kertokaas: vasemmassa vai oikeassa kädessä haarukka ja veitsi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Ja oletko itse vasen- vai oikeakätinen? Poika äsken sanoi että päiväkodissa ja koulussa opetetaan pitämään haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä. Poika kuitenkin syö helpommin päinvastoin, kuten myös minä. Miten siis on?

Veitsi oikeassa ja haarukka vasemmassa ja olen oikea kätinen.
Jos poika on vasen kätinen niin siitä kannattee sanoa pk:ssa ja koulussa niin eivät ainakaan käske pitämään niin miten pojasta hankalampi.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Ja oletko itse vasen- vai oikeakätinen? Poika äsken sanoi että päiväkodissa ja koulussa opetetaan pitämään haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä. Poika kuitenkin syö helpommin päinvastoin, kuten myös minä. Miten siis on?

Oikein ovat pojan opettaneet, etkö tuon verran tiedä, tyhmä äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Oikein ovat pojan opettaneet, etkö tuon verran tiedä, tyhmä äiti.

No totisesti olen sitten tyhmä äiti. En oo koskaan kuullutkaan että nuo pitäis olla just noin päin. Ja itse siis syön toisinpäin, samoin näemmä siskoni ja nyt myös poikani.

Ja tosiaan olen aina kuvitellut että se on kätisyydestä kiinni, ei etiketistä.

Siis vasurithan pääsee tässä kohtaa helpommalla, kun syödään molemmilla välineillä... mein 5 ja puol vuotias on osannut syödä jo pari vuotta etiketin mukaan.
Mutta sit olen miettinyt itse, että kuuluisko sen syödä keittoruoka oikealla etiketin mukaan, vaikka vasurina menee tietty vasemmalla paremmin!?!?
Onko lusikan käyttöön sääntöä?
"Nimim. vain yks pakollinen vuosi kotsaa"

Opetetaanhan tuo viimeistään koulun kotitaloustunnilla. Itse opetan hoitolapsillenikin, että veitsi oikeaan, haarukka vasempaan. Veitsellähän se työ tehdään ja se on oikeakätiselle helpompaa, kun veitsi on oikeassa. Mun vanhin lapsi on vasuri ja ihmettelen, miten taitavasti hänkin pitää veistä oikeassa ja haarukkaa vasemmassa.

Mä yritin syödä haarukka vasemmassa kädessä, mutta ei siitä tullut mitään :o :ashamed:

Se vaatii aika paljon opettelua. Varsinkin jos on jo ehtinyt tottua toisenlaiseen tapaan. Aika monessa koulussa lapset suunnilleen pakotetaan syömään etiketin mukaan, jos vaan joku ehtii vahtia. :| Minusta turhaa vouhotusta, ihan sama miten niitä pitää.

Miten multa on mennyt tuollainen ihan täysin ohi :o . Pojallekin sanoin ettei sillä ole merkitystä miten päin haarukka ja veitsi on, kunhan nyt sentään molempia käyttää :/ . Kai mun sitten täytyy alkaa opettelemaan pitämään haarukkaa "väärässä" kädessä ja edellyttää myös pojalta samaa :|

Alkuperäinen kirjoittaja mater:
Opetetaanhan tuo viimeistään koulun kotitaloustunnilla. Itse opetan hoitolapsillenikin, että veitsi oikeaan, haarukka vasempaan. Veitsellähän se työ tehdään ja se on oikeakätiselle helpompaa, kun veitsi on oikeassa. Mun vanhin lapsi on vasuri ja ihmettelen, miten taitavasti hänkin pitää veistä oikeassa ja haarukkaa vasemmassa.

Mä olen ilmeisesti sitten ollut pois sellaiselta kotitaloustunnilta :snotty:

Jos vaaditaan käytöstapoja, niin syön toki haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa. Ja haarukan piikit osoittaa tavallaan alaspäin...hankala selittää. Kotioloissa sikailen ja lapan vaan haarukka oikeessa menemään.

Yhteistyössä