Kertokaas viikkorahasysteemeistänne!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meidän 11 ja 9 v pojat haluaisi viikkorahaa. Paljonko sitä pitäisi maksaa, ja tilille vai käteen? Saavat kerran-pari viikossa vähän karkkia, jätskiä, ja kaiken tarpeellisen maksan (myös jonkun pikku lelun tms joskus). Jos tekevät töitä, niin siitä saavat vähän palkkaa, tilille suoraan. Tarkoitus on jatkaa näin kunnes muuttavat itsenäisesti, opiskeluja aiotaan tukea, harrastukset maksaa yms. Mihin ja miksi he tarvitsevat nyt sitä rahaa? Onko se vaan kohteliasta maksaa jotain kun kaveritkin saavat, ja tiedän että vertailevat kenellä eniten tilillä rahaa?
 
"Vieras"
Meillä ei ainakaan kohta 9v tyttö saa ollenkaan. Saa rahaa sitten kun sitä tarvii. Näin myös teemme isompanakin. Säästötilille keräämme rahaa siihen asti, kun tyttömme muuttaa joskus pois kotoa, että saa huonekaluja ostettua ym.
 
Meillä 11v saa 5e/viikko jos on vienyt roskat ulos pyydettäessä ja huolehtinut kissan ruokinnan ja veden vaihdon kunnolla.

10v ja 9v. saa kumpikin 2e/ viikko jos omat tavarat on eksyny omille paikoilleen ja likaiset vaatteet pyykkikoriin.

Viikkorahat annan käteen ja jos haluavat jonkin lelun mihin rahat ei riitä, pidän ne säästössä kunnes tarpeeksi on kerääntynyt.

Tämän lisäksi jokainen irronnut maitohammas tuottaa lapselle 2e hammaskeijurahaa :D
 
creme b
Meillä miehen pojat on alkaneet saada viikkorahaa 7- ja 9-vuotiaina. Alkuun se oli pari euroa, jolla saivat ostaa karkit. Nyt pojat on jo 12- ja 14-vuotiaat ja saavat viikkorahaa vitoset mieheen. Sillä ostetaan mitä (ylimäärästä) viikon aikana "tarvitsevat". Toki me aikuiset ostetaan oikeesti tarpeelliset jutut. Me ollaan ajateltu asia niin, että saavat siinä harjoitella sitä rahan käyttöä. Nuorempi varsinkin laittaa usein ylijäävät rahat säästöön, ostaakseen sit jotain isompaa myöhemmin, joten tässä on ainakin mennyt oppi perille. Ehkä voisit alkaa maksaa karkkirahaa, että voisivat tosiaan itse käydä ne ostamassa? Se voi olla lapselle tärkeäkin juttu, että saa itse maksaa ja hallita rahojaan, vaikka pienistä summista olisikin kyse ;)
 
"viiraska"
Meillä maksetaan viikkorahaa 11-vuotiaalle 2 euroa, jolla pitää ostaa karkit. Nuoremmat saa 1,5 € Töistä (jostain isommista urakoista) voi saada lisärahaa, tosin kodin pikkutöistä (tiskikoneen tyhjennys, roskien vienti, postin haku) kieltäytyminen vie viikkorahan.
Odotamme lasten opettelevan suunnitelmallisuutta rahan käytössä, siksi viikkoraha. Itse voivat sitten hankkia mieleisiä leluja (meillä on aika kitsas joulupukkikin). Nyt isommat säästävät ulkomaanmatkaa varten. Pääsevät sukulaisten matkassa, kunhan tienaavat puolet lentolipun hinnasta.
Toivoakseni myös pitkäjänteisyys ja odottamisen ja toiveen täyttymyksen ihanuus tulevat tutuksi.
 
"aloittaja"
Kiitos vastauksista! Lisään tähän vielä, että jos lähtevät kauppaan (5km) niin annan heille 50cnt-euron jätski- tai karkkirahaksi. Joutuvat sinne kuitenkin itse kulkemaan pyörällä tai suksilla. Jospa sitten muuttaisin tämän euron nimeksi viikkoraha?
 
creme b
[QUOTE="aloittaja";22945854]Kiitos vastauksista! Lisään tähän vielä, että jos lähtevät kauppaan (5km) niin annan heille 50cnt-euron jätski- tai karkkirahaksi. Joutuvat sinne kuitenkin itse kulkemaan pyörällä tai suksilla. Jospa sitten muuttaisin tämän euron nimeksi viikkoraha?[/QUOTE]

Joo, muuta vaan. Lapset kuitenki puhuu keskenään viikkorahoista, eikä omasi välttämättä oo osanneet ajatella, että hehän saavat itse asiassa rahaa, jos käyvät karkkiostoksilla :D Oikeesti voi olla isokin juttu tuon ikäsille saada oikeaa viikkorahaa :)
 
"Vieras"
Meillä saa 5-vuotias ja 8-vuotias molemmat 3€/viikko. Tuohon pitää siivota oma huone ja yläkerran aula. Ei siis ihan yksin, vaan autetaan :). Mun mielestäni on tärkeä opettaa lapsille rahankäyttöä ja siksi tuo viikkoraha. Lapset saavat itse sen käyttää mihin haluavat tai säästää.

Miten lapsi oppii rahankäyttöä, jos omaa rahaa ei ole? Miten oppii säästämään, jos omaa rahaa ei ole? Tuo meidän 8-vuotias osaa jo säästää ja on säästänyt itselleen Nintendo DS:n (siis sen käsikonsolin). Pienempi törsää rahansa vielä romuihin. Alkaa jo tosin ymmärtää, että jos haluaa jotain isompaa ja parempaa, niin pitäis jättää ne pikkuromut ostamatta. Vielä ei ole kuitenkaan malttanut :)
 
Tosiaan, rahankäyttöä ei opi ikinä, jos ei saa rahaa käsitellä. Ei se auta mitään, että tilillä on rahaa ja ne saa sitten isompana käyttöön.

Mie en saanu nuorempana ikinä viikkorahaa, tai meillä viikkoraha käytettiin niin, että saatiin tietyllä summalla ostaa karkkia ja isä / äiti maksoi. Kuinkas kävikään, omilleni kun muutin, niin ei mulla ollu juuri mitään käsitystä rahasta. Tuli osteltua vaatteita yms. osamaksulla kun se oli niin helppoa ja sitten olin kusessa lyhennysten kanssa. 5vuotta meni että kaikki sain maksettua pois ja vieläpä niin, että ei mennyt luottotiedot / tullut maksuhäiriö merkintää. Nyt olen virheistä oppinut, mutta omille lapsille en samaa halua!

Kannattaa vaan tehdä selväksi, että se raha on lapsen ikioma; saa ostaa sillä karkkia, lelun, tai laittaa säästöön. Ei siis pelkkä karkkiraha tms. Ja keskustella siitä säästämisestä.
 
:)
Meillä lapsi alkoi saada viikorahaa ekaluokalla. Summa on määräytynyt luokan mukaan eli ekalla 1 euro, tokalla kaksi jne. Kotitöistä ei makseta. Karkit ja viikonloppu herkut vanhemmat ostaa. Raha on siis täysin lapsen omaa rahaa, jolla saa tehdä mitä haluaa. Hyvin on oppinut rahan käyttöä tällä systeemillä ja säästöön menee suurin osa, jotta saa hankittua jotain isompaa myöhemmin.
 
"vieras"
Tosiaan, rahankäyttöä ei opi ikinä, jos ei saa rahaa käsitellä. Ei se auta mitään, että tilillä on rahaa ja ne saa sitten isompana käyttöön.

Mie en saanu nuorempana ikinä viikkorahaa, tai meillä viikkoraha käytettiin niin, että saatiin tietyllä summalla ostaa karkkia ja isä / äiti maksoi. Kuinkas kävikään, omilleni kun muutin, niin ei mulla ollu juuri mitään käsitystä rahasta. Tuli osteltua vaatteita yms. osamaksulla kun se oli niin helppoa ja sitten olin kusessa lyhennysten kanssa. 5vuotta meni että kaikki sain maksettua pois ja vieläpä niin, että ei mennyt luottotiedot / tullut maksuhäiriö merkintää. Nyt olen virheistä oppinut, mutta omille lapsille en samaa halua!

Kannattaa vaan tehdä selväksi, että se raha on lapsen ikioma; saa ostaa sillä karkkia, lelun, tai laittaa säästöön. Ei siis pelkkä karkkiraha tms. Ja keskustella siitä säästämisestä.
Kuuostaa oudolta. Me ei saatu ikinä viikkorahaa ja vanhemmat oli muutenkin huonoja rahankäyttäjiä, vaikka tulot aika pienet olikin. Ei mulla eikä sisaruksillani silti ollu mitään vaikeuksia tajuta, että esim. osamaksukin pitää maksaa takas ja korot päälle...
 
meillä
lapset 1xikävuodet kuukausirahaa. Eli isompi 9e, pienempi 5e. Kuukausiraha annetaan aina kuun vikapäivä, ja sen saadaakseen poikien pitää siivota oma huoneensa joka perjantai. Pientä lisäystä kuukausirahaan voi saada jos tekee "isompia" kotihommia, esim. auttaa viikkosiivouksessa, isompi vie roskia, auttaa ruan laittamisessa, vahtii hetken siskoa (tämä vain isomman kohdalla), jne. Rahoilla pojat ostavat ns. ylimääräiset karkit, futiskortteja, isompi on säästänyt kun lähtee reissuun ylimääräistä käyttörahaa (me vanhemmat annamme kyllä tulias ym. käyttörahaa, mutta jos haluaa ekstraa saa käyttää omiansa) Yhdessä säästävät Nintendo DS:ään (jonka rikkoivat tapellessaan ja minä kieltäydyin ostamasta uutta, puole lupasin maksaa, isompi maksaa vähän enemmän kuin pienempi, koska saavat myös erimäärän rahaa, keskenänsä tämän sopivat)

Kyllä meidän isommalle rahanarvo on tällätavalla mennyt hyvin perille, joskus kun tahtoo jotain älytöntä, riittää kun sanoo että osta omalla rahalla, jó rupeaa poika miettimään, että kannattaako, jos tulee tulokseen että kannattaa, niin ostaa, jos kokeen ettei niin paljoa tarvitse, jättää kauppaan. Pienempi tuhlailee kyllä vähän miten sattuu vielä, pikkuhiljaa on alkanut miettiä hänkin.

Noiden lisäksi rahaa tulee kiroilukassasta, eli meillä laitetaan euro/kirosana purkkiin (koskee myös aikusia) ja viikonlopussa vähiten kiroillut/kiroilleet saavat jakaa potin.
 

Yhteistyössä