Kertokaas nyt hyviä luontoystävällisiä (säästö)vinkkejänne!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luonnon ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen virkannut jämälangoista sellasia verkkopusseja, joihin laitan hedelmät, tomaatit yms. Pyrin välttämään muoviin pakattuja tuotteita ja ostan mieluummin pahvipakkauksissa olevia. Ja sitten yksinkertaisesti se, että ostaa mahdollisimman vähän. Mä jätän suosiolla kaikki sellaiset elintarvikkeet kaupan hyllylle, missä tuoteselosteessa on maininta jostain lisäaineesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä olen virkannut jämälangoista sellasia verkkopusseja, joihin laitan hedelmät, tomaatit yms. Pyrin välttämään muoviin pakattuja tuotteita ja ostan mieluummin pahvipakkauksissa olevia. Ja sitten yksinkertaisesti se, että ostaa mahdollisimman vähän. Mä jätän suosiolla kaikki sellaiset elintarvikkeet kaupan hyllylle, missä tuoteselosteessa on maininta jostain lisäaineesta.

Tuo virkkaaminen ois kyllä hyvä, mutten mä osaa! Oon mä joskus ala-asteella virkannut, mutta silloinkin inhosin sitä enkä suostunut tekemään pyyheliinaan kuin toiseen reunaan pitsiä :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuo virkkaaminen ois kyllä hyvä, mutten mä osaa! Oon mä joskus ala-asteella virkannut, mutta silloinkin inhosin sitä enkä suostunut tekemään pyyheliinaan kuin toiseen reunaan pitsiä :D
En mäkään osaa virkata. Ne pussit on ihan epämuodostuineita ja joissain kohtiin isompia reikiä kuin toisissa. Ei todellakaan mitään käsityötaidon mestaritekeleitä :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Siis sama täällä.Sain kotiin sitä virkkauslankaa ja sen keskeneräisen pyyhkeen et saan tehä sitte kotona valmiiksi,mutta veikkaan,että se on edelleen (ollut jo 20v) mun vanhemmilla jossain "tallessa" =D

ja sähköä säästämällä:lattialämpö vain öisin, säästolamput mut enemmän käytetään jalkalamppuja yms pikkulamppuja...asteella parilla patterit pienemmälle, turhat valot pois,herätevirrat pois...näin säästetty parissa vuodessa sähkössä yli kaksitonnia!!!ja taas tippui sähkölaskut kuukausittaiset siis ja marraskuussa ei makseta mitään...hyvä me
osta isompia perhepakkauksia edellista ja luontoa säästävää, osta irtolihaa/kalaa yms..kirpparit, kierrätys, tuotteet jotka on valmistettu kierrätysmatskuista, kasvata itse vihanneksia/salaatteja yms...

Alkuperäinen kirjoittaja olin jo unohtanut:
Siis sama täällä.Sain kotiin sitä virkkauslankaa ja sen keskeneräisen pyyhkeen et saan tehä sitte kotona valmiiksi,mutta veikkaan,että se on edelleen (ollut jo 20v) mun vanhemmilla jossain "tallessa" =D

:)
Meidän ope väitti kiven kovaan, ettei sellaista pyyhettä olekaan, jossa on vain yhdessä reunassa pitsi. No, mä väitin tietty vastaan, että meillä kotona on. Ja uskoi vasta, kun kotoota pyyhkeen koululle kiikutin :D

Hehkutan vielä noita kestositeitä. Keskenmenoissa, joissa on pitäny tosiaan pitää sidettä viikkotolkulla, noi kestositeet (itsetehdyt) ei oo hautonu ihoa rikki, kuten kertakäyttösiteet tekee. Suosittelen =)

Palasaippua käyttäminen suihkusaippuan asemesta.

Kangaskassin käyttäminen muovikassin asemesta.

Kestositeiden tai kuukupin käyttäminen kertakäyttösiteiden tai tamponin asemesta.

Joulukorttien askarteleminen viime vuoden joulukorteista.

Täyttöpussien ostaminen kaakaon juomiseksi.

Koneessa pestävien froteeyyhkeiden käyttäminen wc-paperin asemesta.

Valojen sammuttaminen aina jos aurinko paistaa, tai huoneessa ei oleskella.

Vaatteiden peseminen käsin samaan aikaan kun on kylvyssä.

Kirpputorien, kierrätyskeskuksien, divareiden hyödyntäminen.

Ei mainoksia -kyltti oveen.

Ledkynttilät tavallisten sijaan.

Energiansäästölamput tavallisten sijaan.

Käveleminen sekä julkisten liikennevälineiden käyttäminen yksityisautoilun asemesta.

Bamburiepu tiskirättinä, vanhat vaippaharsot siivousliinoina.
Oma komposti.
Kankaiset kauppakassit. Nyt kun niitä on ehkä 20, niin aina muistuu joku mukaankin, kun eivät kaikki kulkeudu kerralla autosta sisälle.
Kestovaipat tietysti.
Jätevesipuhdistamo ja ympäristöystävälliset pesuaineet.
Emme matkusta lentokoneella, emmekä juuri edes kotimaassa.
Käytämme kaiken loppuun asti autoja myöten.

mummi on säästäny kaikki vaatteet ja hyvälaatuista primatavaraa ovat. Pesen ne, silitän ja tuunaan (jollekin) sopvaksi niin, että pidän itse, jos ei muut halua:-)

Uusimmat

Yhteistyössä