Kesä tulee ja mulla terassin teko edessä.Osaisko joku kertoa..??

Mitä kaikkea muuta siis siihen terassin tekemiseen hankitaan ku ne terassipuut?
Eli laskin että nuo puut kustantaa 350e. Ja sitten tarvii tietty sen jonkun suodatinkankaan mikä ei oo ku parikymppiä..Mutta siis minkä verran noihin muihin osiin kuluu rahaa ja mitä kaikkea siihen rakentamiseen siis tarvii?
Rautakaupassa tietty neuvovat mut ei nyt satu oleen auki ja lasken tässä onko mulla varaa mennä jo ensviikolla hakee ne värkit..Pleese, jos joku tietäs?
 
Tuota noin, pitäähän se perustaa myös :wave:

Ettei uppoo.

Eli hiekkaa, sementtii, harkkoja,. ne alapuut jne jne millä tavalla nyt perustaakaan,

Ei niitä terassijuttuja ihan nurmikolle vaan mätetä. :D

Entä tuleeko kaidetta?
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja JääPrinsessa:
Juu tulee kaide =) oikeastaan noille olen jo laskenut hinnan, mutta siis paljon ne kaikki betonit hiekat ym maksaa? ja meillä on aika liejunen maa joten tarvii tiettu tasottaa tuo piha ensi hyvin..
Jos sulla on mutanen ts upottava maa niin se pitäis ensin kaivaa ja sit täyttää ennen mitään rakenteita
 
No joo, tarviihan siihen vähän muutakin kuin ne pelkät laudat.
Ensin tietysti huolellinen suunnitelma.

Terassilautojen alle rakennetaan vahva runko jonka pitää kestää maan routiminen.
Itse tein niin että toisen reunan kiinnitin sokkeliin ja toisen reunan paalutin. Kaivoin 4 kpl noin metrin syvää kuoppaa joihin muurasin pilariharkoista maan pinnalle ulottuvan tötterön. Pilariharkkojen sisään valoin betonia.
Pilareiden päälle 50x150 vahvuisesta kyllästetystä puutavarasta runko. Kiinnitykseen tarvitaan kulmalevyjä, pilarikenkiä, palkkikenkiä, haponkestäviä ruuveja jne jne kilokaupalla. Pelkkiin kiinnitystarvikkeisiin meni reilut pari satkua.

Koko härdellin päälle tuli valokate ja koko systeemin hinnaksi pari tuhatta euroa ja kaiken rakensin itse eli koko raha meni pelkkiin materiaaleihin.
 
Ensinnäkin maa pitää routaeristää, jos ei jo ole; usein on, koska terassit tehdään heti talon yhteyteen. Terassilautojen lisäksi tarvitset juoksupuita, jonka päälle terassi siis rakennetaan, maahan upotettavia tukijalkoja joka kulmaan ja miksei keskellekin. Tälläkin menetelmällä voi rakentaa matalan, vain muutaman sentin maasta irti olevan terassin. Alapohjaan (hiekkaa kankaan päälle) voi tosiaan laittaa sen suodatinkankaan ettei rikkaruoho puske terassilautojen lomasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JääPrinsessa:
muuten osaako joku arvioida paljon tuo valokate homma tulee maksaan? Terassi on n.18m2
21 m2 terassin kaikki tarvikkeet maksoi pari vuotta sitten noin 2000?. Tosin tein myös seinän läpi uloskäynnin terassille eli terassin ovi oli tuossa mukana noin viidellä sadalla.

 
Meillä mies teki aikoinaan terassin. Ensiksi hän kaivoi kuopat joihin laittoi harkkoja ja valoi jotain perustuksia...(älä kysy tarkemmin..), sitten teki terassin rungon kestopuusta ja laittoi ne kestopuulaudat siihen päälle. Ja kaikenmaisia kulmarautoja ja ruuveja ainakin meillä meni..

Ihan hirveesti ei "kai" maksanu kokonaisuudessaan . n.1000e kaikkineen. Ja ei siis tässä hinnassa mitään katetta tms..

Ja tässä asiassa en kyllä tiedä kuinka hyvin asian selitin, moni selittää varmaan paremmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saraste:
Meillä mies teki aikoinaan terassin. Ensiksi hän kaivoi kuopat joihin laittoi harkkoja ja valoi jotain perustuksia...(älä kysy tarkemmin..), sitten teki terassin rungon kestopuusta ja laittoi ne kestopuulaudat siihen päälle. Ja kaikenmaisia kulmarautoja ja ruuveja ainakin meillä meni..

Ihan hirveesti ei "kai" maksanu kokonaisuudessaan . n.1000e kaikkineen. Ja ei siis tässä hinnassa mitään katetta tms..

Ja tässä asiassa en kyllä tiedä kuinka hyvin asian selitin, moni selittää varmaan paremmin.
Niin ja maksoi n. reilu 1000e. Tosin terassi tehtiin n.5 v sitten.
 

Yhteistyössä