Kesäkuiset 2020 <3

"Ihanaa" @Effis etten oo ainoa, mulla vaihtelee kans ääripäästä toiseen, pyytämättä ja yllättäen. Tuntuu myös että se mahan toiminta on yhteydessä myös pahoinvointiin, eli kun maha on huonona niin on myös pahempi olo. How nice :D Mäkin oon miettinyt että oliko tää kaikki nuorena helpompaa:LOL:

Varasin muuten just np-ultran reilun 3 viikon päähän, niin jännää! :eek:
 
Helouuu! Torstain ultra-aika alkaa lähenemään ja siitä tulikin mieleen kysyä mitä siellä Suomessa noin yleisesti ajatellaan olevan raskauden ajan sellainen ns.maksimi ultrissa käyntimäärä? Syy kysymykseen on että täällä Espanjassa pääsee 2-3 ultraa terkkariin mutta jokaikinen käy lisäksi välillä aina myös yksityisillä gyneillä joissa tarkastellaan sitä itse vaavelin kuntoa mutta sitten vielä lisäksi ravataan sellaisilla partyfiesta keskuksissa jossa ei edes kätilön tai sairaanhoitajan ammatin omaava ns tavan tallaaja tekee bisnestä ultrakoneilla ja näillä makeilla 5D videoilla. Jo 8+ voi saada 5D videon mikä kieltämättä houkuttaa..
Lisäksi niillä on kauheasti kaikkea kivaa kuten täällä tapana sinne ultraan punkee koko suku matkaan ja sitten esim kun halutaan tietää sukupuoli, ultran jälkeen perhe kokoontuu aulaan ja vanhemmat saavat käteensä valkean jätti-ilmapallon. Se poksautetaan ja sisältä lennähtää miljoona sinistä tai pinkkiä ilmapalloja ja fiestat voi alkaa
Lähinnä mietityttää onko siellä ultrassa turvallista ravata tyyliin kuukausittain?
 
@vilkevälke kääk, nyt jo!? Apua kun aika menee nopsaan! (kaikkien muiden, paitsi oman odotuksen kohdalla) :LOL:

@MariCarina anteeks mutta repesin täysin tolle sun kuvaukselle :ROFLMAO: niin hauskaa, miten kulttuurit voi olla erilaisia :LOL: kyllä ei kovin moni suku punkea Suomessa yhtään mihinkään, eikä meno muutenkaan mahda monenkaan kohdalla olla noin (ihanan!) suureellista :D

Mutta enpä ole kuullut, että olisi enimmäismääriä ultrassa. Mulla esikko kontrolloitiin yhdessä kohtaa raskautta 4 viikkoa viikon välein ultralla. Ja kaksosraskauksissahan tilanteesta ja kaksostyypistä riippuen voidaan ultraa 16 viikolta alkaen 2 viikon välein tarkasti vauveleita :) eli. No. Varmaan tästäkin lukis jossain, että ultrataan vain tarvittaessa, mutta kovin kummosta haittaa tuskin aiheuttaa vauvalle. Mitä nyt voi vähän häiritä, kun tullaan silläviisiin ultralla puukkimaan :love:
 
@Puuvilja minua myös huolestuttaa se, että rokote ei estä kunnolla influenssaa.
Eikös viime vuonnakin monet rokotetut päätyneet sairastumaan, kun olikin väärät kannat? En ole koskaan ottanut rokotusta, enkä kyllä nytkään taida ottaa. Jos rokote estäisi varmasti influenssan ottaisin sen, mutta epävarman suojan takia en halua altistaa itseäni tai alkiota haittavaikutuksille, niin harvinaisia kuin ne ovatkin. Viime talvena todennäköisesti sairastin influenssan, joten jonkinlainen vastustuskyky pitäisi kai tänä vuonna jo olla :ninja:

@Lennis Toivottavasti saat vähän nukuttuakin jännitykseltä, vaikka onhan toi ensimmäinen ultra tosi jännä paikka (y)
 
@Puuvilja minua myös huolestuttaa se, että rokote ei estä kunnolla influenssaa.
Eikös viime vuonnakin monet rokotetut päätyneet sairastumaan, kun olikin väärät kannat? En ole koskaan ottanut rokotusta, enkä kyllä nytkään taida ottaa. Jos rokote estäisi varmasti influenssan ottaisin sen, mutta epävarman suojan takia en halua altistaa itseäni tai alkiota haittavaikutuksille, niin harvinaisia kuin ne ovatkin. Viime talvena todennäköisesti sairastin influenssan, joten jonkinlainen vastustuskyky pitäisi kai tänä vuonna jo olla :ninja:

@Lennis Toivottavasti saat vähän nukuttuakin jännitykseltä, vaikka onhan toi ensimmäinen ultra tosi jännä paikka (y)
Itse asiassa viime vuonna oli todella hyvä rokote, siinä oli muistaakseni neljää eri kantaa.

Ja siis ei influenssarokote suojaa ketään 100%. Vaikka olis saanu rokotteen, niin voi silti sairastua, joskin tauti sairastetaan silloin lievempänä ja se kestää vähemmän aikaa.

Rokotuksissa kyse on yleensäkin laumasuojasta. Yhteiskunnassa on aina heitä joille ei voida syystä tai toisesta antaa rokotteita vaikka kuuluisi riskiryhmäänkin. Tällöin se, että mahdollisimman moni saa sen rokotteen, suojaa myös niitä rokottamattomia. Influenssa ei ole tavallinen flunssa ja se todellakin voi olla hengenvaarallinen niin pienille lapsille, raskaana oleville kuin ikäihmisille ja monisairaille. Itse ajattelen ainakin että ottamalla rokotteen suojaan niitä heikompia.
 
(y)
Ja ihan viimeistään tässä vaiheessa elämää sinunkin kannattaisi oppia olla menemättä henkilökohtaisuuksiin ja osata ottaa myös kritiikkiä vastaan ;) Ja olet selkeästi vähemmistönä rokotusvastaisuuden kanssa, joten mitäpä tätä keskustelua enää kanssasi jatkamaan :LOL:
Se ei ole henkilökohtaisuuksiin menemistä, jos kehottaa ihmistä ”kritiikkiin” vasta luettuaan toisen lauseen loppuun, eikä vetämällä johtopäätöksiä tahallaan toisen sanoja vääristellen (y) Joillain ihmistyypeillä vaan on tarve haastaa vääristelyillä, kun omat argumentit ei muuhun riitä.

Olen takuulla vähemmistöä erittäin monessa asiassa ja omiin kantoihini omaan perustelut, enkä keskustellessa vääristele muiden sanomisia, joten en myöskään vaivaudu sen tasoisen henkilön kanssa enempää keskustelemaan sillä se on täysin mahdotonta, sitäpaitsi sä jäisit tosipaikan tullen väittelyssä kakkoseksi
(y)
 
@vilkevälke Jos haluat kokeilla luonnon konstia korvatulehdukseen, niin sipulia voi pilkkoa harsoon tms ja korvalle, olen usein nukkunut noin ja korva on auennut. Mulla oli aikuisena tulehduskierre ja toistakymmentä korvatulehdusta ja jos olisin kaikkeen syönyt ab-kuurin, en muuta olisi tehnytkään.

Mä otan myös heti kaikki mahdolliset rokotteet, sitten kun joku lupaa 100% takuun etteivät ne vaikuta yhtään mihinkään negatiivisesti. Useiden lääkkeiden haittavaikutuksiakin väheksytään, eikä monia pitkäaikaisvaikutuksia välttämättä ole kovinkaan laajasti tutkittu.. joku mainostettu tutkimus voi käsittää vaikkapa 100 ihmistä, tuntuu hassulta että sillä otannalla sitä markkinoidaan tutkitusti turvalliseksi.. oho lähti sivuraiteille :D palataanpas vaan raskausjuttuihin :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: Mammakatri
Itse asiassa viime vuonna oli todella hyvä rokote, siinä oli muistaakseni neljää eri kantaa.

Ja siis ei influenssarokote suojaa ketään 100%. Vaikka olis saanu rokotteen, niin voi silti sairastua, joskin tauti sairastetaan silloin lievempänä ja se kestää vähemmän aikaa.

Rokotuksissa kyse on yleensäkin laumasuojasta. Yhteiskunnassa on aina heitä joille ei voida syystä tai toisesta antaa rokotteita vaikka kuuluisi riskiryhmäänkin. Tällöin se, että mahdollisimman moni saa sen rokotteen, suojaa myös niitä rokottamattomia. Influenssa ei ole tavallinen flunssa ja se todellakin voi olla hengenvaarallinen niin pienille lapsille, raskaana oleville kuin ikäihmisille ja monisairaille. Itse ajattelen ainakin että ottamalla rokotteen suojaan niitä heikompia.
Voi olla, että minulla menee sitten vuodet sekaisin. Muistan vaan kun töissä katsottiin, että tilastollisesti ei ollut kovin suurta eroa rokotettujen ja rokottamattomien sairastuneiden määrässä.

Pitää kyllä vähän enemmän perehtyä vielä asiaan ennen kuin päätän varmasti suuntaan tai toiseen. Minulla on viikon päästä neuvolan ensikäynti, joten sitä ennen olisi varmaan hyvä päästä johonkin lopputulokseen, jos siellä rokotusta tarjotaan :cautious:

Laumasuoja on kyllä ihan tuttu asia ja muuten olen rokotusmyönteinen. Käsittääkseni vaan rokotetutkin tartuttavat influenssaa jos saavat taudin, joten asia ei tältä osin ole mielestäni ihan niin selkeä kuin paremmin toimivien rokotusten kohdalla. Varsinkin kun suojateho jää huonona vuotena 30 prosentin paikkeille.
 
  • Tykkää
Reactions: Puuvilja
(y)

Se ei ole henkilökohtaisuuksiin menemistä, jos kehottaa ihmistä ”kritiikkiin” vasta luettuaan toisen lauseen loppuun, eikä vetämällä johtopäätöksiä tahallaan toisen sanoja vääristellen (y) Joillain ihmistyypeillä vaan on tarve haastaa vääristelyillä, kun omat argumentit ei muuhun riitä.

Olen takuulla vähemmistöä erittäin monessa asiassa ja omiin kantoihini omaan perustelut, enkä keskustellessa vääristele muiden sanomisia, joten en myöskään vaivaudu sen tasoisen henkilön kanssa enempää keskustelemaan sillä se on täysin mahdotonta, sitäpaitsi sä jäisit tosipaikan tullen väittelyssä kakkoseksi
(y)
Ei hyvää päivää sun kanssas, että voikin jollain mennä tunteisiin :D Koko ajanhan sinä ”vauvaudut”, kun jatkat jauhamista täysin ilman mitään perusteluja. Ihan kuule mielenkiinnosta kyselin, että kuka ottaa ja kuka ei, ja kiinnostaisi ne kunnon perustelut sille jos EI ota kun en löydä mistään faktoihin pohjautuvia tietoja tai kirjoituksia influenssarokotteen haitoista. ”Mutu-tuntumaan” pohjautuvat perustelut kun ovat täysin typeriä siinä vaiheessa kun voidaan puhua jopa ihmishengistä, ja sinä et toistaiseksi ole antanut mitään konkreettisia perusteluja, miksi influenssarokotetta ei kannata ottaa. Tuo vastauksesi ”enpä ole ennenkään sairastunut, ja pidän sitä turvallisempana kuin rokote”, jonka luin kyllä loppuun, on aika selvästi tulkittavissa, että a. tuskin sairastun kun en ole tähänkään mennessä ja b. pidän influenssaan sairastumista turvallisempana kuin influenssarokotetta. Jos nämä on ne perustelut sille miksi et ota rokotetta, niin aika heikoiksi jäisi argumenttisi väittelyssä. Aiemmin luettelemasi rokotteet kun ovat täysin eri asia, kuin influenssarokote. Mutta mikäli et halua niitä kunnon perusteluita antaa, niin tämä keskustelu jää täysin hedelmättömäksi :)
 
Voi olla, että minulla menee sitten vuodet sekaisin. Muistan vaan kun töissä katsottiin, että tilastollisesti ei ollut kovin suurta eroa rokotettujen ja rokottamattomien sairastuneiden määrässä.

Pitää kyllä vähän enemmän perehtyä vielä asiaan ennen kuin päätän varmasti suuntaan tai toiseen. Minulla on viikon päästä neuvolan ensikäynti, joten sitä ennen olisi varmaan hyvä päästä johonkin lopputulokseen, jos siellä rokotusta tarjotaan :cautious:

Laumasuoja on kyllä ihan tuttu asia ja muuten olen rokotusmyönteinen. Käsittääkseni vaan rokotetutkin tartuttavat influenssaa jos saavat taudin, joten asia ei tältä osin ole mielestäni ihan niin selkeä kuin paremmin toimivien rokotusten kohdalla. Varsinkin kun suojateho jää huonona vuotena 30 prosentin paikkeille.
Juuri tänään työkaveri kertoi, kuinka hän viime vuonna otti rokotteen ja muu perhe ei, että koko muu perhe sairasti kovan influenssan, joka kesti kaksi viikko, ja hänelle tuli vain yhdeksi päiväksi kuume. Eli influenssarokotehan ei mikää satavarma suoja ole, mutta mikäli sairastuu sairastaa sen paljon lievempänä.
 
Tämä hippi istuu nyt valkosipuli korvassa :ROFLMAO: Ajattelin nukkua yön tai parin yli, niin sama kai se on kokeilla tätäkin. Valkosipulihan on antibakteerinen, niin miksipä ei voisi toimiakin. Tosin kun tulehdus on välikorvassa niin ulottuukohan sinne asti. No eipä se ota jos ei annakaan :D

Annetaanko hei olla niiden rokotusjuttujen? Tuntuu kurjalta, että täällä riidellään :(:rolleyes:
 
Juuri tänään työkaveri kertoi, kuinka hän viime vuonna otti rokotteen ja muu perhe ei, että koko muu perhe sairasti kovan influenssan, joka kesti kaksi viikko, ja hänelle tuli vain yhdeksi päiväksi kuume. Eli influenssarokotehan ei mikää satavarma suoja ole, mutta mikäli sairastuu sairastaa sen paljon lievempänä.
Mielestäni yksittäistapauksia on turha käyttää tällaisessa keskustelussa, varsinkin jos haluaa välttää mutua. Löytyy minultakin tuttavapiiristä henkilö, joka joutuu käyttämään loppuelämänsä kävelykeppiä rokotteesta saadun haitan takia, mutta en sen takia jättäisi kaikkia rokotteita ottamatta tai lähtisi käännyttämään muita. Yksittäistapauksia löytyy varmasti aina. Kuten tuossa kirjoitinkin, aion perehtyä asiaan ja tehdä sitten valintani sen perusteella.
 
Minä kannatan myös siirtymistä rokoteaiheesta seuraavaan, niin tämä pysyy hyvän mielen ketjuna.

Nukuin äsken päikkärit klo 19-20, hups... Saas nähdä tuleeko uni illalla. Olen kyllä mennyt nyt aiemmin illalla nukkumaan, mikä on tosi hyvä suunta, kun olen luonnostani iltavirkku. Kahvi ei ole muuten maistunut nyt viikkoon. Tätä ei ole tapahtunut sitten viime raskauden :LOL: Mutta onneksi ei ole tullut päänsärkyjäkään tms.
 
Mielestäni yksittäistapauksia on turha käyttää tällaisessa keskustelussa, varsinkin jos haluaa välttää mutua. Löytyy minultakin tuttavapiiristä henkilö, joka joutuu käyttämään loppuelämänsä kävelykeppiä rokotteesta saadun haitan takia, mutta en sen takia jättäisi kaikkia rokotteita ottamatta tai lähtisi käännyttämään muita. Yksittäistapauksia löytyy varmasti aina. Kuten tuossa kirjoitinkin, aion perehtyä asiaan ja tehdä sitten valintani sen perusteella.
Tuo olikin vain puhdas esimerkki siitä kuinka rokotteen ottanutkin voi kyllä sairastua, ei perustelu sille miksi rokote pitäisi ottaa :)
 
Jep, pyydän anteeksi että tuli sohaistua ampiaispesää keskusteluaiheella :censored: En todellakaan uskonut siitä tulevan tällainen ”taistelu”, vaan ihan mielenkiinnosta tuli kysyttyä kun ajankohtainen aihe, ja muistin työkaverini viime vuonna raskaana ollessaan kertoneen kuuluvansa riskiryhmään, ja tämän muistettuani päädyin googlettamaan asioista, koska itsekin lähtökohtaisesti en lähde rokotteita ensimmäisten joukossa ottamaan. Ikävää ettei keskustelu pysynyt asiallisena.
 
  • Tykkää
Reactions: Effis ja taatelinen
Oon samaa mieltä; jätetään rokotekeskustelu tähän. Ainahan ihmiset on asioista eri mieltä ja jokaisella on omat, omasta mielestään hyvät perustelut mielipiteelleen. Se sallittakoon.

Kieltämättä heti ku tällaista väittelyä lukee, nii verenpaine nousee ja tuntuu että pahoinvointi pahenee myös. Äkkiä seis ennenku laatta lentää.:D
 
  • Tykkää
Reactions: 4nniin4
Täällä yksi sivustaseuraaja voisi päivitellä kuulumisia myös. Aamulla kävin varhaisultrassa, ja olipa jotenkin helpottunu olo ko näki ja kuuli sykkeen, sekä semmosen pienen möykyn kelluvan siellä. Kaikki siis ok.
Pahoinvointi ei ole helpottanut, jos on ollut pakko käydä oksentamassa niin sitten on tullut kyllä mahanesteitä myöden kaikki ulos Lisäks sit ummettaa niin pirusti, en vaan ymmärrä miten on mahollista oksentaa samaan aikaan ja kuitenkin olla ihan ummella. Olen ymmälläni Lisäksi voisin nukkua kellon ympäri, mitta jospa muutaman viikon päästä helepottais.
Viikonloppuna olis työpaikan pikkujoulut laivalla, nyt yritän kovasti keksiä jotakin meriselitystä miksi olut ei maistukkaan
 
@vilkevälke Valkosipuli on tosi hyvä (y) Myös sisäisesti.

Pahoinvointiin voi saada helpotusta akupunktiostakin, jos ei tykkää neuloista niin sen voi tehdä akupainantanakin, netistä saattaa löytää tee-se-itse-tai-pistä-mies-tekemään-vinkkejä. Mullahan siis on käytössä kaikenlaiset rohtoilut ja akuneulatkin, oon hyperhippi, jos jotakuta kiinnostaa niin mielelläni vinkkailen, voi olla arka aihe oma-aloitteisesti puhua :D

Tänään oli vain yksi huono yökkö-aalto hetki, mahtavaa kun viikot etenee ja olo alkaa helpottaa. Esim. tällä hetkellä pysyy vielä hyvin hereillä, kun viime viikolla vielä oli aivan raato jo kahdeksalta. Eilen ja tänään ei ole tarvinnut enää ahmiakaan hullun lailla, eikä mahakipuja enää juurikaan ole. Rankin alkuraskaus mitä koskaan, ihanaa kun voisi alkaa nauttimaankin olostansa eikä se olisi yhtä selviytymistaistelua.
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista @HemuliHoo! Mä selvisin ekassa raskaudessa työpaikan illallisjuhlista, joihin kuului 21 ruokalajia ja hillitön viinimenu. Kallistelin lasia ja olin muka juovinani ja täydestä meni :D Sit lähdin aikaisin nukkumaan jollain tekosyyllä. Mut kyllä oli hankala paikka:cautious:
 
Ahhhhhh laitoksen pikkujoulut :rolleyes: sus siunaa, vältän jos voin. Näissä oloissa mua ei sais kirveellä uhatenkaan laivalle, kun muutenkin tuun herkästi merisairaaksi :LOL: @HemuliHoo oot kyllä Super-nainen jos sinne päädyt! :D

Hittolainen aamulla tuuletin sitä pahoinvoinnin helpottamista,mutta sieltä se taas saapui illan kanssa käsi kädessä... :confused: kapteenin lokiin on kirjattu tänään 8. Perättäinen pahoinvointipäivä ja mä ihan totta voisin jo voida paremmin. Luin juuri päiväkirjamerkintöjä esikoisen raskaudesta, ja silloin "pahoinvointi" (eli ui oi, nyt tuntuu vähän pahalta - meni jo.) helpotti 9+ viikolla. Pliispliispliis helpottaa nytkin jo sillon... Tai Pliispliispliis vähän aiemminkin voi, sinne on kuitenki vielä puolitoista viikkoa aikaa. o_O
 
Äh, minä olen vähän jopa ”kateellinen” teidän pahoinvoinnille, minulla kun ei ole juuri mitään oireita! :confused: Välillä tuntuu, että tokkopa tuolla mitään on edes mukana, kun oireita ei ole (n) Tänään ensimmäinen päivä, kun alavatsakipuja ei ole ollut. Ainoa oire tällä hetkellä on oikeastaan vain arat rinnat! Perjantaina teen vikan digin, haluan nähdä sen 3+, viime pe kun oli vasta se 2-3vko. 11.11. on sitten varhaisultra, ja siihen asti pitää kyllä jännittää, että mitä siellä on vai onko mitään.
 
Äh, minä olen vähän jopa ”kateellinen” teidän pahoinvoinnille, minulla kun ei ole juuri mitään oireita! :confused: Välillä tuntuu, että tokkopa tuolla mitään on edes mukana, kun oireita ei ole (n) Tänään ensimmäinen päivä, kun alavatsakipuja ei ole ollut. Ainoa oire tällä hetkellä on oikeastaan vain arat rinnat! Perjantaina teen vikan digin, haluan nähdä sen 3+, viime pe kun oli vasta se 2-3vko. 11.11. on sitten varhaisultra, ja siihen asti pitää kyllä jännittää, että mitä siellä on vai onko mitään.
Minullakin alkoi tulla oireita vasta 6+ viikoilla. Eikä niitä nytkään hirveästi ole, 6+6 tänään. Muutaman kerran oksentanut ja ollut huono olo. Rinnat kipeät. Nekään ei niin kipeät kuin esikoisesta.
No, iltapäivällä se ultra, sitten selviää (y)
 

Yhteistyössä