Kesä- vai nastarenkaat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtija

Vieras
Ollaan lähdössä perheen kanssa ensi perjantaina autolla Helsingistä aivan pohjoiseen Suomeen, matkaa tulee yli tuhat kilometriä. Mutta pulmana on että lähdemmekö kesärenkailla vai vaihdatetaanko nastat? Kitkarenkaita emme omista emmekä sellaisia halua ostaa, eli noiden kahden väliltä pitäisi valita. Ajoa tapahtuu sekä päivällä että myöhään illalla, ei varsinaisesti yöllä kumminkaan.

Auttakaa nyt, mitä tässä pitäisi tehdä. Kun emme itse tiedä. Se lupaa kyllä kyllä pakkasta ja lunta, mutta aina ennustukset eivät pidä paikkaansa. Toisaalta, olemme reissussa reilun viikon ja siinä ajassa keli ehtii muuttua reilustikin, etenkin Lapissa.

Jatkan vielä niille, jotka tulevat sanomaan ettei nastoja saa vielä laittaa, täällä on Poliisin sivulla siihenkin vastaus: http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/5cadd5b907ef8302c2256c7d00455e6f?OpenDocument&ExpandSection=9

Mies vaihtaa mulle tänään nastat alle, kun tänne Keskiseen Suomeen on luvattu alkuviikoks räntä- ja lumikelejä ja kunnon yöpakkasia. Mun on pakko lähteä lasten kanssa keliin kuin keliin aamulla klo 6.45. Eli nastat laittaisin, parempi varustauta kuin liukastella.

Niinpä kai sitä pitää ne nastat sitten laittaa. Mietityttää vain paluu kun olemme takaisin lähes viikkoa ennen marraskuun alkua ja en usko että pk-seudulla tarvitaan vielä silloin mitään talvirenkaita. Kiva jos poliisi pysäyttää ja sakottaa nastojen käytöstä. :/

No mä ite pirkanmaalla tuos viikolla aamulla 9 aikaa liukastelin maantiellä koko tien leveydeltä, eli kyllä ne tiet vaan jo nyt jäähän vetää ja jos tollasee reissuun lähtisin niin nastat laittaisin alle, muutoin meillä ei nastoja laiteta alle ennenku lunta alkaa tulemaan.

Viime vuonna vaihdoin nastat jo lokakuussa, kun aamuisin oli pakko lähteä. Muutamana aamuna nastoille olikin tarvetta vaikka muutoin kesärenkailla olisi pärjännytkin. Tuskin poliisi sakottaa jos Lapin reissulla on nastat, kelien mukaanhan renkaat vaihdetaan eikä kalenterin.

Meillä sama tilane, mutta toisinpäin :/ Ollaan näillänäkymin lähdössä ensiviikolla pohjoisesta etelä- Suomeen. Tänne luvattu tiistaiksi pakkasta ja lunta, samoin viikonlopulle. Käydään reissulla myös itäisemmässä Suomessa. Pakko kai ne nastat on vaihtaa, kun matkanteko loppuu muuten pakkaseen ja lumeen. Harmittaahan se, kuluttaa ihkauusia nastoja asfalttipinnalla pitkiä matkoja ainakin pari viikkoa.

Ap ei siis halua kitkarenkaita, eikä sellaisia omista. Kuitenkin 50.000 km vuodessa ajavana käytän kitkarenkaita juuri sen vuoksi, ettei tarvitse niitä ensimmäisiä lumia ja liukkaita pelätä. Vaihdettiin juuri kitkarenkaat alle ja lumi saa tulla, jos on tullakseen. Kun työn vuoksi joutuu lähtemään joka aamu oli keli mikä tahansa, niin ei tule kitkarenkailla tätä päänsärkyä. Kitkarenkaat vielä säästävät teitä ja ovat taloudelliset.