kesäkurpitsa

  • Viestiketjun aloittaja mitä
  • Ensimmäinen viesti
mitä
Oisko kivoja ohjeita, mitä kesäkurpitsasta vois tehdä?

Niitä kun tuli ihan kiitettävästi pihalta. Jotain olen tehnyt, mut kovin paljoa mulla ei idiksiä ole, uusia ottaisin mielelläni vastaan. Ei kovin monimutkaisia reseptejä mielellään.
 
Ei ole ohjeita mutta mtv 3 ruokaohjelmassa tehtiin vähän kaikkea sekä suolaista että makeaa kesäkurpitsasta. Käy katsomassa teksti tv:n sivuilta löytyykö ohjeita. Tuolla alempana on aloitus Tavallista kotiruokaa tai jotain ja siellä oli ohje kesäkurpitsaletuista.

 
Meillä käytetään aika paljon kesäkurpitsaa. Yleisimmät käyttötavat:
-täytettynä, eli koverra sisus pois ja tee täyte esim. jauhelihasta jne. Päälle juustoraastetta ja uuniin.
-ratatouillessa (netistä löytyy varmaan ohje, siis ranskalainen vihanneshöystö johon tulee sipulia, valkosipulia, tomaattia, munakoisoa ja kesäkurpitsaa)
-pastakastikkeessa. Leikkaa kesäkurpitsa pieniksi paloiksi tai tikuiksi. Ruskista nopsaan pannulla murskatun valkosipulinkynnen kanssa. Mukaan kevytkermaa ja mausteet. Yrteistä sopii esim. timjami, basilika, oregano...
-uunissa grillattuina lohkoina, jotka on pyöritetty korppujauhemunaseoksessa (ja mausteet tietty)
-uunivuokaruoissa. Nyt mulla on uunissa kalavuoka jossa on pohjalla pakastekalaa, päällä peruna, porkkana ja kesäkurpitsaviipaleita ja ruohosipulia. Päälle hollandaisekastike aika juoksevana ja juustoraastetta. Saa olla uunissa tunnin verran.
 
Kerroinkin tämän reseptin jo aikaisemmin...

Mekin hukumme kesän mielettömän runsaaseen kesäkurpitsasatoon. Ovat niin suuria, etteivät jääkaappiin mahdu

=)

Kesäkurpitsaletut

Sotket vain kaikki ainekset keskenään ja annat turvota 10 minuuttia. Paista hyvin ölytyssä pannussa pieniä pihvinkokoisia lättysiä.

kesäkurpitsa (sellaisen tavallisen kurpitsan verran.)
2 munaa
suolaa
3dl ohrajauhoja

Ollaan lisätty myös sämpylätaikinaan kesäkurpitsaa ja hyviä tuli. Koikeile! :)
 
Mtv3:n Ruokalassa tehtiin vähän aikaa sitten(n. 2 vko:n sisällä) kesäkurpitsamoussakaa, mä kokeilin sitä ja meillä tykättiin...
Myös täytettyjä kesäkurpitsoja olen tehnyt(jauheliha-riisitäytteellä) ja nekin on kelpuutettu ruuaksi!
 
Kuutioi kesäkurpitsaa sekä viipaloi sipulia maun mukaan. Paista ne paistinpannussa. Siitä tulee mukava seos. Meidän kasvissyöjä käyttää tätä kastikkeena ja se menee mukavasti myös lisukkeena.Jos löytyy pannun ääälle kansi niin voi hauduttaa ja siitä tulee paremman makuinen. Mausta suolalla ja eril. yrteillä.
 
RITULII
Olen joskus tehnyt tämmöistä pikaruokaa:
kesäkurpista
kinkkusuikaleita
pikku sipuli
2 pkt kana nuudelia
CemeBonjour valkosipuli

Kuullota sipuli, kesäkurpitsa. Lisää vesi, nuudelit ja toisen paketin mausteet. Keitä nuudelin ohjeen mukaan (olikos noin 3 min?) ja lisää kinkkusuikaleet ja valkosipulituorejuustoa. Tulee iso ja maukas satsi B)
 
Raasta porkkanaa ja kesäkurpitsaa ja sipulia. Kuullota ne. Kaada päälle tomaattipurskaa ja (kasvis/kana/liha)-liemikuutio yrttejä,chiliä ,suolaa, sokeria, sitruunamehua ja mustaa pippuria.
Helppoa ja noea kastike pastan kera tai täytteksi esim lasagneen.
Ja tässä tapuksessa jos kesäkurpitsoja on paljon niin niitä paljolti sekaan muita juttuja vähemmän. Tätä voi hyvin pakastaa. Oho, valkosipuli meinas unohtua..
 

Yhteistyössä