kiinteiden syönti ennen yhden vuoden ikää on harjoittelua ja hauskaa tutustumista.. Rintamaito on edelleen pääruoka, ja varsinkin täysimetyksellä olleet osaavat säädellä ravinnontarpeensa sen verran hyvin ettei tarvitse olla huolissaan jos niitä kiinteitä ei paljoa menekään.

Mä oon tehnyt itse kaikki ruuat, purkkiruuat maksaa sen verran ja ei kyllä huvittaisi kantaa niitä purkkeja ensin kaupasta ja sitten pestä ja laittaa kierrätykseen.. Vauvanruoka on paljon nopeampaa ja helpompaa tehdä kuin aikuisten ja kun kerran laitan itselleni ja miehelleni ruuan päivittäin niin miksi ihmeessä ostaisin pojalle kaupasta valmisruokaa.. Enkä halua totuuttaa siihen koska sitten ei ehkä äidin ruuat kelpaisikaan. Näin olen järkeillyt.. Olen tehnyt bataattia, porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, aprikoosia, luumua, päärynää.. nyt aluksi. Perunaa alettiin vasta nyt maistelemaan, ja sitä olen keittänyt erikseen. Alas menee sekä noi tehosekoittimella soseutetut että haarukalla muusatut, mut ei kyllä kaikkien mausta tykkää. ;)
Sormiruokailtu ollaan vähän myös.. Porkkanaa, perunaa, banaania lähinnä. Banaania en enää anna kun se aiheutti ummetusta.

Mitä vielä.. Yöt nukkuu mielestäni ihan hyvin, harvemmin herää mutta syö kyllä. Parhaiten nukutaan jos mennään samaan aikaan vierekkäin nukkumaan. :) Silloin voin herätä aamulla levänneenä enkä muista monestiko poika on yöllä syönyt. :)
Niin ja paino oli viimeksi just päälle 8 kg ja pituutta joku 71 cm muistaakseni. Selvästi on kasvanut hitaammin, mutta ihan normaalia lienee.
 
Teen itse kasvissoseet. Hedelmäsoseista teen ainoastaan päärysoseen itse,muut kaupan. Päärynäsoseen laitan jääpalamuottiin. Niitä on helppo laittaa kuumaan puuron joukkoon jäähdyttämään. Meidän pojalla on herkkä vatsa. Kaupan kasvissoseissa on varmaan kaikissa öljyä. Oon ajatellu voisko nuo öljyt käydä toisen vatsaan (aiheuttaen ilmavaivoja)? On siis muutaman kerran niitä maisteltu.

Kasviksista bataatti,kesäkurpitsa ja palsternakka ei oo aiheuttanu mitään ongelmia. Porkkanaa ja perunaa käytän vähemmissä määrin. Nyt jääkaapissa on odottamassa avokadoa. Sitä maistellaan tänään :)
 
Ääh,mä tunnen piston sydämessä kun puhutte tekevänne itse vauvalle ruoat.. Mä olen huono ja laiska äiti kun ostan purkkeja..Ja jaksan ne pestä ja kierrättää..
Mä en ole koskaan oikeen ollu mikään fani esim. kasvisten suhteen eli koen noiden kokkauksen jotenkin hankalaksi.. Ja yleensä muutenkin en tiedä miksi,mutta minusta on vaikea tehdä vauvalle ruokaa.. :ashamed:
Päätin jossain vaiheessa että vauva syö purkkiruokaa kunnes sa rueta syömään samaa ruokaa kuin aikuiset..joku voi ehkä sanoa että eipä se sitten kelpaa kuitenkaan mutta sen näkee sitten.
Meillä siis syödään 4x kiinteitä ja aina menee se yksi purkki+hedelmää päälle. Ja tuosta siis 2x soseita ja 2xpuuroa. Tissimaidolla ei kyllä elä koko päivää,ei taida riittää enää maito mulla. Toki vois kiinteiden määrää vähentää mutta miksen antais jos tytöllä on nälkä?

No nyt tyttö vänisee..
 
Tipetsu Turhaa tunnet olevasi huono äiti. Jokainen tyylillään. Olet kuitenkin pystynyt tarjoamaan lapsellesi mitä parhainta äidinmaitoa :). Itse kyllä luotan kaupan valmisruokiin laadultaan, itse vain pidän ruokien teosta. Eikä neiti tykännyt kasvis/liha valmis ruoista. Hedelmä ja marjasoseet ostan valmiina, ne maistuu.
 
Jkoo
Ihanaa että joku otti asianne hoitoon!! Ihme hommaa että ootte kiukuttelua noita pissapussi näytteitä vaan kun niissä tosiaan on niitä sekafloora nk epäpuhtauksia ja tämän vuoksi näytteet eivät ole luotettavia! Onko teillä aikaisempaa otettu punktioita? Meillä otettiin silloin heti punktio näytteet! Mutta pääasia että nyt teilläkin otettu. Oon 99% varma että siinä on puhdasnäyte :) aika jännä että teille tuollain sanottu että punktiosta voi tulla jotain ärsykkeitä. Ärsyttää tuollainen! Sehän on luotettavin tapa saada näyte streriilisti otettua. Meiltä otettiin punktion lisäksi kertakatetroimalla kontrolli näyte :)

Hiiihhi meillä on eka HAMMAS :D Julius 6kk ja 4vrk. Kyllä sitä äiti vaan lapsensa tuntee kun J on ollut perjantaista asti kuin perseesen ammuttu karhu; inissyt, syönyt huonosti ja nukkunut huonosti. eilisestä lipo alahuultaan ja työnteli kieltä ulos. Illalla ei vielä tuntunut mtn ja äsken tuntui hampaan kulma ja hienosti kilahti lusikkaan :)
Nyt voin rauhassa jättää yöimetyksenkin pois pikkuhiljaa. Ihanaa kun sain tavoitteeni täytettyä tuon imettämisen suhteen :) jee!

Meillä ryömitään ja noustaan konttausasentoon. Eilen J oli konttausasennossa ja hyppi eteenpäin niin että näytti ihan pupulta :D mahtava tyyppi!

Jokeltelusta
Yleisin on "äitti" "äittä" "tä"

Eilen laitoin hakemusta ja soittelivat työhönottoon. Oon hyvällä fiiliksellä asian suhteen nyt. JOS mun suunnitelmat toteutuu eli 50% lista ja pelkkiä öitä ja iltoja. Mieluiten öitä :) töihin pitäisi mennä huhtikuun alusta lähtien :) Porissa mulla olisitte mutta en muuton vuoksi sinne enää palaa, tämän takia uusi työnhaku siis edessä :)

Näihin tunnelmiin. Puss :)
Niin ja tervetuloa kaikille uusille mukaan :)

Hemutus ja Julius
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Rakkopunktiolla otettu pissanäyte oli puhdas!!Jeeee!!!
Ja Hemutus kyllä, meillä on aiemmin 2 kertaa otettu se rakkopunktio ja on minusta aika yksinkertainen ja nopea tapa ottaa se virtsa talteen ja nimenomaan paljon varmempi, kun siihen ei pääse mitään ihon pöpöjä. Eli sekabakteeria se melkein aina näyttää! Seuraava pissakoe annetaan maaliskuun alussa.

Ruuat mä olen kanssa nyt antanut vain purkkiruokaa :( Tunnen ne kanssa jotenkin helpommaksi. Nyt kun hampaita on jo hurjat 2 ja pian saa siirtyä klömppisempään sapuskaan, niin rupeen tekee niitä itse. Ja tietenkin sitten, kun poika saa ruveta syömään samaa ruokaa kuin me. En ole jaksanut sen enempää ressata, vaikka meidän äiti siitä näkeekin koko ajan vaivaa :kieh:
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Tipetsu, jkoo ja muut purkkiruoka-asian kanssa pohdiskelevat, ei kantsi ottaa stressiä! Jokainen tekee niinkuin itselle parhaiten sopii, miten innostus ja voimavarat on suunnattu. Mä oon tehnyt itse ison satsin sosetta pakkaseen (jääpalamuoteissa pakastettu) ja sulattelen sieltä. Mutta kovin montaa sorttia en oo jaksanut sekoitella, joten lapsi on syönyt sitten porkkana-bataatti-perunaa päivästä toiseen. Soseutin kypsää broileria veden kanssa sauvasekoittimen silppurilla ja pakastin siitäkin mössöstä pieniä eriä, joita voi lisäillä kasvisten sekaan.

Meidän tytöllä on nyt neljä hammasta, kaksi ylhäällä ja kaksi alhaalla. Kai pitäis alkaa tosissaan harjailla niitä iltaisin!

Hemutus ihanasti Julius jo jokeltaa "sanoja"!
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
:attn:Tyhmä kysymys::attn:
Mitä vauvalle annetaan kun tissi ei enää kelpaa? Meidän tapauksessa kun tyttö vähentäny roimasti tissin luputusta, ei välttis öisinkään enää syö,niin miten tästä jatketaan? Tyttö kun ei sitä tuttipulloakaan osaa imeä? Nokkapulloko? Korvikettako? Omaa maitoa,vettä?


Tipetsu ja E 3pvää vajaa 7kk :)
 
Eikai tää Tipetsu huono kysymys ole. Kieltäytyykö E rinnasta kokonaan? jos ei niin kyllä semaito piisaa mitä siitä saa ja jos haluat jatkaa imetystaivalta kannattaa vähentää soseita, tarjota rintaa ennen ja jälkeen syömisen ym. meillä ei ole yösyöty muutamaan viikkoon. Iltatissit puuron päälle noin klo 20-21 välissä ja seiraavaksi aamulla 7 aikoihin. Näillä kerroilla syö ihan huolella ja aamuisin tietysti hanakammin kun paastonnut yön. Tietysti jos haluat lopetella imetystaivalta niin eikö se joku 5-6dl päivässä pitäisi korviketta mennä vai muistanko väärin?
Meillä juodaan myös vettä tissimaidon lisäksi. Nokkamukilla harjoittelee juomista. Itse siis pitää kiinni ja mä vähän ohjaan suuhun ruokailujen yhteydessä tätä harjotellaan. Iltamaidon saa tuttipullosta jos olen poissa ainakin vielä. Ei olla vielä kokeiltu miten hyvin maitoa joisi nokkamukista.

Samaa mieltä myös tosta soseiden/kaupanruoka keskustelusta. Jokainen tavallaan ja voimiensa mukaan!! Täällä ostettu pari purkkia luumua ja muun tehny ite. Osittain jääpaloina useimmiten saa riisiä kaskistenkera kun riisipuuroa on sosepohjana helppokäyttää. Sormiruokina kurkkua, ruisleipää ja maissinaksuja. Päärynää rakastaa yli kaiken. Hirveesti en oo ite antanu syödä vaikka haluisi on niin kaameta sotkua.... Enemmän pitää mun sormesta kiinni kun syötän soseita ja ohjailee näin annosvälejään. Ei toki aina :)

Mä oon aika murheissani ja itkuinen iltaisin kun poika jo näin iso. Tuntuu, että monet alkukuukausien tuntemukset on ollu tosi kamalia ja huonoa omaatuntoa koen. Toisaalta vanhemmuteen kasvu sen kaiken vaatii ja naisena on kyllä hormoonien armoilla aika vahvasti nyt kun höyryt alkaa tasaantua ja olo päänsisällä normalisoitua... Erikoinen tää esikoisen kanssa eläminen ja elämänmuutos ym on ollut ja mahtava matka siis tiedossa :)

Poikane 6,5kk
 
Sandrastiina Kyllä E vielä tissillä on,mutta vain harvakseltaan. Tosin viimeyö oli taas ihan päinvastoin eli vähän väliä etsi tissin kun vieressä nukkui. Mä siis nukun ilman yöpaitaa. Ja siis vettä hörppii nokkamukista soseiden syönnin yhteydessä. Mutta tissiä päivän aikana näin: aamulla n.7 maissa siis nukutaan vielä tuon jälkeen,sit ekoille unille mennessä 10:30 maissa,sit ehkä ekan sose aterian jälkeen 14 maissa,sitten 17-18 maissa ja sitten nukkumaan mennessä iltapuuron jälkeen 21.
Ajallisesti viipyy tissillä ehkä sen max. 5min. kerralla. Pissivaippoja kyllä tulee semmonen 5-6 päivässä.
Kysyin tuota vähän niinkuin tulevaisuuden varalta kun en oikeasti tiedä miten sitten jatketaan kun tissittely loppuu ja kun se tuttipullo ei kelpaa tytölle ja kun "aikuisten" maitoo ei voi vielä antaa..Siis korviketta jostain astiasta. Mikä on sit siihen siirtymisen ööh mittari eli siis jos vauva on vaikka 2 kertaa päivän aikana tissillä ja saa vettä aterioilla,niin pitääkö vaikka sillon jo kaivella korvikkeita? Neuvola on sit 8kk iässä,toki soittaakin sinne voi jos tarvetta.

Ja sit semmonen,että tytylle on tullu ilmavaivoja nyt jostain. Veikkaan kaurapuuroa. Onko kukaan törmänny vastaavaan? Tyttö piereskelee yöllä ihan mahottomasti ja känisee. Mutta mitä alan tarjota tuon puuron sijaan? Riisipuuro ei kamalasti uppoa.
Alotettiin puuro 5kk iässä eikä sillon alussa ollu mitään vaivaa siitä,nyt ehkä viikon verran olen seuraillu. Tyttö nukkuu levottomasti ja helpottaa heti kun tärähtää vaipassa :) Mutta siis ihan useita kertoja yössä herää vääntelehtimään.


Sandrastiina mulla on kanssa ollu samanmoisia tuntoja kuin sulla. Tyttö kasvaa vauhdilla ja mä olen murheissani,myös siitä että kun sain selville että olen raskaana ja kun masu alkoi näkyä peittelin sitä ja jotenkin jopa häpesin ja inhosin mahaa,vauvaa tietysti rakastin alusta asti. Siihen sitten tottui kyllä ja pian tyttö sitten jo syntyikin.. Nyt tyttö mönkii ja höpöttelee kaksi hammasta suussaan,nousee konttausasentoon nytkyttelemään ja eilen nousi jopa toiselle kankulleen istumaan itse :heart:
Ja siis pikkukakkonen toiveissa ja haluaisin olla raskaana,mutta mua pelottaa ettei toista saada. Tietysti olen ikionnellinen tytöstä mutta kun hänenkin saaminen oli äärimmäisen hankalaa ja nyt kun menkat taas kuvioissa,ollu jo 3 kierron ajan ja nyt ne taas on alkamassa,niin tämä perhanan tuhru on taas mukana myöskin! Sen kanssa olen taistella aina ja nythän se taas alkoi. Viime kierrossakin tuhrutti 5pvää ennen kunnon vuotoo ja menkat kesti sen 6pää plus vielä 3pvää tuhrua :mad: Syytä sille ei periaatteessa koskaan löytyny mutta lugesteronia käytin kun sain tietää olevani raskaana. Keltarauhasesta se kai johtuu. Tietystikin vähäinenkin imetys varmaan vaikuttaa mutta silti tuo tuhru ottaa niin aivoon. Toivottavasti ei jouduta samaan rääkkiin sitten kun aletaan oikeasti yrittää toista,se oli kauheeta :( Mutta kyllä E on iki-ihana ja rakas,en ehkä enempää vois tyttöä rakastaa :heart:

Nytpä prinsessa kutsuukin!


Tipetsu ja E ihan kohta jo 7kk
 
Täällä aika samalainen setti tipetsu
Aamumaidot klo 7-8 jonka jälkeen nukutaan 1,5h vielä
Aamupuuro(1dl ja pari rkl hedelmäsosetta) 9-10, rintaa heti päälle
aamupäikkärit 11-13 Sosetta (1dl) kun herää (vähän jaksaa ottaa rintaa päälle)
tissiä ennen seuraavia päiväunia klo 15
sosetta kun herää joskus klo 17, tissiä klo 18
iltapuuro klo 19.30-20 ja sit yötankkaukset

kaikki syömiset ei tosiaan ole sellasia, että maitoa ehtii edes herua kunnolla. Ehkä puolet on sellasia, että maitoa menee huolella. Mut tosi lyhyet ruokailut on 5-10min kerta.
 
Sandrastiina, en mä tiedä tarvitseeko imetyksen juuri kauempaa kestääkään kuin 5-10 min? Siis varmaan tässä iässä vauva saa jo siinä ajassa imettyä hyvät satsit maitoa, jos vaan selkeä imeminen ja nieleminen havaittavissa. Hyvältä näyttää mun mielestä aikataulu.

Meillä menee edelleen tosi vähän soseita, mutta tarjoan 5 kertaa päivässä aina kun esikoinenkin syö. Ruokalusikallinen per ateria on meillä jo saavutus, puuroa useimmiten menee vain pari teelusikallista. Mutta oon ajatellut että pidetään tää rytmi, kai ne annoskoot siitä vähitellen kasvaa.

Tyttö selkeästi nauttii ruokailutilanteesta, vaikkei juuri mitään menekään alas. Ihailee isoveljensä syömistä ja seuraa keskustelua, ihan kuin jotain muka ymmärtäisi :confused: Sormiruokana oon antanut banaania, päärynää, keitettyä perunaa, keitettyä porkkanaa, kurkkua, näkkäriä, maissinaksuja. Ja oon myös antanut sörssätä käsin sose- ja puurokippoon, kun huomasin että se edistää suun aukeamista myös lusikalle. Karsea sotku siitä kyllä tulee :kieh: Selkeästi tyttö myös osoittaa kun haluaa jotain, alkaa hakata käsillä pöytää. Oon sit asettanut eteen sosekipon tai nokkamukin, ja tyttö hosuu sen suuntaan mitä kulloinkin haluaa. Tai vaihtoehtoisesti kääntää katseensa pois, jos haaveissa oli vaihtoehto C eli esim. voirasia tai sanomalehti :LOL:

Tipetsu, eiköhän sit pitäis saada korviketta jollain keinoin syötettyä, jollei imetys enää jatku ja lapsi alle 1 v? Esikoiselle me annettiin enempi vähempi säännöllisesti korviketta imetyksen lisäksi ja maidontulo hiipui vähitellen niin että 8-9 kk kohdalla imetin enää vain aamuisin, kun muulloin maitoa tuli vissiin liian hintsusti että poika olis jaksanut keskittyä. Noin 9-10 kk iässä poika ei enää huolinut rintaa, minkä jälkeen korviketta annettiin tuttipullosta tai nokkamukista, kunnes 1-vuotiaana siirryttiin tavalliseen maitoon.

Tää postaus olikin sitten yhtä syömistä, mutta sitä elämä melkein tuntuu tällä hetkellä olevan...

Maikki ja pikku-H 7 kk
 
Kiitos Maikki! Neuvola kyllä sano, että vois lisätä yhden lämpimän tohon listaan vielä. En ole kyllä ajatellu niin tekeväni varsinkin nyt kun mietin pojan ruokailutottumuksia tällä hetkellä ja kun on aina mahdollista lapsen vierottautuminen ite rinnasta niin turha ainakaan vähennellä sitä tietentahtoen. Jokainen tavallaan ja tyylillään tietysti asian tekee ja hoitaa.

Eilen meinasin ostella persikoita, että sais tehdä sosetta. No en ostanu, oli sen verran kova kilohinta verrattuna valmissosepurkin hintaan. Joten täällä nostelen kättä valmishedelmäsoseiden perään ainakin. Omenat ja päärynät vielä kannattaa ite tehdä, mutta kalliimmat hedelmät voi unohtaa suoraan. Ei näillä rahoilla...

JA mahavaivoista. Banaani on ainakin saanut pojan mahan ihan kovalle. Se on harvinaisten herkkujen listassa. Puurosta en ole vielä huomannu mitään. Mut on vain kaurapuuro ja riisipuuro menossa. Ja tietysti ruisjauhoa on kokeiltu kun ruisleipää syö.
 
Meidän päivärytmi menee ruokien osalta seuraavasti: klo 7 aamupuuro+rintamaitoa,klo 11 lihakasvissose+maitoa,klo 14 hedelmäsose+ maitoa,klo 17 kasvissose+maitoa ja klo 19 iltapuuro+maitoa. Soseiden myötä meille on tullu selkeä päivärytmi. Päikkäreitä nukutaan 3 päivässä. Tosin tuntuu,et kolme alkaa olla jo liikaa ja kahdet taas liian vähän. Mut ilmeisesti on siirtymässä pikku hiljaa kaksiin päikkäreihin.

Sormiruokailua kokeillaan soseiden rinnalla. Ongelmana on nyt,että poitsu haluaa kokeilla sormin myös soseet ja puurot. Ja kauhee sotkuhan siitä syntyy. Teki mieli tänään raahata toi syöttis kylppäriin ja antaa toisen sotkea siellä. No,kai tähän sotkemiseen on vaan totuttava. Ja hyvähän se on,että toiselle ruoka maistuu ja haluaa itse syödä :)

Meidän mahavaivaiselle kaurapuuro on kyllä sopinu. Tosiaan banaani kovettaa massua,ja mustikka myös. Tipetsu,syödäänkö teillä maissinaksuja? Ne pierettää ainakin meillä :D Mut yksilöllistä varmaan mikä sopii kellekin. Et en tiiä siitä kaurapuurosta..

Itselläkin on ajoittain haikea olo,kun toinen kasvaa. Tosin tuntuu,et arki helpottaa mitä isommaksi toinen kasvaa. Vielä viime syksynä ajattelin,että tää lapsi taitaa jäädä meille ainokaiseksi. Eka lapsi ja itki paljon ilmavaivojen takia. Mut kummasti sitä unohtaa noi ajat,kun aika kuluu. Ja kyllä nyt toivomme toiselle sisarusta joku päivä. Ehkä parin kolmen vuoden päästä :) Toivon,että osaan silloin nauttia niistä alkuajoistakin.

Tingon & poitsu 6,5 kk
 
No niin, jos nyt neidin 7kk päivän kunniaksi sais jotain kirjotettua..
Täällä ryömitään ympäri lattiaa ja kokoajan noustaan konttausasentoon. Kerran noussu jo tukea vasten seisomaankin. Viime viikolla oli kans fysioterapia ja sieltä oikein hyviä uutisia, eli ei mitään huomauttamista, tyttö menee kehityksessä reippaasti ikäluokkaansa edellä :)
Tällä hetkellä syö 4-5kertaa päivässä, riippuu herääkö monelta. Yleensä 9-10.30, kerran kyllä innostu nukkumaan 11.30! Nukkumaan menee 21-22.30 ja nyt nukkuu vaihteex 5h putkia. Tuossa oli joku ei maistu ruoka kausi ja se nyt tietenki vaikutti uniin. Päikkyjä nukkuu 2, tunnista kahteen kerralla.
Kaukalo alkaa käymään pienex mut viel ei voi siirtyy isompaan kun ei ole tuo 9kg menny rikki, no eiköhän sekin kohta rikki mene ja päästään isompaan.
Eipä tänne muuta, pitäs varmaan alkaa täyttelee kelalle niitä kotihoidontukipapereita ettei jää viimetippaan ja rahat viivästy sen takii, etenki nyt kun vetää budjetti muutenkin tiukalle. Onhan toi vanhempainraha kuitenki 21.3 asti voimas mut tää aika nyt menee muutenki niin nopeesti.
Hirveesti on tyttö kyllä kasvanu, ei uskos että 7kk sitten oli semmonen alle 3kilonen nyytti.
 
Kiitos maikki!

Sandrastiina Meillä rytmi on melkein minuutilleen sama kuin teillä :) Unet samaan aikaan jne. Meilläkin 4 ateriaa,kun nukutaan sinne 9 aina. Eli meilläkin syödään aamupuuroa silloin kun joissain toisaalla syödään lounasta..

Tingon
On tyttö maistellu maissinaksuja muttei oikeen välitä niistä eli ei nekään taida olla piereskelyyn syyllisiä.
Mä en tajua mikä tyttöä pierettää. Ihan mieletöntä pörinää erityisesti aamuisin ja pitkin päivää. Toki kai se silti on ihan normaalia että pienellekin muodostuu kaasua vaikkei mikään tietty erityisesti sitä aiheuttaiskaan..? Mutta mä en tiedä mitä tekisin että tytön olo helpottus. Kun syö niitä purkkisoseita,niin hankala karsia niistä mitään pois. Tyttö syö broileria-kasviksia,naudanlihaa-kasviksia,perunaa-lihaa,kasvis-kinkkuherkkua,makaronia-kanaa ja spagettia-jauhelihakastiketta maistellu ja hedelmistä vain mangoa ja päärynä-mangoa. Kaikkissa noissa kasvista sisältävissä taitaa olla porkkana,peruna ainakin. Porkkanaa mutusteli ihan raakana toissapäivänä ja kurkkua mutta en usko johtuuko niistä. Itsekin koitan välttää kaasua muodostavia ruokia.

Ja mulla on laryngiitti,kurkunpääntulehdus. Viikko sitten la alko nielu tuntua kummalta,sunnuntaina paheni ja tiistaina meni sit ääni. Äänihuulet turvoksissa. Viruksen aiheuttama eli antibiootit ei auta. Nyt rupee ääni palailemaan mutta yskä on ihan helvetistä! Kuiva yskä ja tuntuu että sisuskalut lentää pihalle. Jos E ei valvota,niin yskä kylläkin. Ihan karseeta,mä näytänki siltä. Kieliki on jotenkin kipeytyny yskimisestä. Tyttökin yöllä säikähtää ja alkaa itkeä. Mieskin kiittelee aamulla yön metelöinnistä. Mä alan olla aika kypsä tähän köhimiseen :(


Täälläkin aletaan tutkailla turvaistuimia. E:tä ahistaa kaukalossa ja näyttääkin se jo niin pieneltä. Ollaan mietitty tätä Britax First Class Plus turvaistuin -12 - Lastenturva.fi Mies sanoi että ostetaan kaksi istuinta eikä mitään liian isoa kerralla esim. 9-36kg. Tuo menis selkä menosuuntaan 13kg (n. 1,5v asti) ja sitten kasvot menosuuntaan 18kg (n. 4v) asti. Halutaan pitää mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan kuten suositellaankin. Mutta kun noita istuimia on niin miljoona erilaista,että mistä näistä tietää. Autoliiton testien tuloksia näistä istuimista pidetään silmällä kun aletaan valita jonkinlaista.


Tyttö on tänään 7kk. Kamala että aika rientää! Vastahan tyttö syntyi. Eilen sohvalla mönki ja sitten tajus puhelimen käsinojalla ja sitä sitten piti päästä tutkimaan. Nousi jo toisen polven varaan könöttään,ajattelin että kohta se nousee seisomaan. Istumaan pyllähtää toiselle kankulla konttausasennosta,ihanaa :)


Noh,jospa jotain kuumaa jois.


Tipetsu ja E 7kk
 
Olipas päivitystä pitkästä aikaa! Monella vauvat jo liikkuvat ja juttelevatkin. Mä oon toisinaan meidän tytystä edelleen huolissani, koska ei edelleenkään jokeltele kuin lähinnä vokaaleja :( Liikkuu vähän kierimällä, siis nyt ihan tietoisesti tietää, että kierimällä pääsee paikasta toiseen. Ei ryömi, osaa kyllä ottaa jostain edessä olevasta kiinni ja sitten vetää itsensä eteenpäin, mutta ei osaa ryömiä eikä kyllä yritä nousta kontalleenkaan. Mutta ehkä oppii aikanaan...joskus huolestun kyllä, kun kehittyy vähän hitaanlaisesti.

Ruuasta: Mä teen nyt jonkinverran itsekin. Tämä on kolmas lapsi, ja muille EN oo tehnyt ruokia. Esikoiselle joskus yritin, mutta hukkaan menivät, sillä esikoinen oli toooosi nirso vauva ja eipä mun soseet kelvanneet. Keskimmäiselle en edes jaksanut yrittää, perunaa vain joskus. Tälle muksulle mulla on aikaa tehdä, koska pyörin kuitenkin enemmän keittiössä, ja toisaalta tämä syökin mun soseita, ainakin näitä pelkkiä kasvisssoseita. Turhaan pahoittaa mielensä, jos antaa kaupan soseita :) Se on helppoa ja vaivatonta kuitenkin, vaikka ne purkit kierrättäisikin. Tärkeämpää on jaksaa olla vauvan kanssa.

Tipetsu: meillä on ollut vauvalla paljon just kuvaamasi kaltaista ilmavaivaa. Ennen kuin maitoallergia selvisi, tyttö oli järkyttävän ilmavaivainen päivin öin. Sitten joulunaikaan oli toinen kausi, ja syy jäi epäselväksi. Epäilin riisiäkin, mutta ei se se ollut. Tällä hetkellä masu on kunnossa. Meillä ilmavaivojen aikaan kakkaaminen meni ripuloinniksi, ja kakka oli välillä vihreää limaa :( Joulun aikaan ehkä jossain ruuassa sitten oli kuitenkin maitoa, tai sitten tytöllä oli jokin masupöpö.

Mulla on myös haikeat fiilikset, kun meidän pieni on tässä viime kuukauden aikana muuttunut jotenkin isoksi tytöksi. On niin suloinen pikkuinen, ja kai tässä alkaa jo tuntua, ettei enää kauan ole vauva. Ja mies on ehdottomasti sitä mieltä, että on viimeinen vauva. Mä taas jotenkin haaveilen vielä neljännestä, vaikka taloudellisesti se onkin vähän mahdoton ajatus ja toisaalta raskausajat ovat mulle olleet vaikeita ja etenkin mun suonikohjutilanne varmaan räjähtäisi uuden raskauden myötä käsiin :( Ikäkin alkaa jo tulla vastaan ja kaikenmaailman riskit nousta. Mutta kun nuo vauvat vaan ovat niiiiin ihania. Ja tämän kolmannen myötä tuntuu, että kaikkien pitäisi tehdä vähintään kolme lasta. Jotenkin niin eri tavalla osaa nauttia vauvan vauva-ajasta ja ottaa asiat rennommin kuin etenkin esikoisen kanssa. Esikoisen vauva-aikana sitä joutuu työstämään omaa elämänmuutostaankin ja kaikki on vähän uutta ja pelottavaakin. Mä ainakin tavallaan surinkin, kun tajusin, miten elämä vauvan myötä muuttui. Meidän esikoinen itki ja valvoi paljon aivan pienenä, ja luulin, että vauvaelämä ja elämä lasten kanssa tulisi olemaan sellaista aina. No, valvomaan on kyllä saanut tottua :) Mutta lapset tuovat sitten mukanaan niin paljon kaikkea ihanaa, ettei sitä aluksi edes tajua. Kai se on sitä kasvamista äitiyteen, että aluksi on vähän hukassa ja jälkeenpäin voi vaan ihmetellä omaa ajatusmaailmaansa esikoisen vauva-aikaan :) Varmaan kaikki jollain lailla kokevat niin?
 
Me maisteltiin eilen enemmän perunaa ja porkkanaa. Ja peppu pörisi sen mukaisesti eilisen illan. Yleensä poitsu nukahtaa aika helposti yöunille,mutta eilen oli itkuinen eikä meinattu saada toista unille. Selvästi mahaa koski. Luulen,että tuo perunan tärkkelys käy toisen mahaan. Kai?? Tosiaan on hankala aina miettiä missä vika.

Kyllä itsellä yllätti alussa miten paljon oma elämä muuttui. Tuntui hassulta,että lapsi oli kovasti toivottu ja sitten kun toinen syntyi mietin,et tätäkö tää nyt on. Voiko tämän perua(kauheeta ajatella tuollaista). Mutta onhan se hurjaa,et yhdessä hetkessä elämä muuttuu. Oot vastuussa pienestä ihmisestä ja pitäis vielä osata tulkita kaikkia viestejä ja vaivoja. Ja hormonit vielä sotkee siihen päälle.

Seuraavan kohdalla toivottavasti osaa nauttia eritavalla. Tää vauva-aika kuitenkin kestää niin lyhyen aikaa. Vähän harmittaakin,että se alku meni vähän sumussa. Nyt on ihana seurata toisen kehittymistä. Ja on ihmeellistä miten rakkaus tuota pientä ihmistä kohtaan vaan kasvaa kasvamistaa. On se niin Rakas <3
 
Pikaisesti tuohon imetys-juttuun. Tässä iässä riittää, että vauva käy rinnalla 5-7 krt/vrk. Saa silloin tarvitsemansa määrän maitoa. Ei täälläkään syödä kuin n. 6 krt/vrk ja varsinkin päivät on kunnon pikasyöttöjä.

Ja jos imetystä meinaa lopetella, pitää maito jostain saada eli korviketta peliin. Korvaa aina yhden "aterian" kerrallaan eli jättää vaikka aamuruoan yhteydessä tissin väliin ja tarjoaa ruoalla korviketta nokkamukista. Itse en enää tuttipulloa viitsisi sotkea kuvioihin.

maitomäärä 6-8 kk ikäisille on n. 600-800 ml /vrk. http://www.tampere.fi/tiedostot/5b7fSSNaF/vauvan_ruoka0_6kk.pdf
 
Kiitos Mupelo! Minkähän takia mulle heti iskee ajatus tuosta korvikkeen antamisesta,että sekin on jotenkin hankala...? Mä olen kyllä ihan käsi..:ashamed:


Voi hyvä herrajumala,mikä yö takana! :headwall: Eilinen päivä meni näin:

*heräsi yöunilta 8:30.
*ekat päikkärit 10:30-12:30
*sosetta ja tissiä ja touhuja tunnin verran
*käytiin kaupassa ja tyttö otti unet 14:15-15
*puuhailua ja tissiä
*sosetta ja tissiä 16
*unta 17-18:15
*puuhailuja,tissiä ja iltapuuro 20:45
*nukkumaan 21:20
*HERÄSI 22:15
*valvotaan ja huudetaan 23:30
*nukutaan ja herätään huutamaan 02
*valvotaan 3:50
*nukutaan huonosti ja kitisten
*herää aamuun 8:30

Mä en y.m.m.ä.r.rä. mitä ihmettä! Mä olen ihan töötti ite! Vielä kun tämä yskäkin vaivaa mua ja aina yskiessä tyttö säikähti uneen painuessaan ja huutohan siitä tuli! Kun meillä on vain kaksio,niin kukaan ei pääse pakoon..:(
Mitä tässä pitäs tehä että tyttö tajuaa että yöllä nukutaan eikä kukuta?! Ilmavaivaa on,mutta hampaatkin taitaa vaivata. Kun kävin lääkärissä viime to niin pyysin lääkäriä tsekkaamaan e:n korvat kun niitä näpläs edellisen illan. Ne ok,mutta sanoi että poskihammas voi vaivata ja saada aikaan tuntemuksia korvan seudulla..
Hohhoijaa..

Missähän mun kiertoki taas menee. Sunnuntaina alko tuhruttaa,välillä jopa punaistakin,sit tuhrua ja nyt ei juuri mitään..:headwall: Kyllä ottaa nyt kaaliin ja kaikki asiat on mua vastaan :(


Väsynyt Tipetsu ja vänisevä E
 
Tipetsu täällä kans viimeyö oli suoraan sanottuna helvetistä tai oikeastaan oli jo kolmas yö putkeen.
Klo 20.30 poika nukahti
Klo 21.30 vielä toinen tissi ja takas nukkumaan
Klo 22 meen ite nukkumaan
Klo 23.45 poika heräs ei rauhottunu ilman tissiä
Klo 0.40 taas heräs ja tissiä
Klo 1.15 ja taas
Klo 1.50 ja taas ja nyt ei sitten nukahdakkaan
Klo 2.10 menee hermo ja meen sohvalle ja isä yrittää hetken, mutta eihän siitä mitään tule......
Klo 2.50 luovutan ja otan pojan sänkyyn viereen, mut eihän siihenkään rauhotu
Joskus ennen neljää poika nukahtaa ja saan siirrettyä hänet takas omaan sänkyyn
Klo 5.50 herää taas ja otan viereen, mut ennen seittemää poika päättää et pitäis nousta, onneks isä heräs pojan kanssa ja anto mun nukkuu viel 1,5h et tuntus eds vähän siltä et on nukkunu.

Mä en oikeesti tiiä mitä pitäis tehdä, mut tällasten öiden kanssa lähtee kyl viimisetkin järjen rippeet päästä.
 
Tipetsu Meilläkin vauhdikas yö takana. Illalla nukahti kuin enkeli klo 20.30, no tunnin päästä kuuluikin jo tuttu ähellys pinnasängyssä. Siellä se mönki menemään ja ilmeisesti sängynpääty hidasti menoa :). Turhaan yritän kääntää selälleen/ kyljelleen kun on sekunnin päästä taas kääntymässä. Olen kyllä parina aamuna herännyt niin että N on nukkunut mahalleen. Yleensä kyllä alkaa leikit tutin kanssa kun on mahallaan. No nukahtihan tuo sitten ennen puolta yötä...Huoh. Pari kertaa tuttia piti suuhun yöllä laittaa. Tuntuu että jos nukahtaa helposti yöunille on yö levoton ja päinvastoin. Päiväuniakaan ei mielestäni nukuta liikaa, n. 1-1,5 h x 3 päivänaikaan. Olen pyrkinyt että hirveästi yli 18 ei nukuta päikkäreitä. Kaipa nämä levottomuudet liittyy tähän liikkumisen oppimiseen.

Omasta ajasta Itse olen alkanut urheilla. Pari kolme kertaa viikossa lähden urheilemaan kun mies tulee töistä kotiin. Aivan ihanaa :). Saa omaa aikaa ja jos nämä raskauskilot saisivat kyytiä ni sekin toki plussaa. Monta päivää kotona putkeen rupeaa ainakin itseäni ahdistaa.

Minkälaisia nokkamukeja käytätte? Meillä on käytössä aventin taikamuki. Mielestäni vauvan on hankala pitää siitä kiinni...tietysti autan itse pitämällä siitä kiinni, tuntuu jotenkin raskaalta.

T. Äippä ja N 6 kk 1 viikko :)
 
Tsemppiä katkonaisiin öihin!

Äippä26, mä kans aloitin jumpan, kerran viikossa käyn nyt aluksi. Mä oon siellä ihan kieli vyön alla ja kankeana, mutta pikkuhiljaa aion kohottaa lihaskuntoa ja vetreytyä. Ja on se mukava saada pieni oma hetki kerran viikossa myös. En kyllä tiedä tuleeko tuo nahkalärpäke alavatsalla ikinä kiristymään pienemmäksi, vaikka rasvaa lähtis ja vatsalihakset kiinteytyis.

Nokkamukeista: Meillä on useampia testattu: Aventin taikanokka (ostin erillisiä nokkia ja laitoin tuttipulloon), MaM kovanokkainen taikamuki, MaM pehmeä juomanokka, Nuk-muki pehmeällä nokalla, Ikean basic venttiilitön... Tyttö kovasti haluaisi pitää kiinni itse pullosta, mutta se menee sitten nokan pureskeluksi lähinnä. Esikoisella tuo Nuk-nokkamuki oli paras kahvojen puolesta, mutta pehmeä nokka houkuttelee pureskeluun. Venttiilittömästä pullosta vedet tulee rinnuksille.

Mulla on alkanut vähitellen nyppiä meidän ruokailutilanteet. Tyttö vain huutaa ja kiukkuaa ruokapöydässä, ei suostu ottamaan mitään lusikasta ja pyrrää. Ainoa mikä kelpais, on leipä tai naksut omin sormin syötynä, tai sit lusikan jäystäminen. Jollei saa jotain omiin käsiin, tulee itku ja huitominen. Puuro on täys nou-nou, kasvissosetta menee pari lusikallista, hedelmäsosetta sentään puoli purkkia. Ärsyttää heittää kerta toisensa jälkeen lämmitettyjä ruokia roskiin, kun mitään ei mene alas. Keitetyt juurekset, banaanit, kurkut ym. vain luistelee pitkin pöytää tai tippuilee syöttötuolin rakoihin. Mutta eiköhän se tästä jossain vaiheessa lähde luonnistumaan, uskottelen itselleni.

Mä oon kans nauttinut tavallaan enemmän vauva-ajasta tämän toisen lapsen kanssa, kuin esikoisen kohdalla. Vanhempainvapaalla on ollut myös pykälää mielekkäämpää olla, kun on voinut puuhailla esikoisen kanssa vauvan päiväunien aikana. Esikoisen kohdalla muistan monenlaisia ristiriitatilanteita omien ajatustensa kanssa (myös joskus katkeria ajatuksia vauvaakin kohtaan), mitä ei sitten toisen lapsen kohdalla ole tullut.

Lapsiluku mietityttää, kun Aanna sanoit että jokaisen pitäis saada vähintään kolme lasta, jotta pääsis nauttimaan tosissaan =) Meillä tosiaan kaksi lasta tulee olemaan todennäköisin kokoonpano (lapsettomuushoitoihin ei enää lähdetä), mutta kyllä varmaan vielä monta kertaa tulee mietittyä että minkälaista olis, jos vielä olisi kolmas muksu. Itse en niinkään ajattele sitä, että haluaisin vielä yhden vauva-ajan, vaan enemmänkin mietin koko perheen ja lasten välistä dynamiikkaa. Ehkäisy aiotaan jättää vähäksi aikaa pois sitten kun vauva on täyttänyt 1 v. Eli onnelliselle vahingolle ehkä annetaan mahdollisuus, jos luonto sellaisen sattumalta soisi, mutta ei aleta vuosikausiksi yrittämään tai toivomaan mitään, kun todennäköisyydet ovat aika ohuet.

Maikki ja pikku-H 7 kk 1 vko
 
Lapsiluvusta Mä olen aina halunnu sen perinteisen tyttö ja poika -jutun eli siis kaksi lasta on mulle sopiva. Mulla itselläni on 2 pikkuveljeä,ollaan kaikki synnytty 3v välein ja siis mulla ja nuoremmalla veljellä on 6v ikäeroa.
Hyvin meillä kyllä pelas jutut yksiin ja varsinkin sitten pojilla keskenään kun mua alkoi toiset pojat kiinnostaa ;) Jäi siis seuralainen heille vielä tosistaan että siinä mielessä kyllä, kolme ois hyvä määrä..

Mä vaan tulin toissayön shown jälkeen siihen tulokseen,että yhtään tämmöstä kitisiää ei meille tule. Miehellekin laitoin viestin herättyäni,että nyt sitten kumiukkoja ostamaan repullinen :D Mutta eipähän sitä raskaaksi koskaan tullut vaikkei mitään käytettykään.. :stick: Mies kyllä sanoi,että ootkohan loppuun asti aatellu...Olen. Ehkä.Mulla on niin lyhyt pinna kun tyttö huutaa ja alun helppous sai mut luulemaan että tyttö on oikea kiltteys ja helppous. Nyt sitten taitaa kostautua ja tyttö myllyttää meitä ihan 6-0 :ashamed: Mä en jaksa kuunnella sitä huutoa,pää halkee kun tytöllä on niin kova ääni!
Enimmäkseen huuto on päivällä semmosta äninää,väninää,kyyneletöntä nahinaa mutta siis desibelejä riittää. Oikeen korvaan vihloo ja taitaa omaansakin vihloa kun karjuu ja haroo korvaansa :rolleyes:


Noh,viimeyönä taas tyttö nukkui 21:45-01 jotensakin rauhallisesti,vähän äninää. Mutta sitten kun kello tuli 01:30,niin sittenpä valvottiin ja märistiin. Hyöri ja pyöri sängyssään,tissi ei kelvannu jne. Sit jossain kohtaa kierähti itse takaisin omaan sänkyynsä ja jäi sinne mun yöpaidalla vehtaamaan. Kuitenkin kello oli 03:10 kun tyttö viimein simahti. |O
Mä oikeen pelkään että koska tyttö herää ja alkaa huutaa. Itse oikeen säikähtää kun huuto kajahtaa pinniksestä,huoh!


Tipetsu ja E
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä