Kesäkuiset 2025 ☀️

vierailija
Täällä on ehkä sen 4kiloa tullut ja rv 30 menossa. Olen koittanut pitää vain terveelliset elämäntavat, liikunta lähes olematonta kun on koko talvi sairasteltu. Mutta koitan välttää siis kovin isoa määrää keräämästä, kun edellisistä raskauksista on vielä jäljellä ihan reippaasti ja ylipainon puolella olen raskaasti muutenkin. En kuitenkaan laihduta ja aiemmat lapset samalla metodilla olleet 3300g, 49cm ja 3900g 51cm. Mulla jää laitokselle pääosin se 8-10kg, joten en stressaa. Imettäessä ei sitte lähde millään, että sitä varsinaista karistamista voi haaveilla sitten vuoden jälkeen.

Mulla mielessä pyörii jo synnytys vaikka vielä reilu pari kk aikaa.
Osaatteko te päätellä missä asennossa vauva mahassa milloinkin on? Itse olen ajatellut että tää oma on vielä pää ylöspäin, kun liikkeet tuntuu tuolla alakerran puolella pääosin. Nyt sit on alkanu tuntua enempi kylkien kohdilla ja vain sellaista hipsutusta tuolla alhaalla. Olisko nyt pyörähtänyt pää alaspäin? Yöllä pyörii ympäri helpommin. Olen herännyt isoihin mahan muljahduksiin kesken unen. Jotain kuperkeikkaa se siellä harjoittelee.

Viimeksi kun olin neuvolassa niin vauvalla oli pää alhaalla. Potkut tuntui pääasiassa vatsan sivuilla tai yläosassa. Pari viikkoa sitten vauva kääntyi ilmeisesti toisin päin, kun potkut alkoi tuntua alhaalla. Nyt en oikein tiedä miten päin siellä ollaan, kun tuntuu lähinnä sivuilla. En osaa päätä tai peppua tunnustella, vaikka välillä koitan painella eri kohdista. Yleensä yöllä viiden aikaan on melkoinen jumppa käynnissä pienellä. 🥰

Sain painon laskuun ennen raskautta mutta sitten se tyssäsi siihen ja nyt on tullut n. 6 kiloa yhteensä. Nälkä oli aluksi jatkuvaa, vaikka söin ihan normaalisti. Alkuun nousi maltilla, mutta viimeiset viikot on tullut vähän enemmän. Toivottavasti pysyisi vielä jotenkin aisoissa, kun en haluaisi hirveästi lisää kiloja kerryttää. Niitä kun on ennestään jo liikaa. En kuitenkaan erityisesti syömisiä vahdi. Syön perus ruokaa ja silloin tällöin herkkujakin. Liikunta on kyllä jäänyt aika vähälle ja lenkit alkaa olla aika lyhyitä jo, kun lantion alue kipeytyy pidemmästä rasituksesta vaikka käytänkin tukivyötä liikkuessa.

Äitiyspakkaus tuli ja aika paljon alkaa olla hankittuna. Vielä on kaikki tavarat järjestelemättä, mutta ajattelin vasta, kun jään äitiyslomalle. Nyt on työ vienyt kaikki energiat, mutta ei ole enää montaa viikkoa jäljellä. 😊

• Tykkää
Reactions: Antzu
Mä olisin valmis saamaan vauvan. Ja tiedän, vauva ei ole valmis mutta äiti vahvasti olisi. Närästys alkanut ja tumpelo olo. Sairastuin vielä ihan perus nauhaan, mutta että onkin ollut veto poissa. 🤦

Raskauskuukausi 9 meneillään (viikot 33-36), RV 33 (lauantaina vaihtuu) että ei tässä enää kauheita olis kärvisteltävänä. 30.4. synnytystapa-arvio ja sitten tietty vappukin. Sekin auttaa tylsyyteen että on muu perhe enemmän kotona.

Kuinka muut jakselee?

Mä olisin valmis saamaan vauvan. Ja tiedän, vauva ei ole valmis mutta äiti vahvasti olisi. Närästys alkanut ja tumpelo olo. Sairastuin vielä ihan perus nauhaan, mutta että onkin ollut veto poissa.

Raskauskuukausi 9 meneillään (viikot 33-36), RV 33 (lauantaina vaihtuu) että ei tässä enää kauheita olis kärvisteltävänä. 30.4. synnytystapa-arvio ja sitten tietty vappukin. Sekin auttaa tylsyyteen että on muu perhe enemmän kotona.

Kuinka muut jakselee?
Nuo fiilikset kun tulee niin on rankkaa odotella loppua! ☹ Tsemppiä viikkoihin!

Itsellä on ensimmäistä kertaa fiilis että ei mitään kiirettä ole nyt vauvan tuloon, ehkä jopa fiilis että elä synny ihan heti. Olo on hyvä vaikka minuakin on alkanut närästämään ihan hulluna. 🙄 Mulla on menossa 8 viikonlopun työputki, ja vielä 4 jäljellä ennen äitiysloman alkua. Työ on raskasta ja päivien aikana pitää tunti kerrallaan mennä eteenpäin. En tiedä johtuuko oma fiilis siitä että tietää tämän olevan viimeinen raskaus vai onko olo oikeasti vain niin hyvä että tästä kerrankin nauttii vielä näillä viikoilla.. sitä odotellessa kun oma tuskastuminen tulee 🤔

• Tykkää
Reactions: Antzu
Nuo fiilikset kun tulee niin on rankkaa odotella loppua! Tsemppiä viikkoihin!

Itsellä on ensimmäistä kertaa fiilis että ei mitään kiirettä ole nyt vauvan tuloon, ehkä jopa fiilis että elä synny ihan heti. Olo on hyvä vaikka minuakin on alkanut närästämään ihan hulluna. Mulla on menossa 8 viikonlopun työputki, ja vielä 4 jäljellä ennen äitiysloman alkua. Työ on raskasta ja päivien aikana pitää tunti kerrallaan mennä eteenpäin. En tiedä johtuuko oma fiilis siitä että tietää tämän olevan viimeinen raskaus vai onko olo oikeasti vain niin hyvä että tästä kerrankin nauttii vielä näillä viikoilla.. sitä odotellessa kun oma tuskastuminen tulee
Tää on niin totta. Mä olen aina yhtä malttamaton, vaikka vielä viime viikolla olin kans kahden vaiheilla ja tuntui että ei ole kiire vauvan tulla. Nyt viikossa (nuhakin varmasti vaikuttaa) olo kuitenkin huonontunut sen verran että siksi kai mielikin muuttui. 🤔 Närästystä pitkin päivää niin se tietysti tekee myös.

Pinnasänky ja muutama pikkujuttu puuttuu vielä, muuten olisi valmista. Mä olen joutunut olemaan sairaslomalla jo kauan (1kk) ja nyt on oikea loma menossa ennen äitiyslomaa niin aikahan tässä käy pitkäksi. 🤣 Yleensä tykkään kutoa ja muuta mutta nyt ei kyllä nappaa niin yhtään. 😂

Tää on niin totta. Mä olen aina yhtä malttamaton, vaikka vielä viime viikolla olin kans kahden vaiheilla ja tuntui että ei ole kiire vauvan tulla. Nyt viikossa (nuhakin varmasti vaikuttaa) olo kuitenkin huonontunut sen verran että siksi kai mielikin muuttui. Närästystä pitkin päivää niin se tietysti tekee myös.

Pinnasänky ja muutama pikkujuttu puuttuu vielä, muuten olisi valmista. Mä olen joutunut olemaan sairaslomalla jo kauan (1kk) ja nyt on oikea loma menossa ennen äitiyslomaa niin aikahan tässä käy pitkäksi. Yleensä tykkään kutoa ja muuta mutta nyt ei kyllä nappaa niin yhtään.

Miulla on kanssa ihan kauheeta tuo närästys että sillon kun närästää niin ei edes vettä pysty juomaan. 😏 Ja oksentanut olen kerran sen takia. Rennietä popsin kun karkkia joka on yleensä ollut kaikissa raskauksissa. 😩
Mulla alkaa äitiysloma joskus rv37-38 mutta todellisuudessa en tiedä mihin kohtaan viimeiset työvuorot sattuu, en usko että niitä jaksan tehdä edes. 😅 Nyt yritän päivä kerrallaan selvitä töistä. Vointi antaa periksi mutta olis jo ihana jäädä kotiin vaikka hulluksi tulisin jos nyt jo jäisin. Yleensä olen ollut valmis heti kun mahdollista jäädä pois, ja mielellään 5-6vkoa saikulla ennen virallista pois jääntiä. 😂😂 Nyt en ole edes vauvalle tavaroita katsonut, sänkykin vielä yläkerrassa... Yleensä sekin pedattuna jo odottaisi. Luulen että johtuu siitä kun nuorin on 1v ja 3kk niin elää tavallaan sitä vauva arkea, niin ei ole aikaa edes ajatella että tässä on kohta oikeesti vauva! 😳🤷‍♀️

Miulla on kanssa ihan kauheeta tuo närästys että sillon kun närästää niin ei edes vettä pysty juomaan. Ja oksentanut olen kerran sen takia. Rennietä popsin kun karkkia joka on yleensä ollut kaikissa raskauksissa.
Mulla alkaa äitiysloma joskus rv37-38 mutta todellisuudessa en tiedä mihin kohtaan viimeiset työvuorot sattuu, en usko että niitä jaksan tehdä edes. Nyt yritän päivä kerrallaan selvitä töistä. Vointi antaa periksi mutta olis jo ihana jäädä kotiin vaikka hulluksi tulisin jos nyt jo jäisin. Yleensä olen ollut valmis heti kun mahdollista jäädä pois, ja mielellään 5-6vkoa saikulla ennen virallista pois jääntiä. Nyt en ole edes vauvalle tavaroita katsonut, sänkykin vielä yläkerrassa... Yleensä sekin pedattuna jo odottaisi. Luulen että johtuu siitä kun nuorin on 1v ja 3kk niin elää tavallaan sitä vauva arkea, niin ei ole aikaa edes ajatella että tässä on kohta oikeesti vauva!
Mulla edellisessä ei Rennie auttanut niin vaihdoin Gavisconiin. Kamala maku mutta toimii ainakin mulla paremmin.

Oletpa sä pitkälle venyttänyt äitiyslomaa! 😂 Tsemppiä kovasti!

Teillä taitaa onneksi olla hyvin kaikkea tallella kun edellinen vielä noin pieni. ❤

vierailija
Miulla on kanssa ihan kauheeta tuo närästys että sillon kun närästää niin ei edes vettä pysty juomaan. 😏 Ja oksentanut olen kerran sen takia. Rennietä popsin kun karkkia joka on yleensä ollut kaikissa raskauksissa. 😩
Mulla alkaa äitiysloma joskus rv37-38 mutta todellisuudessa en tiedä mihin kohtaan viimeiset työvuorot sattuu, en usko että niitä jaksan tehdä edes. 😅 Nyt yritän päivä kerrallaan selvitä töistä. Vointi antaa periksi mutta olis jo ihana jäädä kotiin vaikka hulluksi tulisin jos nyt jo jäisin. Yleensä olen ollut valmis heti kun mahdollista jäädä pois, ja mielellään 5-6vkoa saikulla ennen virallista pois jääntiä. 😂😂 Nyt en ole edes vauvalle tavaroita katsonut, sänkykin vielä yläkerrassa... Yleensä sekin pedattuna jo odottaisi. Luulen että johtuu siitä kun nuorin on 1v ja 3kk niin elää tavallaan sitä vauva arkea, niin ei ole aikaa edes ajatella että tässä on kohta oikeesti vauva! 😳🤷‍♀️

Samaistun niin tähän viestiin! Minulla myös kotona nuorin lapsi vasta 1v 3kk, joten vauva(tai taaperoarki) on täällä päällänsä erittäin vahvasti. Minäkin heräilen ajoittain fiilikseen, että niin moni asia on vielä tekemättä ennen vauvan tuloa. Mutta en jaksa ihan hirveää stressiä asiasta ottaa 😁

• Rakkaus
Reactions: Kyfi
vierailija
Onko kukaan hommaamassa tai jo valmiiksi sisarusrattaiden omistaja? Meidän pitäisi hommata sellaiset, mutta en tiedä mitkä olisi hyvät? Ehdotuksia? Nyt käytössä nuorimmalla Emmaljunga Nxt90, mutta niihin ei ole enää adaptereita saatavilla, joilla yhdistäisi vaunukopan runkoon kiinni. Bugaboo Donkey Duo 5 olen katsellut, mutta aika hintavia nekin ovat 😬

Samaistun niin tähän viestiin! Minulla myös kotona nuorin lapsi vasta 1v 3kk, joten vauva(tai taaperoarki) on täällä päällänsä erittäin vahvasti. Minäkin heräilen ajoittain fiilikseen, että niin moni asia on vielä tekemättä ennen vauvan tuloa. Mutta en jaksa ihan hirveää stressiä asiasta ottaa
Minäkin olen yllättävän stressittömästi pystynyt ottamaan ja pitänee kohta ruveta aktivoitumaan ja käydä läpi edes nuo vauvan vaatteet mitä pitää uusia jne. 🤭 Onko teillä muita lapsia? Minua jännittää vähän miten tämä meidän taapero ottaa vauvan vastaan. 😬

Onko kukaan hommaamassa tai jo valmiiksi sisarusrattaiden omistaja? Meidän pitäisi hommata sellaiset, mutta en tiedä mitkä olisi hyvät? Ehdotuksia? Nyt käytössä nuorimmalla Emmaljunga Nxt90, mutta niihin ei ole enää adaptereita saatavilla, joilla yhdistäisi vaunukopan runkoon kiinni. Bugaboo Donkey Duo 5 olen katsellut, mutta aika hintavia nekin ovat
Joko olet löytänyt hyvät vaunut? Me asutaan maalla joten hyvät vaunut tarvittaisiin, mutta toisaalta taas ihan mahdottoman suureen käyttöön ne ei loppujen lopuksi tule joten hirmu kalliita en raaskisi ostaa itsekkään
😁 Pitäs varmaan jo alkaa oikeesti etsimään niitä vaunujakin. 🤔

vierailija
Minäkin olen yllättävän stressittömästi pystynyt ottamaan ja pitänee kohta ruveta aktivoitumaan ja käydä läpi edes nuo vauvan vaatteet mitä pitää uusia jne. Onko teillä muita lapsia? Minua jännittää vähän miten tämä meidän taapero ottaa vauvan vastaan.
Joo, meillä on taaperon lisäksi 3-vuotias sekä 8-vuotias. Eli aika häslinkiä jo valmiiksi 😄 Tällä hetkellä käyn päässäni listaa, mitä kaikkea pitää vielä tehdä ennen vauvaa. Ja onhan siinä listassa vielä tekemistä 😁 Minuakin jännittää, kuinka taapero suhtautuu vauvaan, koska on itsekin vielä pieni. Mutta uskon silti kaiken menevän hyvin. Ovat ne muutkin pärjänneet pienen ikäeron kanssa, niin miksei mekin 😍

• Rakkaus
Reactions: Kyfi
vierailija
Joko olet löytänyt hyvät vaunut? Me asutaan maalla joten hyvät vaunut tarvittaisiin, mutta toisaalta taas ihan mahdottoman suureen käyttöön ne ei loppujen lopuksi tule joten hirmu kalliita en raaskisi ostaa itsekkään
Pitäs varmaan jo alkaa oikeesti etsimään niitä vaunujakin.
Päädyin tilaamaan Bogaboo Donkeyt ja pistän omat Emmaljungat myyntiin 🙂 En jaksanut enää veivata vaunujen kanssa, olin asiasta jo niin stressaantunut että luovutin ja tilasin kalliit rattaat 😱 Mutta me liikumme niin paljon, etten edes uskalla ostaa kauhean halpoja rattaita, etteivät hajoa käytössä käsiin.

Joo, meillä on taaperon lisäksi 3-vuotias sekä 8-vuotias. Eli aika häslinkiä jo valmiiksi Tällä hetkellä käyn päässäni listaa, mitä kaikkea pitää vielä tehdä ennen vauvaa. Ja onhan siinä listassa vielä tekemistä Minuakin jännittää, kuinka taapero suhtautuu vauvaan, koska on itsekin vielä pieni. Mutta uskon silti kaiken menevän hyvin. Ovat ne muutkin pärjänneet pienen ikäeron kanssa, niin miksei mekin
Meillä on melkein saman ikäiset lapset. 🤭 Varmasti pärjätään! 💪 Meillä on pienin ikäero lapsilla ollut 1v10kk mutta ei edes muista millaista on ollut kun ovat noin pieniä olleet. 🤔
Mutta nyt tällä 1,3v olla sellaista omaa tahtoa ruvennut löytymään että oksat pois jos vielä jotain mustasukkaisuutta tulee. 😬

vierailija
Meillä on melkein saman ikäiset lapset. Varmasti pärjätään! Meillä on pienin ikäero lapsilla ollut 1v10kk mutta ei edes muista millaista on ollut kun ovat noin pieniä olleet.
Mutta nyt tällä 1,3v olla sellaista omaa tahtoa ruvennut löytymään että oksat pois jos vielä jotain mustasukkaisuutta tulee.
Onpa hauskaa, että meillä samanikäiset lapset 😄 Meillä siis myös tämän 1,3 -vuotiaan kanssa omaa tahtoa alkanut löytymään, että aikamoista kiukuttelua on ollut. Mustasukkaisuus saattaa olla oikein pisteenä i:n päälle. Hiukan se jännittää, mutta kyllä se siitä 😁

vierailija
Meillä kohta 6v ja 2v lapset. Aivan järkyttävä uhma ikä on juuri päällä tällä 2v:lla ja kyllä jännittää kuinka ottaa kesäkuussa syntyvän pikkusiskon vastaan. Etenkin miten juuri mustasukkaisuus vaikuttaa. Toki olen nyt töissä ja vielä pari viikkoa, että ajattelen asian ehkä rauhoittuvan senkin vuoksi että tuo taapero saa sitten myös enemmän äidin aikaa, kun päiväkotiarki vähenee ja aika kotona lisääntyy.

Vihdoin alkoi äitiysloma ja alkuun meneekin levätessä viimeisen työrupeaman jälkeen. On tässä nyt jotain menoja ja kai sitä ensi viikolla jaksaisi ruveta vauvan tarvikkeita järjestelemään.

Kävin neuvolalääkärillä synnytystapa-arviossa ja vauva oli vielä tosi ylhäällä. Sen kyllä tuntee olostakin, kun välillä hengittäminen tuntuu raskaalta eikä keuhkoilla ole niin paljon tilaa. Ultrasi ja teki sisätutkimuksen ja kaikki näytti hyvältä eikä jatkotutkimuksille ole tarvetta. Vauvakin vaikutti ihan normaalikokoiselta.

Onko joku ollut tai menossa synnytysvalmennukseen? Täällä on aikoja tosi vähän ja ne täyttyvät heti, kun uusia julkaistaan. Pitäisi varata itse paikka omapolun kautta, mutta aina kun olen sivuja käynyt katsomassa niin kaikki ajat on täynnä. Vähän harmittaa eikö päästä etukäteen ollenkaan käymään synnärillä eikä tuo valmennuskaan olisi pahitteeksi. Onko jollakin kokemuksia nettivalmennuksista tai heittää jotain suosituksia?

Sitten olen miettinyt tässä mitä vaatetta sitä tarvii pienelle sairaalaan mukaan, kun ei kesän keleistä yhtään tiedä. Pitäisikö hankkia vielä joku haalari tms. vai riittäiskö, että olis joku viltti tarvittaessa päällä, jos on kylmempi ilma. 🤔 Onkohan kaukalopussista mitään hyötyä kesällä vai onko ne liian kuumia?

Yhteistyössä